Tartteeko dieselin sekaan laittaa "lisäaineita" pa

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Avatar
Korjaaja
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 332
Liittynyt: Ma 26.09.2005 12:44

Viesti Kirjoittaja Korjaaja »

No, joskus nuo suuttimet ovat aiheuttaneet "kolinaa", niin olen pistänyt kakstahtiöljyä desin tankkauksen yhteydessä.. Käynti on hiljentynyt, mutta vauhti ei. En tiedä, liekö öljy auttanut vai sattuivatko suuttimet jotenkin muuten vain tiivistymään itestään.. Muuten en laittaisi mitään sekaan.
Avatar
Timo999
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1039
Liittynyt: Pe 29.08.2003 15:01
Paikkakunta: Hyvinkää

Viesti Kirjoittaja Timo999 »

Wade kirjoitti:"Sopivan talviseoksen aikaansaamiseksi voidaan kesäkäyttöön tarkoitettuun dieselpolttoaineeseen ja riittämättömän juoksevuuden omaavaan talvipolttoaineeseen sekoittaa ulkoilman lämpötilasta riippuva määrä moottoripetrolia. Tämä sama pätee myös siinä tapauksessa, että ulkoilman lämpötila on alle -15C."
Tämä siis kaikuna historiasta. Taitaa olla niin, että noille vanhoille 615/616/617 -koneille voi juottaa lähes mitä tahansa nestemäistä. :wink:
Moi!
Eipä tuo ole niinkään historiaa!
W210 (200CDI) ohjekirja vuodelta 2002 antaa samantyylisiä sekoitus ohjeita.

Ohjekirja on tosin suora käännös saksan kielestä.
(Etelä-Saksassa tuskin myydään arktista laatua...)

Muutenkin kirja on hauskaa luettavaa. Siellä suositellaan käytettäväksi talvella M+S tyyppisiä renkaita. Niin ja talvella kannattaa laittaa huippunopeuden katoksi 190 km/h liukkauden takia :wink: :wink:
Timo P
Hyvinkää
211/ 220CDI (-05)
ex. 210/ 200CDI (-02)
ex. 123/ 240D (-83)
ex. 123/ 240TD (-78/-84)
ex. 123/ 200B (-80) (Made in South Africa)
ex. 116/ 280S (-75)
ex. 115/ 220D (-71)
Land Rover Series III 109" (-77)
ex. Land Rover Series III 88" (-76)
Ural M63 "Suomi-pyörä" (-72)
juhaoh
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1817
Liittynyt: Su 23.05.2004 17:34

Viesti Kirjoittaja juhaoh »

Fenton kirjoitti:Moottoripetrooli on juuri sitä mitä horisonttiin kaadettiin.
Saako sitä edes juuri mistään enää?
On sitä saanut ainakin satamapaikkakunnilta.
Mutta eikös tuonkin kiellä tulevaisuudessa (ensivuoden alussa?) EU.
Samuel
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 52
Liittynyt: To 26.02.2004 22:07
Paikkakunta: Ulvila

Viesti Kirjoittaja Samuel »

napa kirjoitti:ja se polttoaineen esilämmitin auttaa varmasti paremmin, kuin bensa dieselin seassa :wink: eikä ole riskiä rikkoa sillä moottoriaan...
Sitä esilämmitintä ei välttämättä saa siihen hätään jos jostakin ennalta odottamattomasta syystä (tai pelkästään huolimattomuuttaan) joutuu kesälaadulla kovaan pakkaseen. Bensaa yleensä löytyy melko nopeasti, ja tällaisessa hätätilanteessa se on hyvä apu. Siis vanhoissa vehkeissä.
Ja jollen vallan väärin muista, sitä suosittelee myös mersun omistajan käsikirja - siis W124.
juhaoh
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1817
Liittynyt: Su 23.05.2004 17:34

Viesti Kirjoittaja juhaoh »

Samuel kirjoitti: Ja jollen vallan väärin muista, sitä suosittelee myös mersun omistajan käsikirja - siis W124.
Niin tekee, mutta siinä on vakiona lisäksi se pa-esilämmitin.
Avatar
napa
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 7067
Liittynyt: Ke 23.08.2006 09:24
Paikkakunta: Seinäjoki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja napa »

kesälaatu kärsii kuitenkin n. -15 C pakkasta ja jos auton saa käyntiin ja vielä pysymään käynnissä 2-3 minuuttia, alkaa esilämmitin jo lämmittämään niin paljon, että moottori toimii vaikka olis sitten -50 pakkasta...

kyllä diesel autoilijan nyt pitää hieman miettiä mitä siellä tankissa on, kun talvi tulee, eikä yrittää sillä kesälaadulla muutaman sentin säästön takia kikkailla koko talvea läpi...

mulle tulis ainakaan mieleenkään tankata kesälaatua talvella, jos talvilaatua vain on saatavilla...
Avatar
JarkkoN
Mersumies
Mersumies
Viestit: 4163
Liittynyt: Pe 01.09.2006 14:39
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja JarkkoN »

Tämän kaksitahtiöljyn lisäämisellä tavoitellaan polttoainelaitteiden
parempaa voitelua. Nykyiset dieselpolttoaineet ovat kuulemma niin "kuivia", että voitelu voi jäädä liian vähälle.

Ennen vanhaan eli mekaanisten pumppujen aikana dieselöljy oli
selvästi eri tavaraa kuin nykyisin. Ainakin rikkiä oli eri määrä ja laatu
ei ollut niin tasaista.

Tulossa olevat "biodieselit" yms. muut cocktailit sekoittavat tilannetta
lisää. Luulen kuitenkin, että 124 sietää paremmin polttoaine-eroja kuin
uusimmat suoraruiskutteiset autot.

Eräs Tammer-dieselin eläkkeelle jäänyt työntekijä suositteli nimenomaan
kaksitahtiöljyä. Kaksitahtiöljy palaa paremmin kuin tavallinen moottoriöljy.
Vänttinen ei pitänyt kaksitahtiöljystä, vaan suositteli Fortea. Jos autossa
on lieviä käyntihäiriöitä, tuon Forte-käsittelyn pitäisi auttaa, mikäli kyse
on voitelun vähyydestä.
Avatar
Timo999
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1039
Liittynyt: Pe 29.08.2003 15:01
Paikkakunta: Hyvinkää

Viesti Kirjoittaja Timo999 »

Eipä tämä tähän oikein kuulu, mutta olen usein leikitellyt asialla, että ostaisi jonkun oikein "groovin" vanhan diesel auton

Ja

Kaataisi tankkiin kaiken mahdollisen hiiliketjutavaran mitä löytyy
(jäteöljyt, petrolit, tärpätit, ruokaöljyt, paistirasvat, sianläskit :roll: yms.) kyytipoikana käyttäisi sitten dieseliä.

Kyseessä olisi eräänlainen liikkuva Ekokem. Putsareita täytyisi ilmeisesti hieman parannella...
:wink:
Timo P
Hyvinkää
211/ 220CDI (-05)
ex. 210/ 200CDI (-02)
ex. 123/ 240D (-83)
ex. 123/ 240TD (-78/-84)
ex. 123/ 200B (-80) (Made in South Africa)
ex. 116/ 280S (-75)
ex. 115/ 220D (-71)
Land Rover Series III 109" (-77)
ex. Land Rover Series III 88" (-76)
Ural M63 "Suomi-pyörä" (-72)
Vastaa Viestiin