Madallusjousista prosentti

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
E280T
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 260
Liittynyt: Ti 15.05.2007 14:19
Paikkakunta: SATAKUNTA

Madallusjousista prosentti

Viesti Kirjoittaja E280T »

Sattu kohdalle loistava katsastusmies kun oikein muutosprosentti tuli kun jouset on vaihdettu!! On rekisteriotteessa nyt 1%
E300TD
190E
E280T
E320CDI
E320CA
Kinnunen
Valvoja
Valvoja
Viestit: 1065
Liittynyt: Ti 25.03.2003 17:27
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Kinnunen »

Mutta eikös se ole niin, että kaikista autoon tehtävistä muutoksista, jotka vaativat muutoskatsastuksen, tulee prosentteja? Se on vaan sitten katsastusasemakohtaista, tuleeko rekisteriotteeseen prosenttimerkintöjä.
-MB S212 250 CGI -10
-MB C124 E320 Coupe -94
-BMW M3 -08
-Husqvarna R320 AWD -14
Avatar
Eicca_
Mersumies
Mersumies
Viestit: 730
Liittynyt: Ti 09.05.2006 05:55
Paikkakunta: Mäntsälä

Viesti Kirjoittaja Eicca_ »

Eipä tule kaikista, renkaat muutoskatsastetaan ja ei niistä tule :lol: Harvoin jousistakaan tulee prossia, yleensä vaan merkitään mitat rekkariotteeseen.. 8)
M-B S124 E300 TDT Sportline(talviunilla keräämässä voimia), w201 rally edition, Audi Typ81TQ, VW T3 DOKA Syncro, VW T3 Bluestar multivan, kasa muita tölkkejä ja muutama ratalelu.
Avatar
kaijan
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1149
Liittynyt: To 15.02.2007 18:12
Paikkakunta: Porvoo

Viesti Kirjoittaja kaijan »

Sattu kohdalle loistava katsastusmies kun oikein muutosprosentti tuli kun jouset on vaihdettu!! On rekisteriotteessa nyt 1%
Oliskohan vaan sattunu huono päivä katsastusmiehelle :roll:
C126 380 SEC -84
Honda VF750 -84
Ex:
W201 2.0 bensa -84

Mersuja ei korjata, niitä huolletaan
"Don't argue with idiots, they'll drag you down to their level and beat you with experience."
Hain hullun papereita, sain taxiliitteen
Avatar
epk
Valvoja
Valvoja
Viestit: 12810
Liittynyt: Pe 04.04.2003 15:13
Paikkakunta: 02

Viesti Kirjoittaja epk »

kaijan kirjoitti:
Sattu kohdalle loistava katsastusmies kun oikein muutosprosentti tuli kun jouset on vaihdettu!! On rekisteriotteessa nyt 1%
Oliskohan vaan sattunu huono päivä katsastusmiehelle :roll:
nykyään menee homma näin. Ja pitää lippulappu täyttää vielä mihin mainitaan mistä ostettu yms yms :lol:
hcmato
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 58
Liittynyt: La 28.04.2007 20:57

Viesti Kirjoittaja hcmato »

Paitsi vanhemmissa vehkeissä joissa tulee vaan maininta alustasarjasta ja ei tarvi olla selvitystä paljonko laskee ja mistä hankittu ynm.
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veskola »

Oikein vanhoissa (-88 ) ei näköjään tule edes merkintää.

Mitäs pirua se kenellekkään kuuluu mistä ne jouset on varastettu :shock:

Minulta jos tuollaista alkavat kysymään niin laitan että elloksesta tai hotlipsistä.
Lisää tietoa: www.skg.fi
Avatar
Sergey
Vannespesialisti
Vannespesialisti
Viestit: 12277
Liittynyt: Su 27.08.2006 17:12
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Sergey »

Joo katsastusasemalla kävin kysyy asiaa kesällä ja 1.1.07 alkaen KAIKKI muutokset pitäisi merkitä prosentteina!
Viimeksi muokannut Sergey, Pe 09.11.2007 22:56. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Pajero 2005, Hullu-Pösö 2023, Skoda Citigo-e 2021
Janne
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 264
Liittynyt: Pe 25.04.2003 21:59
Paikkakunta: Uusimaa

