123:n 300d jyristää!!?
123:n 300d jyristää!!?
Mikähän mahtaa olla mersussani vikana, kun jyrrää vedätyksessä 3 ja 4 vaihteella? Oon vaihtanut siihen kardaanin kumilaipat molempiin päihin, vaihdelaatikon kannatinkumin, takarungon kumit ja kardaanin keskilaakerin ja sama vain jatkuu, ehkä aavistuksen hiljemmin mutta häiritsevästi!
Jyrinä kuuluu 3 vaihteella noin 50 nopeudessa ja nelosella 70 vauhdissa. 1 ja 2 ei tietoakaan vaivasta.... Onko jollakin ollut samaa ongelmaa?
Jyrinä kuuluu 3 vaihteella noin 50 nopeudessa ja nelosella 70 vauhdissa. 1 ja 2 ei tietoakaan vaivasta.... Onko jollakin ollut samaa ongelmaa?
Re: 123:n 300d jyristää!!?
Lähes kaikilla jonkinasteista vanhoissa Mersuissa noin pienillä kierroksilla kun vedättää manuaali laatikolla.PTracing kirjoitti:. Onko jollakin ollut samaa ongelmaa?
- j.s.lehti.
- Mersumies
- Viestit: 915
- Liittynyt: Su 28.08.2005 22:03
- Paikkakunta: salo
Kadraani
Nm kadraani tietää kyllä asiasta aika paljon Hän teki toitä riittävästi.
Kyllä täältä pitäisi löytyä hänen kirjoituksensa kyseisestä aiheesta tai pistä
viesti hänelle
Kyllä täältä pitäisi löytyä hänen kirjoituksensa kyseisestä aiheesta tai pistä
viesti hänelle
Re: 123:n 300d jyristää!!?
Saattaapi olla kardaanin ristinivel. Itselläni ainakin oli alkuperäinen ristinivel ja jyristi jonkin verran. Kun jyrinää koetettiin eliminoida vaihtamalla kardaanin keskilaakeri kumeineen, se paheni vain huomattavasti. Komet Oy:ssä vaihdettiin ristinivel ja tasapainotettiin koko kanki ja sinne jäi jyrinät. Ilmeisesti tuo kiinni jumahtanut ristinivel oli juurikin jauhanut kannatinlaakerin kumin sököksi. Sitten kun sieltä otettiin klappi pois, alkoi jyristää kunnolla.
Etsi haulla hakusanoilla w123 and kardaani, niin löydät juttuja aiheesta, mm. nim. kardaanin savotan ja oman remppani tarkemmat kuvaukset.
Etsi haulla hakusanoilla w123 and kardaani, niin löydät juttuja aiheesta, mm. nim. kardaanin savotan ja oman remppani tarkemmat kuvaukset.
PTracing kirjoitti:Mikähän mahtaa olla mersussani vikana, kun jyrrää vedätyksessä 3 ja 4 vaihteella? Oon vaihtanut siihen kardaanin kumilaipat molempiin päihin, vaihdelaatikon kannatinkumin, takarungon kumit ja kardaanin keskilaakerin ja sama vain jatkuu, ehkä aavistuksen hiljemmin mutta häiritsevästi!
Jyrinä kuuluu 3 vaihteella noin 50 nopeudessa ja nelosella 70 vauhdissa. 1 ja 2 ei tietoakaan vaivasta.... Onko jollakin ollut samaa ongelmaa?
* Mustanaamion Mersulla on 320 hevosen voimat. *
- postmodernin asfalttiviidakon sananlasku
* Parta ajetaan Braunilla, tiet Mersulla.
W210 E220 CDI Aut. "My Little Puavo"
V140 S500L vm. 95 "Tantor"
C124 300CE vm. 88 "Claudia"
S124 300TD 4Matic vm. 92 "Wunderwagen"
W124 220E Aut. vm. 92 (rouvan edustusvaunu)
W123 300D 5 v.man vm. 83 (varaosa-auto)
British Leyland Mini1000 Special DeLuxe vm. 79 (kestävää kehitystä vsta 1988)
- postmodernin asfalttiviidakon sananlasku
* Parta ajetaan Braunilla, tiet Mersulla.
