Tartteeko dieselin sekaan laittaa "lisäaineita" pa
Tartteeko dieselin sekaan laittaa "lisäaineita" pa
Tartteeko / kannattaako tankkiin lurauttaa tankkauksen yhteydessä mitään lisäaineita talviaikaan ???
Kun on kuullut kaikenlaista juttua, kakstahti öljyn käytöstä tai jopa bensaa tankkiin sekaan, pitääkö nää paikkaansa.
Ja sit sitä diesel 100:sta on vaan haukuttu ja parjattu huonoks aineeks ??
Puhdistaako kakstahti ölkki suuttimia ja kannattaako käyttää / kokemuksia ??
Jos kakstahti öljyä käyttää, niin paljonko tankilliseen laitetaan ( veikkaus 2dl ) ??
Tai mitä lisäaineita suosittelette laitettavaks tankkiin, jotta toimivuus olis varmenpaa ???
Kun on kuullut kaikenlaista juttua, kakstahti öljyn käytöstä tai jopa bensaa tankkiin sekaan, pitääkö nää paikkaansa.
Ja sit sitä diesel 100:sta on vaan haukuttu ja parjattu huonoks aineeks ??
Puhdistaako kakstahti ölkki suuttimia ja kannattaako käyttää / kokemuksia ??
Jos kakstahti öljyä käyttää, niin paljonko tankilliseen laitetaan ( veikkaus 2dl ) ??
Tai mitä lisäaineita suosittelette laitettavaks tankkiin, jotta toimivuus olis varmenpaa ???
...rahamiehetkin voi hehkuttaa...
220 D Väyrynen -97.
Suzuki Bandit 1200 -97.
Arctic Cat ZR 580 -98.
KTM Supermoto LC 4 -96.
220 D Väyrynen -97.
Suzuki Bandit 1200 -97.
Arctic Cat ZR 580 -98.
KTM Supermoto LC 4 -96.
-
- Mersumies
- Viestit: 1558
- Liittynyt: Ti 30.01.2007 18:36
- Paikkakunta: oulu
Re: Tartteeko dieselin sekaan laittaa "lisäaineita"
häjy kirjoitti:Tartteeko / kannattaako tankkiin lurauttaa tankkauksen yhteydessä mitään lisäaineita talviaikaan ???
Kun on kuullut kaikenlaista juttua, kakstahti öljyn käytöstä tai jopa bensaa tankkiin sekaan, pitääkö nää paikkaansa.
Ja sit sitä diesel 100:sta on vaan haukuttu ja parjattu huonoks aineeks ??
Puhdistaako kakstahti ölkki suuttimia ja kannattaako käyttää / kokemuksia ??
Jos kakstahti öljyä käyttää, niin paljonko tankilliseen laitetaan ( veikkaus 2dl ) ??
Tai mitä lisäaineita suosittelette laitettavaks tankkiin, jotta toimivuus olis varmenpaa ???
Ei tarvise mitään lisäaineita,polttoainesuodatin olisi hyvä uusia syksyllä,huoltoasemat myy oikeaa polttoainetta pakkasten mukaan.
S213 220CDI,Sprinter W910 Retkeilyauto, BMW R1200RT,Entiset W221 320CDI, CLS 350CDI 4-Matic, E320CDI W211,E300 Hybridi S212, E350CDI W212,Sprinter 906 211 C220CDI 203,124 T300TD-4Matic, 190B ja 123 240D
Oonkohan minä harvinaisen laiska, nuuka vai uhkarohkea kun olen vaihtanut vuoden -75 jälkee vain kaksi pa-suodatinta. Vain kerran on pitänyt palata takaisin ja vaihtaa tarpeeseen. Eikä oo kyse siitä, että auto olisi ollut pääasiassa tallissa.Timo L. kirjoitti:, uusi polttoainesuodatin syksyisin paikalleen.
-
- Mersumies
- Viestit: 1558
- Liittynyt: Ti 30.01.2007 18:36
- Paikkakunta: oulu
En meinaa itsekkään vaihtaa,kun ei ole tullut kilsoja kuin 15000 vaihdosta,mutta viime talvena piti vaihtaa,ei kulkenut kuin 80km/h, uritti jäätää.Ei kyllä maksa montaa kymppiä,suosittelen vaihtoa varsinkin jos pohjoiseen asiaa.juhaoh kirjoitti:Oonkohan minä harvinaisen laiska, nuuka vai uhkarohkea kun olen vaihtanut vuoden -75 jälkee vain kaksi pa-suodatinta. Vain kerran on pitänyt palata takaisin ja vaihtaa tarpeeseen. Eikä oo kyse siitä, että auto olisi ollut pääasiassa tallissa.Timo L. kirjoitti:, uusi polttoainesuodatin syksyisin paikalleen.
S213 220CDI,Sprinter W910 Retkeilyauto, BMW R1200RT,Entiset W221 320CDI, CLS 350CDI 4-Matic, E320CDI W211,E300 Hybridi S212, E350CDI W212,Sprinter 906 211 C220CDI 203,124 T300TD-4Matic, 190B ja 123 240D
No joo, tästäkin lienee useampi koulukunta, mutta itse kyllä vaihdan kun vuosi takaperin kävi näin. Hävetti kyyditä työkavereita (selväpäisiä vielä) nykivällä Mersulla pikkujouluruokailuun...jussilampi kirjoitti:En meinaa itsekkään vaihtaa,kun ei ole tullut kilsoja kuin 15000 vaihdosta,mutta viime talvena piti vaihtaa,ei kulkenut kuin 80km/h, uritti jäätää.Ei kyllä maksa montaa kymppiä,suosittelen vaihtoa varsinkin jos pohjoiseen asiaa.juhaoh kirjoitti:Oonkohan minä harvinaisen laiska, nuuka vai uhkarohkea kun olen vaihtanut vuoden -75 jälkee vain kaksi pa-suodatinta. Vain kerran on pitänyt palata takaisin ja vaihtaa tarpeeseen. Eikä oo kyse siitä, että auto olisi ollut pääasiassa tallissa.Timo L. kirjoitti:, uusi polttoainesuodatin syksyisin paikalleen.


Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
2000 E 430 T 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
2000 E 430 T 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
Juu lienee tuo 2-t öljyn käyttö sellainen 70 luvulta peräisin oleva taksimiesten citylegenda, lähinnä kait pumpun voitelu on ideana ja näin pidempi kestoikä. 715tkm on tuossa vanhuksessa eikä ole tullut paljon öljyä lutrattua naftan sekaan.
Nyt ei näistä uudemmista ha/pa mersujen koneista ole tietoa mutta ainakaan raskaassa kalustossa ei tietääkseni missään nimessä saa tankkiin lurauttaa AINAKAAN bensaa, eikä käsittääkseni edes jäänestoa. Uusissa korkeapainedieseleissä tämä voi kait aiheuttaa kertapamauksen pumpun suunnalla.
Kyllähän sitä on joskus kesälaatua 20 pakkasella vähän notkistettu bensalla mutta eipä sen tai jääneston käytölle muita järkeviä selityksiä taida olla.
Nyt ei näistä uudemmista ha/pa mersujen koneista ole tietoa mutta ainakaan raskaassa kalustossa ei tietääkseni missään nimessä saa tankkiin lurauttaa AINAKAAN bensaa, eikä käsittääkseni edes jäänestoa. Uusissa korkeapainedieseleissä tämä voi kait aiheuttaa kertapamauksen pumpun suunnalla.
Kyllähän sitä on joskus kesälaatua 20 pakkasella vähän notkistettu bensalla mutta eipä sen tai jääneston käytölle muita järkeviä selityksiä taida olla.
W124 200D -87 715tkm
itse en ole tarvinnut ikinä mitään lisäaineita dieselin sekaan, mutta suodattimen vaihdolla on yllättävän suuri merkitys koneen toimintaan 
edellisessä autossa oli käytössä sellainen polttoaineen esilämmitin, eikä siitä ainakaan mitään haittaa ollut
kovilla pakkasilla se ainakin tuo hieman lisävarmuutta kulkemiseen...

edellisessä autossa oli käytössä sellainen polttoaineen esilämmitin, eikä siitä ainakaan mitään haittaa ollut

- gulfstream
- Vakiokalustoa
- Viestit: 380
- Liittynyt: La 20.01.2007 16:32
- Paikkakunta: Espoo
Tarvii jos on helvetin kylmä eli pakkasta tyyliin kylmempi ku -40 astetta. Itse olin kerran reissussa pohjoisessa E 220D:llä. Tiesin jo etukäteen, että pakkasta on mahdollisesti yli 40 astetta ja lorautin tankkiin aina vähän jotain Teboilin jäätymisenestoa. Hyvin pelas koko reissun, lähti käyntiinkin kuin palmun alta
Itse kuski vaan meinas paleltua...

