Tartteeko dieselin sekaan laittaa "lisäaineita" pa
Moi!Wade kirjoitti:"Sopivan talviseoksen aikaansaamiseksi voidaan kesäkäyttöön tarkoitettuun dieselpolttoaineeseen ja riittämättömän juoksevuuden omaavaan talvipolttoaineeseen sekoittaa ulkoilman lämpötilasta riippuva määrä moottoripetrolia. Tämä sama pätee myös siinä tapauksessa, että ulkoilman lämpötila on alle -15C."
Tämä siis kaikuna historiasta. Taitaa olla niin, että noille vanhoille 615/616/617 -koneille voi juottaa lähes mitä tahansa nestemäistä.
Eipä tuo ole niinkään historiaa!
W210 (200CDI) ohjekirja vuodelta 2002 antaa samantyylisiä sekoitus ohjeita.
Ohjekirja on tosin suora käännös saksan kielestä.
(Etelä-Saksassa tuskin myydään arktista laatua...)
Muutenkin kirja on hauskaa luettavaa. Siellä suositellaan käytettäväksi talvella M+S tyyppisiä renkaita. Niin ja talvella kannattaa laittaa huippunopeuden katoksi 190 km/h liukkauden takia


Timo P
Hyvinkää
211/ 220CDI (-05)
ex. 210/ 200CDI (-02)
ex. 123/ 240D (-83)
ex. 123/ 240TD (-78/-84)
ex. 123/ 200B (-80) (Made in South Africa)
ex. 116/ 280S (-75)
ex. 115/ 220D (-71)
Land Rover Series III 109" (-77)
ex. Land Rover Series III 88" (-76)
Ural M63 "Suomi-pyörä" (-72)
Hyvinkää
211/ 220CDI (-05)
ex. 210/ 200CDI (-02)
ex. 123/ 240D (-83)
ex. 123/ 240TD (-78/-84)
ex. 123/ 200B (-80) (Made in South Africa)
ex. 116/ 280S (-75)
ex. 115/ 220D (-71)
Land Rover Series III 109" (-77)
ex. Land Rover Series III 88" (-76)
Ural M63 "Suomi-pyörä" (-72)
Sitä esilämmitintä ei välttämättä saa siihen hätään jos jostakin ennalta odottamattomasta syystä (tai pelkästään huolimattomuuttaan) joutuu kesälaadulla kovaan pakkaseen. Bensaa yleensä löytyy melko nopeasti, ja tällaisessa hätätilanteessa se on hyvä apu. Siis vanhoissa vehkeissä.napa kirjoitti:ja se polttoaineen esilämmitin auttaa varmasti paremmin, kuin bensa dieselin seassaeikä ole riskiä rikkoa sillä moottoriaan...
Ja jollen vallan väärin muista, sitä suosittelee myös mersun omistajan käsikirja - siis W124.
kesälaatu kärsii kuitenkin n. -15 C pakkasta ja jos auton saa käyntiin ja vielä pysymään käynnissä 2-3 minuuttia, alkaa esilämmitin jo lämmittämään niin paljon, että moottori toimii vaikka olis sitten -50 pakkasta...
kyllä diesel autoilijan nyt pitää hieman miettiä mitä siellä tankissa on, kun talvi tulee, eikä yrittää sillä kesälaadulla muutaman sentin säästön takia kikkailla koko talvea läpi...
mulle tulis ainakaan mieleenkään tankata kesälaatua talvella, jos talvilaatua vain on saatavilla...
kyllä diesel autoilijan nyt pitää hieman miettiä mitä siellä tankissa on, kun talvi tulee, eikä yrittää sillä kesälaadulla muutaman sentin säästön takia kikkailla koko talvea läpi...
mulle tulis ainakaan mieleenkään tankata kesälaatua talvella, jos talvilaatua vain on saatavilla...
