Black Satin rules?

Asiaa ahtimista ja ahtamisesta.
Avatar
Petteri Kivimäki
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3042
Liittynyt: Pe 06.04.2007 12:51
Paikkakunta: Jyväskylä
Viesti:

Black Satin rules?

Viesti Kirjoittaja Petteri Kivimäki »

Ehtoota vaan!

- Kuulun siihen kuppikuntaan, jolle harrasteauton moottorin ulkoinen olemus on tärkeää. Siisti pitää olla, puhdas, ei öljyvuotoja ja johdotukset kunnossa ja yms mums.

Ajatus tulevasta: Ruosteinen kasa pakosarjan ja turbon ulkoasuna ei ilahduta.

Siispä mietin turbon pakopesän ja pakosarjan käsittelyyn mietin Black Satin -ainetta.http://www.roadmachine.fi/excoat.html
Käsketään levittämään kynärluiskulla, eli aikamoista lirua vissihin. Onko kellään kokemusta että levittyykö myös siveltimellä?
W246 "Kaasukoppi" B200 2015
W108 "Satakasi" 250S Automatic 1966
Petri K
Turbospesialisti
Turbospesialisti
Viestit: 1111
Liittynyt: Ti 03.02.2004 13:59

Viesti Kirjoittaja Petri K »

Levittyy kyllä myös siveltimellä ja pysyy kiinni. Itse lämmitin sarjaa hiukan ennen levitystä niin ei valu edes pahasti.
"Jokainen tekee virheitä mutta minä tiedän niistä eniten"
Avatar
MasaMbW124
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1703
Liittynyt: Ma 07.11.2005 19:02
Paikkakunta: Tampere [Kangasala]

Viesti Kirjoittaja MasaMbW124 »

mitäs aine maksaa. ja miten onnistuu vanhan pakosarjan päälle laittaminen...?

enemmän kiinnostais toi kiiltävä 8)
W124: 200e '88 tuning/hifi ikuisuusprojekti
W204: 220cdi '07
Avatar
JP74
Turbospesialisti
Turbospesialisti
Viestit: 2781
Liittynyt: To 17.06.2004 06:59
Paikkakunta: Palokka

Viesti Kirjoittaja JP74 »

Vanha pakosarja kannattas varmaan hiekkapuhaltaa ensin. Kiinnostas itseäkin tuo hintatieto moiselle myrkylle.
Vuppe
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 37
Liittynyt: Ti 17.04.2007 15:14

Viesti Kirjoittaja Vuppe »

Avatar
sunbeam
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 486
Liittynyt: Su 31.10.2004 18:21
Paikkakunta: hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja sunbeam »

Mitenkohän toi palotilanpinnoite (nitro metku) pysyy kiinni, on kyllä huimaa maalia jos ei irtoo tuhannessa asteessa ja kestää aika monta räjähdystä
MB290td turbo
MB300sd
MB240
MB190 turbo
MB220 SEb
Sunbeam imp evo yamaha R1
Mitsu lancer evo3
Ex .MB 190 ecoline
Avatar
Allu D.
Mersumies
Mersumies
Viestit: 503
Liittynyt: La 10.07.2004 16:00
Paikkakunta: Pohjanmaa

Viesti Kirjoittaja Allu D. »

Ei ole mitään maalia vaan pinnoite joka paistetaan kiinni, oon muuten aika v... mäinen ja tarkka työskentely lämpötilasta ku sen kans värkkää, omaan koneeseen laitoin ja pitää sanoa että olen kyllä tyytyväinen.. 8)
Köyhällä ei ole varaa ajaa huonolla!
"some people do, some people talk."
Avatar
Petteri Kivimäki
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3042
Liittynyt: Pe 06.04.2007 12:51
Paikkakunta: Jyväskylä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Petteri Kivimäki »

Joo, käytetty pakosarja tarttee hiekkapuhaltaa varmaan aika tarkasti. Olen poistellut ruostetta valurautasaranoista ja ovenkahvoista myös kylvettämällä kuumassa fosforihapossa, hyvin lähti ja pinta jäi mukavan karheaksi, mutta uh että haisi työhuone Venäjälle vaikka kuinka oli läpivetoa.

Mulla on ongelmana paisto, kun tuo aluskeraami pitää paistaa 1 h. 260 c. Kotona ei voi paistaa mitään, kerrostalossa kun asun ja akkahan saisi sellaisen raivarin että kuolisi.
Maalasin viime keväävä vesipumpun osat ja alipainepumpun kuoren alumiinimaalilla ja paistoin kun akka oli reissussa ja viisi päivää myöhemmin kun palasi niin nuuhki tietävänä ilmaa että "mikä täällä on kärynnyt". Nakit ja ranskalaisethan ne..

