123:n 300d jyristää!!?

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Avatar
PTracing
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1150
Liittynyt: Ti 21.08.2007 20:15
Paikkakunta: Kalajoki

123:n 300d jyristää!!?

Viesti Kirjoittaja PTracing »

Mikähän mahtaa olla mersussani vikana, kun jyrrää vedätyksessä 3 ja 4 vaihteella? Oon vaihtanut siihen kardaanin kumilaipat molempiin päihin, vaihdelaatikon kannatinkumin, takarungon kumit ja kardaanin keskilaakerin ja sama vain jatkuu, ehkä aavistuksen hiljemmin mutta häiritsevästi!

Jyrinä kuuluu 3 vaihteella noin 50 nopeudessa ja nelosella 70 vauhdissa. 1 ja 2 ei tietoakaan vaivasta.... Onko jollakin ollut samaa ongelmaa?
Avatar
jusa82
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2229
Liittynyt: Ti 14.09.2004 21:50
Paikkakunta: Koski TL

kardaani

Viesti Kirjoittaja jusa82 »

Kardaani epätasapainossa.
203 cdi
123 200 d mr

+ n. 20 muuta mb autoa ja pari kontio-sisua

w115/123 osia coupesta farmariin-JATKUVASTI TARJOLLA
juhaoh
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1817
Liittynyt: Su 23.05.2004 17:34

Re: 123:n 300d jyristää!!?

Viesti Kirjoittaja juhaoh »

PTracing kirjoitti:. Onko jollakin ollut samaa ongelmaa?
Lähes kaikilla jonkinasteista vanhoissa Mersuissa noin pienillä kierroksilla kun vedättää manuaali laatikolla.
Avatar
Mihaline
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 383
Liittynyt: To 17.04.2003 13:58

Viesti Kirjoittaja Mihaline »

Eipä välttämätta ole kardaani epätasapainossa. Asiasta on leivottu tattiin ennenkin, haulla löytyy lisää tietoa aiheesta, en jaksa enää tähän kaikkea uudestaan lässyttää :?

Ainiin joo se nelonen toimii noin 45km/h vauhdeista eteenpäin, koneena 617 ja PP:n pumppu
MB 300D, MB 380 SEC, MB S600C.
Avatar
j.s.lehti.
Mersumies
Mersumies
Viestit: 915
Liittynyt: Su 28.08.2005 22:03
Paikkakunta: salo

Kadraani

Viesti Kirjoittaja j.s.lehti. »

Nm kadraani tietää kyllä asiasta aika paljon Hän teki toitä riittävästi.
Kyllä täältä pitäisi löytyä hänen kirjoituksensa kyseisestä aiheesta tai pistä
viesti hänelle
Avatar
Wade
Mersumies
Mersumies
Viestit: 819
Liittynyt: Pe 19.11.2004 22:13
Paikkakunta: Taipalsaari-Journey Island

Re: 123:n 300d jyristää!!?

Viesti Kirjoittaja Wade »

Saattaapi olla kardaanin ristinivel. Itselläni ainakin oli alkuperäinen ristinivel ja jyristi jonkin verran. Kun jyrinää koetettiin eliminoida vaihtamalla kardaanin keskilaakeri kumeineen, se paheni vain huomattavasti. Komet Oy:ssä vaihdettiin ristinivel ja tasapainotettiin koko kanki ja sinne jäi jyrinät. Ilmeisesti tuo kiinni jumahtanut ristinivel oli juurikin jauhanut kannatinlaakerin kumin sököksi. Sitten kun sieltä otettiin klappi pois, alkoi jyristää kunnolla.

Etsi haulla hakusanoilla w123 and kardaani, niin löydät juttuja aiheesta, mm. nim. kardaanin savotan ja oman remppani tarkemmat kuvaukset.



