OM604 kestävyys?

Asiaa ahtimista ja ahtamisesta.
OMxxx
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 66
Liittynyt: Su 21.10.2007 21:12

OM604 kestävyys?

Viesti Kirjoittaja OMxxx »

Kaikki näyttävät aina puhuvan noista OM606 koneista niin en ole haulla löytänyt mitään mielenkiintoista 604:sesta....mites tuommonen olis "minisuperaihiona"?
Vähempi särkyviä osia? Saako mistään sopivia turpon kankia ja mäntiä? (Oisko kellään halpaa Portugalin lohkoa...)

Eli koon puolesta semmonen passais oman jaappanialaisen 1.6:sen tilalle keulille paremmin...mites käykö kannet ristiin OM601-604? Toinen vaihtoehto tiesti hommata kuningasmoottori ja unohtaa tuo japskikoppa...
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Re: OM604 kestävyys?

Viesti Kirjoittaja veskola »

Ei ole kukaan tehnyt kannen vaihtoja moniventtiilin ja tavallisen välillä. Siellä on jotain kanavia eri tavalla ja kaikkea muutakin ongelmaa todennäköisesti.

604:stä saa varmasti aivan hyvän ja tehokkaan moottorin, lähinnä raha on se miksei noita ole tehty kun 601:stä saa puoli-ilmaiseksi.

Se onkin jännä kun avaat sen niin selviää löytyykö sieltä öljyruiskut, tai ehkä joku tietääkin.

Onko tuo nyt sitten 2 vai 2,2 litrainen. Jos on jälkimmäinen niin turboViton männät taitavat käydä siihen, paljonko maksat moisista ? Kangetkin löytyy, mutta ne eivät taida sopia ilman kampiakselimuutosta, jolloin tuosta tulisikin 2,3 litrainen... voi en alkuperäisetkin kanget olla aivan riittävät.
Lisää tietoa: www.skg.fi
OMxxx
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 66
Liittynyt: Su 21.10.2007 21:12

Viesti Kirjoittaja OMxxx »

Joo, tarkennetaan...en ole vielä ostanut koneaihiota tms. On vaan tuumaus asteella mihinkä aihion hommais. Josain vaihesa varmaan joutuu kutosen hommaahan, mutta tuohon tallisa olevaan koppaan se ei sovi, tai ainaka ei saa kilpiin. Mut autojahan saa...

Onko mitään sivua mihin nuita eri koneiden mittoja olis kerättynä?
Avatar
JP74
Turbospesialisti
Turbospesialisti
Viestit: 2781
Liittynyt: To 17.06.2004 06:59
Paikkakunta: Palokka

Viesti Kirjoittaja JP74 »

Käsittääkseni noissa om604:ssa on aina öljyruiskut. Patahan on sama, mutta lyhytkasvuisempi, kuin om 606 vapari. Näitä 606:ia on turbotettu vapareitakin menestyksekkäästi, joten kai tuo pätkäkin kestäs yhtälailla.

Luulis siis olevan hyvä aihio supermoottorille, ilman niitä turbonmäntiäkin. Kunhan vaan ei vedä lämä pohjassa pitkiä aikoja.

Nettiautossa ois myynnissä parikin c220d:tä Boschin pumpulla...
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veskola »

Irtomoottorit saattavat olla ehkä hieman kortilla, luulisin.
Lisää tietoa: www.skg.fi
Aki P
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 4140
Liittynyt: Pe 23.01.2004 19:32

Viesti Kirjoittaja Aki P »

veskola kirjoitti:Irtomoottorit saattavat olla ehkä hieman kortilla, luulisin.
Löytyy kaksi ehjää + yksi osina :wink: Toinen boschin pumpulla :idea:
Joku mersupurkaamo??
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veskola »

Aki P kirjoitti:Löytyy kaksi ehjää + yksi osina :wink: Toinen boschin pumpulla :idea:
Missä hintaluokassa muuten tuommoset pyrivät ?
Lisää tietoa: www.skg.fi
E280T
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 260
Liittynyt: Ti 15.05.2007 14:19
Paikkakunta: SATAKUNTA

moottorinumerot

Viesti Kirjoittaja E280T »

Sivuaa vähän aihetta mutta tietääkö joku löytyykö jotain listaa mersun koneista: missä malleissa ollut, polttoaine, montako venttiiliä, sylinterimäärä ja vaikka jotain vikoja vaikka niitä mersuissa nyt ei hirveästi ole.... :lol:

Niin ja suomeksi pitäs olla kun ei osaa noita vieraita...

