Lämppärin kennon vaihto!!!
Lämppärin kennon vaihto!!!
mersu on 300 turbo diesel vm. 90 Mistä kautta vaihdetaan lämmityslaitteen kenno? Autossa on ilmastointi

Samat vinkeet myös mulla meneillään.En ole vielä ehtinyt syventyä ko.ongelmaan tämän nykyisen 124:n kanssa,mut muut aiemmat mallisarjat kyllä joutuu purkaan kojetaulun sisäkerroksia melkoisesti ennen ku saadaan kenno sieltä näkyville.En sit tiedä meneekö vielä mutkaisemmaksi kun on noi ilmastoinnit teillä,mut sinne sitä joutuu sukeltaan kojetaulun alle oli sitä tai ei.Ne on nämä pakkaset viheliäisiä kun tulee hieman nestehuurua lasille ni pysyy lasit huurteessa.Muutoinkin se nestehuuru ei ole hyväksi silmille,et vika kannattaa kyllä eliminoida...
kojelauta pois
Kyllä mr. Haynes on sitä mieltä että kojelauta mäkeen, ei siihen kennoon muuten pääse kiinni
Joutuu varmaan purkamaan myös lämppärin moottorin irti että saa tuon lämmityslaitekokonaisuuden pois. Ilmastoinnin kyseessä ollen pitää systeemistä kylmäaineet tyhjentää. Kuivain menee periaatteessa uusiksi kun letkut on auki ja happea pääsee ilmastointijärjestelmään. Ei se kojelaudan purku niin kauhian vaikea homma ole, vaihdettiin kaverin kanssa peugeot 306:sen kenno ja kojelaudan irroitustahan sekin edellytti.Töitä se teettää mutta ihmisethän ne on kasannutkin
Pösössä ranskalainen patonkilogiikka lisää vaikeusastetta yhdellä pykälällä 
--
Mercedes Benz 220E
Honda Africa Twin 750
--Rättivaraston hoitaja--
Mercedes Benz 220E
Honda Africa Twin 750
--Rättivaraston hoitaja--
Kennon saa vaihdettua niin, että kojelauta pois ja lämpölaitteen kotelon päältä luukku auki, putket auki ja kenno pois. Eli lämmityslaitteen koteloa ei tarvitse irroittaa, eikä keskikonsolia, eikä puhallinta. Kenno on muuttunut 6/90.
Paitsi jos sattuu olemaan Valeon lämmityslaite, niin sitten on isompi työmaa... Silloin pitää irroittaa ja purkaa koko lämmityslaite, että kennon saa irti.... Ilmastoinnillisessa ei onneksi koskaan ole Valeon lämmityslaitetta. Tuo Valeo saattaa löytyä ihan mistä tahansa autosta (onneksi aika harvinainen), eli ei voi tietää mikä löytyy
...
Paitsi jos sattuu olemaan Valeon lämmityslaite, niin sitten on isompi työmaa... Silloin pitää irroittaa ja purkaa koko lämmityslaite, että kennon saa irti.... Ilmastoinnillisessa ei onneksi koskaan ole Valeon lämmityslaitetta. Tuo Valeo saattaa löytyä ihan mistä tahansa autosta (onneksi aika harvinainen), eli ei voi tietää mikä löytyy
Kaikissa on yksi kenno, joka on kaksiosainen. Myös automaatti ilmastoinnillisessa. Siinä mangneettiventtiileitä on vain yksi, mutta siitä lähtee myös kaksi putkea kennolle, kuten kaksiventiilisistäkin. Eli kaikki ovat kolmeputkisia.ksutinen kirjoitti:Onkos normi autossa kaksi kipaletta noita kennoja, eli jos on kaksi lämmön säädintä?
Automaatti ilmastoidussa ei varmaan ole kuin yksi kenno?
Päätimme vaihtaa kennon, koska lämppärin kautta alkoi hyörystyä pakkasnesteet tuulilasin sisäpuolelleepk kirjoitti:jep, kojalaudan purku w124 ei oo paha/aikaa vievä nakki, se vaan näyttää koska siinä on aika määrä osaa mitä pitää purkaa
Mielenkiintoista oli kans, miten kuskin puolelta tuli todella kuumaa ilmaa kun taas hanttimiehen puolella jäätävää.
Noviisille, ilman kokeneemman apua ja huonojen Alfamerin kirjojen (suom., ruots. ja eng.) avulla kulutimme lämppärin vaihtoon noin kuukauden.
Tallimme ei ole lämmitetty eikä autonkorjaajaystävämme ehtinyt joka päivä tulemaan paikalle. Hänkään ei aikasemmin ollut Mersujen kimpussa, pikemminkin muut merkit ja bensakoneet.
Toisaalta tiesimme, ettei meille yksi vkl riitä, varsinkaan kun ystävällämme ei ollut hajua edes, miten moinen kenno vaihtetaan. Eikä mullakaan, naisimmeisellä
Noh, homma tuli kuntoon ja nyt on mukavaa kun nesteet pysyy siellä missä pitääkin sekä saa valita itse lämpötilan
Outza kirjoitti:Päätimme vaihtaa kennon, koska lämppärin kautta alkoi hyörystyä pakkasnesteet tuulilasin sisäpuolelleepk kirjoitti:jep, kojalaudan purku w124 ei oo paha/aikaa vievä nakki, se vaan näyttää koska siinä on aika määrä osaa mitä pitää purkaa![]()
Mielenkiintoista oli kans, miten kuskin puolelta tuli todella kuumaa ilmaa kun taas hanttimiehen puolella jäätävää.
Noviisille, ilman kokeneemman apua ja huonojen Alfamerin kirjojen (suom., ruots. ja eng.) avulla kulutimme lämppärin vaihtoon noin kuukauden.![]()
Tallimme ei ole lämmitetty eikä autonkorjaajaystävämme ehtinyt joka päivä tulemaan paikalle. Hänkään ei aikasemmin ollut Mersujen kimpussa, pikemminkin muut merkit ja bensakoneet.
Toisaalta tiesimme, ettei meille yksi vkl riitä, varsinkaan kun ystävällämme ei ollut hajua edes, miten moinen kenno vaihtetaan. Eikä mullakaan, naisimmeisellä![]()
Noh, homma tuli kuntoon ja nyt on mukavaa kun nesteet pysyy siellä missä pitääkin sekä saa valita itse lämpötilan
ensi kerralla sit tietää mitä tehdä
Keskikonsoli paikallaan, sillä pähkäilimme johtojen kanssa (joilta oli muutama ylimääräinen) ja koska emme pystyneet niitä seuraamaan päätimme jättää keskikonsolin paikalleen. Meillä piti vaihtaa myös säätönappulat ja vähän muutakin samalla kerralla. Taidettiin pikkasen purkaa enemmän, mitä piti 
Kaveri kysyi kahdelta Veho-korjaajalta, miten kenno vaihtetaan. Vastaukset meni tasan 50-50: ei tarvitse ottaa W124:ssa pois kojelautaa pois ja toinen vastasi, että tarvitsee.
Tässä siis todiste, että kyllä tarvitsee

