Hehkutus

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
mahannus
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 199
Liittynyt: Pe 14.11.2003 14:06

Hehkutus

Viesti Kirjoittaja mahannus »

lopetti tuo hehkun merkkivalo palamasta, miten tiiä onko valo palanut vai onko joku vika hehkutussysteemissä?, huononlaisesti on alkanut starttaamaan ny ilmojen kylmettyä.
Risto V
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 154
Liittynyt: Ti 27.02.2007 17:50
Paikkakunta: satakunta

Re: Hehkutus

Viesti Kirjoittaja Risto V »

mahannus kirjoitti:lopetti tuo hehkun merkkivalo palamasta, miten tiiä onko valo palanut vai onko joku vika hehkutussysteemissä?, huononlaisesti on alkanut starttaamaan ny ilmojen kylmettyä.
Ensimmäinen toimenpide katso lamppu ja että saako hyvin maan :wink: mittaristo irti vain :)
W124 200D 92 (yleellinen pappa mersu)
[img]http://img80.imageshack.us/img80/9778/kylkipy1ld2.jpg[/img]
Avatar
Mika.T
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 8797
Liittynyt: Pe 17.10.2003 19:47

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

Hehkureleestä sulake palanut tai jokin hehkuista ei toimi niin valo ei syty.
Risto V
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 154
Liittynyt: Ti 27.02.2007 17:50
Paikkakunta: satakunta

Viesti Kirjoittaja Risto V »

Mika.T kirjoitti:Hehkureleestä sulake palanut tai jokin hehkuista ei toimi niin valo ei syty.
Mutta jos hehku ei toimi niin tekeekö se silloin saman kun hehku on poikki eli sytyttää valon ajon aikana :?: vai tarkoititko ei toimimisella poikki olevaa :?: :roll:
W124 200D 92 (yleellinen pappa mersu)
[img]http://img80.imageshack.us/img80/9778/kylkipy1ld2.jpg[/img]
Avatar
felmit
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2447
Liittynyt: Ke 23.06.2004 07:40
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja felmit »

useampi hehku rikki, jos valo ei syty startin jälkeenkään
tai rele
hehkut voi tarkistaa releen päähän tulevasta johdosta.
autodidakti
martimo34
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 9
Liittynyt: La 06.10.2007 20:30

Viesti Kirjoittaja martimo34 »

Riittää, kun yksikin hehku on palanut. Vaihda tai vaihdata kaikki, niin pääset paljon vähemmällä.
nautseri
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1831
Liittynyt: Ma 26.04.2004 10:30
Paikkakunta: 87200

Viesti Kirjoittaja nautseri »

Ei tartte purkaa koneesta muuta kuin suojamuovi kansi päältä pois ,jolloin hehkut näkyvät.
Tarttee olla sopiva torks ja muistaakseni 10 mm pitkä hylsy ja kärkipihdit joilla saa hehkun johdon irti.
Työnä ei ole vaikea kun ei kauaa aja hehku pimeänä.
Jos tuntuu jumittavan niin edes takainen liike yleensä helpottaa avautumista.
Paineilmalla voi puhaltaa epäpuhtauksia pois .
Crc on hyvä apu jos tarttee liukastetta.
Näillä eväillä olen jokaisen tulpan saanut vaihdettua.
Jos vaihdat vain yhden tulpan eli palaneen niin saat selville mikä on pimeenä seuraavalla tavalla ja on yksinkertainen ja halpa ja helppo.
Hehkureleeltä tulpille menevä liitin irti,sitten johdon pätkä jonka toinen pää kiinni virtaa antavaan liitokseen ,esim,apukäynnistys liittimeen,varo oikosulkua .
Sitten vuorotellen koitat hehkujen lähtöihin voi olla neloskoneessa kuusi lähtöä joista kaksi on tyhjää.
Koitettaessa pitää antaa kipinää johdon ja hehkulle menevän johdon koskettaessa toisiaan,jos ei tapahdu mitään on sen piuhanpäässä oleva hehku rikki.
Liittimessä on numerot kun aikansa katselee niin kyllä ne sieltä löytyy.
Kannattaa käyttää voimavaroja ajatuksella ettei särje tulppia.
Mielestäni tee se itse työnä ei kovin vaikea.
MikkoH
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 201
Liittynyt: Ke 21.12.2005 11:12
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja MikkoH »

Työnä ei ole vaikea kun ei kauaa aja hehku pimeänä.
Onko hehku yleensä lujassa, jos se on ollut epäkunnossa pitkään?
" Curse not thine engine when it turneth not. Curse rather thine own stupidity. "
Avatar
felmit
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2447
Liittynyt: Ke 23.06.2004 07:40
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja felmit »

:arrow: http://mersuforum.net/forum/viewtopic.php?t=55250&

martimo34 kirjoitti:Riittää, kun yksikin hehku on palanut. Vaihda tai vaihdata kaikki, niin pääset paljon vähemmällä.
Perustelut aikaisempaan lausuntooni: Omassani pimeni hehku, valo ei syttynyt hehkuttaessa vaan käynnistymisen jälkeen hetkeksi. Ilmeisesti jälkihehkun ajaksi.
Otin seuraavaaksi piuhan toisen hehkun päästä irti, varmistaakseni, onko autossa käynnistyksen esto vai ei.
Kun lähdin hakemaan uusia hehkuja ja oli ikäänkuin ainakin kaksi hehkua pimeänä. Hehkun valo ei syttynyt enää olenkaan. :idea:
autodidakti
Avatar
teamhyypio
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 171
Liittynyt: Pe 30.09.2005 22:26
Paikkakunta: kemi

Viesti Kirjoittaja teamhyypio »

itsellä kans sama homma nyt koneenvaihdon jälkeen,ettei hehkunvalo syty ja on pirun vaikea saada käyntiin. releelle tulee virtaa,ja koitin myös mittailla releen päästä nuita hehkuja mutta yleismittari näytti niissä aivan ihme lukuja... mitä tuon mittarin pitäisi näyttää jos ovat ehjiä? voikohan tuo hehkujen pimentyminen tosiaan vaikuttaa tuohon hehkun valon toimimattomuuteenkin? ja autohan tosiaan on 86 200D
Avatar
Fenton
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1294
Liittynyt: Ma 17.09.2007 16:52
Paikkakunta: Nastola

Viesti Kirjoittaja Fenton »

ehjän hehkun vastus pyörii yhden ohmin paikkeilla, varsinkin suoraan hehkun päästä mitattuna, releen päästä voi heittää vähän, mutta suunta on tuo. 0,75-1,5 tai sinnepäin. Jos on nolla, tai vaihtoehtoisesti jotain ihan pirunmoisia lukuja, niin pimeä on.
Ville
Otan Mersuni, kuten olueni. Pitkänä. 280 SEL.
Vastaa Viestiin