Omani kyllä tiedän mutta haluaa tietää lisää..
E300TD
190E
E280T
E320CDI
E320CA
Avatar
JP74
Turbospesialisti
Turbospesialisti
Viestit: 2781
Liittynyt: To 17.06.2004 06:59
Paikkakunta: Palokka

Viesti Kirjoittaja JP74 »

Oman käsitykseni mukaan nämä om604-606 dieselmoottorit on kestoltaan vieläkin lujempia, kuin om601-603 versiot. Venttiilinnostimet ei käytännössä koskaan naputa ja kansipahvikaan ei mene juuri koskaan. Enkä ole kuullut, että olis veivinlaakereitakaan korkannut.

Tuo Lucaksen paska syöttöpumppu on vaan pilannut ton om604:en (220d) moottorin mainetta. PP-dieselin mies on laittanut näihin jälkeenpäin noita mekaanisia Boschinpumppuja, jolloin vuodot ja häiriöt loppuvat. Kaupanpäälle tosin saattaa tulla muistoja bonanza-ilmiöstä, eli nykimisestä vaihdettaessa.

Melkein näin jo unia, että pihassa seisois w201:en om604 turbokoneella :lol: Ois varmasti pirun hyvä peli kevyessä autossa. Tod. näk. sopis aivan heittämällä nokille. Teholaput vaan 122 heppaseksi, niin ei ois muutoskatsastuksessakaan ongelmia. Isotappinen pumppu ja ahtimeksi 320cdi:n VNT, sekä kiinancooleri keulille. Kiinteä vauhtipyörä pakun kytkimellä, niin siitä se lähtis.

Hmm, mitäs ne moottorit Akilla maksaiskaan... :lol:
Avatar
Mika.T
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 8789
Liittynyt: Pe 17.10.2003 19:47

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

JP74 kirjoitti:
Melkein näin jo unia, että pihassa seisois w201:en om604 turbokoneella :lol: :
Tätä samaa itekkin olen miettiny. :lol: Pihassa olis bensatenava ihan jouten. Tallissa olis om602 vapari, mutta mielessä kävi hommata om604 ja ruuvais turbon kylkeen. :D
Avatar
JP74
Turbospesialisti
Turbospesialisti
Viestit: 2781
Liittynyt: To 17.06.2004 06:59
Paikkakunta: Palokka

Viesti Kirjoittaja JP74 »

Jos oikein alkaa ahdistamaan, niin tuonnehan kävis ne kullanhintaiset turbodieselin kanget ja männät. Tosin sittenhän se on jo sama ostaa 605 turbokone...

Kävisköhän om 605:en pakosarja muokattuna 604:een. Eli jos jättäs yhden pytyn pois? Ilmeisesti valurautaa voi osaava hitsari hitsata?
OMxxx
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 66
Liittynyt: Su 21.10.2007 21:12

Viesti Kirjoittaja OMxxx »

Harmi vaan kun olen antanut itseni ymmärtää että 604 nelikko on tehty eri sylinteri/iskun mitoilla?
Mutta miten paljon se poikkeaa veskolan mainitsemista turboviton koneista? Mikä kone vitoissa on? 601? Mutta jotenkin suurennettu? Moniko venttiilinen eli lyökö venttiilit kolojen viereen? Käykö cdi osat?
Aki P
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 4140
Liittynyt: Pe 23.01.2004 19:32

Viesti Kirjoittaja Aki P »

