Mallieroavuudet US vs. FIN

Mallit, ominaisuudet, varusteet, kokemukset jne.
Vastaa Viestiin
Avatar
Jucca
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 36
Liittynyt: La 26.02.2005 18:39

Mallieroavuudet US vs. FIN

Viesti Kirjoittaja Jucca »

Heips! Olen ostamassa itselleni tuoreempaa Mersua ja nyt minulle onkin tarjottu 2003 mallista C:tä 2,6 litraisella koneella.
Auto on tuotu muuuttoautona jenkeistä.
Kysynkin onkos Suomeen alkuperäisenä tuodussa ja ameriikan versiolla millaisia eroja. Näyttäis olevan ainakin varsin runsaasti varusteltu.
Mies joka on aina menossa, paitsi silloin kun on tulossa.
Avatar
Esa H.
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3619
Liittynyt: To 18.12.2003 11:02
Paikkakunta: Nastola

Viesti Kirjoittaja Esa H. »

Mailimittari :roll:
w220 S320 -99
Ford Escort Turnier -82 (MR)
Lincoln Continental Mark V Coupe Cartier Edition -77 (MR)

ex-w210 200cdi -00
ex-w124 200D -92
ex-w114 250 -76
ex-c107 450SLC -74 (MR)
Avatar
Jucca
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 36
Liittynyt: La 26.02.2005 18:39

Viesti Kirjoittaja Jucca »

Ilmankos tuntu niin vähän ajetulta. :lol:
Mies joka on aina menossa, paitsi silloin kun on tulossa.
Avatar
Mesedesi
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 3987
Liittynyt: Ma 01.09.2003 15:45
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja Mesedesi »

En tiedä onko näissä nuoremmissa, mutta vanhemmissa USA:n vientimalleissa oli pienemmällä puristussuhteella olevat moottorit ---> pienemmät hevosvoimat samassa koneessa euroversioon verrattuna.
Tärkeintä ei ole vauhdin määrä, vaan miltä se tuntuu.
Avatar
Aapo.T
Valvoja
Valvoja
Viestit: 4661
Liittynyt: Ti 29.04.2003 22:53
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Aapo.T »

Entäpä alusta ja valot? Broidi on tuomassa uudehkoa clk:ta ameriikasta.
W114.011 250 1974 M130.923
W115.010 220 1969 M115
http://www.flickr.com/photos/zenitmania/
juhaoh
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1817
Liittynyt: Su 23.05.2004 17:34

Viesti Kirjoittaja juhaoh »

Mesedesi kirjoitti:En tiedä onko näissä nuoremmissa, mutta vanhemmissa USA:n vientimalleissa oli pienemmällä puristussuhteella olevat moottorit ---> pienemmät hevosvoimat samassa koneessa euroversioon verrattuna.
Myös dieselmalleissa pienempiä tehoja.
Tukevammat (osassa komeammat) joustavat puskurit, symmetriset lähivalot ja sivu- ja parkkivaloissa eroja.
Avatar
Sergey
Vannespesialisti
Vannespesialisti
Viestit: 12277
Liittynyt: Su 27.08.2006 17:12
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Sergey »

Serkun uus c350 on kytkin/systeemi/koodi mikä lie, josta saa miles/km mittaristoon. Sinä amerikan mersussa on 268hp ja eurooppalaisessa 272hp. Miten ero on aikaansaatu, sitä en tiedä.
Pajero 2005, Hullu-Pösö 2023, Skoda Citigo-e 2021
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13645
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Viesti Kirjoittaja karra »

juhaoh kirjoitti:
Mesedesi kirjoitti:En tiedä onko näissä nuoremmissa, mutta vanhemmissa USA:n vientimalleissa oli pienemmällä puristussuhteella olevat moottorit ---> pienemmät hevosvoimat samassa koneessa euroversioon verrattuna.
Myös dieselmalleissa pienempiä tehoja.
Tukevammat (osassa komeammat) joustavat puskurit, symmetriset lähivalot ja sivu- ja parkkivaloissa eroja.
Kun mennään tarpeeksi vanhoihin niin siellä ei näitä eroja vielä ollut; eli 1968 on korjausopuksen mukaan yhtenevä, 1969 saattoi olla milloin alkoi ainakin säätöarvot olemaan erilaisia eri puolen Atlanttia.

Tulikos ne turvapuskurit W107 malleihin siis 1974 ? Volvoihin ne tuli hennompana 1973 ja sitten 1974 mallissa oli ne varsinaiset turvapuskurit.

