Auttakaa viisaammat!!! ABS ongelmia 124:sessa

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
simppanen
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 9
Liittynyt: Su 03.06.2007 19:09
Paikkakunta: tampere

Auttakaa viisaammat!!! ABS ongelmia 124:sessa

Viesti Kirjoittaja simppanen »

Eli kyseinen auto on 124 koppanen 200 bensa mersu -89. Rupeaa hiukset lähtemään päästä kohtapuoliin kun ei vika selviä :D Aina kun auton käynnistää niin abs valo EI pala, mutta noin 50m eteenpäin niin valo syttyy ja abs ei toimi vaan renkaat menevät lukkoon jarruttaessa. Eteen vaihdettu anturit ja takana oleva anturi pelaa ei ole siis antureissa vikaa. Ohjausyksikön päällä olevat 2 relettä toimii ja yksiköltä lähtevä miinusjohto ok, akun takana oleva "ylijännitesuoja"??? toimii myös.
Akku on uusi ja laturi toimii täysin latausjännite 14v. Missäköhän vielä voisi vika olla??? Suuri kiitos vastanneille
Avatar
jussi77
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 203
Liittynyt: Ma 16.05.2005 22:14
Paikkakunta: Hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja jussi77 »

Kannattaa tarkistaa ne "hammaskehät" sieltä navasta. Jos hirveän paljon töhnää, niin tunnistin ei pysty tietään onko pyörä lukossa. Itse aina katsastan ne syksyllä ja keväällä renkaanvaihdon yhteydessä.
Nykyiset:
S210 270cdi A -00


Exät:
S123 240D -79
W124 300E -90
S124 250TD -91
S124 230TE -89
W123 220D -76
simppanen
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 9
Liittynyt: Su 03.06.2007 19:09
Paikkakunta: tampere

Viesti Kirjoittaja simppanen »

Nekin on putsattu täysin! Mietin että tarviiko näin vanhassa jotenkin "kuitata" valo pois kun anturit vaihtanut eteen, olen kyllä ottanut akun navan pois ja pistänyt takaisin yms yms
Avatar
paloviita
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1140
Liittynyt: Su 22.08.2004 23:07
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja paloviita »

Vaihdettiinko etupyörien anturit johtoineen? Ihan uudet vai käytetyt?
MB 250SL -67
MB 230SL -66 (toistaiseksi osina)
BMW i3
Audi A8 3.0 TDI -04
simppanen
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 9
Liittynyt: Su 03.06.2007 19:09
Paikkakunta: tampere

Viesti Kirjoittaja simppanen »

etupyörien anturit ihan uudet, takana vanha mutta mitattu ja toimi
Avatar
Mika.T
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 8789
Liittynyt: Pe 17.10.2003 19:47

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

Samankokoiset renkaat edessä ja takana?
Alkuperäinen perävälitys?
Onko etunavoissa oleva hammastus ehjä ettei ole osaksi ruostunut pois?
Etupään anturit varmasti niin lähellä navan hammastusta kuin mahdollista?
simppanen
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 9
Liittynyt: Su 03.06.2007 19:09
Paikkakunta: tampere

Viesti Kirjoittaja simppanen »

juu renkaat ovat samankokoiset. Perävälityksestä en varmuudella tiedä, mutta omasta mielestä alkuperäinen. Hammastus on kunnossa kaikin puolin. Anturit niin lähellä kun saa paitsi jos tiivisteen (kuminen o-rengas) ottaa pois niin voisi vähän edemmäs mennä
törkyturpa
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 92
Liittynyt: Su 28.05.2006 17:45

Viesti Kirjoittaja törkyturpa »

mulla muuten ilmaantunut täysin samaa ongelmaa omaan 300d:hen.jonkun matkaa kun ajaa niin abs valo syttyy,joskus melkein heti kun lähtee liikkeelle.joskus vähän pitemmän ajon jälkeen.empä ole vikaan kerennyt paneutua ollenkaan koska auto on muutenkin osissa seisonnassa.

mika.t mainitsi tuosta perävälityksestä.voiko perävälitys vaikuttaa tuohon vikaan nimen omaan?koska vaihdoin 3.46 perän tilalle 2.65 perän.ja jonkun aikaa ajettuani tuolla perällä tuo vika taisi juuri ilmaantua :shock:
124 300d st
Avatar
peehoo7
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 152
Liittynyt: Su 10.04.2005 23:30
Paikkakunta: Kempeleestä