Moottorit maksaa 1500€ nurkilla. Toinen on -97 ja toinen -95. Jos nyt ostette pois niin katotaan könttä tarjousta :idea:
Joku mersupurkaamo??
nevis
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 40
Liittynyt: Ti 29.05.2007 19:44
Paikkakunta: kalajoki

Viesti Kirjoittaja nevis »

muistaakseni tuohon om604 passaa 350 turpo tiisselin männät, mutta kangen mitoisa tais olla 4mm eroa :idea:
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veskola »

nevis kirjoitti:muistaakseni tuohon om604 passaa 350 turpo tiisselin männät, mutta kangen mitoisa tais olla 4mm eroa :idea:
2 mm suurempi mäntä, nini Vitossa kuin tuossa. Vitossa 2 venttiiliä per sylinteri ja pidempi isku.
Lisää tietoa: www.skg.fi
OMxxx
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 66
Liittynyt: Su 21.10.2007 21:12

Viesti Kirjoittaja OMxxx »

Menee vähän aiheen vierestä, mutta onkos mersulla suoraruiskunelosia? Pakettiauto puolella?
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veskola »

OMxxx kirjoitti:Menee vähän aiheen vierestä, mutta onkos mersulla suoraruiskunelosia? Pakettiauto puolella?
cdi moottorit...ainakin.
Lisää tietoa: www.skg.fi
OMxxx
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 66
Liittynyt: Su 21.10.2007 21:12

Viesti Kirjoittaja OMxxx »

Tuota niin...mikäs sen 604:sen sylinterimitat on, ko nyt ei onnistu mistään löytähän(hyvä hakemaan, huono löytämään)...nehän oli eri ko tavallisesa 200d:ssä...

Miten tietääkö kukaan nuista parnerin H-kangista (SPM) ? Meinaan että hinnathan oli kokolailla edullisen olosia siellä sen sivuilla, jos kaikki kanget on samanhintasia oli sitten varasto osia tai mittatyönä? Vai tajusinko väärin...?

Eli, summa summarum...604 kone, isopumppu, fööni, parnerin H-kanget, ja jokku sopivat männät...?Esim cdi:stä tai vastaavista (604 on esikammio)... Oisko mitään ideaa?

Eli, jos teettäs kanget ni sillonhan peruskysymys on löytää tarpeeks isot ja kestävät männät ettei konetta tarvi putkittaa yms.

No, nämä on niitä krapulaisen hulluja ajatuksia... :roll:
OMxxx
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 66
Liittynyt: Su 21.10.2007 21:12

Viesti Kirjoittaja OMxxx »

No, niin itse kysyy ja itse vastaa...josakin sanottiin bore/stroke 89/86.6

No persana, mikäs semmoseen reikään passaa? :shock:
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veskola »

OMxxx kirjoitti:No, niin itse kysyy ja itse vastaa...josakin sanottiin bore/stroke 89/86.6

No persana, mikäs semmoseen reikään passaa? :shock:
No se alkuperänen mäntä :roll:

Oliskohan parempi, jos oikein haluaa tehdä kisakoneen, putkittaa se 2 mm pienemmäksi ja laittaa OM606:n turbomännät.

Tai sitten teet vaparimännillä kyllä se niilläkin ehkä kestää...kunhan välykset on riittävät, eikä kiertokanget anna periksi.
Lisää tietoa: www.skg.fi
OMxxx
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 66
Liittynyt: Su 21.10.2007 21:12

Viesti Kirjoittaja OMxxx »

Joo, ko ei tierä mikä olis paras...esikammiokone kiertäis... suoraruiskut on yleensä valamiiks turbo osilla...

Ei mitään kisapeliä oo suunnitteilla, mutta kenkäähän diisselille aina joutuu antamaan...en tierä putkitusten hintoja mutta kuulostaa kalliilta?
Ja yks ongelma tuli mieleen että miten kansipahvi kestää vaparipohjalta...
Aki P
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 4140
Liittynyt: Pe 23.01.2004 19:32

Viesti Kirjoittaja Aki P »

Täälläpäin liiku yksi 606-vapari 2.bar ahdoilla ja jotain 450Hp pyörällä.
Vaparin männät, kanget yms. ja on saanut kenkää.