PTracing kirjoitti:Mikähän mahtaa olla mersussani vikana, kun jyrrää vedätyksessä 3 ja 4 vaihteella? Oon vaihtanut siihen kardaanin kumilaipat molempiin päihin, vaihdelaatikon kannatinkumin, takarungon kumit ja kardaanin keskilaakerin ja sama vain jatkuu, ehkä aavistuksen hiljemmin mutta häiritsevästi!

Jyrinä kuuluu 3 vaihteella noin 50 nopeudessa ja nelosella 70 vauhdissa. 1 ja 2 ei tietoakaan vaivasta.... Onko jollakin ollut samaa ongelmaa?
* Mustanaamion Mersulla on 320 hevosen voimat. *
- postmodernin asfalttiviidakon sananlasku

* Parta ajetaan Braunilla, tiet Mersulla.

W210 E220 CDI Aut. "My Little Puavo"
V140 S500L vm. 95 "Tantor"
C124 300CE vm. 88 "Claudia"
S124 300TD 4Matic vm. 92 "Wunderwagen"
W124 220E Aut. vm. 92 (rouvan edustusvaunu)
W123 300D 5 v.man vm. 83 (varaosa-auto)
British Leyland Mini1000 Special DeLuxe vm. 79 (kestävää kehitystä vsta 1988)
romuroope
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 203
Liittynyt: La 10.11.2007 22:07

Viesti Kirjoittaja romuroope »

Sinulta puuttuu Mersustasi värivaimennilimppu, se aiheuttaa kyseisen värinän noilla nopeuksilla. Värinävaimennin on vain kyseisen Mersun 300 dieselin varuste. Muissa Mersuissa sitä ei ole. Nyt on siis kysymys W123
300 D- mallista.
Sinne on joku rupusnikkari mahdollisesti vaihtanut kumirättinivelen värinävaimentimen tilalle. Värinävaimennin kun maksaa hiukan !!
juhaoh
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1817
Liittynyt: Su 23.05.2004 17:34

Viesti Kirjoittaja juhaoh »

romuroope kirjoitti:Värinävaimennin on vain kyseisen Mersun 300 dieselin varuste. Muissa Mersuissa sitä ei ole. Nyt on siis kysymys W123
300 D- mallista.
Sinne on joku rupusnikkari mahdollisesti vaihtanut kumirättinivelen värinävaimentimen tilalle. Värinävaimennin kun maksaa hiukan !!
Kyllä se löytyy myös 5-vaihteisista 4-sylinterisistä malleista.
Kumirättinivel on aina vaikka siinä olisi värinänvaimennin lisänä.
kardaani
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1734
Liittynyt: To 15.07.2004 12:35

Viesti Kirjoittaja kardaani »

Terve! Onhan tuo jyrinä tuttua :wink:

Ensin tosiaan pitää laittaa värinänvaimennin paikalleen jos sellaista ei kardaanissasi ollut. Sitten voi vasta lähteä etsimään vikaa muualta.

-Kardaanin tärkeitä kohtia: keskityshelat molemmista päistä on oltava välyksettömät.
-Pieni pykälä ei välttämättä haittaa murrosnivelessä jos nivel liikkuu muuten joka suuntaan notkeasti.
-kumilimput sinulla onkin jo vaihdettu ja keskilaakeri kumeineen.

Esiintyykö autossasi tärinää nopeudella 70km/h-100km/h? Jos esiintyy ja renkaat ovat tasapainossa niin silloin kardaani on epätasapainossa. Kardaanin etu-ja takapätkässä on merkinnät kohdistusta varten-jos kohdistus ei auta niin akseli on tasapainoitettava kokonaisena.
-Jos auto on 5-vaihteinen getrac-laatikolla ja alkuperäisellä kardaanilla ja siinä alkuperäinen etukeskitysholkki niin kumilimpun on oltava paksumpi kuin 4-vaihteisissa, muuten etukeskitysholkki kantaa vaihteiston takalaipan pohjaan ja aiheuttaa tärinää. 4-vaihteisten kumilimppu on ohuempi ja ilman joustoa verrattuna 5-vaihteisen limppuun. Mutta todennäköistä on, että sinulla ei ole 5-vaihteistra laatikkoa.
Mutta värinänvaimennin ensin kiinni niin sitten mietitään muuta! Samalla tietysti voit tarkistaa keskityslaippojen kunnon ja murrosnivelen herkkäliikkeisyyden. Lue edellisten kirjoittajien vinkkaamat jo täällä kirjoitetut aiheet jyrinöistä ja jurinoista.
romuroope
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 203
Liittynyt: La 10.11.2007 22:07