Viesti Kirjoittaja Janne »

Alkavat pikkuhiljaa suomessa toimia niin kuin kuuluu. Nythän ihmiset saa pilata Mersunsa kaiken maailman hengen vaarallisilla rengailla, vanteilla ja varaosa maailman hinkuintian pilipali alustasarjoilla. Katsastus on verrattavissa Esson baarikeskusteluun, jossa vtuilu on pääosissa ja pelin ratkaisee katsastajan sen hetkiset välit vaimon kanssa

Tulollaan on ilmeisesti Saksan malli, jossa esim vanteista ja alustasarjoista täytyy olla valmistajan todistus, jotta ne/se käy ko. autoon. Homma ei siis ole jatkossa mielivaltaista vaan ne laitteet, jotka autoon käyvät myös hyväksytään. Todistuksen asiasta saa tuotteen ostaessaan.

Voi tietysti olla siirtyvaiheen ongelmia ja toinen juttu on miten Suomen virkamies lähtee soveltamaan asiaa. Tähän asti olen tullut vaikutelmaan, että virkamiestulkinnat on aina kansalaisen etuja vastaan ja kansalainen joutuu oikeusteitse pakottamaan tulkinnat lain säätäjän tarkoittamiksi.
300 TDT -84
300E 4Matic -88
300 D -87
GSX 1400
Exät:
124: 3 x 200D , 3 x 300D, 1 x 300 CE, 1 x 300 TDT
123: 1 x 300D
Kinnunen
Valvoja
Valvoja
Viestit: 1065
Liittynyt: Ti 25.03.2003 17:27
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Kinnunen »

Janne kirjoitti:Nythän ihmiset saa pilata Mersunsa kaiken maailman hengen vaarallisilla rengailla, vanteilla ja varaosa maailman hinkuintian pilipali alustasarjoilla.
Ihan mielenkiinnosta täytyy kysyä, että miten määrittelet hengenvaarallisen renkaan tai vanteen?
-MB S212 250 CGI -10
-MB C124 E320 Coupe -94
-BMW M3 -08
-Husqvarna R320 AWD -14
Avatar
Jani Anttila
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1801
Liittynyt: Su 15.06.2003 03:09
Paikkakunta: Riippuu vähän mihin sattuu yöksi pääsemään

Viesti Kirjoittaja Jani Anttila »

Janne kirjoitti:Tulollaan on ilmeisesti Saksan malli, jossa esim vanteista ja alustasarjoista täytyy olla valmistajan todistus, jotta ne/se käy ko. autoon. Homma ei siis ole jatkossa mielivaltaista vaan ne laitteet, jotka autoon käyvät myös hyväksytään. Todistuksen asiasta saa tuotteen ostaessaan.
Näinhän on toimittu jo iät ja ajat.
Ihan turhaa tuollainen prosenttipelleily jonkin alustasarjan suhteen, se on kuitenkin "lisävaruste" eikä mikään tekniikanvaihtopelleily.

Ihan sama mulle, laittakoon prosentit otteeseen, niin ne tekee muillekkin.
S203 C32 AMG 2002
[url=http://www.opto.fi]LED valaistusta[/url]
Avatar
Sergey
Vannespesialisti
Vannespesialisti
Viestit: 12277
Liittynyt: Su 27.08.2006 17:12
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Sergey »

Sehän vain on siinä, että jos ei ookkaa varaa MB orginaaliosiin, vaan laittaa viakka Bilteman tarvikejouset ja iskarit, ni sillo tulee prosenttei. Vaikka ne olis alkuperältään samasta tuotantolinjasta kiinasta. Eli tolla ei erotella "tuning" ja "orginal" osia vaan osien leimoja, joilla ei tee hevon helvetiä todellisuudessa.

