Paras mahdollinen ahdettu Diesel...
Kyllä tuo 350 heppaa alkaa olla kakslitrasesta dieselistä jo melko tiukassa. Ainakaan montaa tuon tehoista laitetta ei tule mieleen. Tuikku on jo aika lailla panostanut tuohon 2.15 kokoiseen cdi koneeseen ja vielä on matkaa aika lailla noihin lukuihin.napa kirjoitti:autoista ja tekniikasta pitää aina pystyä keskustelemaan "pieni pilke silmäkulmassa"...
350 hp ja 500 nm ei pitäis olla kauhean vaikeaa/ylitsepääsemätöntä millään nykyaikaisella 2 litraisella 4 venttiili kannella varustetulla dieselillä (tai 2,5 ltr 2 venttiili kannellisella) varmaan tuosta oman ducaton 2.5 tdi koneestakin sais juuri tuon 350 hp irti, jos ottais riskin...
tuo 350 hp kuitenkin on vielä niin "maltillinen" tehovaatimus, ettei tarvitse mitään erikoisia turbojakaan... taitaa normaali hx40 olla passeli.
taidetaan repiä tuollaisia arvoja jo vanhasta (joku -80 luvun lopun kone) 2,4 ltr:n hiluksin koneestakin
VW:n TDI koneetko on myös pois laskuista(missään ei ole muistaakseni mainittu, että moottorin pitäis juuri mersusta olla).
saako muuten käyttää vesiruiskua parantamassa välijäähdyttimen tehoa?
Jos autolla on tarkoitus ajaa jotain kilpaa, niin hx40 ja pieni moottori ei oo kovin herkkä yhdistelmä.
eli "oikea" vesiruisku on pois laskuista... se hieman hankaloittaa, mutta ei tee mahdottomaksi kuitenkaan...kms kirjoitti:Välijäähdyttimen ulkopuolinen vesiruiskutus on periaatteessa sallittu, mutta pitää vielä tarkastaa asia.
Se on kyllä käynyt mielessä.
Petri K. kanssa soitellaan kun rantautuu Suomeen.
ja kilpaa kun ajetaan, niin ei päästetä kierroksia liian alas, että turbo kuolis

Tähän mitään täsmentäviä kellään?kms kirjoitti: Eli äänestyksessä voitti OM602
Toki moottori muttereiksi tietysti aluksi.
Mutta siitä eteenpäin...
Onko joku tietty mäntätyyppi joka toimii parhaiten?
Onko joku tietty laakerimerkki jota pitää varoa?
Onko öljynpaineita ollut tapana korottaa? Miten?
Toimiiko vakio kansipahvi, vai onko käytetty esimerkiksi kuparirenkaita?
Paljonko puristussuhdetta lasketaan vai jääkö vakioksi?
Onko kiertokangille tehty jotain muuta kun suoruuden tarkastus ja mittaus? Kuulapuhallus? Kiilloitus?
Kaivetaanko kantta? Paljonko? Mistä?
Vaihdetaanko venttiilit isompiin? Koko?
Mikä nokka-akseli toimii parhaiten? Vakio? Virtasen?
Onko nokkaa ollut tapana ajoittaa johonkin päin? Mihin?
Pumppu tietenkin Mynästä? Vai muualta?
Onko suutinputkia suurennettu, paksunnettu, kovennettu?
Pärjääkö vakio vesipumppu vai pitääkö muuttaa kierroksia?
Onko vauhtipyörää kevennetty?
pitääkö jotain paikkaa vahvistaa?
Mistä löytyy ensimmäinen heikko paikka?
Tässä nyt aluksi muutama täsmentävä kysymys, kun kerran päästiin yksimielisyyteen parhaasta mallista.
The older I get, The faster I was
Vokkarimiehenä ehdotan ihan uhallanikin 1.9 TDI konetta. Omastani irtosi pienien modausten jälkeen(lue: Kaikki raha on mennyt mitä on ollut) 195kw ja 517nm. Mielestäni ihan varteenotettava vaihtoehto jos pienempää moottoria on hakemassa. Tuo pysyi vielä kasassa vakio alakerran kanssa, mutta seuraavaa tasoa tavoitellessa on tullut hommattua H-profiili veivit ja muuta pientä. Tuosta olisi varmaan huipputehoa vielä saanut lisääkin jos olisi raaskinut. Seuraavaan versioon tavoitteena vielä vähän laajempi käyttöalue. Lähinnä kuitenkin yläpäähän. Ei tuota enempää alavääntöä kyllä kovin monessa paikassa pääsisi kuitenkaan hyödyntämään.