Viesti Kirjoittaja romuroope »

Kyllä tarkoitin juuri sitä 5-sylinterisen värinävaimintimen puuttumista, jäi vaan kertomatta, että Mersun kardaanin molemmissa päissä on myös kumirätit.
Sitä en tiennytkään, vaikka luulisin kaikki Mersuista tietävänikin, että
4-sylinterisenkin 5-vaihteisen joutuu voimansiirrossa tapahtuvat värähtelyt kompensoimaan. Tosin dieseleissä pikkumoottorille on vähän 5-vaihteisena. Oppia ikä kaikki.
Avatar
PTracing
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1150
Liittynyt: Ti 21.08.2007 20:15
Paikkakunta: Kalajoki

Viesti Kirjoittaja PTracing »

Mistä saa ostettua ne keskityshelat sinne kardaaniin, kun paikallinen varaosa myyjä sanoi ettei saa enään tilattua...?
Vanha ei lähtenyt irti muuta kuin palasina ja kun oli väljä niin otin pois.
Onko joku sorvannut heloja esim. nylonista tai jostain muusta kovasta muovista ja sovittanut uuden stefan siihen päähän. Jos on niin miten on pelittänyt, kun ei ole helan ja raudan välissä sitä kumia.?
Avatar
MJF
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 165
Liittynyt: Ma 08.12.2003 17:57
Paikkakunta: Oulainen

Viesti Kirjoittaja MJF »

Nailonista sorvasin kerran sen holkin, ainakin sillon auttoi ja jyrinät hävisi. Ei ole ollut puhetta onko kestänyt :)
Avatar
Heavy
Mersumies
Mersumies
Viestit: 983
Liittynyt: Ke 19.05.2004 00:41

Viesti Kirjoittaja Heavy »

PTracing kirjoitti:Mistä saa ostettua ne keskityshelat sinne kardaaniin, kun paikallinen varaosa myyjä sanoi ettei saa enään tilattua...?
KL-Varaosista ja Veholta noita saa.
V123 & W123

V123 langin osia saa tarjota!
Avatar
jari_w123
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1574
Liittynyt: Su 01.01.2006 20:10
Paikkakunta: kokkola

Viesti Kirjoittaja jari_w123 »

Veholta saa mutta minä taisin ostaa KL:ltä viimeisen :oops: .
auto w123 200D/300DT vm, -81
kardaani
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1734
Liittynyt: To 15.07.2004 12:35

Viesti Kirjoittaja kardaani »

Kyllähän noita saa. Ei kannata varmaan sorvailla vaan tilata valmiiksi oikeanlainen n. 20 euron hintaan. Se pitäisi iskeä sitten samaan korkeuteen kuin vanha. Kyllä se siitä. Mutta jos pelkällä keskityshelan vaihdolla selviät, etkä värinänvaimenninta tarvitse niin hyvinpä meni korjaus.
Avatar
Mihaline
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 383
Liittynyt: To 17.04.2003 13:58

Viesti Kirjoittaja Mihaline »

Motonetistä saa keskityshelaa myös...
MB 300D, MB 380 SEC, MB S600C.
Avatar
PTracing
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1150
Liittynyt: Ti 21.08.2007 20:15
Paikkakunta: Kalajoki

Viesti Kirjoittaja PTracing »

