W123 automaatin ryömintä liukkaalla

Mallit, ominaisuudet, varusteet, kokemukset jne.
Vastaa Viestiin
Avatar
Timo L.
Moderator Admin
Moderator Admin
Viestit: 14242
Liittynyt: Ti 11.03.2003 19:16
Paikkakunta: Savonlinna

W123 automaatin ryömintä liukkaalla

Viesti Kirjoittaja Timo L. »

Äh, onpa tullut jo pari kertaa näillä liukkailla todettua, kuinka eteen(tai taakse-)päin pyrkivä auto tuo W123 on. Nimittäin jos ajat tyhjäkäynnillä ryömintävauhtia eteenpäin, ja mielitekona on pysäyttää auton liike jarrua painamalla; painat jarrua ja katso: mitään ei tapahdu!
Tai no, etujarrut lukkiutuvat mutta liike jatkuu. Eli jarrut ovat aivan liian etupainotteiset. Tämähän on W123:n (ja aika monen muun M-B -mallin) perisynti. Erityistä haittaa itselleni tästä on vain liukkaalla.

Millä tavalla tuota tilannetta voisi korjata? Takasatulat ovat uudenveroiset kuin myös palat ja nesteet, ja liukupinnoilla on kuparitahnaa, eli jarrujen puolelle lienee turha kajota.
Onko ainoa keino pienentää tyhjäkäyntiä? Tästä vaan seuraa ikävä sivuvaikutus nelislinterisessä moottorissa. Laatikossakin on jo suht matalat paineet, jos se ryömintään vaikuttaa. Vinkkejä, tack.
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
2000 E 430 T 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
Avatar
aomh
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 175
Liittynyt: Ma 15.09.2003 15:43
Paikkakunta: Rajamäki

jarrut

Viesti Kirjoittaja aomh »

w115 koppasessa mersussa on samaa vikaa mutta asia korjaantuu jos teet täydellisen jarruremontin. Ottaa nimittäin takajarrut niin hyvin kiinni ettei pysty edes kumia polttamaan.

Itse tein seuraavan operaation:

Jarrupääsylinteri auki ja uudet tiivisteet sinne.
Takaa jarrusatulat auki, jarrusatulasta männät irti ja 320 santapaperilla kevyt hionta mäntiin ja myös uudet tiivisteet satuloihin.
Avatar
Olli Lajunen
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1226
Liittynyt: Ti 29.04.2003 00:05
Paikkakunta: Yppäri

Viesti Kirjoittaja Olli Lajunen »

Minulla on takapainoiset jarrut (W115). Liukkaalla lukkiutuu takapyörätkin helposti.
Joka renkaanvaihdossa liikutellaan mäntiä (rengasraudalla sisäänpäin ja polkemalla ulos) useamman kerran edes takaisin etteivät jumittaisi.
Hyvin on toiminut tähän asti. En tiedä auttaisiko tuollainen "herkistäminen" myös W123:ssa.
Ainakin jarrusatulat ovat samat...
W115 200D 2.4 sttppdic 5/75
W211 E 320 CDI T 4Matic 10/05
W212 E 250 CDI T 4Matic 05/13
Exä: W202 220 -96
Avatar
Timo L.
Moderator Admin
Moderator Admin
Viestit: 14242
Liittynyt: Ti 11.03.2003 19:16
Paikkakunta: Savonlinna

Viesti Kirjoittaja Timo L. »

Kuten sanoin, niin jarrujen osalta auto on mainiossa kunnossa. Tosin tuohon pääsylinteriin ei ole kajottu. Mutta onko mitään muuta keinoa vähentää tuota liukkaalla ryömimistä... etupaino-jarruista ei muuten ole haittaa.
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
2000 E 430 T 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
Jokko Päivärinne
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1445
Liittynyt: To 13.03.2003 13:43

sama vika

Viesti Kirjoittaja Jokko Päivärinne »

Sama juttu 126:ssa, mutta ongelma poistuu, kun painaa jarrua lisää. Ei jarrut ole liikaa etupainotteiset, vaan takapyrät pyrkivät vaan pyörimään enemmän vaihde päällä ja sen takia vaativat enemmän jarruvoimaa....tietenkin.

