Paras mahdollinen ahdettu Diesel...

Asiaa ahtimista ja ahtamisesta.
Avatar
MJF
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 165
Liittynyt: Ma 08.12.2003 17:57
Paikkakunta: Oulainen

Viesti Kirjoittaja MJF »

Eikös se Petri K jo tarjonnut jossain välissä aikasemmin valmista kantta?
Avatar
JP74
Turbospesialisti
Turbospesialisti
Viestit: 2781
Liittynyt: To 17.06.2004 06:59
Paikkakunta: Palokka

Viesti Kirjoittaja JP74 »

napa kirjoitti:autoista ja tekniikasta pitää aina pystyä keskustelemaan "pieni pilke silmäkulmassa"...

350 hp ja 500 nm ei pitäis olla kauhean vaikeaa/ylitsepääsemätöntä millään nykyaikaisella 2 litraisella 4 venttiili kannella varustetulla dieselillä (tai 2,5 ltr 2 venttiili kannellisella) varmaan tuosta oman ducaton 2.5 tdi koneestakin sais juuri tuon 350 hp irti, jos ottais riskin...

tuo 350 hp kuitenkin on vielä niin "maltillinen" tehovaatimus, ettei tarvitse mitään erikoisia turbojakaan... taitaa normaali hx40 olla passeli.

taidetaan repiä tuollaisia arvoja jo vanhasta (joku -80 luvun lopun kone) 2,4 ltr:n hiluksin koneestakin :roll:

VW:n TDI koneetko on myös pois laskuista :roll: (missään ei ole muistaakseni mainittu, että moottorin pitäis juuri mersusta olla).

saako muuten käyttää vesiruiskua parantamassa välijäähdyttimen tehoa?
Kyllä tuo 350 heppaa alkaa olla kakslitrasesta dieselistä jo melko tiukassa. Ainakaan montaa tuon tehoista laitetta ei tule mieleen. Tuikku on jo aika lailla panostanut tuohon 2.15 kokoiseen cdi koneeseen ja vielä on matkaa aika lailla noihin lukuihin.

Jos autolla on tarkoitus ajaa jotain kilpaa, niin hx40 ja pieni moottori ei oo kovin herkkä yhdistelmä.
kms
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 23
Liittynyt: To 15.11.2007 23:20

Viesti Kirjoittaja kms »

Välijäähdyttimen ulkopuolinen vesiruiskutus on periaatteessa sallittu, mutta pitää vielä tarkastaa asia.
Se on kyllä käynyt mielessä.

Petri K. kanssa soitellaan kun rantautuu Suomeen.
The older I get, The faster I was
Avatar
napa
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 7067
Liittynyt: Ke 23.08.2006 09:24
Paikkakunta: Seinäjoki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja napa »

kms kirjoitti:Välijäähdyttimen ulkopuolinen vesiruiskutus on periaatteessa sallittu, mutta pitää vielä tarkastaa asia.
Se on kyllä käynyt mielessä.

Petri K. kanssa soitellaan kun rantautuu Suomeen.
eli "oikea" vesiruisku on pois laskuista... se hieman hankaloittaa, mutta ei tee mahdottomaksi kuitenkaan...

ja kilpaa kun ajetaan, niin ei päästetä kierroksia liian alas, että turbo kuolis :wink:
kms
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 23
Liittynyt: To 15.11.2007 23:20

Viesti Kirjoittaja kms »

kms kirjoitti: Eli äänestyksessä voitti OM602

Toki moottori muttereiksi tietysti aluksi.
Mutta siitä eteenpäin...

Onko joku tietty mäntätyyppi joka toimii parhaiten?
Onko joku tietty laakerimerkki jota pitää varoa?
Onko öljynpaineita ollut tapana korottaa? Miten?
Toimiiko vakio kansipahvi, vai onko käytetty esimerkiksi kuparirenkaita?
Paljonko puristussuhdetta lasketaan vai jääkö vakioksi?
Onko kiertokangille tehty jotain muuta kun suoruuden tarkastus ja mittaus? Kuulapuhallus? Kiilloitus?
Kaivetaanko kantta? Paljonko? Mistä?
Vaihdetaanko venttiilit isompiin? Koko?
Mikä nokka-akseli toimii parhaiten? Vakio? Virtasen?
Onko nokkaa ollut tapana ajoittaa johonkin päin? Mihin?
Pumppu tietenkin Mynästä? Vai muualta?
Onko suutinputkia suurennettu, paksunnettu, kovennettu?
Pärjääkö vakio vesipumppu vai pitääkö muuttaa kierroksia?
Onko vauhtipyörää kevennetty?
pitääkö jotain paikkaa vahvistaa?
Mistä löytyy ensimmäinen heikko paikka?

Tässä nyt aluksi muutama täsmentävä kysymys, kun kerran päästiin yksimielisyyteen parhaasta mallista.
:)
Tähän mitään täsmentäviä kellään?
The older I get, The faster I was
hatemi
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 183
Liittynyt: Ma 17.04.2006 15:32
Paikkakunta: JKL

Viesti Kirjoittaja hatemi »

Vokkarimiehenä ehdotan ihan uhallanikin 1.9 TDI konetta. Omastani irtosi pienien modausten jälkeen(lue: Kaikki raha on mennyt mitä on ollut) 195kw ja 517nm. Mielestäni ihan varteenotettava vaihtoehto jos pienempää moottoria on hakemassa. Tuo pysyi vielä kasassa vakio alakerran kanssa, mutta seuraavaa tasoa tavoitellessa on tullut hommattua H-profiili veivit ja muuta pientä. Tuosta olisi varmaan huipputehoa vielä saanut lisääkin jos olisi raaskinut. Seuraavaan versioon tavoitteena vielä vähän laajempi käyttöalue. Lähinnä kuitenkin yläpäähän. Ei tuota enempää alavääntöä kyllä kovin monessa paikassa pääsisi kuitenkaan hyödyntämään.

