ÄLÄ AJA POLTTOÖLJYLLÄ! 6600eur!

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Kipsu
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2066
Liittynyt: To 29.07.2004 20:17

Viesti Kirjoittaja Kipsu »

markus_200E kirjoitti:Miten käy Ruotsalaisten vanhojen mersujen kun tulevat lomailemaan Suomen maahan, ja tankissa on mitä sattuu milloinkin ?! Ei niin mahdotonta että olisi sitä polttoöljyäkin ...
Ruotsalainen pö on kuulemma vihreää ja suomalainen punaista. Ainakin näin oli pari vuotta sitten. Suomen tulli ei voinut sakottaa vihreästä ruotsalaisesta löpöstä, eikä ruotsin tulli suomalaisesta löpöstä.

Nykytilannetta en tiedä :roll:, ovatkohan yhdenmukaistaneet järjestelmän???
Pietu71
Mersumies
Mersumies
Viestit: 602
Liittynyt: Ke 19.01.2005 21:51

Viesti Kirjoittaja Pietu71 »

Juuri tämän päivän tilanteesta en tiedä mutta ennen(15v.sitten)saivat ruattalaiset ihan ajaa poltto öljyllä täällä suomessa ja ihan suomalaisellakin kamalla.Samassa paritalossa vaan asu ukko ja akka jotka oli virallisesti ruottalaisia :wink: Äijä pumppas aina talon säiliöstä volvon täyteen :lol:
aina vaan fixataan :) 230te -86
K.Huhta
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 107
Liittynyt: Ti 12.09.2006 21:24
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja K.Huhta »

Kuorma-autoksi rekisteröity sprintteriki kelpais.
Sprintterillä matka taittuu.....

Sprinter+sprintsift vm04
Raine
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 299
Liittynyt: To 28.12.2006 16:21
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Raine »

Antti K kirjoitti:Höh ei tule 200D:stä työkonetta :evil: . Aihion pitää nykyään olla N2 tai N3 luokkaa eli kokonaispaino 3501-12000kg tai yli 12000kg. Aihioksi kelpaisi vaikka 409 pieni kuorma-auto tai vastaava.
Olen tätä miettinyt, että vois hommata jonkun vanhan kolme- tai neljäakselisen kuorma-auton, ottaa lavan pois ja laittaa jonkun vähän järeämmän hiabin/fassin/palfingerin runkoon kiinni ja aurapuskurin keulaan ja tarvittavat hydrauliikat ja rekisteröidä moottorityökoneeksi. Ehkä vielä kiilatapeilla runkoon kiinnitettävä suolasirotin, jonka saisi omalla nosturilla nostettua paikoilleen. Jonkinlainen lakaisukonesysteemi vielä vaihtoehtoiseksi. Punaisella saisi ajaa, mitään liikennelupia ei tarvitsisi hommata, ei piirturipakkoa ja maksiminopeus 80 km/h. Varmasti olisi töitä ympäri vuoden ja nykyisilläkin älyttömyyksiin kilpailluilla hinnoilla voisi vielä saada katetta. Vielä en ole innostunut kuitenkaan yrittäjän urasta. Ideaa saa vapaasti käyttää jos haluaa.

Miksi ei omiin ajoihin siis voisi rakentaa avolavakevytkuorma-autosta vaikka pienellä nostokorilla tai hiabilla varustettua laitetta. :) Tai sellaisella pienellä auravarustuksella, mitä nelivetopick-upeissa näkee kiinteistöhuolloilla. Lava vain pois. Sittenhän se olisi moottorityökone.
W123 280TE -79
Avatar
Ari66
Valvoja
Valvoja
Viestit: 4696
Liittynyt: Su 26.10.2003 01:37
Paikkakunta: Hki-Utsjoki-Barentsinmeri
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Ari66 »

Raine kirjoitti:Varmasti olisi töitä ympäri vuoden.....
Et sattumalta ole ulos katsonut?
Lakaisukoneellakaan ei kohta mitään tee kun ei tarvitse hiekoitushiekkoja harjata.