Eihän siinä olekaan kuin marginaalinen merkitys, mutta silti. Aika harvalla varmaan on suomiauto jossa prosentit on lähempänä 50% (Tai tuontiauto 33%) jossa ei olisi jo laskettu mukaan alustaa. Mutta tuo saattaa joillekin tuottaa yhtäkkiä pienen ongelman kun prosentit ylittyy 20v harrasteauton rakentamisen/tuonnin jälkeen. Se on potentiaalinen sudenkuoppa jos sun suomiautossa on prosentit 45 ja sitten tulee alustasta ja vanteista 5% lisää ja samalla peruuttamaton autoverolasku. Ja tuontiautossa tuo tietää sitä että pelkällä moottorin ja vaihteiston vaihtamisella + alusta, tulee prosentit täyteen ja taas tulee veroja.

Samalla se oikeuttaa merkkaamaan muita asioita autossa. Esim autot joissa on esim tuulilasi osana kantavaa rakennetta, eli tuolla perusteella siitäkin pitäis vaihdon yhteydessä laittaa prosentit. Tosin yksittäinen lasi on mainittuna erikseen että sitä ei tarvitse merkata kuten muutkin välittömästi turvallisuuteen vaikuttavat osat (jouset). Vai eikö AKE laske jousia tai alustaa turvallisuuteen vaikuttaviksi? Akellahan kuitenkin sanotaan että täsmälleen samanlaiset osat... eli millä se mitataan että se o täsmälleen sama? Silmämääräisesti? Kauppias sanoo että se on sellainen? Toimintaperiaate? TÜV-paperi?

Spekulaatiota... Mutta kun tällänen hyväksytään mukisematta, joudutaan ens vuonna hyväksymään taas vähän lisää jne. Ja sitten 15v päästä ihmetellään "Miten tässä nyt näin kävi?". Ite ainakin haluan perustelut sille miksi jousista ja vanteista menee prosentit vaikka ne on mainittu erikseen kulutusosiksi.
Pajero 2005, Hullu-Pösö 2023, Skoda Citigo-e 2021
Janne
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 264
Liittynyt: Pe 25.04.2003 21:59
Paikkakunta: Uusimaa

Viesti Kirjoittaja Janne »

[/quote]Ihan mielenkiinnosta täytyy kysyä, että miten määrittelet hengenvaarallisen renkaan tai vanteen?[/quote]

Mielestäni kaikkea alkuperäisestä poikkeavaa on pidettävä vähintäänkin hengenvaarallisena ja vieläpä rumana. Ainakin omien autojeni priiffeihin on Saksan maalla ihan selkeästi painettu minkälaisia renkaita autossa tulee käyttää. Muista jälkikäteen niihin "suunnitelluista" tuotteista Saksan insinööri ei ole maininnut mitään.

Tosin minulla on priiffeistä vain skannit jäljellä, koska yhteinen ystävämme katsastuskonttorilla on ne minulta takavarikoinut. Onkin varsin miellyttävä tapa viedä auton omistajalta todisteet omistajahistoriasta. Esim Coupen briiffissä on vain yksi rivi omistajia (Herr Dr Werner) joten aiheutti hieman verenpainetta kun viranomainen totesi, että ottaa ko paperin itselleen.
300 TDT -84
300E 4Matic -88
300 D -87
GSX 1400
Exät:
124: 3 x 200D , 3 x 300D, 1 x 300 CE, 1 x 300 TDT
123: 1 x 300D
Avatar
AM
Tuningspesialisti
Tuningspesialisti
Viestit: 3179
Liittynyt: To 03.04.2003 01:30
Paikkakunta: Keski-Suomi

Viesti Kirjoittaja AM »

Janne kirjoitti:
Mielestäni kaikkea alkuperäisestä poikkeavaa on pidettävä vähintäänkin hengenvaarallisena ja vieläpä rumana. Ainakin omien autojeni priiffeihin on Saksan maalla ihan selkeästi painettu minkälaisia renkaita autossa tulee käyttää.
:lol: :lol:
Avatar
Sergey
Vannespesialisti
Vannespesialisti
Viestit: 12277
Liittynyt: Su 27.08.2006 17:12
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Sergey »

Eikös tuota taulukkoa sanota STRO-normeiksi? ;)
Pajero 2005, Hullu-Pösö 2023, Skoda Citigo-e 2021
Avatar
Eicca_
Mersumies
Mersumies
Viestit: 730
Liittynyt: Ti 09.05.2006 05:55
Paikkakunta: Mäntsälä

