Paras mahdollinen ahdettu Diesel...
Paras mahdollinen ahdettu Diesel...
Terve kaikille!
Vaikka tämä onkin ensimmäinen postini tällä foorumilla, olen lueskellut ja seurannut keskustelujanne säännöllisesti. Mieleeni on tullut eräs hauska ajatus ja kysynkin nyt viisailta:
Jos saisit valita vapaasti kaikista mersun alle 2,5L Turbodieselmoottoreista parhaan aihion viritettäväksi, niin mikä se olisi ja miten sen tekisit?
Haetaan siis voimaa ja kohtuullista kestoa.
Ettei menisi liian helpoksi, niin tässä muutamia ehtoja:
- 2.500L maksimi tilavuus.
- Vain rivi tai jakajapumppu kelpaa
- Moottorin pitää kestää noin vuosi päivittäisessä ajossa. Ei kuitenkaan enempää.
- Ei avaruusmateriaaleja
- ei 10.000e turboa
Ei muita rajoituksia.
Tällaisia utelee,
Teemu, Raisiosta
Vaikka tämä onkin ensimmäinen postini tällä foorumilla, olen lueskellut ja seurannut keskustelujanne säännöllisesti. Mieleeni on tullut eräs hauska ajatus ja kysynkin nyt viisailta:
Jos saisit valita vapaasti kaikista mersun alle 2,5L Turbodieselmoottoreista parhaan aihion viritettäväksi, niin mikä se olisi ja miten sen tekisit?
Haetaan siis voimaa ja kohtuullista kestoa.
Ettei menisi liian helpoksi, niin tässä muutamia ehtoja:
- 2.500L maksimi tilavuus.
- Vain rivi tai jakajapumppu kelpaa
- Moottorin pitää kestää noin vuosi päivittäisessä ajossa. Ei kuitenkaan enempää.
- Ei avaruusmateriaaleja
- ei 10.000e turboa
Ei muita rajoituksia.
Tällaisia utelee,
Teemu, Raisiosta
The older I get, The faster I was
- vito500tkm
- Asiantuntija
- Viestit: 1383
- Liittynyt: To 27.07.2006 23:37
Ei ne kestä edes tehtaan virityksellävito500tkm kirjoitti:Paljonko viton koneista on max tehoa/vääntöä saatu? Siis silleen että kestää vielä ajossa.

Eli vastaus on 75 HP / 100 Nm.
Lisää tietoa: www.skg.fi
- vito500tkm
- Asiantuntija
- Viestit: 1383
- Liittynyt: To 27.07.2006 23:37
Joo joo, tiedetään, heikosti kestää. Aattelin vain että onko jollain käynnyt sellaista vahinkoa että olis sattunut kestämään.veskola kirjoitti:Ei ne kestä edes tehtaan virityksellävito500tkm kirjoitti:Paljonko viton koneista on max tehoa/vääntöä saatu? Siis silleen että kestää vielä ajossa.![]()
Eli vastaus on 75 HP / 100 Nm.
Olisi muuten mukava nähdä noita om601 Vitojen teholappuja, mutta eipä ole kuin noita cdi moottoristen. Ne ovatkin nykyään jo komeita lappuja ja kestävätkin vielä pirulaiset.vito500tkm kirjoitti:Joo joo, tiedetään, heikosti kestää. Aattelin vain että onko jollain käynnyt sellaista vahinkoa, että olis sattunut kestämään.
Noita ei vieläkään taida olla 7 mm elementeillä kuin kolmisen kappaletta. Kait ne muut on hyvin kestänyt vakiotiiviteillä

Lisää tietoa: www.skg.fi
Saiko muuten pumppu olla sähköinen pumppu? meinasin vaan jos saa niin jostain ruttutukusta 220cdi kone niin sieltä sais ainakin suht hyvin voimaa ja kestäiskin vielä melkopa luottettavasti 