:lol:
* Adria Twin 600 SF *
* Ex: Mercedes-Benz E 320 CDI V6 (S211) Tanzanite Blue Metallic *
* Ex: Mercedes-Benz E 300 TDT (S210) Brilliantsilber *
* Ex: Mercedes-Benz 200 Automatic (W124) Diamantblau *
* Ex: Mercedes-Benz 300 D (W123) *
* www.digitalfinland.net *
Raine
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 299
Liittynyt: To 28.12.2006 16:21
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Raine »

Ari66 kirjoitti:Et sattumalta ole ulos katsonut?
Lakaisukoneellakaan ei kohta mitään tee kun ei tarvitse hiekoitushiekkoja harjata.
No nythän tehdään "kesähommia" täyttä häkää, kun maa ei ole jäässä ja silloin aina on nosturillekin töitä. Kyllä muuten lakaisukoneelle on muutakin hommaa kuin hiekotushiekkojen poisto. Kyllä esimerkiksi isompien markettien parkkipaikat kesällä melkeinpä vähintään kerran viikossa lakaistaan roskista puhtaaksi.

Niin ja kyllä ainakin täällä Tampereen leveydellä suola-autot sentään ovat aika tiuhaan olleet liikenteessä, kun on noita yöpakkasia kuitenkin ollut ja pari kertaa satanut vähän loskaakin tielle.

:roll: No tulee kyllä ehkä seurailtua vähän tavallista pulliaista tarkemmin, kun itse ajelen normaalisti talvet tienhoitoautoa. Tämän talven olen vanhempainvapaalla tyttöjen kanssa kotona.

Usein muuten nuo auraushommat hinnoitellaan urakkana. Serkkutytön mies, jolla on oma firma, on tässä hykerrellyt jo jonkun aikaa tyytyväisenä aina kun on poikkeiltu, kun hänellä on urakat aika moneen paikkaan aurauksista, hiekoituksista ja lumen pois kuljettamisesta välillä 1.12.-31.3. Tuon ajan ulkopuolella hommat menevät tuntitöinä. Eli tuon lokakuun lopun myräkän siivoilut teki tuntitöinä ja nyt on urakkahinta juossut, vaikkei ole tarvinnut kuin pari kertaa hiekoittaa. Eli kulut lähes nolla ja samat tulot. :wink:

Samalla kaverilla on firmassaan myös lakaisukone ja siihen taas on kesällä urakat ja nyt tehdään tuntitöinä. :lol:
W123 280TE -79
Avatar
mun
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 112
Liittynyt: Su 27.06.2004 21:31
Paikkakunta: Kokkola

Viesti Kirjoittaja mun »

Ari66 kirjoitti:
Raine kirjoitti:Varmasti olisi töitä ympäri vuoden.....
Et sattumalta ole ulos katsonut?
Lakaisukoneellakaan ei kohta mitään tee kun ei tarvitse hiekoitushiekkoja harjata. :lol:
Lakasukoneesta tiä, mutta Kokkolassa ainakin aura-autolle on töitä :roll:
Aurasi pari kertaa meidänkin kadun :shock:
Samaa joku imehteli Kokkola-lehdessäkin:
http://www.kokkola-lehti.fi/gen/tekstarit.asp
vko 2
"Kaikkea sitä näkee ja kokee! Kaupungin kuorma-auto auraa vetisiä katuja Halkokarilla 5.1.2007 klo 08.40. Ulkolämpötila "varjossa" +3.2 astetta."

No laitetaan samalla tuolta toinenkin:
"Hyvät Kokkolan kansalaiset: mieltämme orastaa kysymys: ABC on auki vuoden jokaisena päivänä 24h, miksi siellä on ovissa lukot ja kenellä on niihin avain?"
(emännän) Corolla HB -19
(tytön) W201 2.0E -90
(MuN) Opel Kadett 1200 Super -76
(MuN) Yamaha DT360 -74
p0wer
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 18
Liittynyt: To 07.10.2004 16:21
Paikkakunta: Jyväskylä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja p0wer »

Mitenkähän katsotaan jos ajaa verottomalla polttoaineella esimerkiksi yhden päivän tarrakilvin varustetulla diesel-ajoneuvolla?