Eli onko se värinänvaimennin tuo 75 € osa tuolla kl -varaosassa? En oo nähnyt millainen se on "livenä"...
Jos sen laittaa paikalleen niin se normaali kumilimppu jätetään pois kardaanin ja laatikon välistä?
Täytyy sorvata väliaikaiseksi holkki nylonista ja laittaa tilaukseen uudet molempiin päihin
kardaani
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1734
Liittynyt: To 15.07.2004 12:35

Viesti Kirjoittaja kardaani »

Ei sitä kumilimppua jätetä pois. Kumilimppu tulee normaalisti vaihteiston ja kardaanin väliin. Värinänvaimennin tulee tulee kardaanin etupätkän kolmiolaipan takapuolelle eli vastakkaiselle puolelle kuin kuminivel. Värinänvaimentimen laitto vaatii kardaanin "katkaisun" booreistaan. Kardaanin etupätkän kolmiolaipan takapuolella on kaulus johon värinänvaimennin keskittyy.
Tuo 75 euron kuminivel ei ole luultavasti W123 oma suuri värinänvaimennin vaan ehkä c-mallin vastaava. Toki sekin jurinat poistaa mutta ei 100 prosenttisesti välttämättä. Keskityshelojen irroitus onnistuu poraamalla keskitysholkkiin kyljestä reikä ja siitä läpi metallitanko ja sitten pätkä ruuvipenkkiin (suojattujen leukojen väliin) ja sitten isolla meisselillä kammetaan vuorotellen eri puolilta. Olen nähnyt keskitysholkin laittettavan ruuvipenkkiin suoraan leukojen väliin ja taivuteltavan/nitkuteltavan kardaanista irti. Asennus onkin helpompaa vaseliiniä liukasteeksi ja koputtelua (puupala väliin).
Onko sinulla keskityshelat molemmat selvästi väljiä? Miten tulkkasit ne? Minulla ei ole tulkkia, mutta olen yrittänyt käyttää tulkkina perän keskitappia ja siinä väännellä ja tunnustella etupätkää ja takapätkää erikseen. Välystä ei saa olla.
Kyllähän te ammattimiehet osaatte sorvata holkit nailonista ja ties vaikka kestäiskin hyvin.
Ilmoittele sitten miten onnistuit.
PS. etupätkän ja takapätkän kohdistusmerkit paikalleen kordaani yhteen liitettäessä.
Avatar
PTracing
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1150
Liittynyt: Ti 21.08.2007 20:15
Paikkakunta: Kalajoki

Viesti Kirjoittaja PTracing »

Jaa eli se tulee ikään kuin "irralliseksi" osaksi se värinänvaimennin eikä oo missään valissä muuta kun pulteilla kiinni.
Kumma kun korjauskirjassa ei mainintaakaan koko vaimentajasta....

Keskiholkit kokeilin juu laittamalla kardaanin pätkän paikoilleen ja heiluttelemalla, mutta mittailin myös digimauserilla ja tulin siihen tulokseen että pikkasen väljää on!
Eteen sorvautin kaverilla nyloniholkin siksi aikaa että saan uudet, jurina pikkasen vaimeni, mutta en oikeen luota siihen joten vaihdan kyllä molempiin päihin aidot ja alkuperaiset.

Onko muuten 4 vaihteisen kardaanissa ne kohdistusmerkit molemmissa pätkissä? Etumaisesta luulen löytäneeni sen siitä kiristusmutterin etupuolelta, kuusikulmaisesta kohdasta josta saa pitää kiinni mutteria kiristettäessä, mutta takaosasta ei löydy mitään???

Laitoin eilen poorit siihen kohtaan johon itte merkkasin ennen kuin otin kardaanin pois, mutta onhan joku voinut laittaa ne joskus erikohtaankin...

