Lämppärin kennon vaihto!!!

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
Mikko K
Turbospesialisti
Turbospesialisti
Viestit: 1559
Liittynyt: Ma 27.10.2003 18:10
Paikkakunta: Itä-Suomi

Lämppärin kennon vaihto!!!

Viesti Kirjoittaja Mikko K »

mersu on 300 turbo diesel vm. 90 Mistä kautta vaihdetaan lämmityslaitteen kenno? Autossa on ilmastointi :?: :?: :shock:
Avatar
Kimmo S.
Mersumies
Mersumies
Viestit: 696
Liittynyt: La 12.07.2003 00:26

Viesti Kirjoittaja Kimmo S. »

Sama kiinnostaisi myös 124 300E malliin, jossa automaatti ilmastointi.
Molemmissa varmaan samantapainen rakenne.
Volvo 855 T-5R & V70R AWD
Avatar
G280E
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 550
Liittynyt: Ti 23.12.2003 11:36
Paikkakunta: oulu

Viesti Kirjoittaja G280E »

Samat vinkeet myös mulla meneillään.En ole vielä ehtinyt syventyä ko.ongelmaan tämän nykyisen 124:n kanssa,mut muut aiemmat mallisarjat kyllä joutuu purkaan kojetaulun sisäkerroksia melkoisesti ennen ku saadaan kenno sieltä näkyville.En sit tiedä meneekö vielä mutkaisemmaksi kun on noi ilmastoinnit teillä,mut sinne sitä joutuu sukeltaan kojetaulun alle oli sitä tai ei.Ne on nämä pakkaset viheliäisiä kun tulee hieman nestehuurua lasille ni pysyy lasit huurteessa.Muutoinkin se nestehuuru ei ole hyväksi silmille,et vika kannattaa kyllä eliminoida...
Avatar
juha
Mersumies
Mersumies
Viestit: 749
Liittynyt: Pe 04.04.2003 18:18
Paikkakunta: Lahti

kojelauta pois

Viesti Kirjoittaja juha »

Kyllä mr. Haynes on sitä mieltä että kojelauta mäkeen, ei siihen kennoon muuten pääse kiinni :( Joutuu varmaan purkamaan myös lämppärin moottorin irti että saa tuon lämmityslaitekokonaisuuden pois. Ilmastoinnin kyseessä ollen pitää systeemistä kylmäaineet tyhjentää. Kuivain menee periaatteessa uusiksi kun letkut on auki ja happea pääsee ilmastointijärjestelmään. Ei se kojelaudan purku niin kauhian vaikea homma ole, vaihdettiin kaverin kanssa peugeot 306:sen kenno ja kojelaudan irroitustahan sekin edellytti.Töitä se teettää mutta ihmisethän ne on kasannutkin :) Pösössä ranskalainen patonkilogiikka lisää vaikeusastetta yhdellä pykälällä :)
--
Mercedes Benz 220E
Honda Africa Twin 750

--Rättivaraston hoitaja--
Avatar
epk
Valvoja
Valvoja
Viestit: 12759
Liittynyt: Pe 04.04.2003 15:13
Paikkakunta: 02

Viesti Kirjoittaja epk »

jep, kojalaudan purku w124 ei oo paha/aikaa vievä nakki, se vaan näyttää koska siinä on aika määrä osaa mitä pitää purkaa :wink:
Väisänen
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 415
Liittynyt: La 13.12.2003 14:50
Paikkakunta: Jämsä.

