W123 automaatin ryömintä liukkaalla
W123 automaatin ryömintä liukkaalla
Äh, onpa tullut jo pari kertaa näillä liukkailla todettua, kuinka eteen(tai taakse-)päin pyrkivä auto tuo W123 on. Nimittäin jos ajat tyhjäkäynnillä ryömintävauhtia eteenpäin, ja mielitekona on pysäyttää auton liike jarrua painamalla; painat jarrua ja katso: mitään ei tapahdu!
Tai no, etujarrut lukkiutuvat mutta liike jatkuu. Eli jarrut ovat aivan liian etupainotteiset. Tämähän on W123:n (ja aika monen muun M-B -mallin) perisynti. Erityistä haittaa itselleni tästä on vain liukkaalla.
Millä tavalla tuota tilannetta voisi korjata? Takasatulat ovat uudenveroiset kuin myös palat ja nesteet, ja liukupinnoilla on kuparitahnaa, eli jarrujen puolelle lienee turha kajota.
Onko ainoa keino pienentää tyhjäkäyntiä? Tästä vaan seuraa ikävä sivuvaikutus nelislinterisessä moottorissa. Laatikossakin on jo suht matalat paineet, jos se ryömintään vaikuttaa. Vinkkejä, tack.
Tai no, etujarrut lukkiutuvat mutta liike jatkuu. Eli jarrut ovat aivan liian etupainotteiset. Tämähän on W123:n (ja aika monen muun M-B -mallin) perisynti. Erityistä haittaa itselleni tästä on vain liukkaalla.
Millä tavalla tuota tilannetta voisi korjata? Takasatulat ovat uudenveroiset kuin myös palat ja nesteet, ja liukupinnoilla on kuparitahnaa, eli jarrujen puolelle lienee turha kajota.
Onko ainoa keino pienentää tyhjäkäyntiä? Tästä vaan seuraa ikävä sivuvaikutus nelislinterisessä moottorissa. Laatikossakin on jo suht matalat paineet, jos se ryömintään vaikuttaa. Vinkkejä, tack.
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
2000 E 430 T 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
2000 E 430 T 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
jarrut
w115 koppasessa mersussa on samaa vikaa mutta asia korjaantuu jos teet täydellisen jarruremontin. Ottaa nimittäin takajarrut niin hyvin kiinni ettei pysty edes kumia polttamaan.
Itse tein seuraavan operaation:
Jarrupääsylinteri auki ja uudet tiivisteet sinne.
Takaa jarrusatulat auki, jarrusatulasta männät irti ja 320 santapaperilla kevyt hionta mäntiin ja myös uudet tiivisteet satuloihin.
Itse tein seuraavan operaation:
Jarrupääsylinteri auki ja uudet tiivisteet sinne.
Takaa jarrusatulat auki, jarrusatulasta männät irti ja 320 santapaperilla kevyt hionta mäntiin ja myös uudet tiivisteet satuloihin.
- Olli Lajunen
- Asiantuntija
- Viestit: 1226
- Liittynyt: Ti 29.04.2003 00:05
- Paikkakunta: Yppäri
Minulla on takapainoiset jarrut (W115). Liukkaalla lukkiutuu takapyörätkin helposti.
Joka renkaanvaihdossa liikutellaan mäntiä (rengasraudalla sisäänpäin ja polkemalla ulos) useamman kerran edes takaisin etteivät jumittaisi.
Hyvin on toiminut tähän asti. En tiedä auttaisiko tuollainen "herkistäminen" myös W123:ssa.
Ainakin jarrusatulat ovat samat...
Joka renkaanvaihdossa liikutellaan mäntiä (rengasraudalla sisäänpäin ja polkemalla ulos) useamman kerran edes takaisin etteivät jumittaisi.
Hyvin on toiminut tähän asti. En tiedä auttaisiko tuollainen "herkistäminen" myös W123:ssa.
Ainakin jarrusatulat ovat samat...
