W116 6.9 Turbo

Asiaa ahtimista ja ahtamisesta.
Vastaa Viestiin
Avatar
Sergey
Vannespesialisti
Vannespesialisti
Viestit: 12276
Liittynyt: Su 27.08.2006 17:12
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

W116 6.9 Turbo

Viesti Kirjoittaja Sergey »

Löyty vihdoin videoo tuosta mistä olen kuullut, ja heti herää kysymmyksiä että mitäen tuo on oikein rakennettu? Ei mee mun kaaliin.
Mihin noi ahtoputket oikein menee? Mun mielestä ei minnekään järkevään paikkaan, vai mitä mä oikeen missaan?

http://www.youtube.com/user/Philbmp
Pajero 2005, Hullu-Pösö 2023, Skoda Citigo-e 2021
Avatar
tomant
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3966
Liittynyt: Ti 06.06.2006 00:50
Viesti:

Re: W116 6.9 Turbo

Viesti Kirjoittaja tomant »

Sergey kirjoitti:Löyty vihdoin videoo tuosta mistä olen kuullut, ja heti herää kysymmyksiä että mitäen tuo on oikein rakennettu? Ei mee mun kaaliin.
Mihin noi ahtoputket oikein menee? Mun mielestä ei minnekään järkevään paikkaan, vai mitä mä oikeen missaan?

http://www.youtube.com/user/Philbmp
Joo, oudolta näyttää. Onko alkuperäinen ilmamäärämittari ohitettu ja ahtoputki menee suoraan sen alle kaasuläpälle? Se vaatisi sähköiset suuttimet ja oman ohjauksen niille? Oma bensan määräjakaja olisi tällöin lukittu täysille ja ilmalautanen jotenkin tiivistetty?

tomant
Kiihdytin 190E 201.024 Kuva1,951 - 13,077 / 171,51
Käyttöautot C180 203.035, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edellinen C200 202.020
Turbo-eemeli
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 378
Liittynyt: La 05.03.2005 19:17
Paikkakunta: Kangasala
Viesti:

Re: W116 6.9 Turbo

Viesti Kirjoittaja Turbo-eemeli »

Selvästi näkyy, et turbon imu on tehty määränjakajan runkoon alapuolelle ja ahtoputki menee suoraan imusarjaan, minusta näyttäs toimivalta.

Joskus tuli leikittyä kaverin kans kahdella kasin ruiskulla ja opelin 16-valve 400-kone C-kadettilla, semmonen tipulinnun keltainen. Oli melkoinen letkuhässäkkä, mut kulki se vartilla muistaakseni n. 9,5 90-luvun alussa :roll:
Avatar
unski
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 3008
Liittynyt: To 14.10.2004 16:08
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja unski »

Selvästi näkyy, et turbon imu on tehty määränjakajan runkoon alapuolelle ja ahtoputki menee suoraan imusarjaan, minusta näyttäs toimivalta.
Olen samaa mieltä, näin tehtynä, ei tarvitse juuri lisärikastuksia, kun kaikki moottoriin menvä ilma "mitataan" ensin alipaineella...siis ennen turboa.

Ilmanpuhdistimen kotelo hämää hieman ensin, kun se on nostettu määränjakajan päälle, sivuun.

Luultavasti määränjakajan ja kaasuläpän välinen suora yhteys on tukittu. Kaasuläpälle johdetaan ilma turbon läpi ja ilmamäärämittarin takaosaan on puhkaistu reikä josta otetaan ilma turbon imupuolelle.
"Pertti Jarla: Ihminen on kuin pussi ruisleipää, sulkijasta näkee kun se käy vanhaksi"
W111.021 -63, R107.043 -72, W109.018 -69, S124.190, S124.290, VW 1300 -73, BMW E3 2500 -72, Peugeot 205 Roland Garros -90.
Petehri
Yhteistyökumppani
Yhteistyökumppani
Viestit: 1733
Liittynyt: Ke 08.10.2003 15:26
Paikkakunta: Loimaa

Viesti Kirjoittaja Petehri »

Mitenköhän pakosarja on toteutettu kun ahtimia on vain yksi???
Avatar
unski
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 3008
Liittynyt: To 14.10.2004 16:08
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja unski »

Jenkit tapaavat tuoda putken toiselta puolen moottorin ali...ainakin w116:ssa siihen on hyvin tilaa ja kuskinpuoleinen pakosarjakin on yhdellä lähdöllä ja 6-7 sylinterin välissä. Turboratkaisu on hyvin samannäköinen kuten esim. Chevyn 6.5 turbodieselissä... siitä voisi mahdollisesti saada melko valmiit alitukset..

Sinänänsähän tuo Jenkki 6.9 on mitä "paras" kohde turbotukseen 1:8.0 puristussuhde, kuivasumppuvoitelu, Y-Bloki ja taitaa olla taotut kiertokangetkin..