Viesti Kirjoittaja Väisänen »

Taitaa olla melkein joka autossa sama homma että auto kasataan lämppärin kennon ympärille :?:
MikaH
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 330
Liittynyt: Pe 13.06.2003 23:33

Viesti Kirjoittaja MikaH »

Kennon saa vaihdettua niin, että kojelauta pois ja lämpölaitteen kotelon päältä luukku auki, putket auki ja kenno pois. Eli lämmityslaitteen koteloa ei tarvitse irroittaa, eikä keskikonsolia, eikä puhallinta. Kenno on muuttunut 6/90.
Paitsi jos sattuu olemaan Valeon lämmityslaite, niin sitten on isompi työmaa... Silloin pitää irroittaa ja purkaa koko lämmityslaite, että kennon saa irti.... Ilmastoinnillisessa ei onneksi koskaan ole Valeon lämmityslaitetta. Tuo Valeo saattaa löytyä ihan mistä tahansa autosta (onneksi aika harvinainen), eli ei voi tietää mikä löytyy :cry:...
Avatar
Kimmo S.
Mersumies
Mersumies
Viestit: 696
Liittynyt: La 12.07.2003 00:26

Viesti Kirjoittaja Kimmo S. »

Onkos normi autossa kaksi kipaletta noita kennoja, eli jos on kaksi lämmön säädintä?

Automaatti ilmastoidussa ei varmaan ole kuin yksi kenno?
Volvo 855 T-5R & V70R AWD
MikaH
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 330
Liittynyt: Pe 13.06.2003 23:33

Viesti Kirjoittaja MikaH »

ksutinen kirjoitti:Onkos normi autossa kaksi kipaletta noita kennoja, eli jos on kaksi lämmön säädintä?

Automaatti ilmastoidussa ei varmaan ole kuin yksi kenno?
Kaikissa on yksi kenno, joka on kaksiosainen. Myös automaatti ilmastoinnillisessa. Siinä mangneettiventtiileitä on vain yksi, mutta siitä lähtee myös kaksi putkea kennolle, kuten kaksiventiilisistäkin. Eli kaikki ovat kolmeputkisia.
Avatar
Outza
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 44
Liittynyt: La 03.01.2004 16:27
Paikkakunta: Varsinais-Suomi

Viesti Kirjoittaja Outza »

epk kirjoitti:jep, kojalaudan purku w124 ei oo paha/aikaa vievä nakki, se vaan näyttää koska siinä on aika määrä osaa mitä pitää purkaa :wink:
Päätimme vaihtaa kennon, koska lämppärin kautta alkoi hyörystyä pakkasnesteet tuulilasin sisäpuolelle :wink:
Mielenkiintoista oli kans, miten kuskin puolelta tuli todella kuumaa ilmaa kun taas hanttimiehen puolella jäätävää.

Noviisille, ilman kokeneemman apua ja huonojen Alfamerin kirjojen (suom., ruots. ja eng.) avulla kulutimme lämppärin vaihtoon noin kuukauden. :shock:
Tallimme ei ole lämmitetty eikä autonkorjaajaystävämme ehtinyt joka päivä tulemaan paikalle. Hänkään ei aikasemmin ollut Mersujen kimpussa, pikemminkin muut merkit ja bensakoneet.

Toisaalta tiesimme, ettei meille yksi vkl riitä, varsinkaan kun ystävällämme ei ollut hajua edes, miten moinen kenno vaihtetaan. Eikä mullakaan, naisimmeisellä :oops:

Noh, homma tuli kuntoon ja nyt on mukavaa kun nesteet pysyy siellä missä pitääkin sekä saa valita itse lämpötilan :D
Avatar
epk
Valvoja
Valvoja
Viestit: 12759
Liittynyt: Pe 04.04.2003 15:13
Paikkakunta: 02

Viesti Kirjoittaja epk »

Outza kirjoitti:
epk kirjoitti:jep, kojalaudan purku w124 ei oo paha/aikaa vievä nakki, se vaan näyttää koska siinä on aika määrä osaa mitä pitää purkaa :wink:
Päätimme vaihtaa kennon, koska lämppärin kautta alkoi hyörystyä pakkasnesteet tuulilasin sisäpuolelle :wink:
Mielenkiintoista oli kans, miten kuskin puolelta tuli todella kuumaa ilmaa kun taas hanttimiehen puolella jäätävää.

