Paras mahdollinen ahdettu Diesel...

Asiaa ahtimista ja ahtamisesta.
kms
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 23
Liittynyt: To 15.11.2007 23:20

Paras mahdollinen ahdettu Diesel...

Viesti Kirjoittaja kms »

Terve kaikille!

Vaikka tämä onkin ensimmäinen postini tällä foorumilla, olen lueskellut ja seurannut keskustelujanne säännöllisesti. Mieleeni on tullut eräs hauska ajatus ja kysynkin nyt viisailta:

Jos saisit valita vapaasti kaikista mersun alle 2,5L Turbodieselmoottoreista parhaan aihion viritettäväksi, niin mikä se olisi ja miten sen tekisit?

Haetaan siis voimaa ja kohtuullista kestoa.

Ettei menisi liian helpoksi, niin tässä muutamia ehtoja:

- 2.500L maksimi tilavuus.
- Vain rivi tai jakajapumppu kelpaa
- Moottorin pitää kestää noin vuosi päivittäisessä ajossa. Ei kuitenkaan enempää.
- Ei avaruusmateriaaleja
- ei 10.000e turboa

Ei muita rajoituksia.

Tällaisia utelee,

Teemu, Raisiosta
The older I get, The faster I was
Avatar
Sergey
Vannespesialisti
Vannespesialisti
Viestit: 12276
Liittynyt: Su 27.08.2006 17:12
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Sergey »

no se mersun oma vakio 250 turbodiesel jota ainaki tenavassa on ja varmaa lankustaki löytyy ;) Miten? Sen saa gurut kertoa.
Pajero 2005, Hullu-Pösö 2023, Skoda Citigo-e 2021
kms
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 23
Liittynyt: To 15.11.2007 23:20

Viesti Kirjoittaja kms »

Modelle kiitokset!

Tähän asti siis opittua että om602 olis hyvä aihio.

Neliventtiilimalleja rankaistaan suurlla kertoimella, joten sellaisen kuutiotilavuuden pitäisis olla paljon pienempi kuin 2.5L

Onko 2.3 konetta satavissa moniventiilitekniikalla?
The older I get, The faster I was
Avatar
Mika.T
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 8789
Liittynyt: Pe 17.10.2003 19:47

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

2.3 TurboD OM601 löytyy 2v tekniikalla vitosta.

2.2 Löytyy vaparina C ja E korista 16venttiilisenä. konetyyppi OM604
Avatar
vito500tkm
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1383
Liittynyt: To 27.07.2006 23:37

Viesti Kirjoittaja vito500tkm »

Paljonko viton koneista on max tehoa/vääntöä saatu? Siis silleen että kestää vielä ajossa.
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veskola »

vito500tkm kirjoitti:Paljonko viton koneista on max tehoa/vääntöä saatu? Siis silleen että kestää vielä ajossa.
Ei ne kestä edes tehtaan virityksellä :wink:

Eli vastaus on 75 HP / 100 Nm.
Lisää tietoa: www.skg.fi
Avatar
vito500tkm
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1383
Liittynyt: To 27.07.2006 23:37

Viesti Kirjoittaja vito500tkm »

veskola kirjoitti:
vito500tkm kirjoitti:Paljonko viton koneista on max tehoa/vääntöä saatu? Siis silleen että kestää vielä ajossa.
Ei ne kestä edes tehtaan virityksellä :wink:

Eli vastaus on 75 HP / 100 Nm.
Joo joo, tiedetään, heikosti kestää. Aattelin vain että onko jollain käynnyt sellaista vahinkoa että olis sattunut kestämään.
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veskola »

vito500tkm kirjoitti:Joo joo, tiedetään, heikosti kestää. Aattelin vain että onko jollain käynnyt sellaista vahinkoa, että olis sattunut kestämään.
Olisi muuten mukava nähdä noita om601 Vitojen teholappuja, mutta eipä ole kuin noita cdi moottoristen. Ne ovatkin nykyään jo komeita lappuja ja kestävätkin vielä pirulaiset.