Tuossa videon yksilössä oli kylläkin euro-lamput, joten saataa olla harmaatuontikin...
"Pertti Jarla: Ihminen on kuin pussi ruisleipää, sulkijasta näkee kun se käy vanhaksi"
W111.021 -63, R107.043 -72, W109.018 -69, S124.190, S124.290, VW 1300 -73, BMW E3 2500 -72, Peugeot 205 Roland Garros -90.
Avatar
Sergey
Vannespesialisti
Vannespesialisti
Viestit: 12276
Liittynyt: Su 27.08.2006 17:12
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Sergey »

Arvasin että joku valottaa asiaa. Nyt kun se valotettiin, on homma selvää pässinlihaa. Olis ihan kiva juu :roll: Joskus kun mulla tollanen w116 450 oli niin ahdinta siihen haaveilin...
Pajero 2005, Hullu-Pösö 2023, Skoda Citigo-e 2021
Avatar
tomant
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3966
Liittynyt: Ti 06.06.2006 00:50
Viesti:

Viesti Kirjoittaja tomant »

unski kirjoitti:
Selvästi näkyy, et turbon imu on tehty määränjakajan runkoon alapuolelle ja ahtoputki menee suoraan imusarjaan, minusta näyttäs toimivalta.
Olen samaa mieltä, näin tehtynä, ei tarvitse juuri lisärikastuksia, kun kaikki moottoriin menvä ilma "mitataan" ensin alipaineella...siis ennen turboa.

Ilmanpuhdistimen kotelo hämää hieman ensin, kun se on nostettu määränjakajan päälle, sivuun.

Luultavasti määränjakajan ja kaasuläpän välinen suora yhteys on tukittu. Kaasuläpälle johdetaan ilma turbon läpi ja ilmamäärämittarin takaosaan on puhkaistu reikä josta otetaan ilma turbon imupuolelle.
Vaikuttaa loogiselta selitykseltä. Ahtoilma on varmaankin vietävä kaasuläpän läpi, jotta sen määrää voi jotenkin säädellä, ei kai se voi mennä suoraan imusarjaan. Määräjakajan ja läppärungon välissä on pienemmissä KE-Jeteissä kumipalje, tuossa lienee samanlainen. Siinä kohdin voisi ilmankulun katkaista.

Tuo ilmanputsarin sijainti tosiaan hämäsi.

tomant
Kiihdytin 190E 201.024 Kuva1,951 - 13,077 / 171,51
Käyttöautot C180 203.035, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edellinen C200 202.020
Avatar
sunbeam
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 486
Liittynyt: Su 31.10.2004 18:21
Paikkakunta: hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja sunbeam »

kyllä tossa on oma määräjakaja ohitettu lopullisesti ja siinä on joku sähköruisku ,eihän tolla ulkopuolisella ilmansuodattimella ole muuten mitään virkaa
MB290td turbo
MB300sd
MB240
MB190 turbo
MB220 SEb
Sunbeam imp evo yamaha R1
Mitsu lancer evo3
Ex .MB 190 ecoline
Avatar
Sergey
Vannespesialisti
Vannespesialisti
Viestit: 12276
Liittynyt: Su 27.08.2006 17:12
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Sergey »

Kyllähän sillä on virkaa sillon kun se on paikallaan.
Pajero 2005, Hullu-Pösö 2023, Skoda Citigo-e 2021
Avatar
sunbeam
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 486
Liittynyt: Su 31.10.2004 18:21
Paikkakunta: hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja sunbeam »

Niin pitäis olla määräjakajan läpän päällä kiinni jos turbo imee määräjakajan läpi
MB290td turbo
MB300sd
MB240
MB190 turbo
MB220 SEb
Sunbeam imp evo yamaha R1
Mitsu lancer evo3
Ex .MB 190 ecoline
Avatar
Sergey
Vannespesialisti
Vannespesialisti
Viestit: 12276
Liittynyt: Su 27.08.2006 17:12
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Sergey »

Niin se noissa valokuvissa olikin mitä löysin toissapäivänä. Oon mäki autoa ilman ilmansuodatinta käyttänyt :D
Pajero 2005, Hullu-Pösö 2023, Skoda Citigo-e 2021
Avatar
unski
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 3008
Liittynyt: To 14.10.2004 16:08
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja unski »

Ilmanpuhdistimen kotelo hämää hieman ensin, kun se on nostettu määränjakajan päälle, sivuun.
itseän lainaten ja anteeksi pyytäen huonoa kielikuvaa.Siis ilmanpuhdistajan koppa on siirretty vain väliaikisesti sivuun. esim. kuvauksen ajaksi. Noissa muissa videoissa se on paikallaan ja ilmamäärämittari ja määränjakaja toimivat ihan normaalisti. Esim. Autdi 200 Turboissa ja Escort RS Turboissa on juuri tälläinen samanlainen systeemi ja ihan alkuperäisenä, siis turbo on ilmamäärmittarin ja kaasuläpän välissä.
"Pertti Jarla: Ihminen on kuin pussi ruisleipää, sulkijasta näkee kun se käy vanhaksi"
W111.021 -63, R107.043 -72, W109.018 -69, S124.190, S124.290, VW 1300 -73, BMW E3 2500 -72, Peugeot 205 Roland Garros -90.
Vastaa Viestiin