diipa daapa...
- konjamiini
- Turbospesialisti
- Viestit: 346
- Liittynyt: La 19.06.2004 15:11
- Paikkakunta: K-Pohojanmaa
1.Vakio turbon mäntä (tuskin kovin moni edes kokeillut muita)kms kirjoitti:Tähän mitään täsmentäviä kellään?kms kirjoitti: Eli äänestyksessä voitti OM602
Toki moottori muttereiksi tietysti aluksi.
Mutta siitä eteenpäin...
Onko joku tietty mäntätyyppi joka toimii parhaiten?
Onko joku tietty laakerimerkki jota pitää varoa?
Onko öljynpaineita ollut tapana korottaa? Miten?
Toimiiko vakio kansipahvi, vai onko käytetty esimerkiksi kuparirenkaita?
Paljonko puristussuhdetta lasketaan vai jääkö vakioksi?
Onko kiertokangille tehty jotain muuta kun suoruuden tarkastus ja mittaus? Kuulapuhallus? Kiilloitus?
Kaivetaanko kantta? Paljonko? Mistä?
Vaihdetaanko venttiilit isompiin? Koko?
Mikä nokka-akseli toimii parhaiten? Vakio? Virtasen?
Onko nokkaa ollut tapana ajoittaa johonkin päin? Mihin?
Pumppu tietenkin Mynästä? Vai muualta?
Onko suutinputkia suurennettu, paksunnettu, kovennettu?
Pärjääkö vakio vesipumppu vai pitääkö muuttaa kierroksia?
Onko vauhtipyörää kevennetty?
pitääkö jotain paikkaa vahvistaa?
Mistä löytyy ensimmäinen heikko paikka?
Tässä nyt aluksi muutama täsmentävä kysymys, kun kerran päästiin yksimielisyyteen parhaasta mallista.
2.?
3.Ei
4.OM605:n turbon peltitiiviste(muutaman vesireiän joutuu poraan)
5. Ehottaisin jättämään vakioksi ja kokeilemaan.
6. Vaiha vankemmat kanget.
7. kannattaa portata
8. Ei välttämättä
9.? vakio toimii yllättävän hyvin.
10. Mynästä tietenki

11. Vakiot toimii ja riittää.
12. Tottahan nopeampi vesikierto on hyvästä.
13. Ihan miten tykkää.
14. ja 15.= Kanget.
Edellämainitut täysin omia mielipiteitä, uskoo ken tahtoo.

Mutta muut voi jatkaa...
Kiitos mahtavasta vastauksesta!
4.OM605:n turbon peltitiiviste(muutaman vesireiän joutuu poraan)
Porataanko summassa vai onko muistikuvaa mihin porataan?
6. Vaiha vankemmat kanget.
Mitä kankia on käytetty? Jonkun toisen moottorin vai kilpakäytön H-profiili kankia? Onko joku tietty merkki?
4.OM605:n turbon peltitiiviste(muutaman vesireiän joutuu poraan)
Porataanko summassa vai onko muistikuvaa mihin porataan?

6. Vaiha vankemmat kanget.
Mitä kankia on käytetty? Jonkun toisen moottorin vai kilpakäytön H-profiili kankia? Onko joku tietty merkki?
The older I get, The faster I was
- konjamiini
- Turbospesialisti
- Viestit: 346
- Liittynyt: La 19.06.2004 15:11
- Paikkakunta: K-Pohojanmaa
4. vanhasta tiivisteestä mallia vaan... Ei tarvi montaa reikää porata. Porausjäysteet poistettava huolellisesti.kms kirjoitti:Kiitos mahtavasta vastauksesta!
4.OM605:n turbon peltitiiviste(muutaman vesireiän joutuu poraan)
Porataanko summassa vai onko muistikuvaa mihin porataan?![]()
6. Vaiha vankemmat kanget.
Mitä kankia on käytetty? Jonkun toisen moottorin vai kilpakäytön H-profiili kankia? Onko joku tietty merkki?
6. Ei millään jaksa muistaa, kyllä niitä jotkut tais joskus muinoin teettää. muistaisko joku muu...
Kestää toki. Jos ei nyt ihan mahdottomia ( 3 bar) ylipaineita käytetä.
Täytökset syliteriryhmässä kohdalleen, ja ahtopaineet hyvin jäähdytettynä 2 baariin ylipainetta, niin eiköhön voimaa ja vääntöä löydy riittävästi. Hiukan muutakin herkkyyttä kormanottokyvyn parantamiseksi voisi tehdä. Jos nuo tehot eivät riitä, niin sitten alkaa palamaan rahaa moottorin laittoon.
Täytökset syliteriryhmässä kohdalleen, ja ahtopaineet hyvin jäähdytettynä 2 baariin ylipainetta, niin eiköhön voimaa ja vääntöä löydy riittävästi. Hiukan muutakin herkkyyttä kormanottokyvyn parantamiseksi voisi tehdä. Jos nuo tehot eivät riitä, niin sitten alkaa palamaan rahaa moottorin laittoon.