Entäpä sitten jos tankkaa saksan puolelta rypsiöljyä tankkiin (tai vaikka edellinen omistaja on tankannut) ja maahantuo auton suomeen niillä polttoaineilla?
Raine
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 299
Liittynyt: To 28.12.2006 16:21
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Raine »

p0wer kirjoitti:Entäpä sitten jos tankkaa saksan puolelta rypsiöljyä tankkiin (tai vaikka edellinen omistaja on tankannut) ja maahantuo auton suomeen niillä polttoaineilla?
Ei kai siinä rypsinaftassa mitään väriainetta ole? Sitä pöön punaista väriainettahan ne tullimiehet vaan tankista mittailee.
W123 280TE -79
Avatar
Masaman
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 282
Liittynyt: Pe 16.09.2005 20:24
Paikkakunta: Tornio

Viesti Kirjoittaja Masaman »

Tätä samaapa on mietitty että kun tuot ruotsista diisseli auton ja siellähän saa ajaa suomalaisella poltto-öljyllä. Rajan pinnassa asuvat hurrit käy kanistereilla sitä hakemassa.

Mites jos haet diisseli koslan ruotsista ja pyhkäset sillä suoraan rajalla tulliin jossa otetaan näyte tankista joka näyttää punaista? Napsahtaako silloin tuo 330e päivämaksu ja matkaa ei saa enää ajamalla jatkaa? :lol:
stw
Uusi tuttavuus
Uusi tuttavuus
Viestit: 1
Liittynyt: La 03.02.2007 11:21
Paikkakunta: masku

vero

Viesti Kirjoittaja stw »

tämä maksu pajahtaa myös muutoskatsastamattomasta puukaasupelistäkin?
Avatar
Ilpo L
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 292
Liittynyt: Ti 07.09.2004 10:04
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Ilpo L »

PLAY LOUD

V12
Avatar
Masaman
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 282
Liittynyt: Pe 16.09.2005 20:24
Paikkakunta: Tornio

Viesti Kirjoittaja Masaman »

Mistähän ne on keksiny tuon 20päivää? Millä sen todistaa liiaksi tai liian vähäksi?
|JR|
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 86
Liittynyt: Ti 16.01.2007 18:48
Paikkakunta: Tuusula

Viesti Kirjoittaja |JR| »

Pakko kysyä tähän väliin että eikä tuo PÖ tee hallaa CDi-koneisille autoille? Käsittääkseni koostumuksessa on hieman eroa verrattuna dieseliin. Tuottaako pakokaasu enemmän savua tms?
Ei Merssua tällä hetkellä :(

BMW E39 530dA vm.2002
Avatar
aakkocdi
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 130
Liittynyt: Pe 21.04.2006 17:06
Paikkakunta: Itä-suomi

Viesti Kirjoittaja aakkocdi »

Lämmitys-pö on kehitetty nimenomaan lämmityskäyttöön.
Aikaisemmin siihen lisättiin moottorikäytön vaatimia lisä-aineita, muttei enää, kun alkoi tulla näitä yhteispaineruiskutus moottoreita ei polttoaineen voitelu ominaisuudet riittäneet enää lisäaineistettunakaan niihin.
Lämppäri öljyn käyttö CDI:ssä on iso riski pumpun kannalta.

Motorilla voi ajaa. (jota on huoltoasemilla)
SIIS OMINAISUUKSIEN PUOLESTA, EI LAIN PUOLESTA.
Motor-pö on dieseliä, johon on lisätty väri/merkkiaine.
Vessu
Avatar
hannun1
Mersumies
Mersumies
Viestit: 662
Liittynyt: Pe 16.04.2004 19:07

Viesti Kirjoittaja hannun1 »

Tuli tuossa sellainen mieleen, että jos tankkaisi vuokra-auton tankiin löpöä ja sitten joskus jollekin toiselle vuokraajalle sattuisi ratsia, niin kukahan mahtaisi joutua maksumieheksi?
allu85
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 62
Liittynyt: Ke 14.11.2007 21:44

