Kalliiksi tulee väyrynen
Kun noin 14 vuotta sitten ostin 230E-87 mersun, niin mulle tuli jopa täysin tuntemattomat ihmiset kertomaan kauhutarinoita mersun kestävyydestä. Milloin oli naapurilla, serkulla, työkaverilla, kissan kaiman papalla jne. ollut täysin paska mersu!!! Olin aika ihmeissäni näistä jutuista, varsinkin kun näitä kertoi ihmiset, joilla itsellä ei koskaan ole ollut mersua.
No 13 vuotta ja 300tkm ajelin tällä pelillä ja sitten ostin toisen 124-mallisen. Olen laittanut kaikki vaihdetut huolto-osat ylös pois lukien polttimot, pyyhk.sulat ym. Kun nämä osat laskee euroina, niin noin 2000€ on mennyt osiin. Se on kyllä paljon rahaa, mutta kun sitä vertaa pelkkiin öljyn vaihtoihin (32 kertaa) ja lisäyksiin, mitkä on tullut maksamaan n. 1600€, niin ei se ehkä niin paljon olekaan??? Ja kun lasketaan tämän päivän bensan hinnalla, niin sitä on mennyt noin 35000€. Lisäksi tietenkin renkaat noin 2200€ Eli käytöstä johtuvista kuluista huolto-osat ovat vain noin 5%. Varsinkin jos tuota osiin menevää raha määrää verrataan auton arvon alenemiseen, mikä oli 13500€, niin eihän se ole juuri mitään. Paljon halvemmaksi autoilu olisi tullut, kun olisi ostanut halvemman Mersun!!!
Tärkeimmät vaihto-osat on ollut: pakoputken kaikki kolme pätkää, taka-akselin 8 kpl tukivarsia + lavetin etukumit, etuiskarit + yläkumit, jarrulaikat 1xetu 2xtaka, jarrupalat 3xmolempiin, ohjauksen tangot, 4xohj.iskuvaimennin, etuvakaajan kumit, etulaakerit, kard. tukilaakeri, vaihteisto (180€ hajottamo), 2xakku ja alapallonivelet.
Nämä alkuperäiset alapallot kesti 550tkm ja takalaakereita ei ole vaihdettu koskaan.
Ainoat sähköviat on ollut pissapojan suuttimen palaminen ja rek.kilven polttimoiden kosketus, polttoainepumpun releen kosketus häiriö ja lämmityslaitteen vesiventtiilin käämin katkeaminen (käämilanka oli asennuksessa päässyt lutistumaan ja siten vesi syövytti langan poikki. Pari kierrosta pois ja uudelleen tinaus kiinni).
T:K.K
No 13 vuotta ja 300tkm ajelin tällä pelillä ja sitten ostin toisen 124-mallisen. Olen laittanut kaikki vaihdetut huolto-osat ylös pois lukien polttimot, pyyhk.sulat ym. Kun nämä osat laskee euroina, niin noin 2000€ on mennyt osiin. Se on kyllä paljon rahaa, mutta kun sitä vertaa pelkkiin öljyn vaihtoihin (32 kertaa) ja lisäyksiin, mitkä on tullut maksamaan n. 1600€, niin ei se ehkä niin paljon olekaan??? Ja kun lasketaan tämän päivän bensan hinnalla, niin sitä on mennyt noin 35000€. Lisäksi tietenkin renkaat noin 2200€ Eli käytöstä johtuvista kuluista huolto-osat ovat vain noin 5%. Varsinkin jos tuota osiin menevää raha määrää verrataan auton arvon alenemiseen, mikä oli 13500€, niin eihän se ole juuri mitään. Paljon halvemmaksi autoilu olisi tullut, kun olisi ostanut halvemman Mersun!!!
Tärkeimmät vaihto-osat on ollut: pakoputken kaikki kolme pätkää, taka-akselin 8 kpl tukivarsia + lavetin etukumit, etuiskarit + yläkumit, jarrulaikat 1xetu 2xtaka, jarrupalat 3xmolempiin, ohjauksen tangot, 4xohj.iskuvaimennin, etuvakaajan kumit, etulaakerit, kard. tukilaakeri, vaihteisto (180€ hajottamo), 2xakku ja alapallonivelet.
Nämä alkuperäiset alapallot kesti 550tkm ja takalaakereita ei ole vaihdettu koskaan.