Noita ei vieläkään taida olla 7 mm elementeillä kuin kolmisen kappaletta. Kait ne muut on hyvin kestänyt vakiotiiviteillä :wink: Tai jos niitä on enemmän niin ei muuta kun huutaa hep hep.
Lisää tietoa: www.skg.fi
kms
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 23
Liittynyt: To 15.11.2007 23:20

Viesti Kirjoittaja kms »

Mika.T kirjoitti:
2.2 Löytyy vaparina C ja E korista 16venttiilisenä. konetyyppi OM604
Onko kukaan turbottanut ko. vaparia?
The older I get, The faster I was
kms
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 23
Liittynyt: To 15.11.2007 23:20

Viesti Kirjoittaja kms »

Välijäähdyttäminen ei ole ongelma. Tilaa piisaa. Mitä tuollaisesta on saatavissa tehoissa/väännössä? Siis sovitettuna tähän "kestävyys vaatimukseeni".
The older I get, The faster I was
Avatar
Eicca_
Mersumies
Mersumies
Viestit: 730
Liittynyt: Ti 09.05.2006 05:55
Paikkakunta: Mäntsälä

Viesti Kirjoittaja Eicca_ »

Saiko muuten pumppu olla sähköinen pumppu? meinasin vaan jos saa niin jostain ruttutukusta 220cdi kone niin sieltä sais ainakin suht hyvin voimaa ja kestäiskin vielä melkopa luottettavasti 8)
M-B S124 E300 TDT Sportline(talviunilla keräämässä voimia), w201 rally edition, Audi Typ81TQ, VW T3 DOKA Syncro, VW T3 Bluestar multivan, kasa muita tölkkejä ja muutama ratalelu.
kms
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 23
Liittynyt: To 15.11.2007 23:20

Viesti Kirjoittaja kms »

Jakaja tai rivipumppu.
The older I get, The faster I was
kms
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 23
Liittynyt: To 15.11.2007 23:20

Viesti Kirjoittaja kms »

Kuinka pitkä/korkea ja painava on OM602 ?

Paljonko se on suurempi kuin esimerkiksi 4-sylinterinen OM601 ?

Toisinsanoen kumpaan on saatavissa parempi "teho/painosuhde?"

Vielähän ei ole päätetty tuleeko medän "keksintöön" mersua ollenkaan. Ainakin Volkkariharrastajat kehuu kovasti omiaan ja Mitsullakin on jokunen kiinnostava ehdokas... :D
The older I get, The faster I was
Avatar
Sergey
Vannespesialisti
Vannespesialisti
Viestit: 12276
Liittynyt: Su 27.08.2006 17:12
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Sergey »

Älä ny volkkaria ainakaa harkitse ;)
Pajero 2005, Hullu-Pösö 2023, Skoda Citigo-e 2021
hitsari
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 68
Liittynyt: Su 18.11.2007 20:07

Viesti Kirjoittaja hitsari »

Parasta ja tehokkainta ahdettua dieseltekniikkaa tarjoaa VW PHAETON 5.0 V 10 TDI tekniikalla 230 kW ( 313 hv), Mersun dieseltekniikassa OM 605 - tyypin 4-venttiilitekniikan moottori on parasta mitä saa markkinoilta, tosin 110 kW (150 hv ) teholla vakiona, kertoimen 3 voi lisätä kun hiukan pistelee moottoria.
kms
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 23
Liittynyt: To 15.11.2007 23:20

Viesti Kirjoittaja kms »

Ok,

Entä jos koitetaan pysytellä tuossa tehtävänannossa max. 2.5L ja 2-venttiiliä/sylinteri?
The older I get, The faster I was
Avatar
AM
Tuningspesialisti
Tuningspesialisti
Viestit: 3179
Liittynyt: To 03.04.2003 01:30
Paikkakunta: Keski-Suomi

Viesti Kirjoittaja AM »

Saako kysyä mitä tuollaisella kokoonpanolla on aikomus ajaa? Yrittänyt miettiä luokkaa missä rajana 2,5 litraa mutten keksi :lol: Vai tekeekö minimipainot tuollaisen rajoituksen? No vaikuttaahan tuo käyttötarkoituskin sitten koneen rakentamiseen, ainakin turboa ja muita hiluja valittaessa.
kms
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 23
Liittynyt: To 15.11.2007 23:20

Viesti Kirjoittaja kms »

Ahdetussa menee laskennallinen teho/painosuhde niin rajuksi että moottoritilavuus on käytännössä rajattava tuohon.

Asfaltilla olisi tarkoitus ajaa.

