OM604 kestävyys?
OM604 kestävyys?
Kaikki näyttävät aina puhuvan noista OM606 koneista niin en ole haulla löytänyt mitään mielenkiintoista 604:sesta....mites tuommonen olis "minisuperaihiona"?
Vähempi särkyviä osia? Saako mistään sopivia turpon kankia ja mäntiä? (Oisko kellään halpaa Portugalin lohkoa...)
Eli koon puolesta semmonen passais oman jaappanialaisen 1.6:sen tilalle keulille paremmin...mites käykö kannet ristiin OM601-604? Toinen vaihtoehto tiesti hommata kuningasmoottori ja unohtaa tuo japskikoppa...
Vähempi särkyviä osia? Saako mistään sopivia turpon kankia ja mäntiä? (Oisko kellään halpaa Portugalin lohkoa...)
Eli koon puolesta semmonen passais oman jaappanialaisen 1.6:sen tilalle keulille paremmin...mites käykö kannet ristiin OM601-604? Toinen vaihtoehto tiesti hommata kuningasmoottori ja unohtaa tuo japskikoppa...
Re: OM604 kestävyys?
Ei ole kukaan tehnyt kannen vaihtoja moniventtiilin ja tavallisen välillä. Siellä on jotain kanavia eri tavalla ja kaikkea muutakin ongelmaa todennäköisesti.
604:stä saa varmasti aivan hyvän ja tehokkaan moottorin, lähinnä raha on se miksei noita ole tehty kun 601:stä saa puoli-ilmaiseksi.
Se onkin jännä kun avaat sen niin selviää löytyykö sieltä öljyruiskut, tai ehkä joku tietääkin.
Onko tuo nyt sitten 2 vai 2,2 litrainen. Jos on jälkimmäinen niin turboViton männät taitavat käydä siihen, paljonko maksat moisista ? Kangetkin löytyy, mutta ne eivät taida sopia ilman kampiakselimuutosta, jolloin tuosta tulisikin 2,3 litrainen... voi en alkuperäisetkin kanget olla aivan riittävät.
604:stä saa varmasti aivan hyvän ja tehokkaan moottorin, lähinnä raha on se miksei noita ole tehty kun 601:stä saa puoli-ilmaiseksi.
Se onkin jännä kun avaat sen niin selviää löytyykö sieltä öljyruiskut, tai ehkä joku tietääkin.
Onko tuo nyt sitten 2 vai 2,2 litrainen. Jos on jälkimmäinen niin turboViton männät taitavat käydä siihen, paljonko maksat moisista ? Kangetkin löytyy, mutta ne eivät taida sopia ilman kampiakselimuutosta, jolloin tuosta tulisikin 2,3 litrainen... voi en alkuperäisetkin kanget olla aivan riittävät.
Lisää tietoa: www.skg.fi
Joo, tarkennetaan...en ole vielä ostanut koneaihiota tms. On vaan tuumaus asteella mihinkä aihion hommais. Josain vaihesa varmaan joutuu kutosen hommaahan, mutta tuohon tallisa olevaan koppaan se ei sovi, tai ainaka ei saa kilpiin. Mut autojahan saa...
Onko mitään sivua mihin nuita eri koneiden mittoja olis kerättynä?
Onko mitään sivua mihin nuita eri koneiden mittoja olis kerättynä?
Käsittääkseni noissa om604:ssa on aina öljyruiskut. Patahan on sama, mutta lyhytkasvuisempi, kuin om 606 vapari. Näitä 606:ia on turbotettu vapareitakin menestyksekkäästi, joten kai tuo pätkäkin kestäs yhtälailla.
Luulis siis olevan hyvä aihio supermoottorille, ilman niitä turbonmäntiäkin. Kunhan vaan ei vedä lämä pohjassa pitkiä aikoja.
Nettiautossa ois myynnissä parikin c220d:tä Boschin pumpulla...
Luulis siis olevan hyvä aihio supermoottorille, ilman niitä turbonmäntiäkin. Kunhan vaan ei vedä lämä pohjassa pitkiä aikoja.
Nettiautossa ois myynnissä parikin c220d:tä Boschin pumpulla...
Missä hintaluokassa muuten tuommoset pyrivät ?Aki P kirjoitti:Löytyy kaksi ehjää + yksi osinaToinen boschin pumpulla
Lisää tietoa: www.skg.fi
moottorinumerot
Sivuaa vähän aihetta mutta tietääkö joku löytyykö jotain listaa mersun koneista: missä malleissa ollut, polttoaine, montako venttiiliä, sylinterimäärä ja vaikka jotain vikoja vaikka niitä mersuissa nyt ei hirveästi ole....
Niin ja suomeksi pitäs olla kun ei osaa noita vieraita...
Omani kyllä tiedän mutta haluaa tietää lisää..