Ainoat sähköviat on ollut pissapojan suuttimen palaminen ja rek.kilven polttimoiden kosketus, polttoainepumpun releen kosketus häiriö ja lämmityslaitteen vesiventtiilin käämin katkeaminen (käämilanka oli asennuksessa päässyt lutistumaan ja siten vesi syövytti langan poikki. Pari kierrosta pois ja uudelleen tinaus kiinni).
T:K.K
kokemuksia kolmelta vuosikymmeneltä..noin 1M km
En ota kantaa mikä auto on parempi, ikuisuuskiistelyn aihe, mutta sellainen huomio kyllä täytyy sanoa että ;
- 123 oli tyyliin patarautaa, vikoja alkoi olla jossain 400 tkm kohdilla,mutta
ne oli tyyliin vaihdetaan palikoita kotopihalla, ja jos ei enää muu auttanut vaihtoon sitten koko kone tai loota eikä maksanut mitään hirveitä kun venetmäeltä haki palikat. Ajot oli oman aikansa vehkeisiin nähden todella hyvä, mutta 240D:kään ei todellakaan mikään raketti ollut
- 124 on hyvä auto, 123:een verrattuna jo nykyaikaa, varsinkin 250-300 mallit joilla jo pääsi yli 120 km/h motarilla.. vikoja ei sen enempää kuin 123:ssakaan pl hydrauliperät ja muut uudenajan vinkeet. Helppo korjata ja diagnostiseearata mutta joutui jo viemään pajalle kun ei itse osannut.
- w210 väykkylä on sitte uutta aikaa... todella hyvä ajoltaan, on paljon parempa kuin 123 tai 124 luonnollisesti. Mutta se liikkumisen jännitys... sähköpuoli on tuonut uudenlaisen jännityksen autoiluun. Vikoja ei välttämättä saa edes pajalla korjattua ja korjauskulut voi olla jotain ihan uskomatonta.
Mersun laatu ei summa summarum ole niiiiiiiinn ylivoimaista kuin ennen muihin verrattuna, sähköosien alihankkijat tai suunnittelu on menny jossain vaiheessa pieleen .
- 123 oli tyyliin patarautaa, vikoja alkoi olla jossain 400 tkm kohdilla,mutta
ne oli tyyliin vaihdetaan palikoita kotopihalla, ja jos ei enää muu auttanut vaihtoon sitten koko kone tai loota eikä maksanut mitään hirveitä kun venetmäeltä haki palikat. Ajot oli oman aikansa vehkeisiin nähden todella hyvä, mutta 240D:kään ei todellakaan mikään raketti ollut
- 124 on hyvä auto, 123:een verrattuna jo nykyaikaa, varsinkin 250-300 mallit joilla jo pääsi yli 120 km/h motarilla.. vikoja ei sen enempää kuin 123:ssakaan pl hydrauliperät ja muut uudenajan vinkeet. Helppo korjata ja diagnostiseearata mutta joutui jo viemään pajalle kun ei itse osannut.
- w210 väykkylä on sitte uutta aikaa... todella hyvä ajoltaan, on paljon parempa kuin 123 tai 124 luonnollisesti. Mutta se liikkumisen jännitys... sähköpuoli on tuonut uudenlaisen jännityksen autoiluun. Vikoja ei välttämättä saa edes pajalla korjattua ja korjauskulut voi olla jotain ihan uskomatonta.
Mersun laatu ei summa summarum ole niiiiiiiinn ylivoimaista kuin ennen muihin verrattuna, sähköosien alihankkijat tai suunnittelu on menny jossain vaiheessa pieleen .
MB Exät:
GLK 220 CDI BE 4matic 09
ML 270 CDI 01
E 220 CDI 00 farkku
E 250 D 89 farkku
E 200 D 90
E 200 D 86
220 D 78
GLK 220 CDI BE 4matic 09
ML 270 CDI 01
E 220 CDI 00 farkku
E 250 D 89 farkku
E 200 D 90
E 200 D 86
220 D 78
Kyllä itse tykkään mersulla ajaa ainoa mikä miinus on niin tehottomuus kun meinaa jäädä jalkoihin välillä ymmärrettävää 200d mallissa
mutta muuten on ihan omaa luokkaansa
Jatkossa kyllä aion ostaa toisen mersun mutta se on vielä mietinnässä
w124 tietenkin se on mutta dt vai tdt siinä pulma 