Täytyy tilailla nyt osia kl :stä kun samalla tarttee muutakin jos sais auton maalausprojektin käyntiin ens kuussa :)
Avatar
Mihaline
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 383
Liittynyt: To 17.04.2003 13:58

Viesti Kirjoittaja Mihaline »

PTracing kirjoitti: Onko muuten 4 vaihteisen kardaanissa ne kohdistusmerkit molemmissa pätkissä? Etumaisesta luulen löytäneeni sen siitä kiristusmutterin etupuolelta, kuusikulmaisesta kohdasta josta saa pitää kiinni mutteria kiristettäessä, mutta takaosasta ei löydy mitään???
Takapätkässä on kohdistusmerkki etummaisessa jommassa kummassa haarukassa johon ristinivel tulee kiinni 2 kohoumaa joiden väliin etupätkän nystyrä hollataan. Kuvakin on jossain kun saisin aikaseks laittaa nettiin...

http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=17379

Tuosta topicista löytyy kuva kohdistusmerkeistä...
MB 300D, MB 380 SEC, MB S600C.
Avatar
PTracing
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1150
Liittynyt: Ti 21.08.2007 20:15
Paikkakunta: Kalajoki

Viesti Kirjoittaja PTracing »

Noniin nyt on keskityshelat hommattu ja olis parampi jyrinän loppua, kun veholta maksoi 60€ kpl!!!!!!

Huomenna asentamaan paikoilleen, toivottavasti auttaa!!!

Värinänvaimentimen asensi jo viime viikolla, mutta yksinään se ei juurikaan auttanut muuta kun sen että jurinan alue laski alaspäin 3 (35km/h) ja 4vaihteella (60km/h). Seuraksi tuli nyt kardaanin pieni tärinä yli 80 vauhdissa, vaikka laitoin etupätkän kolmiolaipan pienen nystyrän ja vaimentajan nuolen kohdakkain...

En kyllä löytänyt millään siitä takapätkästä kohdistusmerkkejä vaikka joka paikka on rapattu puhtaaksi??????

Auttaako muu kun kokeilemalla yrittää saada kohdalleen?
Avatar
jari_w123
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1574
Liittynyt: Su 01.01.2006 20:10
Paikkakunta: kokkola

Viesti Kirjoittaja jari_w123 »

Eipä taida muu auttaa kuin kokeilla.Mulla on itelläkin semmonen kardaani missä ei merkkejä olekkaan niinkuin pitäisi.
auto w123 200D/300DT vm, -81
kardaani
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1734
Liittynyt: To 15.07.2004 12:35

Viesti Kirjoittaja kardaani »

PTracing kirjoitti:Noniin nyt on keskityshelat hommattu ja olis parampi jyrinän loppua, kun veholta maksoi 60€ kpl!!!!!!

Huomenna asentamaan paikoilleen, toivottavasti auttaa!!!

Värinänvaimentimen asensi jo viime viikolla, mutta yksinään se ei juurikaan auttanut muuta kun sen että jurinan alue laski alaspäin 3 (35km/h) ja 4vaihteella (60km/h). Seuraksi tuli nyt kardaanin pieni tärinä yli 80 vauhdissa, vaikka laitoin etupätkän kolmiolaipan pienen nystyrän ja vaimentajan nuolen kohdakkain...

En kyllä löytänyt millään siitä takapätkästä kohdistusmerkkejä vaikka joka paikka on rapattu puhtaaksi??????