Oliko W116 suunniteltu alunperin jenkkimarkkinoille puskureiden osalta? En muista olleen puhetta niiden erilaisista puskureista...eikä edes valoista :roll: .
1939 Pontiac Six 2D Sedan De Luxe MYYNNISSÄ www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1987 MB 560 SEC museoauto
2004 MB C 180 kesäkäyttis
2007 Chevrolet Tahoe [Men in Bläk] https://www.overdrive.fi/forum/threads/ ... na.316063/
2013 MB A 180 daily driver syys-talvi-kevät
https://www.youtube.com/user/karra224
Eldorado
Mersumies
Mersumies
Viestit: 973
Liittynyt: Ke 14.06.2006 16:52
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Eldorado »

karra kirjoitti:Oliko W116 suunniteltu alunperin jenkkimarkkinoille puskureiden osalta? En muista olleen puhetta niiden erilaisista puskureista...eikä edes valoista :roll: .
W116:een tuli ne isot ´puistonpenkki´-turvapuskurit -74 kuten muihinkin malleihin, sitä ennen US-spec malleissa oli oheisen kuvan mukaiset normaalimman näköiset puskurit joissa euromalleista poiketen oli kuitenkin tuollaiset pikku tapit, ilmeisesti kumiset. Nuo nelisilmävalot olivat kaiketi heti alkuunsa US-malleissa.

Kuva
ex S203 C270 CDI -02
ex S210 E220 CDI -01
ex S210 E290 TURBODIESEL -97
ex W124 300E-24 -91
Avatar
Fenton
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1294
Liittynyt: Ma 17.09.2007 16:52
Paikkakunta: Nastola

Viesti Kirjoittaja Fenton »

Sergey kirjoitti:Serkun uus c350 on kytkin/systeemi/koodi mikä lie, josta saa miles/km mittaristoon. Sinä amerikan mersussa on 268hp ja eurooppalaisessa 272hp. Miten ero on aikaansaatu, sitä en tiedä.
Johan tuommoinen ero tulee, kun tankataan amerikkalaisten kurabensaa...

Vaan alkuperäiseen aiheeseen, ainakin valot ja ikkunat ja turvavyöt voi olla erilaisia, mittarit maileina lämmöt fahrenheitina.. vai voiko nuin uudessa jo valita asteikon?
Ville
Otan Mersuni, kuten olueni. Pitkänä. 280 SEL.
Avatar
Timo L.
Moderator Admin
Moderator Admin
Viestit: 14225
Liittynyt: Ti 11.03.2003 19:16
Paikkakunta: Savonlinna

Re: Mallieroavuudet US vs. FIN

Viesti Kirjoittaja Timo L. »

Jucca kirjoitti:Heips! Olen ostamassa itselleni tuoreempaa Mersua ja nyt minulle onkin tarjottu 2003 mallista C:tä 2,6 litraisella koneella.
Auto on tuotu muuuttoautona jenkeistä.
Kysynkin onkos Suomeen alkuperäisenä tuodussa ja ameriikan versiolla millaisia eroja. Näyttäis olevan ainakin varsin runsaasti varusteltu.
Otapa yhteys nimimerkkiin "eerola". Käsittääkseni hän on tuonut C320:n ja SLK:n jenkeistä Suomeen, ainakin jenkeissä käyttänyt moisia.
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
2000 E 430 T 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
Avatar
eerola
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 3004
Liittynyt: To 17.04.2003 13:17
Paikkakunta: Pirkanmaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja eerola »

Jäsen Timo L. on oikeassa, että taloudessamme on ollut W203-korin C320, S203-korin C320 ja R170-korin SLK230K, jotka on ensimmäistä kertaa käyttöönotettu USA:ssa. Näistä S203 on edelleen tallissamme. Tätä nykyä Suomessa.

Erot "euro-spec"- ja "USA-spec"-autojen välillä ovat ainakin edellä luettelemissani korimalleissa loppujenlopuksi melko pienet.

-Tehot ovat meren molemmilla rannoilla samat. Erot tehomerkinnöissä johtuvat ilmoittamisessa käytettävien standardien eroista.

-Runkonumerot ovat eri sarjaa "WDBRH..." vs. "WDB203..." ja "WDBKK..." vs. "WDB170..."

-USA-malleissa käytetään eri varustetaso- ja varustepakettinimityksiä kuin Eurooppa-versioissa. Elegance ja Avantgarde vastaavat käytännössä USA:n perusmallia ja Sport-mallia. Classicia USA:sta ei saa.

-USA-perusmallin alusta on varsin mukavuusvoittoinen. USA-sporttimallien alusta on sama joka tulee Euroopassa AMG Sport-varustepaketin mukana.