Niin ja suomeksi pitäs olla kun ei osaa noita vieraita...
Omani kyllä tiedän mutta haluaa tietää lisää..
E300TD
190E
E280T
E320CDI
E320CA
190E
E280T
E320CDI
E320CA
Oman käsitykseni mukaan nämä om604-606 dieselmoottorit on kestoltaan vieläkin lujempia, kuin om601-603 versiot. Venttiilinnostimet ei käytännössä koskaan naputa ja kansipahvikaan ei mene juuri koskaan. Enkä ole kuullut, että olis veivinlaakereitakaan korkannut.
Tuo Lucaksen paska syöttöpumppu on vaan pilannut ton om604:en (220d) moottorin mainetta. PP-dieselin mies on laittanut näihin jälkeenpäin noita mekaanisia Boschinpumppuja, jolloin vuodot ja häiriöt loppuvat. Kaupanpäälle tosin saattaa tulla muistoja bonanza-ilmiöstä, eli nykimisestä vaihdettaessa.
Melkein näin jo unia, että pihassa seisois w201:en om604 turbokoneella
Ois varmasti pirun hyvä peli kevyessä autossa. Tod. näk. sopis aivan heittämällä nokille. Teholaput vaan 122 heppaseksi, niin ei ois muutoskatsastuksessakaan ongelmia. Isotappinen pumppu ja ahtimeksi 320cdi:n VNT, sekä kiinancooleri keulille. Kiinteä vauhtipyörä pakun kytkimellä, niin siitä se lähtis.
Hmm, mitäs ne moottorit Akilla maksaiskaan...
Tuo Lucaksen paska syöttöpumppu on vaan pilannut ton om604:en (220d) moottorin mainetta. PP-dieselin mies on laittanut näihin jälkeenpäin noita mekaanisia Boschinpumppuja, jolloin vuodot ja häiriöt loppuvat. Kaupanpäälle tosin saattaa tulla muistoja bonanza-ilmiöstä, eli nykimisestä vaihdettaessa.
Melkein näin jo unia, että pihassa seisois w201:en om604 turbokoneella

Hmm, mitäs ne moottorit Akilla maksaiskaan...

Harmi vaan kun olen antanut itseni ymmärtää että 604 nelikko on tehty eri sylinteri/iskun mitoilla?
Mutta miten paljon se poikkeaa veskolan mainitsemista turboviton koneista? Mikä kone vitoissa on? 601? Mutta jotenkin suurennettu? Moniko venttiilinen eli lyökö venttiilit kolojen viereen? Käykö cdi osat?
Mutta miten paljon se poikkeaa veskolan mainitsemista turboviton koneista? Mikä kone vitoissa on? 601? Mutta jotenkin suurennettu? Moniko venttiilinen eli lyökö venttiilit kolojen viereen? Käykö cdi osat?
2 mm suurempi mäntä, nini Vitossa kuin tuossa. Vitossa 2 venttiiliä per sylinteri ja pidempi isku.nevis kirjoitti:muistaakseni tuohon om604 passaa 350 turpo tiisselin männät, mutta kangen mitoisa tais olla 4mm eroa
Lisää tietoa: www.skg.fi
cdi moottorit...ainakin.OMxxx kirjoitti:Menee vähän aiheen vierestä, mutta onkos mersulla suoraruiskunelosia? Pakettiauto puolella?
Lisää tietoa: www.skg.fi
Tuota niin...mikäs sen 604:sen sylinterimitat on, ko nyt ei onnistu mistään löytähän(hyvä hakemaan, huono löytämään)...nehän oli eri ko tavallisesa 200d:ssä...
Miten tietääkö kukaan nuista parnerin H-kangista (SPM) ? Meinaan että hinnathan oli kokolailla edullisen olosia siellä sen sivuilla, jos kaikki kanget on samanhintasia oli sitten varasto osia tai mittatyönä? Vai tajusinko väärin...?
Eli, summa summarum...604 kone, isopumppu, fööni, parnerin H-kanget, ja jokku sopivat männät...?Esim cdi:stä tai vastaavista (604 on esikammio)... Oisko mitään ideaa?
Eli, jos teettäs kanget ni sillonhan peruskysymys on löytää tarpeeks isot ja kestävät männät ettei konetta tarvi putkittaa yms.
No, nämä on niitä krapulaisen hulluja ajatuksia...
Miten tietääkö kukaan nuista parnerin H-kangista (SPM) ? Meinaan että hinnathan oli kokolailla edullisen olosia siellä sen sivuilla, jos kaikki kanget on samanhintasia oli sitten varasto osia tai mittatyönä? Vai tajusinko väärin...?
Eli, summa summarum...604 kone, isopumppu, fööni, parnerin H-kanget, ja jokku sopivat männät...?Esim cdi:stä tai vastaavista (604 on esikammio)... Oisko mitään ideaa?
Eli, jos teettäs kanget ni sillonhan peruskysymys on löytää tarpeeks isot ja kestävät männät ettei konetta tarvi putkittaa yms.
No, nämä on niitä krapulaisen hulluja ajatuksia...