Viesti Kirjoittaja Eicca_ »

[quote]Mielestäni kaikkea alkuperäisestä poikkeavaa on pidettävä vähintäänkin hengenvaarallisena ja vieläpä rumana. [/quote]

Tosta en ole kyllä samaa mieltä ja en ole varmaan ainoa, en siis tarkoita tuota ulkonäkö seikkaa pelkästään vaan tuota vaarallisuus juttua. En usko että vaikka w115 laittamalla 16" amg vanteet tekee siitä autosta kuoleman loukun... :lol: Mutta toinen tykkää tyttärestä toinen äidistä ja kolmas ehkä jopa veljestä :shock:
M-B S124 E300 TDT Sportline(talviunilla keräämässä voimia), w201 rally edition, Audi Typ81TQ, VW T3 DOKA Syncro, VW T3 Bluestar multivan, kasa muita tölkkejä ja muutama ratalelu.
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veskola »

Eikös ne mersun osat sitten pitäisi käydä asennuttamassa siellä mersun tehtaalla, että varmasti on alkuperäisen mukaisesti asennettu, oikeassa lämpötilassa ja kosteusprosentissa, leimalla varustetulla momenttiavaimella :lol:

Jotenkin tämä maailma alkaa aina menemään enemmän ja enemmän väärään suuntaan. Kai se katsastuksessa voitaisiin huomata, jos jokin osa on vaarallinen tai ei ole ilman sen kummempia kommervenkkejä.

Ei puutu enää kuin semmonen, ettei taloonsa saa vaihtaa ulko-ovea parempaan, ilman että kiinteistövero nousee puolella ja joutuu tekemään uuden loppukatselmuksen :roll:
Lisää tietoa: www.skg.fi
Avatar
Sergey
Vannespesialisti
Vannespesialisti
Viestit: 12277
Liittynyt: Su 27.08.2006 17:12
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Sergey »

No kyllähän ne rajat tulee vastaan jossain vaihees. Ihmiset vain lakkaa tekemästä niin kuin "pitää" ja jatkaa kuten maalaisjärki sanoo. Siten on päättäjät sormi suussa kun maassa onkin 5 miljoonaa lainrikkojaa.
Pajero 2005, Hullu-Pösö 2023, Skoda Citigo-e 2021
E280T
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 260
Liittynyt: Ti 15.05.2007 14:19
Paikkakunta: SATAKUNTA

Viesti Kirjoittaja E280T »

no niin tämä meni tähän!! Leimamies nyt vain halusi tehdä kirjan mukaan ja meni sillä taas ylitöiks :!: Kyllä pilipalivehkeitäkin myydään mutta kuka niitä ostaa on eri asia. Väitän että H&R jouset yhdessä uusien bilstein sprinttien kanssa on turvallisemmat kun ikivanhat alkuperäiset :!: :!: :?: Prosenttiin vielä että tulee ilmeisesti lisää jos vaihdan alkuperäiset takaisin :x
E300TD
190E
E280T
E320CDI
E320CA
gipsy
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 210
Liittynyt: Pe 06.01.2006 11:48
Paikkakunta: Porvoo

Viesti Kirjoittaja gipsy »

Voisikohan nämä linjankiristämiset liittyä jotenkin jonkinlaiseen yleiseen "tuotevastuuseen"? T.S. Tuunaaja varmaan ymmärtää autonsa
rajoitukset 2,5 sentin maavaroineen ja hetekavietereineen, mutta
siinä vaiheessa , kun tuunajaTuunanen myy autonsa etenpäin jollekin turboUrpolle,
jolle ehkä on lippis kasvanut takaperin päälakeen kiinni, alkavat mahdollisesti puuttuvat ajo-ominaisuudet merkitä jotain. Jonkin onnettomuuden jälkeenhän
Urpo voi esittää, että autossa oli jotain vikaa, vaikka edellisellä viikolla katsastettu. Vaadin tästä korvauksia jne. Jenkkityyliin....... :roll:
e320
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2304
Liittynyt: Ma 20.12.2004 03:17

Viesti Kirjoittaja e320 »

Joo eihän täällä koskaan kukaan ole tullut valittelemaan miten ylisuuret thynink renkaat paukkuu kaariin kuopissa/mutkissa ja/tai katkonut jousia ja/tai testaillut thyninkiosia kaahaamalla 200km/h yleisellä tiellä ja sitten valitellut kun meinaa lähteä käsista.. jne jne.