- gulfstream
- Vakiokalustoa
- Viestit: 380
- Liittynyt: La 20.01.2007 16:32
- Paikkakunta: Espoo
-
- Mersumies
- Viestit: 1558
- Liittynyt: Ti 30.01.2007 18:36
- Paikkakunta: oulu
masaf1 kirjoitti:Tarvii jos on helvetin kylmä eli pakkasta tyyliin kylmempi ku -40 astetta. Itse olin kerran reissussa pohjoisessa E 220D:llä. Tiesin jo etukäteen, että pakkasta on mahdollisesti yli 40 astetta ja lorautin tankkiin aina vähän jotain Teboilin jäätymisenestoa. Hyvin pelas koko reissun, lähti käyntiinkin kuin palmun altaItse kuski vaan meinas paleltua...
Ei ikinä ole tarvinut lisäaineita,diessel polttoainetta on 5 eri laatua,joita asemat myyvät kyseisinä ajanjanjaksoina pakkasten mukaan.
Kesälaatu DIR-0/10 (1.5-31.

DIR-15/25,talvilaatu DIR-29/34,ja arktinen DIR-40/44.
Ensimmäinen luku on samepiste(alin varma varastointilämpötila), ja toinen luku on alin suodatettavuus.
Polttoaine on valittava ulkolämpötilan mukaan,jonka käytännössä tekee huoltoaseman pitäjä puolestasi eli myy pakkasten mukaan suodatettavia laatuja.Eli kovien pakkasten aikaan pohjoisessa saa arktista laatua jonka suodatettavuus on -44 astetta, ja kyllähän se on järkevää panna talveksi kumimatto keulaan,(ei syyläriin kiinni)koska nykydiesselit antaa niin vähän hukkalämpöa,pienestä kulutuksesta johtuen,ja muistaa ottaa se pois vappuna.
S213 220CDI,Sprinter W910 Retkeilyauto, BMW R1200RT,Entiset W221 320CDI, CLS 350CDI 4-Matic, E320CDI W211,E300 Hybridi S212, E350CDI W212,Sprinter 906 211 C220CDI 203,124 T300TD-4Matic, 190B ja 123 240D
Eli kun kun lähdet pakkasten aikaan etelästä lappiin niin ei kannata lähteä täydellä tankilla. Kun tankkailee pohjoisempana saa paremmin pakkasia kestäviä laatuja.jussilampi kirjoitti: Polttoaine on valittava ulkolämpötilan mukaan,jonka käytännössä tekee huoltoaseman pitäjä puolestasi eli myy pakkasten mukaan suodatettavia laatuja.Eli kovien pakkasten aikaan pohjoisessa saa arktista laatua jonka suodatettavuus on -44 astetta,
Ekalla kerralla kun auto oli uusi minulle niin vaihdatin kaikki öljyt ja laitoin redlinen polttoaine järjestelmän puhdistus aineen tankkiin että mahdolliset paskat lähtee
sen jälkeen en ole pistänyt kun tietää mitä autolla on tehty 