Jatkossa kyllä aion ostaa toisen mersun mutta se on vielä mietinnässä

W124 200D 92 (yleellinen pappa mersu)
[img]http://img80.imageshack.us/img80/9778/kylkipy1ld2.jpg[/img]
Re: kokemuksia kolmelta vuosikymmeneltä..noin 1M km
Eikä uuden mersun hinta (50k€) poikkea enään niiiiiiinn paljon samankokoisestaan esim. Toyotasta (40k€).soikka kirjoitti:Mersun laatu ei summa summarum ole niiiiiiiinn ylivoimaista kuin ennen muihin verrattuna, sähköosien alihankkijat tai suunnittelu on menny jossain vaiheessa pieleen .
Olisiko näillä asioilla jotain yhteistä?
Epäilen, että jos mersu olisi vielä yhtä laadukas kilpailijoihinsa nähden, mersun omistajien joukko olisi huomattavasti nykyistä pienempi.
Minun mielestä "henkilö"-mersun strategia meni silloin pieleen, kun "arkikäyttöön" suunnattujen autojen valikoima alkoi paisumaan kolmikosta: Perheauto (E), Edustusauto (S), Maastoauto (G).
Mutta toisaalta maailma muuttuu paljon puolessa vuosisadassa, eikä nykymaailmassa välttämättä olisi ollenkaan kannattavaa bisnestä tehdä maailmantappiin kestäviä, tuplasti lähintä kilpailijaa kalliimpia autoja.
Silloin ne on ollut pielessä 82 asti vuodesta kun w201 tuliTimo J kirjoitti:
Minun mielestä "henkilö"-mersun strategia meni silloin pieleen, kun "arkikäyttöön" suunnattujen autojen valikoima alkoi paisumaan kolmikosta: Perheauto (E), Edustusauto (S), Maastoauto (G).
.

mutta silti kun katsoo nykyään mersun valikoimaa niin on aika laaja

W124 200D 92 (yleellinen pappa mersu)
Eihän sitä enää kannata myydä.-Arska- kirjoitti:Ja taas on auto kotona. Meinaan -96 220 väyrynen. Ajettu 350000 km.
Ei tule enää kauaa koritaan mun pihamaatani. Sen verran kalliiksi tule pito..
Kuukauden sisällä srs boxi 450€ nyt virtalukko jumitti. Vaihto merkkikorjaamolla 350€. Jokin aika sitten ruiskupumppu merkkikorjaamolla 827€.
Toki normaali jarruosat ja nivelet joka katsastukseen. ja lamppuja meni välillä niin ettei kerennyt muuta tehdäkkään.
Siis jos tuo on sitä mb-laatua niin minä sanon että kiitos ja ei enää.
Tuolla korjauksien hinnalla olisin jo saanut auton joka on yhtä sivutuuli herkkä
ja kova ruostuumaan kuin mersu mutta olisi ainakin itse voinut pitää liikenteessä korjauksien suhteen kuten ennen oli tapanani.
Tuntuu että tuttavanikin joilla on mersu rupeavat autoa haukuttuani hiljalleen ja häpeillen tunnustamaan että samanlaisia ongelmia on heidän mersusa ollut.
Taidan laittaa itäauton niin ei tarvitse häpeillen selitellä jatkuvaa hinausauton vierailua.
-Arska-

177.145 M260.920
ex. 202.018 M111.921 722.6 ->240tkm
ex. 201.024 M102.961 722.4 ->350tkm
ex. 202.018 M111.921 722.6 ->240tkm
ex. 201.024 M102.961 722.4 ->350tkm
Minulla on omaa kokemusta Mersusta vasta puolentoista vuoden ajalta. Tuntuu siltä, että Mersujen laatutaso oli parempi silloin, kun auton perässä luki ensin numero ja sitten kirjain. Järjestys vaihtui kai 90-luvun alkupuolella ja sen jälkeisistä malleissa on kirjoittelun (foorumeissa ja lehdistössä) perusteella ollut laatuongelmia.Risto V kirjoitti:Silloin ne on ollut pielessä 82 asti vuodesta kun w201 tuli :shock: :DTimo J kirjoitti:
.
mutta silti kun katsoo nykyään mersun valikoimaa niin on aika laaja :shock: jotkut mallit minusta suorastaan turhia :roll:
tomant
Kiihdytin 190E 201.024
1,951 - 13,077 / 171,51
Käyttöautot C180 203.035, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edellinen C200 202.020

Käyttöautot C180 203.035, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edellinen C200 202.020
Sama juttu, hyvin menee vielä toistaiseksi, ja alla kulkee päivittäin w201 200D. Tuntuisi olevan kuitenkin vielä kohtuullisen hyvässä iskussa ikään/kilsohin nähden.Alla on käynyt pari ruotsinrautaa, aika monta riisiä ja muutama patonkikin ja ei voi ajettavuudesta puhua edes samana päivänä vrt.mersuun.Risto V kirjoitti:Kyllä itse tykkään mersulla ajaa ainoa mikä miinus on niin tehottomuus kun meinaa jäädä jalkoihin välillä ymmärrettävää 200d mallissamutta muuten on ihan omaa luokkaansa
![]()
Nimim. w201 -87/526tkm
W201 -87 190D