Moi
asennettu eberi viikonloppuna mutta ei vaan toimi. Eberspächer - D5W s +Easystart R+ Lähtee päälle mut käy vaan pari minuuttia ja sit sammuu. kaukosäädin antaa vikakoodiksi AF:52.
Miten saisin sisäpuhaltimen kytkeytymään päälle (c 220D -95 manuaali-ilmastointi). mihin pitää kytkeä releeltä tuleva/tulevat johdot? yritin kytkeä sen toisessa ohjeessa annettuun neuvoon kytkeä lämppärille tulevaan pinni 23 (mikä oli tyhjä paikka). en saanut vaan pelaamaan. Ehdotuksia...?
Eberin asennus ja vikakoodi AF:52
Re: Eberin asennus ja vikakoodi AF:52
Pyöriikö kiertovesi pumppu kun lämmitin käy?TonttuX kirjoitti:Moi
asennettu eberi viikonloppuna mutta ei vaan toimi. Eberspächer - D5W s +Easystart R+ Lähtee päälle mut käy vaan pari minuuttia ja sit sammuu.
Jos ei niin lämmitin sammuu kun nesteen lämpö ylittää tietyn rajan.
Sain tänään mittaamalla selville että puhaltimelle tulee koko ajan 12V(punainen) ja toinen piuha (sininen) säätää sitten nopeuden. laitoin sinisen piuhaan maihin kiinni niin alkoi puhaltaa täysillä. Jos laittaisin releen väliin niin ainakin niin saisin puhaltimen pelaamaan. pitkäänköhän uskaltaa täydellä puhalluksella lämmittää ettei akku hyydy?.
Pähkäilin että jos lähtee ajamaan eberi päällä tällä kytkennällä niin puhaltimen nopeutta ei voi säätää ennen kuin eberi on sammunut. (kauko-ohjaimesta tosin pystyn lämmittämään myös pelkkää moottoria ja lisäksi sisätilaa halutessani)
nyt on huomiseksi jo rele ostettu, joten taas töiden jälkeen kokeilemaan toimisiko kytkentä. Parannusehdotuksia otetaan vastaan jos joku tietäisi miten kytkennän saisi toimimaan että puhallinnopeuden saisi säädettyä paneelista.
Pähkäilin että jos lähtee ajamaan eberi päällä tällä kytkennällä niin puhaltimen nopeutta ei voi säätää ennen kuin eberi on sammunut. (kauko-ohjaimesta tosin pystyn lämmittämään myös pelkkää moottoria ja lisäksi sisätilaa halutessani)
nyt on huomiseksi jo rele ostettu, joten taas töiden jälkeen kokeilemaan toimisiko kytkentä. Parannusehdotuksia otetaan vastaan jos joku tietäisi miten kytkennän saisi toimimaan että puhallinnopeuden saisi säädettyä paneelista.
WIS:n mukaan puhallin ohjataan jänniteviestillä (202 as if 1.9.95):TonttuX kirjoitti:...nyt on huomiseksi jo rele ostettu, joten taas töiden jälkeen kokeilemaan toimisiko kytkentä. Parannusehdotuksia otetaan vastaan jos joku tietäisi miten kytkennän saisi toimimaan että puhallinnopeuden saisi säädettyä paneelista.
kytkimen asento | jännite jänniteviesti
1 1.1-1.8 V
2 2.0-2.6 V
3 2.8-3.2 V
4 3.6-4.2 V
5 5.0-6.0 V
Elikä laitat sinne väliin VAIHTOreleen niin että ohjaus puhaltimelle tulee joko auton ohjausyksiköstä TAI omasta viritelmästä joka tuottaa sopivan jännitteen. Älä missään tapauksessa maadoita sitä signaalia niin että ohjausyksiköstä menevä jännitesignaali oikosuljetaan maahan! Oma viritelmä voi ola vaikka säädettävä jänniteregulaattori (esim. LM317) tai sitten jännitteenjaolla kahdella vastuksella.
http://en.wikipedia.org/wiki/Voltage_divider
http://en.wikipedia.org/wiki/LM317
Jos käytät regulaattoria, voisi siihen sitten rakentaa vaikka lämpötilaohjaus niin että puhaltaa enemmän jos on kylmä. Tämä vaatii sitten melkein piirilevyä.