:wink:
The older I get, The faster I was
ytte
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 168
Liittynyt: Ma 08.12.2003 15:37
Paikkakunta: Pyhäjärvi

Viesti Kirjoittaja ytte »

Jos ruvetaan vertailemaan volkkarin ja mersun 5syl koneita keskenään niin ei kovin paljoa pisteitä vag kone saa. Ääni OM602:lle.
Risto V
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 154
Liittynyt: Ti 27.02.2007 17:50
Paikkakunta: satakunta

Viesti Kirjoittaja Risto V »

Mikäs se runko on kun vieläkin on salassa? :lol: voi ongelmaksi tulla tekniikan löytäminen :? en silti tiedä harvemmin olen nähnyt noita myynnissä :)
W124 200D 92 (yleellinen pappa mersu)
[img]http://img80.imageshack.us/img80/9778/kylkipy1ld2.jpg[/img]
hitsari
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 68
Liittynyt: Su 18.11.2007 20:07

Viesti Kirjoittaja hitsari »

VASTAUS: " PARAS MAHDOLLINEN AHDETTU DIESELMOOTTORI "

Eipä tuo VW V-10 niin mahdoton moottori kooltaan ole, pituutta samanverran kuin rivi viitosessa, leveyttä konehuoneen tilalta vaaditaan hiukan laveammin.
Viritysastekaan kyseisessä moottorissa ei ole korkea, kun vertaa esimerkiksi BMW:n ja Volvon rivimoottoreihin (diesel) verrattuna.
Se on eriasia mitä kyseinen moottori sitten kestää, kun laitetaan lisävoimaa moottoriin. Mutta jos kolmella kerrotaan suunniteltu lujuus, alkaa moottorin tehot olla lähellä tuhatta ( 1000 ) hevosvoimaa. Lisääkin kyllä on saatavissa, mutta sitten on jo kriittisten rakennekestävyyden rajat ylitetty.
Viimeksi muokannut hitsari, Ke 21.11.2007 11:53. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
kms
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 23
Liittynyt: To 15.11.2007 23:20

Viesti Kirjoittaja kms »

Paras mahdollinen ahdettu dieselmoottori, tietyillä ehdoilla. Pitää lukea pienelläkin painettu jossa annetaan reunaehtoja. Muutoinhan kysymys olisi ollut lapsellisen helppo, eikä aiheeseen olisi saatu keskustelua.

Kertauksen vuoksi:
2-venttiilinen 2.5L
tai
4-venttiilinen 2.0L

Tarvitaan n.400-500Nm vääntöä.

Vaaka alkaa kallistumaan OM602:n suuntaan.

Onko kukaan mitannut ko. moottorin pituutta, vaikkapa rullamitalla?
Tietääkö joku mitä OM602 painaa?
The older I get, The faster I was
Avatar
napa
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 7067
Liittynyt: Ke 23.08.2006 09:24
Paikkakunta: Seinäjoki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja napa »

eikö hinnalla ole mitään väliä :roll:
kms
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 23
Liittynyt: To 15.11.2007 23:20

Re: Paras mahdollinen ahdettu Diesel...

Viesti Kirjoittaja kms »

kms kirjoitti: Jos saisit valita vapaasti kaikista mersun alle 2,5L Turbodieselmoottoreista parhaan aihion viritettäväksi, niin mikä se olisi ja miten sen tekisit?

Haetaan siis voimaa ja kohtuullista kestoa.

Ettei menisi liian helpoksi, niin tässä muutamia ehtoja:

- 2.500L maksimi tilavuus.
- Vain rivi tai jakajapumppu kelpaa
- Moottorin pitää kestää noin vuosi päivittäisessä ajossa. Ei kuitenkaan enempää.
- Ei avaruusmateriaaleja
- ei 10.000e turboa

Ei muita rajoituksia.
Tässä siis kertauksen vuoksi.