Viesti Kirjoittaja allu85 »

Ajelin rekisteröimättömällä peltoautolla joskus vuonna 99. Isällä oli vain työkoneeksi rekisteröityjä kuorma-autoja eli se sai käyttää löpöä niissä. Minä 14v poika tietysti luulin, että sitä voi käyttää peltoautoonkin, kun sillä tankataan kuorma-autotkin. Tankkasin muutamia litroja. Vuonna 03 tullimiehet tutkivat tankin ja pitkän ajan päästä tuli 15210€ lasku. Asiasta lähetetty monia lappuja aken suuntaan, tuloksetta, veroa ei lasketa, vero olisi ollut muuten vähän päälle 5000€, mutta se x3 koska auto ollut yli 20pv maassa. No totta kai 82 vm auto on ollut sen aikaa maassa. Mielestäni aika väärin, koska valtion menettämä ja minun hyötyni on ollut muutama markan luokkaa, ja nyt valtion hyöty 15210€. Kilometrejähän tossa n1 hehtaarin pihalla ei hirveästi saa. Mikään ei auttanut, vaikka meillä' oli kuljetusyrittäjän todiste että auto on seissyt samassa paikassa monta vuotta, koska hän toi auton eteen puukuormia. Tulli vain päätti milloin minä olen autoani käyttänyt. Ja toi vero tuli kyllä minulle itselle ei autolle että ei auta vaikka auton myisikin osina.
Mielestäni aika väärin, kun täällä kehuskellaan että on ajettu paljonkin ja varmaan on tiedetty että ei saa ajaa. Ja kuinka moni 14v tietää mitä sinne tankkiin saa laittaa.
Pari kuukautta sitten tuli kho:lta päätös, että ei muuteta vero on sama mikä on aiemmin määrätty.
Valtio vois ottaa todellsia rikollisia ennemmin kiinni.
Millä tavallisella ihmisellä on varaa maksaa tollasia veroja, kun se on melkein vuoden palkka.
Pitäisköhän laittaa joku julkien keräys pystyyn.
Toivon että kaikki muutkin pölöä käyttävät jäisivät kiinni, kun sitä täälläkin suureen ääneen mainostetaan, ja saisivat ajokilmetrien mukaan sitä veroa.
kettu kun ottaa pannuun!
Avatar
Mesedesi
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 3987
Liittynyt: Ma 01.09.2003 15:45
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja Mesedesi »

hannun1 kirjoitti:Tuli tuossa sellainen mieleen, että jos tankkaisi vuokra-auton tankiin löpöä ja sitten joskus jollekin toiselle vuokraajalle sattuisi ratsia, niin kukahan mahtaisi joutua maksumieheksi?
Mikäli tankkaajaa ei saada selville, silloin verovastuu tulee todennäköisesti omistajalle... :roll:
Tärkeintä ei ole vauhdin määrä, vaan miltä se tuntuu.
Oloffi
Mersumies
Mersumies
Viestit: 711
Liittynyt: Su 29.04.2007 22:43
Paikkakunta: ylitornio

Viesti Kirjoittaja Oloffi »

JuhaK kirjoitti:
Henri Junkkala kirjoitti:
Aku P kirjoitti:
No, aikanaanhan etenkin Ruotsissa oli ns. EPA-traktoreita, joissa vaikkapa Volvo Duettista vedettiin esimerkiksi 2 ylimmän pykälän hammaspyörää sileäksi, jolloin nopeus rajautui tuohon neljäänkymppiin. Näillä sitten juuri T-korttiin oikeutetut jannut päästelivät ns. karvarallia minkä ehtivät, ja homma ymmärtääkseni kielletiinkin osin siksi, että kokemattomat kaverit ottivat nämä "traktorit" liiankin innokkaasti käyttöön ja kaduilla oli jos jonkintaitoista ajelijaa.
Työn puolesta luen kaikki ruåzalaiset moottoripyörä, chopper ja hotrod magazinet ja kyllä siellä edelleen kaikki 16-kesäiset roddarit vetelee kaasu pohjassa EPA-traktoroidulla Duetilla.