Noviisille, ilman kokeneemman apua ja huonojen Alfamerin kirjojen (suom., ruots. ja eng.) avulla kulutimme lämppärin vaihtoon noin kuukauden. :shock:
Tallimme ei ole lämmitetty eikä autonkorjaajaystävämme ehtinyt joka päivä tulemaan paikalle. Hänkään ei aikasemmin ollut Mersujen kimpussa, pikemminkin muut merkit ja bensakoneet.

Toisaalta tiesimme, ettei meille yksi vkl riitä, varsinkaan kun ystävällämme ei ollut hajua edes, miten moinen kenno vaihtetaan. Eikä mullakaan, naisimmeisellä :oops:

Noh, homma tuli kuntoon ja nyt on mukavaa kun nesteet pysyy siellä missä pitääkin sekä saa valita itse lämpötilan :D

ensi kerralla sit tietää mitä tehdä 8) hyvä että tuli kuntoon!!
Avatar
Outza
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 44
Liittynyt: La 03.01.2004 16:27
Paikkakunta: Varsinais-Suomi

Viesti Kirjoittaja Outza »

ensi kerralla sit tietää mitä tehdä 8) hyvä että tuli kuntoon!![/quote]

Paitsi, että jäi kourallinen ruuveja ja muttereita jäljelle :lol:
Noh, eipä kojelauta kitise tai vingu eikä mistään mikään vuoda, joten eivät kai sitten ole niin tuiki tärkeitä, hihii
Avatar
Kimmo S.
Mersumies
Mersumies
Viestit: 696
Liittynyt: La 12.07.2003 00:26

Viesti Kirjoittaja Kimmo S. »

Onko tuossa avataressa kuvaa operaatiosta?
Onnistuisko isompana, näkis mitä tuolla kojetaulun alla olisi odotettavissa? :)
Volvo 855 T-5R & V70R AWD
Avatar
epk
Valvoja
Valvoja
Viestit: 12759
Liittynyt: Pe 04.04.2003 15:13
Paikkakunta: 02

Viesti Kirjoittaja epk »

ksutinen kirjoitti:Onko tuossa avataressa kuvaa operaatiosta?
Onnistuisko isompana, näkis mitä tuolla kojetaulun alla olisi odotettavissa? :)
tästä jotain vinkkiä, tässä kuvassa kyllä purettu paljon muutakin, mitä ei tarvitse tuota kyseistä projektia varten irroittaa, esim. keskikonsoli

Kuva
Avatar
Outza
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 44
Liittynyt: La 03.01.2004 16:27
Paikkakunta: Varsinais-Suomi

Viesti Kirjoittaja Outza »

Keskikonsoli paikallaan, sillä pähkäilimme johtojen kanssa (joilta oli muutama ylimääräinen) ja koska emme pystyneet niitä seuraamaan päätimme jättää keskikonsolin paikalleen. Meillä piti vaihtaa myös säätönappulat ja vähän muutakin samalla kerralla. Taidettiin pikkasen purkaa enemmän, mitä piti :oops:

Kaveri kysyi kahdelta Veho-korjaajalta, miten kenno vaihtetaan. Vastaukset meni tasan 50-50: ei tarvitse ottaa W124:ssa pois kojelautaa pois ja toinen vastasi, että tarvitsee.

Tässä siis todiste, että kyllä tarvitsee :wink:

Kuva
Avatar
Kimmo S.
Mersumies
Mersumies
Viestit: 696
Liittynyt: La 12.07.2003 00:26

Viesti Kirjoittaja Kimmo S. »

Kylläpä aika homma on :)

Tein Omegaan kennon vaihdon vuosi sittten, ja ilmastoinnin takia piti purkaa kojetaulun ja keskikonsolin seutu penkkejä lukuunottamatta kokonaan. Eli melkein sama odottaa siis mersusa jos vaihtaa meinaa :?