W210 E220 CDI Aut. "My Little Puavo"
V140 S500L vm. 95 "Tantor"
C124 300CE vm. 88 "Claudia"
S124 300TD 4Matic vm. 92 "Wunderwagen"
W124 220E Aut. vm. 92 (rouvan edustusvaunu)
W123 300D 5 v.man vm. 83 (varaosa-auto)
British Leyland Mini1000 Special DeLuxe vm. 79 (kestävää kehitystä vsta 1988)
Sinulta puuttuu Mersustasi värivaimennilimppu, se aiheuttaa kyseisen värinän noilla nopeuksilla. Värinävaimennin on vain kyseisen Mersun 300 dieselin varuste. Muissa Mersuissa sitä ei ole. Nyt on siis kysymys W123
300 D- mallista.
Sinne on joku rupusnikkari mahdollisesti vaihtanut kumirättinivelen värinävaimentimen tilalle. Värinävaimennin kun maksaa hiukan !!
300 D- mallista.
Sinne on joku rupusnikkari mahdollisesti vaihtanut kumirättinivelen värinävaimentimen tilalle. Värinävaimennin kun maksaa hiukan !!
Kyllä se löytyy myös 5-vaihteisista 4-sylinterisistä malleista.romuroope kirjoitti:Värinävaimennin on vain kyseisen Mersun 300 dieselin varuste. Muissa Mersuissa sitä ei ole. Nyt on siis kysymys W123
300 D- mallista.
Sinne on joku rupusnikkari mahdollisesti vaihtanut kumirättinivelen värinävaimentimen tilalle. Värinävaimennin kun maksaa hiukan !!
Kumirättinivel on aina vaikka siinä olisi värinänvaimennin lisänä.
Terve! Onhan tuo jyrinä tuttua
Ensin tosiaan pitää laittaa värinänvaimennin paikalleen jos sellaista ei kardaanissasi ollut. Sitten voi vasta lähteä etsimään vikaa muualta.
-Kardaanin tärkeitä kohtia: keskityshelat molemmista päistä on oltava välyksettömät.
-Pieni pykälä ei välttämättä haittaa murrosnivelessä jos nivel liikkuu muuten joka suuntaan notkeasti.
-kumilimput sinulla onkin jo vaihdettu ja keskilaakeri kumeineen.
Esiintyykö autossasi tärinää nopeudella 70km/h-100km/h? Jos esiintyy ja renkaat ovat tasapainossa niin silloin kardaani on epätasapainossa. Kardaanin etu-ja takapätkässä on merkinnät kohdistusta varten-jos kohdistus ei auta niin akseli on tasapainoitettava kokonaisena.
-Jos auto on 5-vaihteinen getrac-laatikolla ja alkuperäisellä kardaanilla ja siinä alkuperäinen etukeskitysholkki niin kumilimpun on oltava paksumpi kuin 4-vaihteisissa, muuten etukeskitysholkki kantaa vaihteiston takalaipan pohjaan ja aiheuttaa tärinää. 4-vaihteisten kumilimppu on ohuempi ja ilman joustoa verrattuna 5-vaihteisen limppuun. Mutta todennäköistä on, että sinulla ei ole 5-vaihteistra laatikkoa.
Mutta värinänvaimennin ensin kiinni niin sitten mietitään muuta! Samalla tietysti voit tarkistaa keskityslaippojen kunnon ja murrosnivelen herkkäliikkeisyyden. Lue edellisten kirjoittajien vinkkaamat jo täällä kirjoitetut aiheet jyrinöistä ja jurinoista.

Ensin tosiaan pitää laittaa värinänvaimennin paikalleen jos sellaista ei kardaanissasi ollut. Sitten voi vasta lähteä etsimään vikaa muualta.
-Kardaanin tärkeitä kohtia: keskityshelat molemmista päistä on oltava välyksettömät.
-Pieni pykälä ei välttämättä haittaa murrosnivelessä jos nivel liikkuu muuten joka suuntaan notkeasti.
-kumilimput sinulla onkin jo vaihdettu ja keskilaakeri kumeineen.