Jos nämä suomen meiningit joskus tuntuvat aivan idiooteilta niin mieti että siellä otetaan 50 vuotta vanha auto, muutetaan takajousitus JOUSTAMATTOMAKSI eli jäykkäperäiseksi (näitä ole Harrikoissakaan ollut sitten 70-luvun) ja rikotaan vaihteisto ja sitten se on traktori ja sillä saa ajaa 16-kesäisenä. Kas kun ei tarvitse poistaa jarruja ja turvavöitä... Voi hevon kettu etten paremmin sano.

Henkka
syytön tai ainakin syyntakeeton kunnes toisin todistetaan
Näitä EPA-traktoreita ei ole saanu rakentaa sitten -70 luvun. Nykyään saa rekisteröityä vain a-traktoreita. Näissähän pitää olla auto oma kori käytössä, ihan normaali alusta, nopeus pitää olla rajattu 30km/h:n. Ja koska nämä ovat työkoneita, saa niillä ajaa PÖ:llä.

Kyllähän näitä aitoja epojakin liikkuu vielä, mutta ne ovat rekisteröity ennen lakimuutosta.

EPA:t kehitettiin korvaamaan traktori pulaa toisen mailmansodan jälkeen ja kun elintaso nousi siirty ne nuorison käyttöön. Tässä vaiheessa virastot heräs ja rupesit vähän rajoittelemaan nuorison uutta harrastusta. Eivät kuitenkaan kieltäneet kokonaan, vaan kehittivät eteenpäin.

Eipä näitä Duetteja raiskailla ennään, nykyään teillä liikkuu esim. W126. W123, W115, volvo 1-2-740 + muista merkeistä rakennettuja a-traktoreita.
A-traktorin saa tehrä vaikka ihan uudestaki pirssistä.

Ja kyllähän tommosella ajais mielummin kuin jollain mankilla kulkuset huurussa, mahtuu kato mammaki mukaan. Sohvapenkki......
Monela nuo epat ja a-rattorit on vain melkosen noppeita ...kerran ohittiva kohtuu vauhila ko meilä vauhtia n.100km/h :shock: Ja muutaman kerran olen vierestä kattonu ko ne pistää sen kulheen tuo yli 100km/h pimeässä, voimajuomaa nauttineena en ihan tarkasti ossaa nyt sanoa mitä ne sielä konepellin alla tekkee mutta kuitekki...

Hullua että 16v saa ajjaa nuila laillisesti 30km/h(jos en nyt ihan väärin muista) ja 15v saa mopoautola ajjaa joka saa kulkea 45km/h...
Leze
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 96
Liittynyt: La 10.09.2005 18:20

Viesti Kirjoittaja Leze »

Mitenkähän lie nykyään traktorien kanssa, ku isäntä väitti että nykyään traktorilla ei saa esim. viedä viljaa myyntiin pö:llä kuin talon isäntä itse, jos talon poika veisi saman viljakuorman samaan paikkaan, pitäisi maksaa päivävero? :shock:
MB W123 300D 2.0
Avatar
roiala
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 478
Liittynyt: To 24.02.2005 17:09
Paikkakunta: Rovaniemi

Viesti Kirjoittaja roiala »

Kävipä hassusti kaverille, heillä on maatilalla farmitankki raktoria varten, yhtenä kauniina päivänä pari viikkoa sitten huomasivat romanien olevan tankkaamassa autoaan pihallaan ko. tankista. Isäntä ajoi raktorin poikiitain pihatielletielle sulkien kulkuyhteyden päätielle milloin varkaat koittivat ojan yli pellon kautta muttei päässeet, poliisit toki oli soitettu paikalle.

