Onko Cruisesi alipaine-, vai sähköservo? Alipaineservossa on iso litran maalipurkin kokoinen alipaineyksikkö lokasuojassa. Yksiköstä lähtee vaijeri. Sähköservossa on sähkömoottori ja vipuohjaus kaasulle.
"Pertti Jarla: Ihminen on kuin pussi ruisleipää, sulkijasta näkee kun se käy vanhaksi"
W111.021 -63, R107.043 -72, W109.018 -69, S124.190, S124.290, VW 1300 -73, BMW E3 2500 -72, Peugeot 205 Roland Garros -90.
Systeemi saa nopeusviestin anturista nopeusmittarin takaa. Ohjausyksikkö on ohjausakselin vieressä koteaulun alapuolella. Virta laitteelle tulee jarruvalokytkimeltä. Manuaalivaihteisessa on myös kytkinpolkimessa virtakytkin.Yleisin vika on rikkinäinen ohjausyksikkö.
Toiminta on yksinkertaista. Ohjausyksikö tarkkailee nopeuden muuttumista nopeusanturin signaalin perusteella ja lisää tai vähentää alipainetta "pöntössä" sen mukaisesti. Tällöin pöntössä oleva palje vetää tai löysää kaasuvaijeria.
Siis toimiakseen "pöntölle" täytyy tulla alipaine, nopeusmittarin ja jarruvalojen tulee toimia.
Alkuun kannattaa mitata, että ohjausyksikölle tulee käyttöjännite ja servolle alipaine. Lisäksi voisi tarkastaa ettei servo vuoda: Kun servon ("pönttö") sähköliittimille johtaa 12V ja letkuliittimeen alipaineen, tulee kaasuvaijerin kiristyä. Kun jännite poistetaan vaijerin tulee löystyä... nämä kannattaa tehdä moottori sammutettuna.... Nopeusanturissa täytyy olla sisäinen vastus ja molempien johtojen tulee olla eristettty nopeusmittarin rungosta. Auton liikkuessa pitäisi anturista tulla nopeuden mukaan kasvava vaihtojännite..tosin aika heikko.
Ehkäpä näillä alkuun...ja kuten aina...mittaukset ja testit omalla vastuulla
"Pertti Jarla: Ihminen on kuin pussi ruisleipää, sulkijasta näkee kun se käy vanhaksi"
W111.021 -63, R107.043 -72, W109.018 -69, S124.190, S124.290, VW 1300 -73, BMW E3 2500 -72, Peugeot 205 Roland Garros -90.
Ohjausyksikölle tulee virta,mutta alipainepallolle ei virtaa tule.Mahdollisesti ohjaysyksikkö viallinen.Onkohan sellanen kuinka arvokas ? Nopeusmittari ja jarruvalot ehjät
Uutena ohjausyksikkö on todennäköisesti kallis, vanhoja ei oikein ole liikkeillä ehjiä...Bemari tosin käyttää samaa yksikkö vanhemmissa malleissa, ainakin alkusarjan E23:ssa...siis ensimmäinen 7-satanen. Joten sama yksikkö löytyy kaikista -70 luvun lopun bemareista....todennäköisesti. Yksikön mallinumeroa kannattaa verrata...siis sitä VDO:n koodia.
"Pertti Jarla: Ihminen on kuin pussi ruisleipää, sulkijasta näkee kun se käy vanhaksi"
W111.021 -63, R107.043 -72, W109.018 -69, S124.190, S124.290, VW 1300 -73, BMW E3 2500 -72, Peugeot 205 Roland Garros -90.