W124 200D 92 (yleellinen pappa mersu)
[img]http://img80.imageshack.us/img80/9778/kylkipy1ld2.jpg[/img]
[img]http://img80.imageshack.us/img80/9778/kylkipy1ld2.jpg[/img]
-
- Mersumies
- Viestit: 1558
- Liittynyt: Ti 30.01.2007 18:36
- Paikkakunta: oulu
juhaoh kirjoitti:Eli kun kun lähdet pakkasten aikaan etelästä lappiin niin ei kannata lähteä täydellä tankilla. Kun tankkailee pohjoisempana saa paremmin pakkasia kestäviä laatuja.jussilampi kirjoitti: Polttoaine on valittava ulkolämpötilan mukaan,jonka käytännössä tekee huoltoaseman pitäjä puolestasi eli myy pakkasten mukaan suodatettavia laatuja.Eli kovien pakkasten aikaan pohjoisessa saa arktista laatua jonka suodatettavuus on -44 astetta,
Juuri näin!
S213 220CDI,Sprinter W910 Retkeilyauto, BMW R1200RT,Entiset W221 320CDI, CLS 350CDI 4-Matic, E320CDI W211,E300 Hybridi S212, E350CDI W212,Sprinter 906 211 C220CDI 203,124 T300TD-4Matic, 190B ja 123 240D
Bensaahan laitettiin ennen juuri siksi, että löpö pysyisi notkeana. Rekkamiehet tunkivat kymmeniä litroja tankilliseen. Silloin ei kyllä talvilaadut olleetkaan niin talvisia kuin nykyään. Toisaalta talvetkin olivat kovempia. Sitten kun ne olivat laittaneet bensaa, niin oli laitettava kakstahtiöljyäkin, ettei tule liian pesevää pa-seoksesta.
Nykyiset pumput/suuttimet ei vaan tahdo kestää bensan kanssa enää, vaikka laittaisi tankkiin mitä lisäksi. Toisaalta, jos ei laita bensaa ei minusta tarvi kakstahtiakaan.
Jäänestoa ehkä, jos tuntuu jäätäminen olevan ongelma.
Nykyiset pumput/suuttimet ei vaan tahdo kestää bensan kanssa enää, vaikka laittaisi tankkiin mitä lisäksi. Toisaalta, jos ei laita bensaa ei minusta tarvi kakstahtiakaan.
Jäänestoa ehkä, jos tuntuu jäätäminen olevan ongelma.
Ville
Otan Mersuni, kuten olueni. Pitkänä. 280 SEL.
Otan Mersuni, kuten olueni. Pitkänä. 280 SEL.
Jos olet tankannut jostain syystä vettä tankkiisi niin silloin tarvitaan jään esto ainetta että sen saa suodattimista läpi, mutta kun se vesi ei ole hyvää tavaraa siellä suuttimissa niin parempi ja suositeltavampi tapa on uusia se polttoaine suodatin silloin tällöin. Eli aina syksyisin.
Mukavaa talvea t: räätäli
Mukavaa talvea t: räätäli
Komppaan aikaisempia vastauksia, ei tarvita lisäaineita.
Piti kuitenkin tarkistaa W123:n käsikirjasta, mitä siellä aiheesta kommentoidaan. Alla pari otetta :
"Sopivan talviseoksen aikaansaamiseksi voidaan kesäkäyttöön tarkoitettuun dieselpolttoaineeseen ja riittämättömän juoksevuuden omaavaan talvipolttoaineeseen sekoittaa ulkoilman lämpötilasta riippuva määrä moottoripetrolia. Tämä sama pätee myös siinä tapauksessa, että ulkoilman lämpötila on alle -15C."
Taulukon mukaan enimmillään voidaan käyttää 50/50 seosta.
"Mikäli polttonesteen seostamiseen täytyy hätätapauksessa käyttää tavallista kaasutinpolttonestettä, saa tämän osuus olla enintään 30%! Super-polttonesteitä ei tähän tarkoitukseen saa käyttää. Räjähtämisvaara suurenee lisäpolttonesteiden alhaisemmasta leimahduspisteestä johtuen !"
Kuulostaa aika hurjalle heittää 30% bensaa sekaan...
Tämä siis kaikuna historiasta. Taitaa olla niin, että noille vanhoille 615/616/617 -koneille voi juottaa lähes mitä tahansa nestemäistä.
Piti kuitenkin tarkistaa W123:n käsikirjasta, mitä siellä aiheesta kommentoidaan. Alla pari otetta :
"Sopivan talviseoksen aikaansaamiseksi voidaan kesäkäyttöön tarkoitettuun dieselpolttoaineeseen ja riittämättömän juoksevuuden omaavaan talvipolttoaineeseen sekoittaa ulkoilman lämpötilasta riippuva määrä moottoripetrolia. Tämä sama pätee myös siinä tapauksessa, että ulkoilman lämpötila on alle -15C."
Taulukon mukaan enimmillään voidaan käyttää 50/50 seosta.

"Mikäli polttonesteen seostamiseen täytyy hätätapauksessa käyttää tavallista kaasutinpolttonestettä, saa tämän osuus olla enintään 30%! Super-polttonesteitä ei tähän tarkoitukseen saa käyttää. Räjähtämisvaara suurenee lisäpolttonesteiden alhaisemmasta leimahduspisteestä johtuen !"
Kuulostaa aika hurjalle heittää 30% bensaa sekaan...

Tämä siis kaikuna historiasta. Taitaa olla niin, että noille vanhoille 615/616/617 -koneille voi juottaa lähes mitä tahansa nestemäistä.