Esiintyykö autossasi tärinää nopeudella 70km/h-100km/h? Jos esiintyy ja renkaat ovat tasapainossa niin silloin kardaani on epätasapainossa. Kardaanin etu-ja takapätkässä on merkinnät kohdistusta varten-jos kohdistus ei auta niin akseli on tasapainoitettava kokonaisena.
-Jos auto on 5-vaihteinen getrac-laatikolla ja alkuperäisellä kardaanilla ja siinä alkuperäinen etukeskitysholkki niin kumilimpun on oltava paksumpi kuin 4-vaihteisissa, muuten etukeskitysholkki kantaa vaihteiston takalaipan pohjaan ja aiheuttaa tärinää. 4-vaihteisten kumilimppu on ohuempi ja ilman joustoa verrattuna 5-vaihteisen limppuun. Mutta todennäköistä on, että sinulla ei ole 5-vaihteistra laatikkoa.
Mutta värinänvaimennin ensin kiinni niin sitten mietitään muuta! Samalla tietysti voit tarkistaa keskityslaippojen kunnon ja murrosnivelen herkkäliikkeisyyden. Lue edellisten kirjoittajien vinkkaamat jo täällä kirjoitetut aiheet jyrinöistä ja jurinoista.
Kyllä tarkoitin juuri sitä 5-sylinterisen värinävaimintimen puuttumista, jäi vaan kertomatta, että Mersun kardaanin molemmissa päissä on myös kumirätit.
Sitä en tiennytkään, vaikka luulisin kaikki Mersuista tietävänikin, että
4-sylinterisenkin 5-vaihteisen joutuu voimansiirrossa tapahtuvat värähtelyt kompensoimaan. Tosin dieseleissä pikkumoottorille on vähän 5-vaihteisena. Oppia ikä kaikki.
Sitä en tiennytkään, vaikka luulisin kaikki Mersuista tietävänikin, että
4-sylinterisenkin 5-vaihteisen joutuu voimansiirrossa tapahtuvat värähtelyt kompensoimaan. Tosin dieseleissä pikkumoottorille on vähän 5-vaihteisena. Oppia ikä kaikki.
Mistä saa ostettua ne keskityshelat sinne kardaaniin, kun paikallinen varaosa myyjä sanoi ettei saa enään tilattua...?
Vanha ei lähtenyt irti muuta kuin palasina ja kun oli väljä niin otin pois.
Onko joku sorvannut heloja esim. nylonista tai jostain muusta kovasta muovista ja sovittanut uuden stefan siihen päähän. Jos on niin miten on pelittänyt, kun ei ole helan ja raudan välissä sitä kumia.?
Vanha ei lähtenyt irti muuta kuin palasina ja kun oli väljä niin otin pois.
Onko joku sorvannut heloja esim. nylonista tai jostain muusta kovasta muovista ja sovittanut uuden stefan siihen päähän. Jos on niin miten on pelittänyt, kun ei ole helan ja raudan välissä sitä kumia.?
Ei sitä kumilimppua jätetä pois. Kumilimppu tulee normaalisti vaihteiston ja kardaanin väliin. Värinänvaimennin tulee tulee kardaanin etupätkän kolmiolaipan takapuolelle eli vastakkaiselle puolelle kuin kuminivel. Värinänvaimentimen laitto vaatii kardaanin "katkaisun" booreistaan. Kardaanin etupätkän kolmiolaipan takapuolella on kaulus johon värinänvaimennin keskittyy.
Tuo 75 euron kuminivel ei ole luultavasti W123 oma suuri värinänvaimennin vaan ehkä c-mallin vastaava. Toki sekin jurinat poistaa mutta ei 100 prosenttisesti välttämättä. Keskityshelojen irroitus onnistuu poraamalla keskitysholkkiin kyljestä reikä ja siitä läpi metallitanko ja sitten pätkä ruuvipenkkiin (suojattujen leukojen väliin) ja sitten isolla meisselillä kammetaan vuorotellen eri puolilta. Olen nähnyt keskitysholkin laittettavan ruuvipenkkiin suoraan leukojen väliin ja taivuteltavan/nitkuteltavan kardaanista irti. Asennus onkin helpompaa vaseliiniä liukasteeksi ja koputtelua (puupala väliin).