Tein remontin muuten rivitalon edessä tammikuun kovimpin pakkaksina ja aikaa meni n.viikko, Hyvä tuli, mutta naapurit varmaan leimasivat hulluksi ja päätin etten toiste sitä niissä olosuhteissa tee..
Homma vähän karkasi käsistä, mutta ei voinut enää perääntyä :oops:
Volvo 855 T-5R & V70R AWD
Avatar
Kimmo S.
Mersumies
Mersumies
Viestit: 696
Liittynyt: La 12.07.2003 00:26

Viesti Kirjoittaja Kimmo S. »

Viikonloppuna joutessasi purin kojetaulun automaatti-ilmastoinnilla varustetusta 124:sta, korjatakseni jalkatilan läppien toiminnan ja samalla puhdistaa kenno(t) roskista.
Hieman olikin monimutkaisempi ja aikaa tuhlaavampi systeemi... jäi puhdistus toiseen kertaan.. :?


Kuva

Kuva
Volvo 855 T-5R & V70R AWD
Avatar
Mikko K
Turbospesialisti
Turbospesialisti
Viestit: 1559
Liittynyt: Ma 27.10.2003 18:10
Paikkakunta: Itä-Suomi

kenno

Viesti Kirjoittaja Mikko K »

Joo minäkin vaihdoin viime viikolla kennon 124-90 300td eikä se niin iso juttu ollu n,8 tuntia siinä vierähti eikä ilmastoinnin kennoon tarvii koskee ollenkaan ei muuta kuin työ haluja vaatii :P :P :P :oops: :oops:
Avatar
Kimmo S.
Mersumies
Mersumies
Viestit: 696
Liittynyt: La 12.07.2003 00:26

Re: kenno

Viesti Kirjoittaja Kimmo S. »

kaurmi-8 kirjoitti:Joo minäkin vaihdoin viime viikolla kennon 124-90 300td eikä se niin iso juttu ollu n,8 tuntia siinä vierähti eikä ilmastoinnin kennoon tarvii koskee ollenkaan ei muuta kuin työ haluja vaatii :P :P :P :oops: :oops:
Oliko sulla manuaalinen ilmastointi? Rakenne samanlainen kuin tossa mun
kuvassa?
Oisko mitään mahista saada putsattua kennoja, niitä irroittamatta?
Volvo 855 T-5R & V70R AWD
Avatar
Mikko K
Turbospesialisti
Turbospesialisti
Viestit: 1559
Liittynyt: Ma 27.10.2003 18:10
Paikkakunta: Itä-Suomi

kenno

Viesti Kirjoittaja Mikko K »

Manuaali ilmastointi oli eikä se kenno ole enää tuossa vaiheessa iso homma irroittaa. Mutta o-renkaat pitää olla putkiin uudet jos laitat vanhan kennon vielä takaisin. Kyllä minä ainakin laittaisin uuden kennon kun olet valmiiksi purkanut. Ei enää ole iso kustannus. :?:
Avatar
Kimmo S.
Mersumies
Mersumies
Viestit: 696
Liittynyt: La 12.07.2003 00:26

Re: kenno

Viesti Kirjoittaja Kimmo S. »

kaurmi-8 kirjoitti:Manuaali ilmastointi oli eikä se kenno ole enää tuossa vaiheessa iso homma irroittaa. Mutta o-renkaat pitää olla putkiin uudet jos laitat vanhan kennon vielä takaisin. Kyllä minä ainakin laittaisin uuden kennon kun olet valmiiksi purkanut. Ei enää ole iso kustannus. :?:
Kasasin jo pirssin kokoon, mutta nopsaan sen uudestaan purkaa, kun kerran on nähnyt mitä siellä on :)

Taitaa vaan se ilmastoinnin kenno olla siellä ensimmäisenä, joka ne roskat kerää? Eli sekin täytys suhauttaa tyhjäksi, mutta samaa reittiä senkin kennon ilmeisesti saa tarvittaessa mersussa pois?
Teitkö itse puhdistus operaatiota samalla?
Volvo 855 T-5R & V70R AWD
Vastaa Viestiin