* Mustanaamion Mersulla on 320 hevosen voimat. *
- postmodernin asfalttiviidakon sananlasku
* Parta ajetaan Braunilla, tiet Mersulla.
W210 E220 CDI Aut. "My Little Puavo"
V140 S500L vm. 95 "Tantor"
C124 300CE vm. 88 "Claudia"
S124 300TD 4Matic vm. 92 "Wunderwagen"
W124 220E Aut. vm. 92 (rouvan edustusvaunu)
W123 300D 5 v.man vm. 83 (varaosa-auto)
British Leyland Mini1000 Special DeLuxe vm. 79 (kestävää kehitystä vsta 1988)
- postmodernin asfalttiviidakon sananlasku
* Parta ajetaan Braunilla, tiet Mersulla.
W210 E220 CDI Aut. "My Little Puavo"
V140 S500L vm. 95 "Tantor"
C124 300CE vm. 88 "Claudia"
S124 300TD 4Matic vm. 92 "Wunderwagen"
W124 220E Aut. vm. 92 (rouvan edustusvaunu)
W123 300D 5 v.man vm. 83 (varaosa-auto)
British Leyland Mini1000 Special DeLuxe vm. 79 (kestävää kehitystä vsta 1988)
Mites tuo on nykyään, eikö tuossa moottoripetroolissa ollut ainakin aikaisemmin vähemmän verotetun polttoaineen väriä. Voi tulla kalliiksi.Wade kirjoitti: "Sopivan talviseoksen aikaansaamiseksi voidaan kesäkäyttöön tarkoitettuun dieselpolttoaineeseen ja riittämättömän juoksevuuden omaavaan talvipolttoaineeseen sekoittaa ulkoilman lämpötilasta riippuva määrä moottoripetrolia.
:
eikös se ollut valopetroolissajuhaoh kirjoitti:Mites tuo on nykyään, eikö tuossa moottoripetroolissa ollut ainakin aikaisemmin vähemmän verotetun polttoaineen väriä. Voi tulla kalliiksi.Wade kirjoitti: "Sopivan talviseoksen aikaansaamiseksi voidaan kesäkäyttöön tarkoitettuun dieselpolttoaineeseen ja riittämättömän juoksevuuden omaavaan talvipolttoaineeseen sekoittaa ulkoilman lämpötilasta riippuva määrä moottoripetrolia.
:

Jäänestohan käytetään naftan joukossa mahdollisesti olevan veden takia. Jos on 40 astetta pakkasta, niin tankin pohjalla oleva vesi on taatusti jäässä, ja pysyy varmasti siellä. Sen sijaan jos nafta hyytyy, niin ainakin vanhoihin vehkeisiin voi vähän lorauttaa bensaa joukkoon. Ei kuitenkaan kannata varmuuden vuoksi laittaa, koska se auttaa kyllä sittenkin kun jo alkaa nykimään.masaf1 kirjoitti:Tarvii jos on helvetin kylmä eli pakkasta tyyliin kylmempi ku -40 astetta. Itse olin kerran reissussa pohjoisessa E 220D:llä. Tiesin jo etukäteen, että pakkasta on mahdollisesti yli 40 astetta ja lorautin tankkiin aina vähän jotain Teboilin jäätymisenestoa. Hyvin pelas koko reissun, lähti käyntiinkin kuin palmun altaItse kuski vaan meinas paleltua...
Lipeää jo OT:ksi, mutta eikös tuo moottoripetrooli ollut sitä, mitä PetroSaabeihin ja Horizon Petroihin tankattiin joskus hamalla 70-80 luvun vaihteen tienoilla ? Jotkut agraarikoneetkin juovat sitä (muinaiset traktorit), vai olenko nyt ihan hakoteillä ?
Näyttää publikaanille vain Mursun manuaalia ja sanoo, että katso sieltä, valmistajan ohje ! (tuskin auttais)
Näyttää publikaanille vain Mursun manuaalia ja sanoo, että katso sieltä, valmistajan ohje ! (tuskin auttais)
juhaoh kirjoitti:[Mites tuo on nykyään, eikö tuossa moottoripetroolissa ollut ainakin aikaisemmin vähemmän verotetun polttoaineen väriä. Voi tulla kalliiksi.
* Mustanaamion Mersulla on 320 hevosen voimat. *
- postmodernin asfalttiviidakon sananlasku
* Parta ajetaan Braunilla, tiet Mersulla.
W210 E220 CDI Aut. "My Little Puavo"
V140 S500L vm. 95 "Tantor"
C124 300CE vm. 88 "Claudia"
S124 300TD 4Matic vm. 92 "Wunderwagen"
W124 220E Aut. vm. 92 (rouvan edustusvaunu)
W123 300D 5 v.man vm. 83 (varaosa-auto)
British Leyland Mini1000 Special DeLuxe vm. 79 (kestävää kehitystä vsta 1988)
- postmodernin asfalttiviidakon sananlasku
* Parta ajetaan Braunilla, tiet Mersulla.
W210 E220 CDI Aut. "My Little Puavo"
V140 S500L vm. 95 "Tantor"
C124 300CE vm. 88 "Claudia"
S124 300TD 4Matic vm. 92 "Wunderwagen"
W124 220E Aut. vm. 92 (rouvan edustusvaunu)
W123 300D 5 v.man vm. 83 (varaosa-auto)
British Leyland Mini1000 Special DeLuxe vm. 79 (kestävää kehitystä vsta 1988)