Onko sinulla keskityshelat molemmat selvästi väljiä? Miten tulkkasit ne? Minulla ei ole tulkkia, mutta olen yrittänyt käyttää tulkkina perän keskitappia ja siinä väännellä ja tunnustella etupätkää ja takapätkää erikseen. Välystä ei saa olla.
Kyllähän te ammattimiehet osaatte sorvata holkit nailonista ja ties vaikka kestäiskin hyvin.
Ilmoittele sitten miten onnistuit.
PS. etupätkän ja takapätkän kohdistusmerkit paikalleen kordaani yhteen liitettäessä.
Tuo 75 euron kuminivel ei ole luultavasti W123 oma suuri värinänvaimennin vaan ehkä c-mallin vastaava. Toki sekin jurinat poistaa mutta ei 100 prosenttisesti välttämättä. Keskityshelojen irroitus onnistuu poraamalla keskitysholkkiin kyljestä reikä ja siitä läpi metallitanko ja sitten pätkä ruuvipenkkiin (suojattujen leukojen väliin) ja sitten isolla meisselillä kammetaan vuorotellen eri puolilta. Olen nähnyt keskitysholkin laittettavan ruuvipenkkiin suoraan leukojen väliin ja taivuteltavan/nitkuteltavan kardaanista irti. Asennus onkin helpompaa vaseliiniä liukasteeksi ja koputtelua (puupala väliin).
Onko sinulla keskityshelat molemmat selvästi väljiä? Miten tulkkasit ne? Minulla ei ole tulkkia, mutta olen yrittänyt käyttää tulkkina perän keskitappia ja siinä väännellä ja tunnustella etupätkää ja takapätkää erikseen. Välystä ei saa olla.
Kyllähän te ammattimiehet osaatte sorvata holkit nailonista ja ties vaikka kestäiskin hyvin.
Ilmoittele sitten miten onnistuit.
PS. etupätkän ja takapätkän kohdistusmerkit paikalleen kordaani yhteen liitettäessä.
Jaa eli se tulee ikään kuin "irralliseksi" osaksi se värinänvaimennin eikä oo missään valissä muuta kun pulteilla kiinni.
Kumma kun korjauskirjassa ei mainintaakaan koko vaimentajasta....
Keskiholkit kokeilin juu laittamalla kardaanin pätkän paikoilleen ja heiluttelemalla, mutta mittailin myös digimauserilla ja tulin siihen tulokseen että pikkasen väljää on!
Eteen sorvautin kaverilla nyloniholkin siksi aikaa että saan uudet, jurina pikkasen vaimeni, mutta en oikeen luota siihen joten vaihdan kyllä molempiin päihin aidot ja alkuperaiset.
Onko muuten 4 vaihteisen kardaanissa ne kohdistusmerkit molemmissa pätkissä? Etumaisesta luulen löytäneeni sen siitä kiristusmutterin etupuolelta, kuusikulmaisesta kohdasta josta saa pitää kiinni mutteria kiristettäessä, mutta takaosasta ei löydy mitään???
Laitoin eilen poorit siihen kohtaan johon itte merkkasin ennen kuin otin kardaanin pois, mutta onhan joku voinut laittaa ne joskus erikohtaankin...
Täytyy tilailla nyt osia kl :stä kun samalla tarttee muutakin jos sais auton maalausprojektin käyntiin ens kuussa
Kumma kun korjauskirjassa ei mainintaakaan koko vaimentajasta....
Keskiholkit kokeilin juu laittamalla kardaanin pätkän paikoilleen ja heiluttelemalla, mutta mittailin myös digimauserilla ja tulin siihen tulokseen että pikkasen väljää on!
Eteen sorvautin kaverilla nyloniholkin siksi aikaa että saan uudet, jurina pikkasen vaimeni, mutta en oikeen luota siihen joten vaihdan kyllä molempiin päihin aidot ja alkuperaiset.