Auttaako muu kun kokeilemalla yrittää saada kohdalleen?
No mun täytyy sanoa, että toivottavasti keskityshelat auttaa, mutta oikeasti omassa kardaanin värinässäni olen kokeillut kaikkea mahdollista kokeilumielessä. Koitin kardaaniin tuollaista ehkä sinullakin olevaa liian pientä vaimenninta-jyrinä alue aleni matalammalle. KOitin ilman vaimenninta-siitä ei tullut mitään-nelosta ei kestänyt käyttää alle 80km/h! :shock: Kaiken kokeilun lopputuloksena laitoin oikeasti kardaaniin kuuluvan vaimentimen ja silloin autosta tuli mitä sen kuuluu ollakkin! Eli sitä on oikeasti vaikea uskoa, mutta se iso värinänvaimennin on oikeasti tarpeellinen! Se painaa n. 100%enemmän kuin W124:sen vaimennin ja on täten tehokkaampi-selvästi. W124:sen 250D viisisylinterisessäkin on isompi värinänvaimennin kuin muissa dieselmoottoreissa ja niitäkään ei saa mistään. W123:sen aito painaa muistaakseni yli 1,7 kiloa kun W124:sen pienempi malli/c-mallin 790 grammaa. Tuo sinun tilanne kuulostaa ihan tutulle. Pienen värinänvaimentimen ympärille voi sorvauttaa metalliklöntin jolloin teho kasvaa, mutta en tiedä voiko suositella, sillä se kumiosa ei ole tehty niin suurille voimille eikä välttämättä toimi/kestä! Hankkisin hyvän käytetyn aidon 300 D:n värinänvaimentimen. Siinä ei saa olla pinehköjä halkeamia suurempia vaurioita muuten värisee kuin liian pienellä vaimentimella. Nämä jutut perustuvat kokeiluun ja kukaan ei ole osannut mua oikeastaan kaikessa neuvoa vaan se on pitänyt vaan kokeilla ja ällistyä! Laitoin juuri viime viikonloppuna uuden käytetyn aidon vaimentimen kardaanin päähän kun vanha aito jyristi julmasti-syy vaimetimessa oli väännettäessä selvät halkeamat-kumi oli osittain täysin halki. Eli jos/kun keskityshelojen vaihto ei auta niin kehoitan kokeilemaan oikealla vaimentimella. Kardaanissa olevaa epätasapainoa voit koittaa kokeilemalla eri asentoihin poistaa-jos ei löydy tasapainoa niin sitten tasapainoitus (50 e). Missäpäin asut? HItto kun pääsisin kokeilemaan niin olisi helpompaa. Mutta mun veikkaus on jyrinäongelmaan-tarvitset oikean värinänvaimentimen. Et ole toki maininnut millainen vaimennin sinulla on, mutta luulen, että olet ostanut sellaisen liian pienen jota on ainostaan kyseiseen malliin saatavina. Vehosta saa toki koko kardaanin etupätkän 1000 eurolla, jossa on oma värinänvaimennin paikallaan! Ihmisjärki ei voi tajuta, että miksi ihmeessä värinät häviää isolla vaimentimella, mutta pienellä ei. Voisi kuvitella, että mitä helkattia koko turhakkeella tekee, mutta näin ei vaan ole 5-sylinterisen manuaalin tapauksessa!
juhaoh
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1817
Liittynyt: Su 23.05.2004 17:34

Viesti Kirjoittaja juhaoh »

kardaani kirjoitti:Hankkisin hyvän käytetyn aidon 300 D:n värinänvaimentimen.
Eikö niitä 123/300D:n värinänvaimentajia enää saa sitten KL-osisa, kun vielä muutama vuosi sitten oli numerolla13327 ja maksoi 136€.
Avatar
jari_w123
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1574
Liittynyt: Su 01.01.2006 20:10
Paikkakunta: kokkola

Viesti Kirjoittaja jari_w123 »

juhaoh kirjoitti:
kardaani kirjoitti:Hankkisin hyvän käytetyn aidon 300 D:n värinänvaimentimen.
Eikö niitä 123/300D:n värinänvaimentajia enää saa sitten KL-osisa, kun vielä muutama vuosi sitten oli numerolla13327 ja maksoi 136€.
Saa mutta ne on vissiin korvattu C mallin pienemmällä vastaavalla?
auto w123 200D/300DT vm, -81
juhaoh
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1817
Liittynyt: Su 23.05.2004 17:34