Kyllä aika monella täällä tuntuu olevan melkoisen reikäpäistä tuo harrastus.
Avatar
nicnac
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 261
Liittynyt: Ma 19.01.2004 15:56
Paikkakunta: Lapua

Viesti Kirjoittaja nicnac »

Eikö tämä ole sen prosentti uudistuksen tuomia juttuja.Kori määrää suuremman identiteetin autossa kuin ennen.Sitten on jyvitetty lopuille osille uudet prosentti määrät.MP:n prosentti uudistus meni harrastajien ahkeruuden takia läpi.Aluksi tuntui niin oudolta...voiko suomessa tosiaan tapahtua niin että helpotetaan ihmisten elämää.Ja vielä nais ministeri.Unbelieveble....
xr
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1225
Liittynyt: Ti 06.07.2004 01:08
Paikkakunta: Eteläpohjanmaa

Viesti Kirjoittaja xr »

[quote="e320"]Joo eihän täällä koskaan kukaan ole tullut valittelemaan miten ylisuuret thynink renkaat paukkuu kaariin kuopissa/mutkissa ja/tai katkonut jousia ja/tai testaillut thyninkiosia kaahaamalla 200km/h yleisellä tiellä ja sitten valitellut kun meinaa lähteä käsista.. jne jne.

no tämähän johtuu siitä että ei nillä voi kaahailla kun häviää kaaret lokareista ennen kuin ruoste ne vie :lol:
toista se on kun minä kanttaan lattaraudalla risteykseen toinen etupyörä kaaren sisällä ja toinen puoimetriä ilmassa ei katoa kuin uskottavuus :oops:
Janne
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 264
Liittynyt: Pe 25.04.2003 21:59
Paikkakunta: Uusimaa

Viesti Kirjoittaja Janne »

veskola kirjoitti:Eikös ne mersun osat sitten pitäisi käydä asennuttamassa siellä mersun tehtaalla, että varmasti on alkuperäisen mukaisesti asennettu, oikeassa lämpötilassa ja kosteusprosentissa, leimalla varustetulla momenttiavaimella :
Näin pitäisi ilman muuta tehdä!
Tai ainakin muutoin varjella kauniita muotoja raiskaukselta. Esim 123- kori on jo sellainen että en totisesti halua nähdä sitä ns "tuunattuna". Tai ajatelkaa 115 korista ns "tuunaajien" toimesta raiskattuna.

Toivoisin, että ihmiset joilla on peltien taivutteluun ja maalaukseen suuntautuvaa liikaenergiia, suunnatkaa energiaanne esim tojjotaan tahi vorttiin. Ne on tehty sitä varten. Älkää raiskatko autoja, harras pyyntö.
300 TDT -84
300E 4Matic -88
300 D -87
GSX 1400
Exät:
124: 3 x 200D , 3 x 300D, 1 x 300 CE, 1 x 300 TDT
123: 1 x 300D
Avatar
adenauer300
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1866
Liittynyt: Ma 14.04.2003 13:05
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja adenauer300 »

Mielenkiintoinen tuo merkintä rekisteriotteeseen, koska autoon saa vaihtaa kulutus osia ilman että kyseistä merkintää tulee otteeseen.
Yleensä jouset, iskarit, jarruosat ja tuulilasit ym vastaavat kuuluvat ns kulutusosiin.
kuinkas sitten jos ostaa Välkyn, johon on takuuseen vaihdettu ovet, ja luukut. Pitäisihän tuostakin lainmukaan tulla merkintä otteeseen.
Mersut: 1952 W186 / 1957 W180 / 1968 W108 / 1981 W123 / 1989 C126 / 2001 W210
+ prätkiä ja mopoja läjä

Kuvia romuista:

http://s253.photobucket.com/user/adenauer300/library/?page=0
Vastaa Viestiin