Tärkeintä dieselille on pakopaineet ja liiallisen lämpökuorman välttäminen :idea:
604 kone kestää vapari sisuksilla 200HP oikealla käytöllä :!:
Joku mersupurkaamo??
OMxxx
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 66
Liittynyt: Su 21.10.2007 21:12

Viesti Kirjoittaja OMxxx »

Hei, Aki P, muuten ko kehuit että sulla oli kone osina, onko 604:sesa öljyruiskut? :roll:
Aki P
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 4140
Liittynyt: Pe 23.01.2004 19:32

Viesti Kirjoittaja Aki P »

OMxxx kirjoitti:Hei, Aki P, muuten ko kehuit että sulla oli kone osina, onko 604:sesa öljyruiskut? :roll:
On niissä ruutat. Ja löytyis sulle niitä ehjiä moottoreitakin :idea:
Joku mersupurkaamo??
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veskola »

Niin ja voi niitä vaparin mäntiäkin parantaa kait, laittaa lisää välystä ja jotain keraamista pintaa lakeen. Pääsee nelipyttyselläkin 300 heppasten kerhoon ja helposti.

Tuota vai pohdin miten se kannentiiviste kestää kun siinä on 2 mm liikaa porausta. Vaikka se 0m606 kestää niin ei tämä silti vältämättä, mutta sehän sitten selviää.

Onko siinä sama suunniteluvika, joka on Viton koneessa ?
Lisää tietoa: www.skg.fi
OMxxx
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 66
Liittynyt: Su 21.10.2007 21:12

Viesti Kirjoittaja OMxxx »

Mikäs Viton koneessa sitten brakaa??
Tai mikä se suunnitteluvirhe on?

Joo, vaaka alkaa kyllä vähän painuhan liikaa kutosen hyväks...200hv ei oo tavote :twisted:

Ainoa "järkevä syy" miks nelosta pohdin on tilanpuute, mutta voi olla paren hommata halpa räpsy johon kutonen mahtuis....
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veskola »

OMxxx kirjoitti:Mikäs Viton koneessa sitten brakaa??
Tai mikä se suunnitteluvirhe on?
Tuossa OM601:ssä kun se on porattu 2 mm suuremmaksi on alkanut ilmenemään tälläistä ongelmaa aivan vakiotehoilla (98 HP).

http://www.nic.fi/~danes/w638_2/jutut/pic/p0292.jpg
Lisää tietoa: www.skg.fi
OMxxx
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 66
Liittynyt: Su 21.10.2007 21:12

Viesti Kirjoittaja OMxxx »

Hmm...en ehtiny lukea kaikkea, mut kuparitiiviste vilahti kuvisa? Onko toiminu? Toimiiko semmonen paremmin ko tavallinen, vai toimiiko ollenkaan? Kaveri ei edes saanut (bensa)autoa käyntiinkä kuparitiivisteellä, vuosi ilmeisesti aikalailla...
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veskola »

OMxxx kirjoitti:Hmm...en ehtiny lukea kaikkea, mut kuparitiiviste vilahti kuvisa? Onko toiminu? Toimiiko semmonen paremmin ko tavallinen, vai toimiiko ollenkaan? Kaveri ei edes saanut (bensa)autoa käyntiinkä kuparitiivisteellä, vuosi ilmeisesti aikalailla...
Ei se toimi, kyllä sen käyntiin saa, siitä ei ole kiinni ja kauniisti käy. Bensa-autossa pitäisi olla helppoa saada kupari toimimaan.
Lisää tietoa: www.skg.fi
toozi
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 165
Liittynyt: Su 15.01.2006 14:10

Viesti Kirjoittaja toozi »

Eikös tota 604:sta oo tullu tehtaalta myös ahdettuna, mutta ei ole vissiin suomeen tuotu. Muiselen tollasen tiedot autodatassa nähneeni. En sitten tiedä onko siinä vaparia kummempia sisuskaluja. Saksasta vaan tilaamaan, saattaa kyllä rahteineen tulla hintoihinsa.
Lukittu