Pitäisi työhuoneelle hommata kierrätyskeskukselta uuni ja palohälytin pois katosta. Tai sitten perustaa mobilistitalli, jossa kaikki vermeet ja vehkeet.
W246 "Kaasukoppi" B200 2015
W108 "Satakasi" 250S Automatic 1966
Avatar
sonikki
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2799
Liittynyt: Pe 19.03.2004 18:09
Paikkakunta: Katko

Viesti Kirjoittaja sonikki »

Itse putsasin pakosarjan elektrolyysillä ja lähtee paremmin puhtaaksi kun puhaltamalla. Toimii myös lukuisten muiden hankalien osien putsaamiseen ja samalla menetelmällä saa myös sinkittyä osia :!:
Ja tarvittavat välineethän löytyy varmasti lähes joka taloudesta.
S212 E350 CDi -10
W639 116 CDi -11
W124 230 TIC/EFI -89
Avatar
Petteri Kivimäki
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3042
Liittynyt: Pe 06.04.2007 12:51
Paikkakunta: Jyväskylä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Petteri Kivimäki »

jarkki kirjoitti:Itse putsasin pakosarjan elektrolyysillä ja lähtee paremmin puhtaaksi kun puhaltamalla. Toimii myös lukuisten muiden hankalien osien putsaamiseen ja samalla menetelmällä saa myös sinkittyä osia :!:
Ja tarvittavat välineethän löytyy varmasti lähes joka taloudesta.
Kertaapa käyttämäsi menetelmä ja tarvikkeet!
W246 "Kaasukoppi" B200 2015
W108 "Satakasi" 250S Automatic 1966
Avatar
Sergey
Vannespesialisti
Vannespesialisti
Viestit: 12276
Liittynyt: Su 27.08.2006 17:12
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Sergey »

Astia, akkulaturi ja akkuhappoa? Alumiiniahan voi kotikonstein värjätä tälleen käyttämällä marketti-tekstiilivärejä.

E: Linkki tarkistettu, toimii!
Viimeksi muokannut Sergey, Ma 29.10.2007 16:37. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Pajero 2005, Hullu-Pösö 2023, Skoda Citigo-e 2021
Avatar
jonttuPRO
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 58
Liittynyt: Ke 27.09.2006 20:18
Paikkakunta: mäntyharju

Viesti Kirjoittaja jonttuPRO »

linkkis ei oikeen toiminu...
mersut ovat työni sekä intohimoni...

MB w202 220cdi
MB w123 300D
Avatar
Sami J. E.
Mersumies
Mersumies
Viestit: 653
Liittynyt: Pe 04.04.2003 17:38
Paikkakunta: Belgia

Viesti Kirjoittaja Sami J. E. »

Sergey kirjoitti:Astia, akkulaturi ja akkuhappoa? Alumiiniahan voi kotikonstein värjätä tälleen käyttämällä marketti-tekstiilivärejä.

E: Linkki tarkistettu, toimii!
Ei toimi, Firefoxilla ainakaan.
"Das Beste oder Nichts."-Gottlieb Daimler 1834-1900
S211 280CDI Avantgarde Sport -09
280E -76 W114
280SE-79
Exät:
W211: E220 CDI -01 Avantgarde
W124: E200 -95
W123: 230, 250
W114/115: 3x200, 230.6
Avatar
napa
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 7067
Liittynyt: Ke 23.08.2006 09:24
Paikkakunta: Seinäjoki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja napa »

kyllä toimii ja ainakin firefoxilla... laittakaa vain ne tietokoneet kunnon säätoihin...
Avatar
epk
Valvoja
Valvoja
Viestit: 12761
Liittynyt: Pe 04.04.2003 15:13
Paikkakunta: 02

Viesti Kirjoittaja epk »

kopioikaa kuvan urli uuten selainikkunaan niin toimii
Avatar
Sergey
Vannespesialisti
Vannespesialisti
Viestit: 12276
Liittynyt: Su 27.08.2006 17:12
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Sergey »

napa kirjoitti:kyllä toimii ja ainakin firefoxilla... laittakaa vain ne tietokoneet kunnon säätoihin...
Jep, kokeilin IE, Opera ja Firefox.

