Kysytäänpä samassa topicissa...
Tuolla meikäläisen ex-300D:llä oli ajettu alle 200th ostohetkellä. Automaatin vaihdot olivat alusta saakka aikas napakoita, nykäys oli todella selvä ja voimakas kaikissa vaihdoissa, varsinkin kylmänä. Muuten vaihteisto toimi ihan normaalisti. Jossain 250th:n kohdalla nelonen putosi kokonaan pois kyydistä, yht'äkkiä ilman varoitusta. Eikä muuten toiminut enää sen jälkeen ollenkaan, kolme ensimmäistä pykälää toimi ihan normaalisti. Notta mikäköhän moisen olisi aiheuttanut? Se tais olla loppusyksyä, ei ollut kunnolla vielä edes pakkasta. Samaisena syksynä oli autolla käyty Sveitsissä helvetinmoisella kuormalla (5 ylipainoista ihmistä, peräluukku täynnä kamaa, boksi katolla täynnä kamaa) ja automaatti joutui kyllä todella koville tuolla matkalla. Täyskaasulla sai kiihdytellä Kasselin mäkiä ylös helvetinmoisen mustan savun saattelema ja maatti vaihteli eestaas kolmosen ja nelosen väliä. Sama juttu oli alppiteillä, tosin vauhti oli hieman vaatimattomampaa ja kiinteää kolmosta pystyi käyttämään. Tanskassa petti kaasuvaijerin kiinnitys, helvetinmoista kilinää kuului 150:n nopeudessa ja ilmeisesti jotain ylimääräisiä osia tippui tielle. Matka jatkui silti. Itse vaijeri lähti irti juuri kun autoa ajettiin ulos paatista, onneksi oli automaatti, niin pääsi ryömimään tien sivuun. Vaijerin korjaus kaljatölkin avaushärdellillä, joka kestikin loppumatkan. Herääkin siis kysymys, että lähtikö samalla irti jotain muutakin olennaista?
Eniveis, laatikon öljyt ja suodatin oli vaihdettu ennen tuota matkaa ja se toimikin ihan OK vielä pari kuukautta tuon reissun jälkeen.
Miksikö kysyn moista? Aattelin vaan, että kuinka kallis remontti tuli auton seuraavalle omistajalle.
Enpä siihen aikaan tajunnut sitäkään vähää tuosta tekniikasta, mitä nykyään. Olis voinut edes tsekata maattiöljyn kunnon, sillähän remontin laajuus yleensä selviää.
Tietenkin siinä oli vaan joku triviaali vika, joku alipaineletku irti tai jotain...

[size=84]Kalustoa: MB SLK230A Kompressor AMG-Styling -99 Brillantsilber, MB C230TA Kompressor -98 Obsidianschwarz, Volvo Amazon 121 "GT" -70
Varakalustoa: MB 260SE -88 Perlmuttgrau (telakalla), Honda Civic LSi Sedan -93[/size]