Normaalisti etujarrut ovat aina tehokkaammat ja menevät ensiksi lukkoon.

Älä mieti turhaan mitään jarruremontteja.
Avatar
raul
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 2966
Liittynyt: Ma 09.06.2003 13:22
Paikkakunta: Etelä

Viesti Kirjoittaja raul »

Niin ja pidä vaan ne tyhjäkäyntikierroksetkin mieluummin alhaalla, parempi laatikolle. Itellä jarrulla 500 rpm, P:llä n.750 rpm (näissä rajoissa kuulemma tomaatilla hyvä olla), pitää vaan kumityynyt kondiksessa ja seuraavaksi heivaan walkerin putkiston jorpakkoon.
Avatar
Henry V.
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 1648
Liittynyt: To 13.03.2003 14:57
Paikkakunta: Espoo

lisää

Viesti Kirjoittaja Henry V. »

Ei vika - vaan ominaisuus :wink: ( korostuu juuri Automatikeissa )

MB autoissahan ei ole mitään paineentasausventtiiliä sinne takajarruille.

Jos kaikki on kerran kunnossa, niin tuo tyhjäkäynnin pudotus on ainoa
'hillike '. Ja kannattaa tosiaan opetella/ opettaa ( kakkoskuskillekin ),
tuo automaatin vapaalle heitto. Muutama auto on kuulemma peruuteltu peilijäällä mikä minnekin...
1973 450 SL, 1980 200, 1993 E 300D-24, 1994 C 180, 1997 C 230 T, 2003 E 240 T, 2010 C 200 T
Avatar
Antti K
Valvoja
Valvoja
Viestit: 447
Liittynyt: To 13.11.2003 18:16
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja Antti K »

Sama murhe oli joskus W201:ssä, kun outoa kuskia ei voinut laittaa talvisaikaan rattiin - oli jännittäviä hetkiä liikaa.

Ensiavuksi voin suositella hiukan pienentämään tyhjäkäyntiä ja laittamaan paremmat renkaat alle.

Synteettiset laatikkoöljyt saattaa helpottaa myös hieman. Laatikon paineita säätämällä saa varmaan ilmiön pois mutta silloin on vaarassa polttaa laatikosta kitkapinnat.

Samaa ilmiötä en ole huomannut kummassakaan W124 mersussa taitavat olla niin paljon raskaampia vierintävastukseltaan, jottei pienellä työnnöllä liiku mihinkään.
Avatar
Mika.T
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 8796
Liittynyt: Pe 17.10.2003 19:47

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

helppo "korjaus" tuohon on polkasta jarrua voimalla että takarenkaatkin lukkiutuu.. ei tietenkään sellasesta vauhdista että jotain voisi sattua.. itellä abs:n kanssa vähän vaikeampaa.. luulis että abs heittää pois päältä todella pienissä vauhdeissa mutta eipä tunnu löysäävän vaan rutisee loppuun saakka. tämä tosin vain todella peilijäällä....
Avatar
adenauer300
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1866
Liittynyt: Ma 14.04.2003 13:05
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja adenauer300 »

Itse säädätin W123 250 automaatin laatikon paineet Pitäjänmäen Veholla. Ei ryömi enään ja vaihtaminen on todella jämptiä ( tosin koneella ja laatikolla on ajettu vasta 115tkm).
Mersut: 1952 W186 / 1957 W180 / 1968 W108 / 1981 W123 / 1989 C126 / 2001 W210
+ prätkiä ja mopoja läjä

Kuvia romuista:

http://s253.photobucket.com/user/adenauer300/library/?page=0
Avatar
Timo L.
Moderator Admin
Moderator Admin
Viestit: 14242
Liittynyt: Ti 11.03.2003 19:16
Paikkakunta: Savonlinna

Viesti Kirjoittaja Timo L. »

Jees, kiitoksia vinkeistä. Kyllähän ne takajarrut tietty lukittuu, kun jarrua painaa voimakkaammin. Itse asiassa harvemmin jarrua joutuu niin lujasti painamaan, että ne lukittuvat.. siinä mielessä nämä pääkallokelithän ovat ideaalit takajarrujen verryttelemiselle.