Isäntää syytettiin (varkaiden toimesta) kovaäänisesti ja väkivallalla uhaten heidän autonsa rikkomisesta, olihan hän "pakottanut" heimoveljet ajamaan pellolla autollaan. (missään vaiheessa isäntä ei ollut siis 50 metriä lähempänä rosmoja raktoreineen)

KAIKKEA SITÄ SATTUUKIN, PAHUS VIEKÖÖN :!:
Avatar
napa
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 7067
Liittynyt: Ke 23.08.2006 09:24
Paikkakunta: Seinäjoki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja napa »

Leze kirjoitti:Mitenkähän lie nykyään traktorien kanssa, ku isäntä väitti että nykyään traktorilla ei saa esim. viedä viljaa myyntiin pö:llä kuin talon isäntä itse, jos talon poika veisi saman viljakuorman samaan paikkaan, pitäisi maksaa päivävero? :shock:
kyllä omat viljat saa viedä verottomalla, oli sitten kuka tahansa kuskina, mutta ei naapurin viljoja... eli rahtiajo pitää ajaa verollisella tai maksaa päivävero, eihän siitä mitään tulis, että niillä traktoreilla joilla rengit ajaa pitäis ajaa verollisella/päiväkortilla...
Oloffi
Mersumies
Mersumies
Viestit: 711
Liittynyt: Su 29.04.2007 22:43
Paikkakunta: ylitornio

Viesti Kirjoittaja Oloffi »

napa kirjoitti:
Leze kirjoitti:Mitenkähän lie nykyään traktorien kanssa, ku isäntä väitti että nykyään traktorilla ei saa esim. viedä viljaa myyntiin pö:llä kuin talon isäntä itse, jos talon poika veisi saman viljakuorman samaan paikkaan, pitäisi maksaa päivävero? :shock:
kyllä omat viljat saa viedä verottomalla, oli sitten kuka tahansa kuskina, mutta ei naapurin viljoja... eli rahtiajo pitää ajaa verollisella tai maksaa päivävero, eihän siitä mitään tulis, että niillä traktoreilla joilla rengit ajaa pitäis ajaa verollisella/päiväkortilla...
Ittekki apupönterinä olen toiminu ja tuommosta huhua olen kuulu että ei sais ajjaa... Niin itsehän tietenkin aina ajan tiiselilä rattorila, talon isännällehä non siis oma takki rattorriin ja tankki vaihethaan aina ko kuski vaihtuu. :lol:
Niin vaikka ne herrat tyhmiä onki niin tuskin aivan niin tyhmiä että tuommosen lain olisivva tehnee
Pienempi vika, isompi leka.
Avatar
Esko R
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 422
Liittynyt: Ti 18.11.2003 23:02
Paikkakunta: Pohjanmaa

Viesti Kirjoittaja Esko R »

Nykyisinhän on niin että PÖ ei oikein toimi näissä uusissa Commonrail vehkeissä, siksi uusissa traktoreissa on viisaampi käyttää dieselöljyä.
Kyllä Mersu on aina Mersu

X218 350CDI
Exät:
W212 220CDI (FL)
S212 300CDI
C219 320CDI
S211 270CDI
S203 200CDI
S210 300TDT (Mynä-D)
W124 300D -24V (PP-D)
S124 250D (PP-D)
W210 E220D
W124 200D (HP-D)
Avatar
napa
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 7067
Liittynyt: Ke 23.08.2006 09:24
Paikkakunta: Seinäjoki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja napa »

Esko R kirjoitti:Nykyisinhän on niin että PÖ ei oikein toimi näissä uusissa Commonrail vehkeissä, siksi uusissa traktoreissa on viisaampi käyttää dieselöljyä.
eiköhän se ole jäänyt slangi sanana tuo pö, vaikka tarkoitetaan moottoripolttoainetta :roll: siis samaa kuin diesel, mutta verottomuuden takia värjätty...
Avatar
JP74
Turbospesialisti
Turbospesialisti
Viestit: 2781
Liittynyt: To 17.06.2004 06:59
Paikkakunta: Palokka

Viesti Kirjoittaja JP74 »

Nykyään tais olla niin, että lämmitykseen käyvä polttoöljy ei ole enää samaa tavaraa, kuin moottoripolttoöljy. Voitelevat lisäaineet puuttuu. Moottoripolttoöljy on samaa kamaa, kuin diesel, mutta tosiaan punaiseksi merkattua.