M-B S124 E300 TDT Sportline(talviunilla keräämässä voimia), w201 rally edition, Audi Typ81TQ, VW T3 DOKA Syncro, VW T3 Bluestar multivan, kasa muita tölkkejä ja muutama ratalelu.
Kuinka pitkä/korkea ja painava on OM602 ?
Paljonko se on suurempi kuin esimerkiksi 4-sylinterinen OM601 ?
Toisinsanoen kumpaan on saatavissa parempi "teho/painosuhde?"
Vielähän ei ole päätetty tuleeko medän "keksintöön" mersua ollenkaan. Ainakin Volkkariharrastajat kehuu kovasti omiaan ja Mitsullakin on jokunen kiinnostava ehdokas...
Paljonko se on suurempi kuin esimerkiksi 4-sylinterinen OM601 ?
Toisinsanoen kumpaan on saatavissa parempi "teho/painosuhde?"
Vielähän ei ole päätetty tuleeko medän "keksintöön" mersua ollenkaan. Ainakin Volkkariharrastajat kehuu kovasti omiaan ja Mitsullakin on jokunen kiinnostava ehdokas...

The older I get, The faster I was
Parasta ja tehokkainta ahdettua dieseltekniikkaa tarjoaa VW PHAETON 5.0 V 10 TDI tekniikalla 230 kW ( 313 hv), Mersun dieseltekniikassa OM 605 - tyypin 4-venttiilitekniikan moottori on parasta mitä saa markkinoilta, tosin 110 kW (150 hv ) teholla vakiona, kertoimen 3 voi lisätä kun hiukan pistelee moottoria.
VASTAUS: " PARAS MAHDOLLINEN AHDETTU DIESELMOOTTORI "
Eipä tuo VW V-10 niin mahdoton moottori kooltaan ole, pituutta samanverran kuin rivi viitosessa, leveyttä konehuoneen tilalta vaaditaan hiukan laveammin.
Viritysastekaan kyseisessä moottorissa ei ole korkea, kun vertaa esimerkiksi BMW:n ja Volvon rivimoottoreihin (diesel) verrattuna.
Se on eriasia mitä kyseinen moottori sitten kestää, kun laitetaan lisävoimaa moottoriin. Mutta jos kolmella kerrotaan suunniteltu lujuus, alkaa moottorin tehot olla lähellä tuhatta ( 1000 ) hevosvoimaa. Lisääkin kyllä on saatavissa, mutta sitten on jo kriittisten rakennekestävyyden rajat ylitetty.
Eipä tuo VW V-10 niin mahdoton moottori kooltaan ole, pituutta samanverran kuin rivi viitosessa, leveyttä konehuoneen tilalta vaaditaan hiukan laveammin.
Viritysastekaan kyseisessä moottorissa ei ole korkea, kun vertaa esimerkiksi BMW:n ja Volvon rivimoottoreihin (diesel) verrattuna.
Se on eriasia mitä kyseinen moottori sitten kestää, kun laitetaan lisävoimaa moottoriin. Mutta jos kolmella kerrotaan suunniteltu lujuus, alkaa moottorin tehot olla lähellä tuhatta ( 1000 ) hevosvoimaa. Lisääkin kyllä on saatavissa, mutta sitten on jo kriittisten rakennekestävyyden rajat ylitetty.
Viimeksi muokannut hitsari, Ke 21.11.2007 11:53. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Paras mahdollinen ahdettu dieselmoottori, tietyillä ehdoilla. Pitää lukea pienelläkin painettu jossa annetaan reunaehtoja. Muutoinhan kysymys olisi ollut lapsellisen helppo, eikä aiheeseen olisi saatu keskustelua.
Kertauksen vuoksi:
2-venttiilinen 2.5L
tai
4-venttiilinen 2.0L
Tarvitaan n.400-500Nm vääntöä.
Vaaka alkaa kallistumaan OM602:n suuntaan.
Onko kukaan mitannut ko. moottorin pituutta, vaikkapa rullamitalla?
Tietääkö joku mitä OM602 painaa?
Kertauksen vuoksi:
2-venttiilinen 2.5L
tai
4-venttiilinen 2.0L
Tarvitaan n.400-500Nm vääntöä.
Vaaka alkaa kallistumaan OM602:n suuntaan.
Onko kukaan mitannut ko. moottorin pituutta, vaikkapa rullamitalla?