Onko muuten 4 vaihteisen kardaanissa ne kohdistusmerkit molemmissa pätkissä? Etumaisesta luulen löytäneeni sen siitä kiristusmutterin etupuolelta, kuusikulmaisesta kohdasta josta saa pitää kiinni mutteria kiristettäessä, mutta takaosasta ei löydy mitään???
Laitoin eilen poorit siihen kohtaan johon itte merkkasin ennen kuin otin kardaanin pois, mutta onhan joku voinut laittaa ne joskus erikohtaankin...
Täytyy tilailla nyt osia kl :stä kun samalla tarttee muutakin jos sais auton maalausprojektin käyntiin ens kuussa

Takapätkässä on kohdistusmerkki etummaisessa jommassa kummassa haarukassa johon ristinivel tulee kiinni 2 kohoumaa joiden väliin etupätkän nystyrä hollataan. Kuvakin on jossain kun saisin aikaseks laittaa nettiin...PTracing kirjoitti: Onko muuten 4 vaihteisen kardaanissa ne kohdistusmerkit molemmissa pätkissä? Etumaisesta luulen löytäneeni sen siitä kiristusmutterin etupuolelta, kuusikulmaisesta kohdasta josta saa pitää kiinni mutteria kiristettäessä, mutta takaosasta ei löydy mitään???
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=17379
Tuosta topicista löytyy kuva kohdistusmerkeistä...
MB 300D, MB 380 SEC, MB S600C.
Noniin nyt on keskityshelat hommattu ja olis parampi jyrinän loppua, kun veholta maksoi 60€ kpl!!!!!!
Huomenna asentamaan paikoilleen, toivottavasti auttaa!!!
Värinänvaimentimen asensi jo viime viikolla, mutta yksinään se ei juurikaan auttanut muuta kun sen että jurinan alue laski alaspäin 3 (35km/h) ja 4vaihteella (60km/h). Seuraksi tuli nyt kardaanin pieni tärinä yli 80 vauhdissa, vaikka laitoin etupätkän kolmiolaipan pienen nystyrän ja vaimentajan nuolen kohdakkain...
En kyllä löytänyt millään siitä takapätkästä kohdistusmerkkejä vaikka joka paikka on rapattu puhtaaksi??????
Auttaako muu kun kokeilemalla yrittää saada kohdalleen?
Huomenna asentamaan paikoilleen, toivottavasti auttaa!!!
Värinänvaimentimen asensi jo viime viikolla, mutta yksinään se ei juurikaan auttanut muuta kun sen että jurinan alue laski alaspäin 3 (35km/h) ja 4vaihteella (60km/h). Seuraksi tuli nyt kardaanin pieni tärinä yli 80 vauhdissa, vaikka laitoin etupätkän kolmiolaipan pienen nystyrän ja vaimentajan nuolen kohdakkain...
En kyllä löytänyt millään siitä takapätkästä kohdistusmerkkejä vaikka joka paikka on rapattu puhtaaksi??????
Auttaako muu kun kokeilemalla yrittää saada kohdalleen?
No mun täytyy sanoa, että toivottavasti keskityshelat auttaa, mutta oikeasti omassa kardaanin värinässäni olen kokeillut kaikkea mahdollista kokeilumielessä. Koitin kardaaniin tuollaista ehkä sinullakin olevaa liian pientä vaimenninta-jyrinä alue aleni matalammalle. KOitin ilman vaimenninta-siitä ei tullut mitään-nelosta ei kestänyt käyttää alle 80km/h!PTracing kirjoitti:Noniin nyt on keskityshelat hommattu ja olis parampi jyrinän loppua, kun veholta maksoi 60€ kpl!!!!!!
Huomenna asentamaan paikoilleen, toivottavasti auttaa!!!
Värinänvaimentimen asensi jo viime viikolla, mutta yksinään se ei juurikaan auttanut muuta kun sen että jurinan alue laski alaspäin 3 (35km/h) ja 4vaihteella (60km/h). Seuraksi tuli nyt kardaanin pieni tärinä yli 80 vauhdissa, vaikka laitoin etupätkän kolmiolaipan pienen nystyrän ja vaimentajan nuolen kohdakkain...