Kuva
diipa daapa...
Avatar
konjamiini
Turbospesialisti
Turbospesialisti
Viestit: 346
Liittynyt: La 19.06.2004 15:11
Paikkakunta: K-Pohojanmaa

Viesti Kirjoittaja konjamiini »

kms kirjoitti:
kms kirjoitti: Eli äänestyksessä voitti OM602

Toki moottori muttereiksi tietysti aluksi.
Mutta siitä eteenpäin...

Onko joku tietty mäntätyyppi joka toimii parhaiten?
Onko joku tietty laakerimerkki jota pitää varoa?
Onko öljynpaineita ollut tapana korottaa? Miten?
Toimiiko vakio kansipahvi, vai onko käytetty esimerkiksi kuparirenkaita?
Paljonko puristussuhdetta lasketaan vai jääkö vakioksi?
Onko kiertokangille tehty jotain muuta kun suoruuden tarkastus ja mittaus? Kuulapuhallus? Kiilloitus?
Kaivetaanko kantta? Paljonko? Mistä?
Vaihdetaanko venttiilit isompiin? Koko?
Mikä nokka-akseli toimii parhaiten? Vakio? Virtasen?
Onko nokkaa ollut tapana ajoittaa johonkin päin? Mihin?
Pumppu tietenkin Mynästä? Vai muualta?
Onko suutinputkia suurennettu, paksunnettu, kovennettu?
Pärjääkö vakio vesipumppu vai pitääkö muuttaa kierroksia?
Onko vauhtipyörää kevennetty?
pitääkö jotain paikkaa vahvistaa?
Mistä löytyy ensimmäinen heikko paikka?

Tässä nyt aluksi muutama täsmentävä kysymys, kun kerran päästiin yksimielisyyteen parhaasta mallista.
:)
Tähän mitään täsmentäviä kellään?
1.Vakio turbon mäntä (tuskin kovin moni edes kokeillut muita)
2.?
3.Ei
4.OM605:n turbon peltitiiviste(muutaman vesireiän joutuu poraan)
5. Ehottaisin jättämään vakioksi ja kokeilemaan.
6. Vaiha vankemmat kanget.
7. kannattaa portata
8. Ei välttämättä
9.? vakio toimii yllättävän hyvin.
10. Mynästä tietenki :D
11. Vakiot toimii ja riittää.
12. Tottahan nopeampi vesikierto on hyvästä.
13. Ihan miten tykkää.
14. ja 15.= Kanget.

Edellämainitut täysin omia mielipiteitä, uskoo ken tahtoo. :lol:
Mutta muut voi jatkaa...
kms
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 23
Liittynyt: To 15.11.2007 23:20

Viesti Kirjoittaja kms »

Kiitos mahtavasta vastauksesta!

4.OM605:n turbon peltitiiviste(muutaman vesireiän joutuu poraan)
Porataanko summassa vai onko muistikuvaa mihin porataan? :lol:

6. Vaiha vankemmat kanget.
Mitä kankia on käytetty? Jonkun toisen moottorin vai kilpakäytön H-profiili kankia? Onko joku tietty merkki?
The older I get, The faster I was
Avatar
konjamiini
Turbospesialisti
Turbospesialisti
Viestit: 346
Liittynyt: La 19.06.2004 15:11
Paikkakunta: K-Pohojanmaa

Viesti Kirjoittaja konjamiini »

kms kirjoitti:Kiitos mahtavasta vastauksesta!

4.OM605:n turbon peltitiiviste(muutaman vesireiän joutuu poraan)
Porataanko summassa vai onko muistikuvaa mihin porataan? :lol:

6. Vaiha vankemmat kanget.
Mitä kankia on käytetty? Jonkun toisen moottorin vai kilpakäytön H-profiili kankia? Onko joku tietty merkki?
4. vanhasta tiivisteestä mallia vaan... Ei tarvi montaa reikää porata. Porausjäysteet poistettava huolellisesti.

6. Ei millään jaksa muistaa, kyllä niitä jotkut tais joskus muinoin teettää. muistaisko joku muu...
Avatar
epk
Valvoja
Valvoja
Viestit: 12761
Liittynyt: Pe 04.04.2003 15:13
Paikkakunta: 02

Viesti Kirjoittaja epk »

kms kirjoitti:Kiitos mahtavasta vastauksesta!

4.OM605:n turbon peltitiiviste(muutaman vesireiän joutuu poraan)
Porataanko summassa vai onko muistikuvaa mihin porataan? :lol:

vanhasta mallia :idea:
Avatar
nokileka
Mersumies
Mersumies
Viestit: 515
Liittynyt: La 17.04.2004 00:19

Viesti Kirjoittaja nokileka »

Taitaa 605 tai 606 turbon vakioveivit kestää aika paljon vääntöä eli ahtopainetta? :shock:
1992 W201 & S124 [size=75]TURBODIESEL[/size]
peikko
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 15
Liittynyt: To 22.11.2007 18:22

Viesti Kirjoittaja peikko »

Kestää toki. Jos ei nyt ihan mahdottomia ( 3 bar) ylipaineita käytetä.
Täytökset syliteriryhmässä kohdalleen, ja ahtopaineet hyvin jäähdytettynä 2 baariin ylipainetta, niin eiköhön voimaa ja vääntöä löydy riittävästi. Hiukan muutakin herkkyyttä kormanottokyvyn parantamiseksi voisi tehdä. Jos nuo tehot eivät riitä, niin sitten alkaa palamaan rahaa moottorin laittoon.
Vastaa Viestiin