W116 6.9 Turbo
W116 6.9 Turbo
Löyty vihdoin videoo tuosta mistä olen kuullut, ja heti herää kysymmyksiä että mitäen tuo on oikein rakennettu? Ei mee mun kaaliin.
Mihin noi ahtoputket oikein menee? Mun mielestä ei minnekään järkevään paikkaan, vai mitä mä oikeen missaan?
http://www.youtube.com/user/Philbmp
Mihin noi ahtoputket oikein menee? Mun mielestä ei minnekään järkevään paikkaan, vai mitä mä oikeen missaan?
http://www.youtube.com/user/Philbmp
Pajero 2005, Hullu-Pösö 2023, Skoda Citigo-e 2021
Re: W116 6.9 Turbo
Joo, oudolta näyttää. Onko alkuperäinen ilmamäärämittari ohitettu ja ahtoputki menee suoraan sen alle kaasuläpälle? Se vaatisi sähköiset suuttimet ja oman ohjauksen niille? Oma bensan määräjakaja olisi tällöin lukittu täysille ja ilmalautanen jotenkin tiivistetty?Sergey kirjoitti:Löyty vihdoin videoo tuosta mistä olen kuullut, ja heti herää kysymmyksiä että mitäen tuo on oikein rakennettu? Ei mee mun kaaliin.
Mihin noi ahtoputket oikein menee? Mun mielestä ei minnekään järkevään paikkaan, vai mitä mä oikeen missaan?
http://www.youtube.com/user/Philbmp
tomant
Kiihdytin 190E 201.024
1,951 - 13,077 / 171,51
Käyttöautot C180 203.035, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edellinen C200 202.020

Käyttöautot C180 203.035, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edellinen C200 202.020
-
- Vakiokalustoa
- Viestit: 378
- Liittynyt: La 05.03.2005 19:17
- Paikkakunta: Kangasala
- Viesti:
Re: W116 6.9 Turbo
Selvästi näkyy, et turbon imu on tehty määränjakajan runkoon alapuolelle ja ahtoputki menee suoraan imusarjaan, minusta näyttäs toimivalta.
Joskus tuli leikittyä kaverin kans kahdella kasin ruiskulla ja opelin 16-valve 400-kone C-kadettilla, semmonen tipulinnun keltainen. Oli melkoinen letkuhässäkkä, mut kulki se vartilla muistaakseni n. 9,5 90-luvun alussa
Joskus tuli leikittyä kaverin kans kahdella kasin ruiskulla ja opelin 16-valve 400-kone C-kadettilla, semmonen tipulinnun keltainen. Oli melkoinen letkuhässäkkä, mut kulki se vartilla muistaakseni n. 9,5 90-luvun alussa