Ja asiaan. Itse harkitsen tota kromia laittaa ahtimen imuputkeen kun on näköjään hinnat pudonneet aineella inhimilliselle tasolle. Markka-aikaan tuo 100ml kromia maksoi 490mk ja tilausaika oli tyyliin 4kk.
Pajero 2005, Hullu-Pösö 2023, Skoda Citigo-e 2021
Avatar
napa
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 7067
Liittynyt: Ke 23.08.2006 09:24
Paikkakunta: Seinäjoki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja napa »

pitäis kans kokeilla tuota balck satinia tai "kermakromia", kun pakosarjat menee turbolle hieman huonoista paikoista ja pituuttakin niillä on n. 75 cm/puoli (V6 koneesta kyse...)

jos sais vähän tuota konehuoneen lämpökuormaa pienemmäksi...
Avatar
JP74
Turbospesialisti
Turbospesialisti
Viestit: 2781
Liittynyt: To 17.06.2004 06:59
Paikkakunta: Palokka

Viesti Kirjoittaja JP74 »

Nopea toimitus tällä maahantuojalla. Sunnuntai-iltana laitoin sähköpostia ja tänään oli purkki Mustaa Satiinia postissa noudettavissa.

Nyt saattaa vaan kestää vähän kauemmin, ennenkuin pakosarja saadaan pöydälle hiekkapuhallettuna. Motivaatiopiikin iskiessä pitää repästä pakosarja irti.
Avatar
MasaMbW124
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1703
Liittynyt: Ma 07.11.2005 19:02
Paikkakunta: Tampere [Kangasala]

Viesti Kirjoittaja MasaMbW124 »

JP74 kirjoitti:Nopea toimitus tällä maahantuojalla. Sunnuntai-iltana laitoin sähköpostia ja tänään oli purkki Mustaa Satiinia postissa noudettavissa.

Nyt saattaa vaan kestää vähän kauemmin, ennenkuin pakosarja saadaan pöydälle hiekkapuhallettuna. Motivaatiopiikin iskiessä pitää repästä pakosarja irti.
... Ja kuvia toki projektista :wink:
W124: 200e '88 tuning/hifi ikuisuusprojekti
W204: 220cdi '07
Avatar
sonikki
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2799
Liittynyt: Pe 19.03.2004 18:09
Paikkakunta: Katko

Viesti Kirjoittaja sonikki »

Joo tuossahan ne jo tulikin eli: virtalähde mielellään 24V (tai akkulaturi), palanen vaikkapa rosteria, astia ja soodaa (itse käytin ihan kaupasta saatavaa ruokasoodaa n. 5% liuoksella). Sitten ei muuta kun puhdistettava esine ja rosterin pala (lähekkäin muttei kiinni toisiinsa) astiaan missä on vesi/sooda liuos, sitten vaan rohkeasti kytkee akkulaturin kappaleisiin: +napa rosteriin ja -napa puhdistettavaan esineeseen.
Sitten ei muutaku odottelemaa et naama vetää :shock: näköseks ku alkaa tapahtua :wink:
Noin isossa osassa kun pakosarja rosterin palaa joutuu välillä sitten vähän siirtelemään että ruosteet lähtee joka paikasta.
Vetyähän tuossa hieman syntyy joten tuletus kannattaa muistaa ja itse en ainakaan ole viittiny jättää "omineen" tallille porisemaan noita settejä.
S212 E350 CDi -10
W639 116 CDi -11
W124 230 TIC/EFI -89
Avatar
Petteri Kivimäki
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3042
Liittynyt: Pe 06.04.2007 12:51
Paikkakunta: Jyväskylä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Petteri Kivimäki »

Mää jätin turbon pakosarjan yöksi lillumaan sitruunahappoliuokseen, halpaa ainakin. Ja huomenna Black Satin & pohjustuspurkki postista.

Hiomo Kantasella on uuni lämpiämässä ens viikolla! Pistän sitten kuvakoostetta..
W246 "Kaasukoppi" B200 2015
W108 "Satakasi" 250S Automatic 1966
Avatar
sonikki
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2799
Liittynyt: Pe 19.03.2004 18:09
Paikkakunta: Katko

Viesti Kirjoittaja sonikki »

Sitruunahappokin toimii jos on aikaa lillutella päivä/viikko tolkulla mutta tuo elektrolyysi on noin 100x nopeampi keino :wink:
S212 E350 CDi -10
W639 116 CDi -11
W124 230 TIC/EFI -89
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veskola »

Oliko se niin, että tuo rosterin käyttö aiheutti sitä keltaista mönjää, joka on erittäin vaarallista ? Muistelen lukeneeni overdrivelta, vai muistelenko ihan väärin ?
Lisää tietoa: www.skg.fi
Avatar
sonikki
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2799
Liittynyt: Pe 19.03.2004 18:09
Paikkakunta: Katko

Viesti Kirjoittaja sonikki »