En aio kuitenkaan säätää tyhjäkäyntiä pienemmälle, ja laatikon säätöjäkään en käy muuttamaan, kun vasta sain ne säädettyä sellaisiksi kuin halusin. Pitää vaan siis ennakoida. :-)
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
2000 E 430 T 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
Tuplawee
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 196
Liittynyt: To 03.04.2003 12:30
Paikkakunta: riihimäki

Viesti Kirjoittaja Tuplawee »

Onko kellään teistä sellaista autoa, missä on kuljettajan jalkatilassa, vasemmassa reunassa pikkuinen poljin, joka kunnossa ollessaan lukitsee takajarrut? Palautusnappula kojelaudassa :lol: :lol:
Avatar
kalev
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 270
Liittynyt: La 03.01.2004 14:23
Paikkakunta: Tallinn
Viesti:

Viesti Kirjoittaja kalev »

Automaatimersuissa vaan ei oikein tahdo toimia tuo "käsijarru", kun ei oikein tule käytettyä sitä vai mitenkä teilla ;)
Avatar
jorma-k
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 711
Liittynyt: Pe 12.12.2003 10:34
Paikkakunta: Jyväskylä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jorma-k »

kalev kirjoitti:Automaatimersuissa vaan ei oikein tahdo toimia tuo "käsijarru", kun ei oikein tule käytettyä sitä vai mitenkä teilla ;)
Etkö sinä polkaise "käsijarrua" päälle aina autosta lähtiessäsi?
Paras ja helpoin kässärin huoltotoimenpide on käyttää sitä säännöllissti, eikä vain naksautta pari ensimmäistä pykälää, vaan todella vetää liinat kiinni.

Suoraksi kipsattu polvikin "jäätyy" parissa kuukaudessa, miksei sitten ruosteelle altis jarrumekanismi...

Tuosta tomaatin ryöminnästä:
liukkaalla voi jättää vedon päälle ja hypätä itse työntämään. Tyjäkäynnillä nopeus on niin pieni, että hyvin kerkiää kyytiin, kun saa koslan irti...
Ainakin minä tein aikoinaan tuota "Cosvortilla" (=-67 mallinen pikkulohko-Impala). Naapurin mielestä siinä kaasarikin oli isompi kuin hänellä koko kone...
Haluan isona ruuvimeisselinkuljettajaksi [img]http://www.my-smileys.de/smileys2/autofahrer.gif[/img]
[url=http://kotisivu.mtv3.fi/mb250td][b]BlueLady[/b] W124 250 TD[/url]
Avatar
Timo L.
Moderator Admin
Moderator Admin
Viestit: 14242
Liittynyt: Ti 11.03.2003 19:16
Paikkakunta: Savonlinna

Viesti Kirjoittaja Timo L. »

Yep, kyllä seisontajarrua on ehdottomasti käytettävä myös automaatissa. P-asennon "jarruna" kun kai toimii vain joku pieni kynsi jotain ratasta vasten vai miten se oli...
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
2000 E 430 T 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
Avatar
marcus
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 87
Liittynyt: Pe 11.07.2003 15:05

Viesti Kirjoittaja marcus »

Jarrujen etupainoisuus ei ole vika vaan tarkoituksellinen tapa toimia.
Jos jarrut olisivat takapainoiset niin liukkaalla jarrutettaessa takaosasto pyrkisi varsin nopealla tempolla sivukautta ohi keulan. Kuivalla taas auton painopiste siirtyy jarrutettaessa voimakkaasti eteen jolloin takapainoiset jarrut olisivat varsin tehottomat kevyellä pedaalin käytöllä. Voimakkaampi paine pedaaliin vaan ylämäki odottelussa liukkaalla tai "käsijarrun" käyttö.

Marcus
Vastaa Viestiin