W115 200D 2.4 sttppdic 5/75
W211 E 320 CDI T 4Matic 10/05
W212 E 250 CDI T 4Matic 05/13
Exä: W202 220 -96
W211 E 320 CDI T 4Matic 10/05
W212 E 250 CDI T 4Matic 05/13
Exä: W202 220 -96
Kuten sanoin, niin jarrujen osalta auto on mainiossa kunnossa. Tosin tuohon pääsylinteriin ei ole kajottu. Mutta onko mitään muuta keinoa vähentää tuota liukkaalla ryömimistä... etupaino-jarruista ei muuten ole haittaa.
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
2000 E 430 T 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
2000 E 430 T 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
-
- Mersumies
- Viestit: 1445
- Liittynyt: To 13.03.2003 13:43
sama vika
Sama juttu 126:ssa, mutta ongelma poistuu, kun painaa jarrua lisää. Ei jarrut ole liikaa etupainotteiset, vaan takapyrät pyrkivät vaan pyörimään enemmän vaihde päällä ja sen takia vaativat enemmän jarruvoimaa....tietenkin.
Normaalisti etujarrut ovat aina tehokkaammat ja menevät ensiksi lukkoon.
Älä mieti turhaan mitään jarruremontteja.
Normaalisti etujarrut ovat aina tehokkaammat ja menevät ensiksi lukkoon.
Älä mieti turhaan mitään jarruremontteja.
lisää
Ei vika - vaan ominaisuus
( korostuu juuri Automatikeissa )
MB autoissahan ei ole mitään paineentasausventtiiliä sinne takajarruille.
Jos kaikki on kerran kunnossa, niin tuo tyhjäkäynnin pudotus on ainoa
'hillike '. Ja kannattaa tosiaan opetella/ opettaa ( kakkoskuskillekin ),
tuo automaatin vapaalle heitto. Muutama auto on kuulemma peruuteltu peilijäällä mikä minnekin...

MB autoissahan ei ole mitään paineentasausventtiiliä sinne takajarruille.
Jos kaikki on kerran kunnossa, niin tuo tyhjäkäynnin pudotus on ainoa
'hillike '. Ja kannattaa tosiaan opetella/ opettaa ( kakkoskuskillekin ),
tuo automaatin vapaalle heitto. Muutama auto on kuulemma peruuteltu peilijäällä mikä minnekin...
1973 450 SL, 1980 200, 1993 E 300D-24, 1994 C 180, 1997 C 230 T, 2003 E 240 T, 2010 C 200 T
Sama murhe oli joskus W201:ssä, kun outoa kuskia ei voinut laittaa talvisaikaan rattiin - oli jännittäviä hetkiä liikaa.
Ensiavuksi voin suositella hiukan pienentämään tyhjäkäyntiä ja laittamaan paremmat renkaat alle.
Synteettiset laatikkoöljyt saattaa helpottaa myös hieman. Laatikon paineita säätämällä saa varmaan ilmiön pois mutta silloin on vaarassa polttaa laatikosta kitkapinnat.
Samaa ilmiötä en ole huomannut kummassakaan W124 mersussa taitavat olla niin paljon raskaampia vierintävastukseltaan, jottei pienellä työnnöllä liiku mihinkään.
Ensiavuksi voin suositella hiukan pienentämään tyhjäkäyntiä ja laittamaan paremmat renkaat alle.
Synteettiset laatikkoöljyt saattaa helpottaa myös hieman. Laatikon paineita säätämällä saa varmaan ilmiön pois mutta silloin on vaarassa polttaa laatikosta kitkapinnat.
Samaa ilmiötä en ole huomannut kummassakaan W124 mersussa taitavat olla niin paljon raskaampia vierintävastukseltaan, jottei pienellä työnnöllä liiku mihinkään.
helppo "korjaus" tuohon on polkasta jarrua voimalla että takarenkaatkin lukkiutuu.. ei tietenkään sellasesta vauhdista että jotain voisi sattua.. itellä abs:n kanssa vähän vaikeampaa.. luulis että abs heittää pois päältä todella pienissä vauhdeissa mutta eipä tunnu löysäävän vaan rutisee loppuun saakka. tämä tosin vain todella peilijäällä....
- adenauer300
- Asiantuntija
- Viestit: 1866
- Liittynyt: Ma 14.04.2003 13:05
- Paikkakunta: Espoo
Itse säädätin W123 250 automaatin laatikon paineet Pitäjänmäen Veholla. Ei ryömi enään ja vaihtaminen on todella jämptiä ( tosin koneella ja laatikolla on ajettu vasta 115tkm).