Taitaa sitä "mönjää" tulla joka tapauksessa kun se ruoste alkaa irtoamaa vaikka käyttäis mitä anodina... Itse vaan kauhoin ne sillon tällöin pois siintä pinnalta.
Ja ainakaan mobilistissa mistä luin ton jutun alunperin en muista että olis mainittu muita haittatekiöitä kun tuo pieni vety määrä mitä tuossa syntyy.
Mukavasti lähtee esim kiinni ruostuneiden pulttien välistä ruosteet ja vanha ruostunu pultti lähtee taas ilman voimasanoja auki 8) Kova sälli ajaa kerralla koko röntän uima-altaaseen ja laittaa hitsausmuuntajan virtalähteeksi :lol:
S212 E350 CDi -10
W639 116 CDi -11
W124 230 TIC/EFI -89
Avatar
Sami J. E.
Mersumies
Mersumies
Viestit: 653
Liittynyt: Pe 04.04.2003 17:38
Paikkakunta: Belgia

Viesti Kirjoittaja Sami J. E. »

napa kirjoitti:kyllä toimii ja ainakin firefoxilla... laittakaa vain ne tietokoneet kunnon säätoihin...
Kunnon säädöt?
"Das Beste oder Nichts."-Gottlieb Daimler 1834-1900
S211 280CDI Avantgarde Sport -09
280E -76 W114
280SE-79
Exät:
W211: E220 CDI -01 Avantgarde
W124: E200 -95
W123: 230, 250
W114/115: 3x200, 230.6
Avatar
Sami J. E.
Mersumies
Mersumies
Viestit: 653
Liittynyt: Pe 04.04.2003 17:38
Paikkakunta: Belgia

Viesti Kirjoittaja Sami J. E. »

epk kirjoitti:kopioikaa kuvan urli uuten selainikkunaan niin toimii
Jep, kiitti.
"Das Beste oder Nichts."-Gottlieb Daimler 1834-1900
S211 280CDI Avantgarde Sport -09
280E -76 W114
280SE-79
Exät:
W211: E220 CDI -01 Avantgarde
W124: E200 -95
W123: 230, 250
W114/115: 3x200, 230.6
Avatar
napa
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 7067
Liittynyt: Ke 23.08.2006 09:24
Paikkakunta: Seinäjoki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja napa »

Sami J. E. kirjoitti:
napa kirjoitti:kyllä toimii ja ainakin firefoxilla... laittakaa vain ne tietokoneet kunnon säätoihin...
Kunnon säädöt?
niin, tietokoneesta löytyy monenlaista säätöä...
Avatar
Sami J. E.
Mersumies
Mersumies
Viestit: 653
Liittynyt: Pe 04.04.2003 17:38
Paikkakunta: Belgia

Viesti Kirjoittaja Sami J. E. »

napa kirjoitti:
Sami J. E. kirjoitti:
napa kirjoitti:kyllä toimii ja ainakin firefoxilla... laittakaa vain ne tietokoneet kunnon säätoihin...
Kunnon säädöt?
niin, tietokoneesta löytyy monenlaista säätöä...
Älä? Turhahan tästä on jauhaa, hommahan selvis jo.
"Das Beste oder Nichts."-Gottlieb Daimler 1834-1900
S211 280CDI Avantgarde Sport -09
280E -76 W114
280SE-79
Exät:
W211: E220 CDI -01 Avantgarde
W124: E200 -95
W123: 230, 250
W114/115: 3x200, 230.6
Avatar
napa
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 7067
Liittynyt: Ke 23.08.2006 09:24
Paikkakunta: Seinäjoki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja napa »

no kettu jos ei osata tietokonettaan edes pistää kunnon säätöihin, ettei tartte jollain ihme kikoilla saada kuvia näkyviin, niin pitää siitä nyt hieman mainita...

taitaa se sun mannelavettiskin oilla aika kuralla...
Avatar
Sami J. E.
Mersumies
Mersumies
Viestit: 653
Liittynyt: Pe 04.04.2003 17:38
Paikkakunta: Belgia

Viesti Kirjoittaja Sami J. E. »

napa kirjoitti:no kettu jos ei osata tietokonettaan edes pistää kunnon säätöihin, ettei tartte jollain ihme kikoilla saada kuvia näkyviin, niin pitää siitä nyt hieman mainita...

taitaa se sun mannelavettiskin oilla aika kuralla...
Nyt aletaan olla asian ytimessä. Laita loput vaikka johonkin off topic-puolelle, nää sun itkuraivarit ei taida tänne kuulua.
"Das Beste oder Nichts."-Gottlieb Daimler 1834-1900
S211 280CDI Avantgarde Sport -09
280E -76 W114
280SE-79
Exät:
W211: E220 CDI -01 Avantgarde
W124: E200 -95
W123: 230, 250
W114/115: 3x200, 230.6
Vastaa Viestiin