Kaveri kysyi kahdelta Veho-korjaajalta, miten kenno vaihtetaan. Vastaukset meni tasan 50-50: ei tarvitse ottaa W124:ssa pois kojelautaa pois ja toinen vastasi, että tarvitsee.
Tässä siis todiste, että kyllä tarvitsee

Kylläpä aika homma on 
Tein Omegaan kennon vaihdon vuosi sittten, ja ilmastoinnin takia piti purkaa kojetaulun ja keskikonsolin seutu penkkejä lukuunottamatta kokonaan. Eli melkein sama odottaa siis mersusa jos vaihtaa meinaa
Tein remontin muuten rivitalon edessä tammikuun kovimpin pakkaksina ja aikaa meni n.viikko, Hyvä tuli, mutta naapurit varmaan leimasivat hulluksi ja päätin etten toiste sitä niissä olosuhteissa tee..
Homma vähän karkasi käsistä, mutta ei voinut enää perääntyä
Tein Omegaan kennon vaihdon vuosi sittten, ja ilmastoinnin takia piti purkaa kojetaulun ja keskikonsolin seutu penkkejä lukuunottamatta kokonaan. Eli melkein sama odottaa siis mersusa jos vaihtaa meinaa
Tein remontin muuten rivitalon edessä tammikuun kovimpin pakkaksina ja aikaa meni n.viikko, Hyvä tuli, mutta naapurit varmaan leimasivat hulluksi ja päätin etten toiste sitä niissä olosuhteissa tee..
Homma vähän karkasi käsistä, mutta ei voinut enää perääntyä
Volvo 855 T-5R & V70R AWD
Re: kenno
Oliko sulla manuaalinen ilmastointi? Rakenne samanlainen kuin tossa munkaurmi-8 kirjoitti:Joo minäkin vaihdoin viime viikolla kennon 124-90 300td eikä se niin iso juttu ollu n,8 tuntia siinä vierähti eikä ilmastoinnin kennoon tarvii koskee ollenkaan ei muuta kuin työ haluja vaatii![]()
![]()
![]()
![]()
kuvassa?
Oisko mitään mahista saada putsattua kennoja, niitä irroittamatta?
Volvo 855 T-5R & V70R AWD
kenno
Manuaali ilmastointi oli eikä se kenno ole enää tuossa vaiheessa iso homma irroittaa. Mutta o-renkaat pitää olla putkiin uudet jos laitat vanhan kennon vielä takaisin. Kyllä minä ainakin laittaisin uuden kennon kun olet valmiiksi purkanut. Ei enää ole iso kustannus. 
Re: kenno
Kasasin jo pirssin kokoon, mutta nopsaan sen uudestaan purkaa, kun kerran on nähnyt mitä siellä onkaurmi-8 kirjoitti:Manuaali ilmastointi oli eikä se kenno ole enää tuossa vaiheessa iso homma irroittaa. Mutta o-renkaat pitää olla putkiin uudet jos laitat vanhan kennon vielä takaisin. Kyllä minä ainakin laittaisin uuden kennon kun olet valmiiksi purkanut. Ei enää ole iso kustannus.
Taitaa vaan se ilmastoinnin kenno olla siellä ensimmäisenä, joka ne roskat kerää? Eli sekin täytys suhauttaa tyhjäksi, mutta samaa reittiä senkin kennon ilmeisesti saa tarvittaessa mersussa pois?
Teitkö itse puhdistus operaatiota samalla?
Volvo 855 T-5R & V70R AWD