Viesti Kirjoittaja juhaoh »

jari_w123 kirjoitti:
juhaoh kirjoitti:
kardaani kirjoitti:Hankkisin hyvän käytetyn aidon 300 D:n värinänvaimentimen.
Eikö niitä 123/300D:n värinänvaimentajia enää saa sitten KL-osisa, kun vielä muutama vuosi sitten oli numerolla13327 ja maksoi 136€.
Saa mutta ne on vissiin korvattu C mallin pienemmällä vastaavalla?
C-malliin on eri numero 80/90mm 7913/7912.
Avatar
Jori Ravantti
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 314
Liittynyt: Pe 15.08.2003 23:59
Paikkakunta: Asikkala
Viesti:

värinänvaimennin

Viesti Kirjoittaja Jori Ravantti »

[quote="romuroope"]Sinulta puuttuu Mersustasi värivaimennilimppu, se aiheuttaa kyseisen värinän noilla nopeuksilla. Värinävaimennin on vain kyseisen Mersun 300 dieselin varuste. Muissa Mersuissa sitä ei ole. Nyt on siis kysymys W123 300 D- mallista.]

Minulle tuli w124:sen oliko nyt viisisylinterisen värinänvaimennin. Se ei ollut ihan yhtä iso kuin w123:sen, mutta auttoi silti siihen, että nelosella voi ajaa huomattavasti pienemmillä kierroksilla ilman häiritsevää värinää.
romuroope
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 203
Liittynyt: La 10.11.2007 22:07

Viesti Kirjoittaja romuroope »

kardaani kirjoitti:
PTracing kirjoitti:Noniin nyt on keskityshelat hommattu ja olis parampi jyrinän loppua, kun veholta maksoi 60€ kpl!!!!!!

Huomenna asentamaan paikoilleen, toivottavasti auttaa!!!

Värinänvaimentimen asensi jo viime viikolla, mutta yksinään se ei juurikaan auttanut muuta kun sen että jurinan alue laski alaspäin 3 (35km/h) ja 4vaihteella (60km/h). Seuraksi tuli nyt kardaanin pieni tärinä yli 80 vauhdissa, vaikka laitoin etupätkän kolmiolaipan pienen nystyrän ja vaimentajan nuolen kohdakkain...

En kyllä löytänyt millään siitä takapätkästä kohdistusmerkkejä vaikka joka paikka on rapattu puhtaaksi??????