En kyllä löytänyt millään siitä takapätkästä kohdistusmerkkejä vaikka joka paikka on rapattu puhtaaksi??????
Auttaako muu kun kokeilemalla yrittää saada kohdalleen?

Saa mutta ne on vissiin korvattu C mallin pienemmällä vastaavalla?juhaoh kirjoitti:Eikö niitä 123/300D:n värinänvaimentajia enää saa sitten KL-osisa, kun vielä muutama vuosi sitten oli numerolla13327 ja maksoi 136€.kardaani kirjoitti:Hankkisin hyvän käytetyn aidon 300 D:n värinänvaimentimen.
auto w123 200D/300DT vm, -81
C-malliin on eri numero 80/90mm 7913/7912.jari_w123 kirjoitti:Saa mutta ne on vissiin korvattu C mallin pienemmällä vastaavalla?juhaoh kirjoitti:Eikö niitä 123/300D:n värinänvaimentajia enää saa sitten KL-osisa, kun vielä muutama vuosi sitten oli numerolla13327 ja maksoi 136€.kardaani kirjoitti:Hankkisin hyvän käytetyn aidon 300 D:n värinänvaimentimen.
- Jori Ravantti
- Vakiokalustoa
- Viestit: 314
- Liittynyt: Pe 15.08.2003 23:59
- Paikkakunta: Asikkala
- Viesti:
värinänvaimennin
[quote="romuroope"]Sinulta puuttuu Mersustasi värivaimennilimppu, se aiheuttaa kyseisen värinän noilla nopeuksilla. Värinävaimennin on vain kyseisen Mersun 300 dieselin varuste. Muissa Mersuissa sitä ei ole. Nyt on siis kysymys W123 300 D- mallista.]
Minulle tuli w124:sen oliko nyt viisisylinterisen värinänvaimennin. Se ei ollut ihan yhtä iso kuin w123:sen, mutta auttoi silti siihen, että nelosella voi ajaa huomattavasti pienemmillä kierroksilla ilman häiritsevää värinää.
Minulle tuli w124:sen oliko nyt viisisylinterisen värinänvaimennin. Se ei ollut ihan yhtä iso kuin w123:sen, mutta auttoi silti siihen, että nelosella voi ajaa huomattavasti pienemmillä kierroksilla ilman häiritsevää värinää.
Näissä 5-sylinterisissä manuaaleissa on suuria ongelmia voimansiirron värähtelyjen suhteen.kardaani kirjoitti:No mun täytyy sanoa, että toivottavasti keskityshelat auttaa, mutta oikeasti omassa kardaanin värinässäni olen kokeillut kaikkea mahdollista kokeilumielessä. Koitin kardaaniin tuollaista ehkä sinullakin olevaa liian pientä vaimenninta-jyrinä alue aleni matalammalle. KOitin ilman vaimenninta-siitä ei tullut mitään-nelosta ei kestänyt käyttää alle 80km/h!PTracing kirjoitti:Noniin nyt on keskityshelat hommattu ja olis parampi jyrinän loppua, kun veholta maksoi 60€ kpl!!!!!!
Huomenna asentamaan paikoilleen, toivottavasti auttaa!!!
Värinänvaimentimen asensi jo viime viikolla, mutta yksinään se ei juurikaan auttanut muuta kun sen että jurinan alue laski alaspäin 3 (35km/h) ja 4vaihteella (60km/h). Seuraksi tuli nyt kardaanin pieni tärinä yli 80 vauhdissa, vaikka laitoin etupätkän kolmiolaipan pienen nystyrän ja vaimentajan nuolen kohdakkain...
En kyllä löytänyt millään siitä takapätkästä kohdistusmerkkejä vaikka joka paikka on rapattu puhtaaksi??????