No se alkuperänen mäntäOMxxx kirjoitti:No, niin itse kysyy ja itse vastaa...josakin sanottiin bore/stroke 89/86.6
No persana, mikäs semmoseen reikään passaa?

Oliskohan parempi, jos oikein haluaa tehdä kisakoneen, putkittaa se 2 mm pienemmäksi ja laittaa OM606:n turbomännät.
Tai sitten teet vaparimännillä kyllä se niilläkin ehkä kestää...kunhan välykset on riittävät, eikä kiertokanget anna periksi.
Lisää tietoa: www.skg.fi
Joo, ko ei tierä mikä olis paras...esikammiokone kiertäis... suoraruiskut on yleensä valamiiks turbo osilla...
Ei mitään kisapeliä oo suunnitteilla, mutta kenkäähän diisselille aina joutuu antamaan...en tierä putkitusten hintoja mutta kuulostaa kalliilta?
Ja yks ongelma tuli mieleen että miten kansipahvi kestää vaparipohjalta...
Ei mitään kisapeliä oo suunnitteilla, mutta kenkäähän diisselille aina joutuu antamaan...en tierä putkitusten hintoja mutta kuulostaa kalliilta?
Ja yks ongelma tuli mieleen että miten kansipahvi kestää vaparipohjalta...
Niin ja voi niitä vaparin mäntiäkin parantaa kait, laittaa lisää välystä ja jotain keraamista pintaa lakeen. Pääsee nelipyttyselläkin 300 heppasten kerhoon ja helposti.
Tuota vai pohdin miten se kannentiiviste kestää kun siinä on 2 mm liikaa porausta. Vaikka se 0m606 kestää niin ei tämä silti vältämättä, mutta sehän sitten selviää.
Onko siinä sama suunniteluvika, joka on Viton koneessa ?
Tuota vai pohdin miten se kannentiiviste kestää kun siinä on 2 mm liikaa porausta. Vaikka se 0m606 kestää niin ei tämä silti vältämättä, mutta sehän sitten selviää.
Onko siinä sama suunniteluvika, joka on Viton koneessa ?
Lisää tietoa: www.skg.fi
Tuossa OM601:ssä kun se on porattu 2 mm suuremmaksi on alkanut ilmenemään tälläistä ongelmaa aivan vakiotehoilla (98 HP).OMxxx kirjoitti:Mikäs Viton koneessa sitten brakaa??
Tai mikä se suunnitteluvirhe on?
http://www.nic.fi/~danes/w638_2/jutut/pic/p0292.jpg
Lisää tietoa: www.skg.fi
Ei se toimi, kyllä sen käyntiin saa, siitä ei ole kiinni ja kauniisti käy. Bensa-autossa pitäisi olla helppoa saada kupari toimimaan.OMxxx kirjoitti:Hmm...en ehtiny lukea kaikkea, mut kuparitiiviste vilahti kuvisa? Onko toiminu? Toimiiko semmonen paremmin ko tavallinen, vai toimiiko ollenkaan? Kaveri ei edes saanut (bensa)autoa käyntiinkä kuparitiivisteellä, vuosi ilmeisesti aikalailla...
Lisää tietoa: www.skg.fi