Mersut: 1952 W186 / 1957 W180 / 1968 W108 / 1981 W123 / 1989 C126 / 2001 W210
+ prätkiä ja mopoja läjä
Kuvia romuista:
http://s253.photobucket.com/user/adenauer300/library/?page=0
+ prätkiä ja mopoja läjä
Kuvia romuista:
http://s253.photobucket.com/user/adenauer300/library/?page=0
Jees, kiitoksia vinkeistä. Kyllähän ne takajarrut tietty lukittuu, kun jarrua painaa voimakkaammin. Itse asiassa harvemmin jarrua joutuu niin lujasti painamaan, että ne lukittuvat.. siinä mielessä nämä pääkallokelithän ovat ideaalit takajarrujen verryttelemiselle.
En aio kuitenkaan säätää tyhjäkäyntiä pienemmälle, ja laatikon säätöjäkään en käy muuttamaan, kun vasta sain ne säädettyä sellaisiksi kuin halusin. Pitää vaan siis ennakoida.
En aio kuitenkaan säätää tyhjäkäyntiä pienemmälle, ja laatikon säätöjäkään en käy muuttamaan, kun vasta sain ne säädettyä sellaisiksi kuin halusin. Pitää vaan siis ennakoida.

Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
2000 E 430 T 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
2000 E 430 T 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
Etkö sinä polkaise "käsijarrua" päälle aina autosta lähtiessäsi?kalev kirjoitti:Automaatimersuissa vaan ei oikein tahdo toimia tuo "käsijarru", kun ei oikein tule käytettyä sitä vai mitenkä teilla
Paras ja helpoin kässärin huoltotoimenpide on käyttää sitä säännöllissti, eikä vain naksautta pari ensimmäistä pykälää, vaan todella vetää liinat kiinni.
Suoraksi kipsattu polvikin "jäätyy" parissa kuukaudessa, miksei sitten ruosteelle altis jarrumekanismi...
Tuosta tomaatin ryöminnästä:
liukkaalla voi jättää vedon päälle ja hypätä itse työntämään. Tyjäkäynnillä nopeus on niin pieni, että hyvin kerkiää kyytiin, kun saa koslan irti...
Ainakin minä tein aikoinaan tuota "Cosvortilla" (=-67 mallinen pikkulohko-Impala). Naapurin mielestä siinä kaasarikin oli isompi kuin hänellä koko kone...
Haluan isona ruuvimeisselinkuljettajaksi [img]http://www.my-smileys.de/smileys2/autofahrer.gif[/img]
[url=http://kotisivu.mtv3.fi/mb250td][b]BlueLady[/b] W124 250 TD[/url]
[url=http://kotisivu.mtv3.fi/mb250td][b]BlueLady[/b] W124 250 TD[/url]
Yep, kyllä seisontajarrua on ehdottomasti käytettävä myös automaatissa. P-asennon "jarruna" kun kai toimii vain joku pieni kynsi jotain ratasta vasten vai miten se oli...
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
2000 E 430 T 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
2000 E 430 T 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
Jarrujen etupainoisuus ei ole vika vaan tarkoituksellinen tapa toimia.
Jos jarrut olisivat takapainoiset niin liukkaalla jarrutettaessa takaosasto pyrkisi varsin nopealla tempolla sivukautta ohi keulan. Kuivalla taas auton painopiste siirtyy jarrutettaessa voimakkaasti eteen jolloin takapainoiset jarrut olisivat varsin tehottomat kevyellä pedaalin käytöllä. Voimakkaampi paine pedaaliin vaan ylämäki odottelussa liukkaalla tai "käsijarrun" käyttö.
Marcus
Jos jarrut olisivat takapainoiset niin liukkaalla jarrutettaessa takaosasto pyrkisi varsin nopealla tempolla sivukautta ohi keulan. Kuivalla taas auton painopiste siirtyy jarrutettaessa voimakkaasti eteen jolloin takapainoiset jarrut olisivat varsin tehottomat kevyellä pedaalin käytöllä. Voimakkaampi paine pedaaliin vaan ylämäki odottelussa liukkaalla tai "käsijarrun" käyttö.
Marcus