Auttaako muu kun kokeilemalla yrittää saada kohdalleen?
No mun täytyy sanoa, että toivottavasti keskityshelat auttaa, mutta oikeasti omassa kardaanin värinässäni olen kokeillut kaikkea mahdollista kokeilumielessä. Koitin kardaaniin tuollaista ehkä sinullakin olevaa liian pientä vaimenninta-jyrinä alue aleni matalammalle. KOitin ilman vaimenninta-siitä ei tullut mitään-nelosta ei kestänyt käyttää alle 80km/h! :shock: Kaiken kokeilun lopputuloksena laitoin oikeasti kardaaniin kuuluvan vaimentimen ja silloin autosta tuli mitä sen kuuluu ollakkin! Eli sitä on oikeasti vaikea uskoa, mutta se iso värinänvaimennin on oikeasti tarpeellinen! Se painaa n. 100%enemmän kuin W124:sen vaimennin ja on täten tehokkaampi-selvästi. W124:sen 250D viisisylinterisessäkin on isompi värinänvaimennin kuin muissa dieselmoottoreissa ja niitäkään ei saa mistään. W123:sen aito painaa muistaakseni yli 1,7 kiloa kun W124:sen pienempi malli/c-mallin 790 grammaa. Tuo sinun tilanne kuulostaa ihan tutulle. Pienen värinänvaimentimen ympärille voi sorvauttaa metalliklöntin jolloin teho kasvaa, mutta en tiedä voiko suositella, sillä se kumiosa ei ole tehty niin suurille voimille eikä välttämättä toimi/kestä! Hankkisin hyvän käytetyn aidon 300 D:n värinänvaimentimen. Siinä ei saa olla pinehköjä halkeamia suurempia vaurioita muuten värisee kuin liian pienellä vaimentimella. Nämä jutut perustuvat kokeiluun ja kukaan ei ole osannut mua oikeastaan kaikessa neuvoa vaan se on pitänyt vaan kokeilla ja ällistyä! Laitoin juuri viime viikonloppuna uuden käytetyn aidon vaimentimen kardaanin päähän kun vanha aito jyristi julmasti-syy vaimetimessa oli väännettäessä selvät halkeamat-kumi oli osittain täysin halki. Eli jos/kun keskityshelojen vaihto ei auta niin kehoitan kokeilemaan oikealla vaimentimella. Kardaanissa olevaa epätasapainoa voit koittaa kokeilemalla eri asentoihin poistaa-jos ei löydy tasapainoa niin sitten tasapainoitus (50 e). Missäpäin asut? HItto kun pääsisin kokeilemaan niin olisi helpompaa. Mutta mun veikkaus on jyrinäongelmaan-tarvitset oikean värinänvaimentimen. Et ole toki maininnut millainen vaimennin sinulla on, mutta luulen, että olet ostanut sellaisen liian pienen jota on ainostaan kyseiseen malliin saatavina. Vehosta saa toki koko kardaanin etupätkän 1000 eurolla, jossa on oma värinänvaimennin paikallaan! Ihmisjärki ei voi tajuta, että miksi ihmeessä värinät häviää isolla vaimentimella, mutta pienellä ei. Voisi kuvitella, että mitä helkattia koko turhakkeella tekee, mutta näin ei vaan ole 5-sylinterisen manuaalin tapauksessa!
Näissä 5-sylinterisissä manuaaleissa on suuria ongelmia voimansiirron värähtelyjen suhteen.
Se johtuu moottorista johtuvista värähtelyistä ( heijastusvaikutuksista ) aksiaalisesti voimansiirtoon. Moottori on itse tasapainossa, mutta kampiakselilta siityvät värähtelyt osuu juuri vaihteiston laipan ja kardaanin liittymäkohtaan.
Mitä suurempi halkaisijaltaan ja painavempi värinävaimennin on, sitä parempi tasapaino saadaan aikaan.
Automaateilla ei ole tätä ongelmaa, koska turbiini ja automaattivaihteiston nestekierrot kompensoivat värähtelyn.
Avatar
Heavy
Mersumies
Mersumies
Viestit: 983
Liittynyt: Ke 19.05.2004 00:41

Viesti Kirjoittaja Heavy »

Mikähän siihen mahtaa olla syynä, että Veho ei myy pelkkää värinänvaimenninta vaan se pitää ostaa etupätkän kanssa? Itsekin olen Veholta tuota aikanaan kysynyt ja tarjosivat vain etupätkän kanssa.
V123 & W123

V123 langin osia saa tarjota!
romuroope
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 203
Liittynyt: La 10.11.2007 22:07

Viesti Kirjoittaja romuroope »

Heavy kirjoitti:Mikähän siihen mahtaa olla syynä, että Veho ei myy pelkkää värinänvaimenninta vaan se pitää ostaa etupätkän kanssa? Itsekin olen Veholta tuota aikanaan kysynyt ja tarjosivat vain etupätkän kanssa.
Veho on sellainen orginasaatio, jonka tuotteet maksaa joskus maltaita, jos ei ole kilpailijaa.
Varastointi kustannukset eri ikäisten autojen osien suhteen kasvaa sitä mukaa kun auto vanhenee.
Varmaan sanovat kyseisen hinnoittelun syyksi, että kardaanipätkä menee yhdessä pienempään tilaan, jos värinävaimennin olisi erillään.
Kyllähän tälläisessä tapauksessa rahastus haisee.
Muistan erään tapauksen 15-vuoden takaa, kun 300 SL:n pakoputki maksoi yli 10000 mummonmarkkaa.
Silloin ei ollut KL-varaosaa eikä muutakaan tarviketuontia kilpailemassa.
Vastaa Viestiin