Tietääkö joku mitä OM602 painaa?
The older I get, The faster I was
Re: Paras mahdollinen ahdettu Diesel...
Tässä siis kertauksen vuoksi.kms kirjoitti: Jos saisit valita vapaasti kaikista mersun alle 2,5L Turbodieselmoottoreista parhaan aihion viritettäväksi, niin mikä se olisi ja miten sen tekisit?
Haetaan siis voimaa ja kohtuullista kestoa.
Ettei menisi liian helpoksi, niin tässä muutamia ehtoja:
- 2.500L maksimi tilavuus.
- Vain rivi tai jakajapumppu kelpaa
- Moottorin pitää kestää noin vuosi päivittäisessä ajossa. Ei kuitenkaan enempää.
- Ei avaruusmateriaaleja
- ei 10.000e turboa
Ei muita rajoituksia.
Kalliit mutta hyvät ehdotukset kelpaavat myös, mutta kuten yllä lukee ovat "avaruusmateriaalit" kieltolistalla.
The older I get, The faster I was
Mersun OM 602 moottorin mitta on noin 62 cm kytkinkaavelin alumiinivälikaavelin kohdasta kampiakeslin siivan ulommaiseen kohtaan.
Pituutta lisää visko+siivistön sekä ohjaustehostinpumpun mittalisä, noin 5 cm.
Muistaakseni kyseinen moottori painaa apulaitteineen nesteineen noin 185 kg.
OM 601 sekä OM 603 mittapikkeamat 8 cm pituussunnassa vähemmän tai lisää.
Pituutta lisää visko+siivistön sekä ohjaustehostinpumpun mittalisä, noin 5 cm.
Muistaakseni kyseinen moottori painaa apulaitteineen nesteineen noin 185 kg.
OM 601 sekä OM 603 mittapikkeamat 8 cm pituussunnassa vähemmän tai lisää.
Jep, Mikko K:lta kerran kysyin painoja, niin nähtävästi punnitut painot olivathitsari kirjoitti: Muistaakseni kyseinen moottori painaa apulaitteineen nesteineen noin 185 kg.
OM602.962 = 192 kg
OM603.960 = 217 kg.
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
2000 E 430 T 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
2000 E 430 T 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
autoista ja tekniikasta pitää aina pystyä keskustelemaan "pieni pilke silmäkulmassa"...
350 hp ja 500 nm ei pitäis olla kauhean vaikeaa/ylitsepääsemätöntä millään nykyaikaisella 2 litraisella 4 venttiili kannella varustetulla dieselillä (tai 2,5 ltr 2 venttiili kannellisella) varmaan tuosta oman ducaton 2.5 tdi koneestakin sais juuri tuon 350 hp irti, jos ottais riskin...
tuo 350 hp kuitenkin on vielä niin "maltillinen" tehovaatimus, ettei tarvitse mitään erikoisia turbojakaan... taitaa normaali hx40 olla passeli.
taidetaan repiä tuollaisia arvoja jo vanhasta (joku -80 luvun lopun kone) 2,4 ltr:n hiluksin koneestakin
VW:n TDI koneetko on myös pois laskuista
(missään ei ole muistaakseni mainittu, että moottorin pitäis juuri mersusta olla).
saako muuten käyttää vesiruiskua parantamassa välijäähdyttimen tehoa?
350 hp ja 500 nm ei pitäis olla kauhean vaikeaa/ylitsepääsemätöntä millään nykyaikaisella 2 litraisella 4 venttiili kannella varustetulla dieselillä (tai 2,5 ltr 2 venttiili kannellisella) varmaan tuosta oman ducaton 2.5 tdi koneestakin sais juuri tuon 350 hp irti, jos ottais riskin...
tuo 350 hp kuitenkin on vielä niin "maltillinen" tehovaatimus, ettei tarvitse mitään erikoisia turbojakaan... taitaa normaali hx40 olla passeli.
taidetaan repiä tuollaisia arvoja jo vanhasta (joku -80 luvun lopun kone) 2,4 ltr:n hiluksin koneestakin