-USA-malleissa vakiovarustelu on yleisestiottaen huomattavasti kattavampi kuin euro-malleissa. 203-korimallissa C240 on käytännössä perusmalli (USA-mallin koeajoraportti tällä foorumilla), C230 on sporttisempana markkinoitu malli (koeajoraportti tällä foorumilla) ja C320 on ei-AMG-malliston huippu. Perusvarustelu riippuu suoraan tyyppimerkinnästä. C240:ssä esimerkiksi on osittain sähkösäätöiset penkit ja manuaalisesti säädettävä ohjauspyörä. Ilmastointi on tavallinen. Mukavuusilmastoinnilla varustetussa yläpään mallissa kaikki toimii sähköllä ja joka asialle löytyy muistipaikka, johon voi tallentaa mieltymyksensä. Musiikkikin soi malliston yläpäässä nätimmin kuin sen alapäässä. Kaikista uteliaimmille Edmunds.com kertoo antaa aika hyvää tietoa, vaikka siellä välillä onkin pieniä asiavirheitä. Knoppina mainittakoon, että Suomessa arvostaa, jos autossa on rastitettuna "Winter Package".

-USA-mallit on johdotettu valmiiksi käytännössä kaikille mahdollisille lisävarusteille. Puuttuvien sähkötilpehöörien lisääminen onnistuu siksi helposti asentamalla varuste olemassa olevaan johtoon (ja mahdollisesti näyttämällä autolle huoltotietokonetta). Asiasta lisää tällä foorumilla.

-USA-varusteista TeleAid hyödyntää amerikkalaista matkapuhelinverkkoa. Radio pitää ohjelmoida löytämään myös ne taajuudet, joiden yli se Euroopassa hyppää. Ja amerikkalainen Homelink-defacto-standardn mukainen autotallinovenavaaja käyttää hieman eri taajuusspektriä kuin eurooppalainen serkkunsa. Asiasta lisää tällä foorumilla.

-USA-mallien sivupeileissä on varoitustekstit.

-Euro-peilit ovat kuolleen kulman näkemistä helpottavat.

-USA-mallissa ei ole ajovalojen korkeudensäätönappulaa.

-USA-malleissa palaa vilkut parkkivaloina. Joissain korimalleissa (kuten esimerkiksi 203-korissa) parkit saa siirretyksi ajotietokoneen valikoita pläräämällä sinne, missä suomalainen niitä tykkää katsella. Toisissa malleissa (kuten esimerkiksi 170-korin SLK:ssa) operaatio edellyttää sähkötöitä. Taidan olla kirjoitellut tästäkin jossain tällä foorumilla.

-USA-malleissa on "cruising"-valot etulokasuojissa.

-Joidenkin USA-mallien (esimerkiksi 203-korin ei-AMG:t) huippunopeus on rajoitettu matalampaan lukemaan (muistaakseni 210 km/h) kuin Euroopassa. Tämä on siksi, että ne myydään kohdemarkkinallaan M+S-renkailla varustettuina. Tästä rajoituksesta vapautuu tietokoneen avulla.

-USA-mallin COMAND:iin saa satelliittiradion ja euromallin apparaattiin TV-virittimen.

-Joissakin korimalleissa USA-markkinalla on sekä kilometri- että mailikehällä varustettu mittaristo (esim. SLK). Joissain on pelkkä mailimittaristo (203-korin C-Mersu). Tällä kohdalla tekee mieleni huomauttaa omasta kokemuksestani, että sähköisen mittariston vaihtaminen on DNA:n mainoksen sanoin "ihanan kallista". Asiasta lisää tällä foorumilla.
-T

[img]http://www.iki.fi/eerola/signature.jpg[/img]
Avatar
eerola
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 3004
Liittynyt: To 17.04.2003 13:17
Paikkakunta: Pirkanmaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja eerola »

-T

[img]http://www.iki.fi/eerola/signature.jpg[/img]
Avatar
eerola
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 3004
Liittynyt: To 17.04.2003 13:17
Paikkakunta: Pirkanmaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja eerola »

eerola kirjoitti:...Erot "euro-spec"- ja "USA-spec"-autojen välillä ovat ainakin edellä luettelemissani korimalleissa loppujenlopuksi melko pienet....
Ai niin, ja USA-spec autot tuppaavat piipittämään jotta muistat laittaa turvavyön kiinni. Euro-spec-versio pitää samasta asiasta hieman vähemmän meteliä :wink:
-T

[img]http://www.iki.fi/eerola/signature.jpg[/img]
Vastaa Viestiin