allu85 kirjoitti:Ajelin rekisteröimättömällä peltoautolla joskus vuonna 99. Isällä oli vain työkoneeksi rekisteröityjä kuorma-autoja eli se sai käyttää löpöä niissä. Minä 14v poika tietysti luulin, että sitä voi käyttää peltoautoonkin, kun sillä tankataan kuorma-autotkin. Tankkasin muutamia litroja. Vuonna 03 tullimiehet tutkivat tankin ja pitkän ajan päästä tuli 15210€ lasku. Asiasta lähetetty monia lappuja aken suuntaan, tuloksetta, veroa ei lasketa, vero olisi ollut muuten vähän päälle 5000€, mutta se x3 koska auto ollut yli 20pv maassa. No totta kai 82 vm auto on ollut sen aikaa maassa. Mielestäni aika väärin, koska valtion menettämä ja minun hyötyni on ollut muutama markan luokkaa, ja nyt valtion hyöty 15210€. Kilometrejähän tossa n1 hehtaarin pihalla ei hirveästi saa. Mikään ei auttanut, vaikka meillä' oli kuljetusyrittäjän todiste että auto on seissyt samassa paikassa monta vuotta, koska hän toi auton eteen puukuormia. Tulli vain päätti milloin minä olen autoani käyttänyt. Ja toi vero tuli kyllä minulle itselle ei autolle että ei auta vaikka auton myisikin osina.
Mielestäni aika väärin, kun täällä kehuskellaan että on ajettu paljonkin ja varmaan on tiedetty että ei saa ajaa. Ja kuinka moni 14v tietää mitä sinne tankkiin saa laittaa.
Pari kuukautta sitten tuli kho:lta päätös, että ei muuteta vero on sama mikä on aiemmin määrätty.
Valtio vois ottaa todellsia rikollisia ennemmin kiinni.
Millä tavallisella ihmisellä on varaa maksaa tollasia veroja, kun se on melkein vuoden palkka.
Pitäisköhän laittaa joku julkien keräys pystyyn.
Toivon että kaikki muutkin pölöä käyttävät jäisivät kiinni, kun sitä täälläkin suureen ääneen mainostetaan, ja saisivat ajokilmetrien mukaan sitä veroa.
kettu kun ottaa pannuun!
Niin, polttoöljyllä ajelu on Suomessa ollut aina valtava rikos. Ihmisten nyt vain kannattaa käsittää että veroton löpö on tarkoitettu lämmitykseen ja työkone käyttöön.
Joskus parikymmentä vuotta sitten erään automobiilikerhon rekisteröimättömään kuorma-autoon oli laitettu löpöä, että sitä saataisiin siirrettyä laanilla toiseen paikkaan (itse asiassa ei tiedetty mitä tankissa oli). No takarenkaat kävivät kadun puolella siirron aikna ja eräs jäsen jolla oli sukset ristissä siirtäjien kanssa tästä reklamoimaan poliisille.
No tuloksena oli 180.000 mummon sakko kerholle. Autolla ei siis ajettu liikenteessä! No kerho sai neuvoteltua sakon ensin 80.000 markkaan ja lopulta sitä "rikoksen" vähäpätöisyyden ja säälittävyyden vuoksi kohtuullistettiin johonkin reiluun 10.000 markkaan, mutta tämänkin sai aikaan johtokunnan jäsen joka oli kansanedustaja ja täten sopivia yhteyksiä verohallinnon korkealle tasolle.
"Rikoshan" tapahtuu jo silloin jos esim. henkilöauton moottori saa verotonta polttoainetta (näin ainakin ennen). Jos ajelu on jatkuvaa tai autoon on rakenneltu tarkastuksen hämäämisjärjestelmiä niin voi odottaa, että laki toimii silloin kaikessa ankaruudessaan.