Tämän kaksitahtiöljyn lisäämisellä tavoitellaan polttoainelaitteiden
parempaa voitelua. Nykyiset dieselpolttoaineet ovat kuulemma niin "kuivia", että voitelu voi jäädä liian vähälle.
Ennen vanhaan eli mekaanisten pumppujen aikana dieselöljy oli
selvästi eri tavaraa kuin nykyisin. Ainakin rikkiä oli eri määrä ja laatu
ei ollut niin tasaista.
Tulossa olevat "biodieselit" yms. muut cocktailit sekoittavat tilannetta
lisää. Luulen kuitenkin, että 124 sietää paremmin polttoaine-eroja kuin
uusimmat suoraruiskutteiset autot.
Eräs Tammer-dieselin eläkkeelle jäänyt työntekijä suositteli nimenomaan
kaksitahtiöljyä. Kaksitahtiöljy palaa paremmin kuin tavallinen moottoriöljy.
Vänttinen ei pitänyt kaksitahtiöljystä, vaan suositteli Fortea. Jos autossa
on lieviä käyntihäiriöitä, tuon Forte-käsittelyn pitäisi auttaa, mikäli kyse
on voitelun vähyydestä.
parempaa voitelua. Nykyiset dieselpolttoaineet ovat kuulemma niin "kuivia", että voitelu voi jäädä liian vähälle.
Ennen vanhaan eli mekaanisten pumppujen aikana dieselöljy oli
selvästi eri tavaraa kuin nykyisin. Ainakin rikkiä oli eri määrä ja laatu
ei ollut niin tasaista.
Tulossa olevat "biodieselit" yms. muut cocktailit sekoittavat tilannetta
lisää. Luulen kuitenkin, että 124 sietää paremmin polttoaine-eroja kuin
uusimmat suoraruiskutteiset autot.
Eräs Tammer-dieselin eläkkeelle jäänyt työntekijä suositteli nimenomaan
kaksitahtiöljyä. Kaksitahtiöljy palaa paremmin kuin tavallinen moottoriöljy.
Vänttinen ei pitänyt kaksitahtiöljystä, vaan suositteli Fortea. Jos autossa
on lieviä käyntihäiriöitä, tuon Forte-käsittelyn pitäisi auttaa, mikäli kyse
on voitelun vähyydestä.
Eipä tämä tähän oikein kuulu, mutta olen usein leikitellyt asialla, että ostaisi jonkun oikein "groovin" vanhan diesel auton
Ja
Kaataisi tankkiin kaiken mahdollisen hiiliketjutavaran mitä löytyy
(jäteöljyt, petrolit, tärpätit, ruokaöljyt, paistirasvat, sianläskit
yms.) kyytipoikana käyttäisi sitten dieseliä.
Kyseessä olisi eräänlainen liikkuva Ekokem. Putsareita täytyisi ilmeisesti hieman parannella...

Ja
Kaataisi tankkiin kaiken mahdollisen hiiliketjutavaran mitä löytyy
(jäteöljyt, petrolit, tärpätit, ruokaöljyt, paistirasvat, sianläskit

Kyseessä olisi eräänlainen liikkuva Ekokem. Putsareita täytyisi ilmeisesti hieman parannella...

Timo P
Hyvinkää
211/ 220CDI (-05)
ex. 210/ 200CDI (-02)
ex. 123/ 240D (-83)
ex. 123/ 240TD (-78/-84)
ex. 123/ 200B (-80) (Made in South Africa)
ex. 116/ 280S (-75)
ex. 115/ 220D (-71)
Land Rover Series III 109" (-77)
ex. Land Rover Series III 88" (-76)
Ural M63 "Suomi-pyörä" (-72)
Hyvinkää
211/ 220CDI (-05)
ex. 210/ 200CDI (-02)
ex. 123/ 240D (-83)
ex. 123/ 240TD (-78/-84)
ex. 123/ 200B (-80) (Made in South Africa)
ex. 116/ 280S (-75)
ex. 115/ 220D (-71)
Land Rover Series III 109" (-77)
ex. Land Rover Series III 88" (-76)
Ural M63 "Suomi-pyörä" (-72)