Eli lämmitysöljyä ei välttämättä kannata laittaa dieselmoottorivehkeisiin polttoaineeksi, vaikka tod. näk. pelittäisikin.
Avatar
Adventurer
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 294
Liittynyt: La 26.11.2005 16:06
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Adventurer »

allu85 kirjoitti:Ajelin rekisteröimättömällä peltoautolla joskus vuonna 99. Isällä oli vain työkoneeksi rekisteröityjä kuorma-autoja eli se sai käyttää löpöä niissä. Minä 14v poika tietysti luulin, että sitä voi käyttää peltoautoonkin, kun sillä tankataan kuorma-autotkin. Tankkasin muutamia litroja. Vuonna 03 tullimiehet tutkivat tankin ja pitkän ajan päästä tuli 15210€ lasku. Asiasta lähetetty monia lappuja aken suuntaan, tuloksetta, veroa ei lasketa, vero olisi ollut muuten vähän päälle 5000€, mutta se x3 koska auto ollut yli 20pv maassa. No totta kai 82 vm auto on ollut sen aikaa maassa. Mielestäni aika väärin, koska valtion menettämä ja minun hyötyni on ollut muutama markan luokkaa, ja nyt valtion hyöty 15210€. Kilometrejähän tossa n1 hehtaarin pihalla ei hirveästi saa. Mikään ei auttanut, vaikka meillä' oli kuljetusyrittäjän todiste että auto on seissyt samassa paikassa monta vuotta, koska hän toi auton eteen puukuormia. Tulli vain päätti milloin minä olen autoani käyttänyt. Ja toi vero tuli kyllä minulle itselle ei autolle että ei auta vaikka auton myisikin osina.
Mielestäni aika väärin, kun täällä kehuskellaan että on ajettu paljonkin ja varmaan on tiedetty että ei saa ajaa. Ja kuinka moni 14v tietää mitä sinne tankkiin saa laittaa.
Pari kuukautta sitten tuli kho:lta päätös, että ei muuteta vero on sama mikä on aiemmin määrätty.
Valtio vois ottaa todellsia rikollisia ennemmin kiinni.
Millä tavallisella ihmisellä on varaa maksaa tollasia veroja, kun se on melkein vuoden palkka.
Pitäisköhän laittaa joku julkien keräys pystyyn.
Toivon että kaikki muutkin pölöä käyttävät jäisivät kiinni, kun sitä täälläkin suureen ääneen mainostetaan, ja saisivat ajokilmetrien mukaan sitä veroa.
kettu kun ottaa pannuun!
Niin, polttoöljyllä ajelu on Suomessa ollut aina valtava rikos. Ihmisten nyt vain kannattaa käsittää että veroton löpö on tarkoitettu lämmitykseen ja työkone käyttöön.
Joskus parikymmentä vuotta sitten erään automobiilikerhon rekisteröimättömään kuorma-autoon oli laitettu löpöä, että sitä saataisiin siirrettyä laanilla toiseen paikkaan (itse asiassa ei tiedetty mitä tankissa oli). No takarenkaat kävivät kadun puolella siirron aikna ja eräs jäsen jolla oli sukset ristissä siirtäjien kanssa tästä reklamoimaan poliisille.
No tuloksena oli 180.000 mummon sakko kerholle. Autolla ei siis ajettu liikenteessä! No kerho sai neuvoteltua sakon ensin 80.000 markkaan ja lopulta sitä "rikoksen" vähäpätöisyyden ja säälittävyyden vuoksi kohtuullistettiin johonkin reiluun 10.000 markkaan, mutta tämänkin sai aikaan johtokunnan jäsen joka oli kansanedustaja ja täten sopivia yhteyksiä verohallinnon korkealle tasolle.

