Eberin asennus ja vikakoodi AF:52

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
TonttuX
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 41
Liittynyt: Ti 14.08.2007 23:33
Paikkakunta: Loviisa

Eberin asennus ja vikakoodi AF:52

Viesti Kirjoittaja TonttuX »

Moi

asennettu eberi viikonloppuna mutta ei vaan toimi. Eberspächer - D5W s +Easystart R+ Lähtee päälle mut käy vaan pari minuuttia ja sit sammuu. kaukosäädin antaa vikakoodiksi AF:52.


Miten saisin sisäpuhaltimen kytkeytymään päälle (c 220D -95 manuaali-ilmastointi). mihin pitää kytkeä releeltä tuleva/tulevat johdot? yritin kytkeä sen toisessa ohjeessa annettuun neuvoon kytkeä lämppärille tulevaan pinni 23 (mikä oli tyhjä paikka). en saanut vaan pelaamaan. Ehdotuksia...?
Avatar
sunbeam
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 486
Liittynyt: Su 31.10.2004 18:21
Paikkakunta: hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja sunbeam »

Mistä otit polttoaineen, toi sun vika kuulostaa siltä että polttoaine loppuisi
MB290td turbo
MB300sd
MB240
MB190 turbo
MB220 SEb
Sunbeam imp evo yamaha R1
Mitsu lancer evo3
Ex .MB 190 ecoline
Avatar
Mika.T
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 8797
Liittynyt: Pe 17.10.2003 19:47

Re: Eberin asennus ja vikakoodi AF:52

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

TonttuX kirjoitti:Moi

asennettu eberi viikonloppuna mutta ei vaan toimi. Eberspächer - D5W s +Easystart R+ Lähtee päälle mut käy vaan pari minuuttia ja sit sammuu.
Pyöriikö kiertovesi pumppu kun lämmitin käy?

Jos ei niin lämmitin sammuu kun nesteen lämpö ylittää tietyn rajan.
TonttuX
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 41
Liittynyt: Ti 14.08.2007 23:33
Paikkakunta: Loviisa

Viesti Kirjoittaja TonttuX »

Tänään sain pelaamaan. Polttoaineessa oli varmaan liikaa ilmakuplia. Nyt tohottaa hyvin ja moottori lämpiää. Vielä kun saisi sisäpuhalluksen toimimaan. En vaan tiedä mihin johto/johdot pitäisi kytkeä (auto MB C220D -95 ilmastointi on ja joku taukotilatoiminto)
TonttuX
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 41
Liittynyt: Ti 14.08.2007 23:33
Paikkakunta: Loviisa

Viesti Kirjoittaja TonttuX »

Sain tänään mittaamalla selville että puhaltimelle tulee koko ajan 12V(punainen) ja toinen piuha (sininen) säätää sitten nopeuden. laitoin sinisen piuhaan maihin kiinni niin alkoi puhaltaa täysillä. Jos laittaisin releen väliin niin ainakin niin saisin puhaltimen pelaamaan. pitkäänköhän uskaltaa täydellä puhalluksella lämmittää ettei akku hyydy?.

Pähkäilin että jos lähtee ajamaan eberi päällä tällä kytkennällä niin puhaltimen nopeutta ei voi säätää ennen kuin eberi on sammunut. (kauko-ohjaimesta tosin pystyn lämmittämään myös pelkkää moottoria ja lisäksi sisätilaa halutessani)

nyt on huomiseksi jo rele ostettu, joten taas töiden jälkeen kokeilemaan toimisiko kytkentä. Parannusehdotuksia otetaan vastaan jos joku tietäisi miten kytkennän saisi toimimaan että puhallinnopeuden saisi säädettyä paneelista.
cwickstr
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 119
Liittynyt: Pe 04.02.2005 07:36

Viesti Kirjoittaja cwickstr »

TonttuX kirjoitti:...nyt on huomiseksi jo rele ostettu, joten taas töiden jälkeen kokeilemaan toimisiko kytkentä. Parannusehdotuksia otetaan vastaan jos joku tietäisi miten kytkennän saisi toimimaan että puhallinnopeuden saisi säädettyä paneelista.
WIS:n mukaan puhallin ohjataan jänniteviestillä (202 as if 1.9.95):

kytkimen asento | jännite jänniteviesti
1 1.1-1.8 V
2 2.0-2.6 V
3 2.8-3.2 V
4 3.6-4.2 V
5 5.0-6.0 V

Elikä laitat sinne väliin VAIHTOreleen niin että ohjaus puhaltimelle tulee joko auton ohjausyksiköstä TAI omasta viritelmästä joka tuottaa sopivan jännitteen. Älä missään tapauksessa maadoita sitä signaalia niin että ohjausyksiköstä menevä jännitesignaali oikosuljetaan maahan! Oma viritelmä voi ola vaikka säädettävä jänniteregulaattori (esim. LM317) tai sitten jännitteenjaolla kahdella vastuksella.

http://en.wikipedia.org/wiki/Voltage_divider
http://en.wikipedia.org/wiki/LM317

Jos käytät regulaattoria, voisi siihen sitten rakentaa vaikka lämpötilaohjaus niin että puhaltaa enemmän jos on kylmä. Tämä vaatii sitten melkein piirilevyä.
Vastaa Viestiin