VW:n TDI koneetko on myös pois laskuista

saako muuten käyttää vesiruiskua parantamassa välijäähdyttimen tehoa?
Modelle taas kiitos!
Napalle, oli siellä ekassa kysymyksessä, että nimenomaan mersu...
Eli äänestyksessä voitti OM602
Toki moottori muttereiksi tietysti aluksi.
Mutta siitä eteenpäin...
Onko joku tietty mäntätyyppi joka toimii parhaiten?
Onko joku tietty laakerimerkki jota pitää varoa?
Onko öljynpaineita ollut tapana korottaa? Miten?
Toimiiko vakio kansipahvi, vai onko käytetty esimerkiksi kuparirenkaita?
Paljonko puristussuhdetta lasketaan vai jääkö vakioksi?
Onko kiertokangille tehty jotain muuta kun suoruuden tarkastus ja mittaus? Kuulapuhallus? Kiilloitus?
Kaivetaanko kantta? Paljonko? Mistä?
Vaihdetaanko venttiilit isompiin? Koko?
Mikä nokka-akseli toimii parhaiten? Vakio? Virtasen?
Onko nokkaa ollut tapana ajoittaa johonkin päin? Mihin?
Pumppu tietenkin Mynästä? Vai muualta?
Onko suutinputkia suurennettu, paksunnettu, kovennettu?
Pärjääkö vakio vesipumppu vai pitääkö muuttaa kierroksia?
Onko vauhtipyörää kevennetty?
pitääkö jotain paikkaa vahvistaa?
Mistä löytyy ensimmäinen heikko paikka?
Tässä nyt aluksi muutama täsmentävä kysymys, kun kerran päästiin yksimielisyyteen parhaasta mallista.

Napalle, oli siellä ekassa kysymyksessä, että nimenomaan mersu...
Eli äänestyksessä voitti OM602
Toki moottori muttereiksi tietysti aluksi.
Mutta siitä eteenpäin...
Onko joku tietty mäntätyyppi joka toimii parhaiten?
Onko joku tietty laakerimerkki jota pitää varoa?
Onko öljynpaineita ollut tapana korottaa? Miten?
Toimiiko vakio kansipahvi, vai onko käytetty esimerkiksi kuparirenkaita?
Paljonko puristussuhdetta lasketaan vai jääkö vakioksi?
Onko kiertokangille tehty jotain muuta kun suoruuden tarkastus ja mittaus? Kuulapuhallus? Kiilloitus?
Kaivetaanko kantta? Paljonko? Mistä?
Vaihdetaanko venttiilit isompiin? Koko?
Mikä nokka-akseli toimii parhaiten? Vakio? Virtasen?
Onko nokkaa ollut tapana ajoittaa johonkin päin? Mihin?
Pumppu tietenkin Mynästä? Vai muualta?
Onko suutinputkia suurennettu, paksunnettu, kovennettu?
Pärjääkö vakio vesipumppu vai pitääkö muuttaa kierroksia?
Onko vauhtipyörää kevennetty?
pitääkö jotain paikkaa vahvistaa?
Mistä löytyy ensimmäinen heikko paikka?
Tässä nyt aluksi muutama täsmentävä kysymys, kun kerran päästiin yksimielisyyteen parhaasta mallista.

The older I get, The faster I was