Kalliit mutta hyvät ehdotukset kelpaavat myös, mutta kuten yllä lukee ovat "avaruusmateriaalit" kieltolistalla.
The older I get, The faster I was
hitsari
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 68
Liittynyt: Su 18.11.2007 20:07

Viesti Kirjoittaja hitsari »

Mersun OM 602 moottorin mitta on noin 62 cm kytkinkaavelin alumiinivälikaavelin kohdasta kampiakeslin siivan ulommaiseen kohtaan.
Pituutta lisää visko+siivistön sekä ohjaustehostinpumpun mittalisä, noin 5 cm.
Muistaakseni kyseinen moottori painaa apulaitteineen nesteineen noin 185 kg.
OM 601 sekä OM 603 mittapikkeamat 8 cm pituussunnassa vähemmän tai lisää.
Avatar
Timo L.
Moderator Admin
Moderator Admin
Viestit: 14195
Liittynyt: Ti 11.03.2003 19:16
Paikkakunta: Savonlinna

Viesti Kirjoittaja Timo L. »

hitsari kirjoitti: Muistaakseni kyseinen moottori painaa apulaitteineen nesteineen noin 185 kg.
Jep, Mikko K:lta kerran kysyin painoja, niin nähtävästi punnitut painot olivat

OM602.962 = 192 kg
OM603.960 = 217 kg.
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
2000 E 430 T 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
kms
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 23
Liittynyt: To 15.11.2007 23:20

Viesti Kirjoittaja kms »

Siispä asiaan.

Vihdoinkin.

Mitä joudutaan OM602:n tekemään että tuo 350hp ja 500Nm haave toteutuu?
The older I get, The faster I was
Avatar
napa
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 7067
Liittynyt: Ke 23.08.2006 09:24
Paikkakunta: Seinäjoki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja napa »

autoista ja tekniikasta pitää aina pystyä keskustelemaan "pieni pilke silmäkulmassa"...

350 hp ja 500 nm ei pitäis olla kauhean vaikeaa/ylitsepääsemätöntä millään nykyaikaisella 2 litraisella 4 venttiili kannella varustetulla dieselillä (tai 2,5 ltr 2 venttiili kannellisella) varmaan tuosta oman ducaton 2.5 tdi koneestakin sais juuri tuon 350 hp irti, jos ottais riskin...

tuo 350 hp kuitenkin on vielä niin "maltillinen" tehovaatimus, ettei tarvitse mitään erikoisia turbojakaan... taitaa normaali hx40 olla passeli.

taidetaan repiä tuollaisia arvoja jo vanhasta (joku -80 luvun lopun kone) 2,4 ltr:n hiluksin koneestakin :roll:

VW:n TDI koneetko on myös pois laskuista :roll: (missään ei ole muistaakseni mainittu, että moottorin pitäis juuri mersusta olla).

saako muuten käyttää vesiruiskua parantamassa välijäähdyttimen tehoa?
Avatar
nicnac
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 261
Liittynyt: Ma 19.01.2004 15:56
Paikkakunta: Lapua

Viesti Kirjoittaja nicnac »

Leppoosta moderointia...no kaipa se on turha mitään vinkkejä siis alkaa antamaan ylipäänsä.
kms
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 23
Liittynyt: To 15.11.2007 23:20

Viesti Kirjoittaja kms »

Modelle taas kiitos!

Napalle, oli siellä ekassa kysymyksessä, että nimenomaan mersu...

Eli äänestyksessä voitti OM602

Toki moottori muttereiksi tietysti aluksi.
Mutta siitä eteenpäin...

Onko joku tietty mäntätyyppi joka toimii parhaiten?
Onko joku tietty laakerimerkki jota pitää varoa?
Onko öljynpaineita ollut tapana korottaa? Miten?
Toimiiko vakio kansipahvi, vai onko käytetty esimerkiksi kuparirenkaita?
Paljonko puristussuhdetta lasketaan vai jääkö vakioksi?
Onko kiertokangille tehty jotain muuta kun suoruuden tarkastus ja mittaus? Kuulapuhallus? Kiilloitus?
Kaivetaanko kantta? Paljonko? Mistä?
Vaihdetaanko venttiilit isompiin? Koko?
Mikä nokka-akseli toimii parhaiten? Vakio? Virtasen?
Onko nokkaa ollut tapana ajoittaa johonkin päin? Mihin?
Pumppu tietenkin Mynästä? Vai muualta?
Onko suutinputkia suurennettu, paksunnettu, kovennettu?
Pärjääkö vakio vesipumppu vai pitääkö muuttaa kierroksia?
Onko vauhtipyörää kevennetty?
pitääkö jotain paikkaa vahvistaa?
Mistä löytyy ensimmäinen heikko paikka?

Tässä nyt aluksi muutama täsmentävä kysymys, kun kerran päästiin yksimielisyyteen parhaasta mallista.
:)
The older I get, The faster I was
Vastaa Viestiin