Olen samaa mieltä, näin tehtynä, ei tarvitse juuri lisärikastuksia, kun kaikki moottoriin menvä ilma "mitataan" ensin alipaineella...siis ennen turboa.Selvästi näkyy, et turbon imu on tehty määränjakajan runkoon alapuolelle ja ahtoputki menee suoraan imusarjaan, minusta näyttäs toimivalta.
Ilmanpuhdistimen kotelo hämää hieman ensin, kun se on nostettu määränjakajan päälle, sivuun.
Luultavasti määränjakajan ja kaasuläpän välinen suora yhteys on tukittu. Kaasuläpälle johdetaan ilma turbon läpi ja ilmamäärämittarin takaosaan on puhkaistu reikä josta otetaan ilma turbon imupuolelle.
"Pertti Jarla: Ihminen on kuin pussi ruisleipää, sulkijasta näkee kun se käy vanhaksi"
W111.021 -63, R107.043 -72, W109.018 -69, S124.190, S124.290, VW 1300 -73, BMW E3 2500 -72, Peugeot 205 Roland Garros -90.
W111.021 -63, R107.043 -72, W109.018 -69, S124.190, S124.290, VW 1300 -73, BMW E3 2500 -72, Peugeot 205 Roland Garros -90.
Jenkit tapaavat tuoda putken toiselta puolen moottorin ali...ainakin w116:ssa siihen on hyvin tilaa ja kuskinpuoleinen pakosarjakin on yhdellä lähdöllä ja 6-7 sylinterin välissä. Turboratkaisu on hyvin samannäköinen kuten esim. Chevyn 6.5 turbodieselissä... siitä voisi mahdollisesti saada melko valmiit alitukset..
Sinänänsähän tuo Jenkki 6.9 on mitä "paras" kohde turbotukseen 1:8.0 puristussuhde, kuivasumppuvoitelu, Y-Bloki ja taitaa olla taotut kiertokangetkin..
Tuossa videon yksilössä oli kylläkin euro-lamput, joten saataa olla harmaatuontikin...
Sinänänsähän tuo Jenkki 6.9 on mitä "paras" kohde turbotukseen 1:8.0 puristussuhde, kuivasumppuvoitelu, Y-Bloki ja taitaa olla taotut kiertokangetkin..
Tuossa videon yksilössä oli kylläkin euro-lamput, joten saataa olla harmaatuontikin...
"Pertti Jarla: Ihminen on kuin pussi ruisleipää, sulkijasta näkee kun se käy vanhaksi"
W111.021 -63, R107.043 -72, W109.018 -69, S124.190, S124.290, VW 1300 -73, BMW E3 2500 -72, Peugeot 205 Roland Garros -90.
W111.021 -63, R107.043 -72, W109.018 -69, S124.190, S124.290, VW 1300 -73, BMW E3 2500 -72, Peugeot 205 Roland Garros -90.
Vaikuttaa loogiselta selitykseltä. Ahtoilma on varmaankin vietävä kaasuläpän läpi, jotta sen määrää voi jotenkin säädellä, ei kai se voi mennä suoraan imusarjaan. Määräjakajan ja läppärungon välissä on pienemmissä KE-Jeteissä kumipalje, tuossa lienee samanlainen. Siinä kohdin voisi ilmankulun katkaista.unski kirjoitti:Olen samaa mieltä, näin tehtynä, ei tarvitse juuri lisärikastuksia, kun kaikki moottoriin menvä ilma "mitataan" ensin alipaineella...siis ennen turboa.Selvästi näkyy, et turbon imu on tehty määränjakajan runkoon alapuolelle ja ahtoputki menee suoraan imusarjaan, minusta näyttäs toimivalta.
Ilmanpuhdistimen kotelo hämää hieman ensin, kun se on nostettu määränjakajan päälle, sivuun.
Luultavasti määränjakajan ja kaasuläpän välinen suora yhteys on tukittu. Kaasuläpälle johdetaan ilma turbon läpi ja ilmamäärämittarin takaosaan on puhkaistu reikä josta otetaan ilma turbon imupuolelle.
Tuo ilmanputsarin sijainti tosiaan hämäsi.
tomant
Kiihdytin 190E 201.024
1,951 - 13,077 / 171,51
Käyttöautot C180 203.035, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edellinen C200 202.020

Käyttöautot C180 203.035, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edellinen C200 202.020
itseän lainaten ja anteeksi pyytäen huonoa kielikuvaa.Siis ilmanpuhdistajan koppa on siirretty vain väliaikisesti sivuun. esim. kuvauksen ajaksi. Noissa muissa videoissa se on paikallaan ja ilmamäärämittari ja määränjakaja toimivat ihan normaalisti. Esim. Autdi 200 Turboissa ja Escort RS Turboissa on juuri tälläinen samanlainen systeemi ja ihan alkuperäisenä, siis turbo on ilmamäärmittarin ja kaasuläpän välissä.Ilmanpuhdistimen kotelo hämää hieman ensin, kun se on nostettu määränjakajan päälle, sivuun.
"Pertti Jarla: Ihminen on kuin pussi ruisleipää, sulkijasta näkee kun se käy vanhaksi"
W111.021 -63, R107.043 -72, W109.018 -69, S124.190, S124.290, VW 1300 -73, BMW E3 2500 -72, Peugeot 205 Roland Garros -90.
W111.021 -63, R107.043 -72, W109.018 -69, S124.190, S124.290, VW 1300 -73, BMW E3 2500 -72, Peugeot 205 Roland Garros -90.