Viesti Kirjoittaja peehoo7 »

törkyturpa kirjoitti: mika.t mainitsi tuosta perävälityksestä.voiko perävälitys vaikuttaa tuohon vikaan nimen omaan?koska vaihdoin 3.46 perän tilalle 2.65 perän.ja jonkun aikaa ajettuani tuolla perällä tuo vika taisi juuri ilmaantua :shock:
Ei pitäis vaikutta jos ei ole sotkettu eri välityksillä olevista peristä esm. abs:n hammaskehää toiseen perään. Enemmän vaikuttaa mistä autosta perä on esm. C:n perä 124:ssä voi alkaa polttaan valoa isommilla nopeuksilla ja etenkin isommilla renkailla. Johtunee sallitun pyörimiseron ylityksestä etu ja takapään välillä.
Avatar
Mika.T
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 8789
Liittynyt: Pe 17.10.2003 19:47

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

Juu. Perän vaihto ei pitäs vaikuttaa abs:n mitenkään. Perien hammastuksissa on otettu huomioon se että signaalit on oikein.

Tulipahan vain varmituksena mieleen. :D

vielä tuli mieleen yks "vika"paikka. Nimittäin onko etupään laakerikuppien sisällä ne kupariliuskat paikoillaan/ehjiä?
Entä laakerivälykset?

Ne liuskat maadoittaa navan kun laakerien välissä on rasvaa joka saattaa tehdä sen että navat ei saa kunnon maadoitusta laakerien läpi
Avatar
spede10
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1134
Liittynyt: Ti 27.04.2004 13:46
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja spede10 »

Jarruvalokatkaisin?
-----------------------------------------------------------
MB C 240T (W202)
Audi A4 Avant quattro 2.0 TFSI
Avatar
coupe124
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 116
Liittynyt: Su 06.03.2005 15:08
Paikkakunta: Lapua

jarrua

Viesti Kirjoittaja coupe124 »

Ei henkilökohtaista kokemusta mutta, kahta abs vikaa metrin päästä seuranneena nii toises oli akun takana siitä boksista liittimet/johdot löysällä sen jälkee koeajolla pelas.(onkin varmasti kokeiltu jo)
Toises tapaukses ei muuta ku käytii kokeilemas, rullattii vauhtia joku 100sen verran ja sulalla asfaltilla täysjarrutus. Ei koko aikaa pyörät lukos mutta reippaita jarrutuksia kuitenki.
Valo sammu ja absit pelas.
-Antti-
Petri K
Turbospesialisti
Turbospesialisti
Viestit: 1111
Liittynyt: Ti 03.02.2004 13:59

Viesti Kirjoittaja Petri K »

Mulla oli vastaava vika omassa mersussa ja korjaantu vasta kun vaihtoi ohjausyksikön absille. Valo sammui heti kun käynnisti ja sen jälkeen on pelannut.
"Jokainen tekee virheitä mutta minä tiedän niistä eniten"
Avatar
illinois
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1567
Liittynyt: Ti 13.07.2004 15:38
Paikkakunta: Pohjanmaa

Viesti Kirjoittaja illinois »

Mika.T kirjoitti:Juu. Perän vaihto ei pitäs vaikuttaa abs:n mitenkään. Perien hammastuksissa on otettu huomioon se että signaalit on oikein.

Tulipahan vain varmituksena mieleen. :D

vielä tuli mieleen yks "vika"paikka. Nimittäin onko etupään laakerikuppien sisällä ne kupariliuskat paikoillaan/ehjiä?
Entä laakerivälykset?

Ne liuskat maadoittaa navan kun laakerien välissä on rasvaa joka saattaa tehdä sen että navat ei saa kunnon maadoitusta laakerien läpi
Omassa tuo kupariliuska oli vain toisella puolella ja sekin hajosi ja otin pois. Ei vaikutusta ja laakeri tuhdissa uudessa rasvassa. Mistä noita liuskoja saa ostettua erikseen, liikkeissa tarjotaan koko napaa.
S210 `R4
S211 `V6
W124 `R5
W124 `V8 (T2758 )

You go full throttle - or you go home.
Avatar
Aapo.T
Valvoja
Valvoja
Viestit: 4661
Liittynyt: Ti 29.04.2003 22:53
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Aapo.T »

Näillä keleillä Kosteus voi tehdä myös hyvin epämääräisiä vikoja.
Joskus oli itellä vika just siinä anturissa joka anto ehjiä vastusarvoja. :x
W114.011 250 1974 M130.923
W115.010 220 1969 M115
http://www.flickr.com/photos/zenitmania/
Vastaa Viestiin