Auttaako muu kun kokeilemalla yrittää saada kohdalleen?Kaiken kokeilun lopputuloksena laitoin oikeasti kardaaniin kuuluvan vaimentimen ja silloin autosta tuli mitä sen kuuluu ollakkin! Eli sitä on oikeasti vaikea uskoa, mutta se iso värinänvaimennin on oikeasti tarpeellinen! Se painaa n. 100%enemmän kuin W124:sen vaimennin ja on täten tehokkaampi-selvästi. W124:sen 250D viisisylinterisessäkin on isompi värinänvaimennin kuin muissa dieselmoottoreissa ja niitäkään ei saa mistään. W123:sen aito painaa muistaakseni yli 1,7 kiloa kun W124:sen pienempi malli/c-mallin 790 grammaa. Tuo sinun tilanne kuulostaa ihan tutulle. Pienen värinänvaimentimen ympärille voi sorvauttaa metalliklöntin jolloin teho kasvaa, mutta en tiedä voiko suositella, sillä se kumiosa ei ole tehty niin suurille voimille eikä välttämättä toimi/kestä! Hankkisin hyvän käytetyn aidon 300 D:n värinänvaimentimen. Siinä ei saa olla pinehköjä halkeamia suurempia vaurioita muuten värisee kuin liian pienellä vaimentimella. Nämä jutut perustuvat kokeiluun ja kukaan ei ole osannut mua oikeastaan kaikessa neuvoa vaan se on pitänyt vaan kokeilla ja ällistyä! Laitoin juuri viime viikonloppuna uuden käytetyn aidon vaimentimen kardaanin päähän kun vanha aito jyristi julmasti-syy vaimetimessa oli väännettäessä selvät halkeamat-kumi oli osittain täysin halki. Eli jos/kun keskityshelojen vaihto ei auta niin kehoitan kokeilemaan oikealla vaimentimella. Kardaanissa olevaa epätasapainoa voit koittaa kokeilemalla eri asentoihin poistaa-jos ei löydy tasapainoa niin sitten tasapainoitus (50 e). Missäpäin asut? HItto kun pääsisin kokeilemaan niin olisi helpompaa. Mutta mun veikkaus on jyrinäongelmaan-tarvitset oikean värinänvaimentimen. Et ole toki maininnut millainen vaimennin sinulla on, mutta luulen, että olet ostanut sellaisen liian pienen jota on ainostaan kyseiseen malliin saatavina. Vehosta saa toki koko kardaanin etupätkän 1000 eurolla, jossa on oma värinänvaimennin paikallaan! Ihmisjärki ei voi tajuta, että miksi ihmeessä värinät häviää isolla vaimentimella, mutta pienellä ei. Voisi kuvitella, että mitä helkattia koko turhakkeella tekee, mutta näin ei vaan ole 5-sylinterisen manuaalin tapauksessa!
Se johtuu moottorista johtuvista värähtelyistä ( heijastusvaikutuksista ) aksiaalisesti voimansiirtoon. Moottori on itse tasapainossa, mutta kampiakselilta siityvät värähtelyt osuu juuri vaihteiston laipan ja kardaanin liittymäkohtaan.
Mitä suurempi halkaisijaltaan ja painavempi värinävaimennin on, sitä parempi tasapaino saadaan aikaan.
Automaateilla ei ole tätä ongelmaa, koska turbiini ja automaattivaihteiston nestekierrot kompensoivat värähtelyn.
Veho on sellainen orginasaatio, jonka tuotteet maksaa joskus maltaita, jos ei ole kilpailijaa.Heavy kirjoitti:Mikähän siihen mahtaa olla syynä, että Veho ei myy pelkkää värinänvaimenninta vaan se pitää ostaa etupätkän kanssa? Itsekin olen Veholta tuota aikanaan kysynyt ja tarjosivat vain etupätkän kanssa.
Varastointi kustannukset eri ikäisten autojen osien suhteen kasvaa sitä mukaa kun auto vanhenee.
Varmaan sanovat kyseisen hinnoittelun syyksi, että kardaanipätkä menee yhdessä pienempään tilaan, jos värinävaimennin olisi erillään.
Kyllähän tälläisessä tapauksessa rahastus haisee.
Muistan erään tapauksen 15-vuoden takaa, kun 300 SL:n pakoputki maksoi yli 10000 mummonmarkkaa.
Silloin ei ollut KL-varaosaa eikä muutakaan tarviketuontia kilpailemassa.