"Rikoshan" tapahtuu jo silloin jos esim. henkilöauton moottori saa verotonta polttoainetta (näin ainakin ennen). Jos ajelu on jatkuvaa tai autoon on rakenneltu tarkastuksen hämäämisjärjestelmiä niin voi odottaa, että laki toimii silloin kaikessa ankaruudessaan.
Damage
Uusi tuttavuus
Uusi tuttavuus
Viestit: 1
Liittynyt: Ma 11.02.2008 15:04

Viesti Kirjoittaja Damage »

Kyllä tilan omat ajot saa ajaa löpöllä ihan normaalisti, sitten noi urakkahommat on asia erikseen ja AKE:n sivuilla on muistaakseni opaski siitä missä vaiheessa pitää olla tiiseli tankis tai lappu maksettuna. Esimerkiksi hiekoituksissa saa alle 2 motin hiekotinta vetää löpöllä mut yli 2 motin säiliöllä olevaan vankkuriin pitää olla verot kunnossa.

Urbaanilegendahan kertoo että kossit kun ajo traktorilla kylärinkiä ja poliisit liputti sivuun ja rupes kattoo papereita ja aineita, pojat ilmoittivat olevansa mitä suurimmissa määrin maatalousajossa, kun olivat emäntiä ettimässä. Ajolinjassa tais kerran olla juttua näistä rahtimylläreistä, joilla on kuorma-auton päälle rakennettu myllylaitteisto joilla kierrätään maatiloilla jauhamassa viljoja ja rehuseoksia. Nämähän on rekisteröity työkoneiksi ja niillä saa ajaa löpöllä. Eräällä huoltoasemalla joku oli kattonu ihmeissään kun kuorma-autoon tankattiin löpöä, kuski oli todennut vitsinä ihmettijälle: "kuule tää on niin huonosti kannattavaa hommaa, ettei oo vara tiiselillä ajella" oliko päässy 20 km asemalta kun pääsi varta vasten tarkastukseen.

Tuttava tiedusteli tuota löpön näkyvyyttä näytteissä, kun osti vähemmistöltä auton ja epäilys löpön käytöstä oli suuri. Liikkuvan poliisin kanta oli että kun tankkaa vaan täyteen dieseliä ja ajaa pari kertaa tankin miltei tyhjäksi niin ei se enää näy.
Absinthe
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 207
Liittynyt: Ke 21.11.2007 18:16

Viesti Kirjoittaja Absinthe »

pystyvalo kirjoitti:Jos asiaa ajattelee hieman toisesta näkökulmasta :
- On maatila, jossa on työkoneita, jotka käyttävät kevyttä polttoöljyä
- talon lämmitys hoidetaan samalla aineella
- on pienikokoinen diesel lava-auto(kulutus 7L/100km) johon tulee yli 40000 km per vuosi.

Pikaisen laskuopin mukaan kannattaisi maksaa suosiolla vuosittain 20x dieselvero pakettiautosta (tässä esimerkki tapauksessa 20x53euroa)
ja tankata verovapaata polttoainetta :

verollinen kustannus :
dieselvero 53€ +
40000km ja 7L/km => 2100L polttoainetta á 0,9€/L = 1890€

kokonaiskustannukset 1943€


20xdieselvero vaihtoehto :
dieselvero 20x53€=1060€
ja pientoimituksissa taitaa kevyt pö maksaa jotain 0,40€/L(suuremmilla toimituserillä varmaan jonkin verran halvemmalla)
2100L x 0,45€ = 945€

kokonaiskustannukset = 1900€

laskelma on karkea mutta perustuu erääsen puolitutun maanviljelijän laskelmiin, joka maanviljelyn lisäksi käy töissä 80km päässä kotoa eli ajelee yli 40000km vuosittain

noihin summiin tietenkin vaikuttaa melko lailla kuinka paljon kevyttä polttoöljy tilaa kerralla(pienelläkin maatilalla saattaa helposti olla kertatilaus esim 8000 litraa, mikä selkeästi vaikuttaa litrahintaan),
mikä on dieselveron suuruus sekä paljonko auto vie polttoainetta satasella
Siis ymmärsinkö oikein, että jos on pakettiautoksi rekisteröity farmariauto, jonka dieselvero on vaikkapa 75€ niin polttoöljyllä ajamisesta saatava sakko on vain 75€x20 ??

Silloinhan polttoöljyllä ajo jo kannattaisi. Mutta taas henkilöautolla sakot olisivat 330€x20 jolloin polttoöljyllä ajo ei kannata.
Vastaa Viestiin