laiton vai laillinen ahdin?
- Lehtonen250
- Vakiokalustoa
- Viestit: 116
- Liittynyt: Pe 14.12.2007 14:10
- Paikkakunta: Nurmijärvi
laiton vai laillinen ahdin?
Elikkä ahtokärpänen puraisi ikävästi ja sen seurauksena ostin turbon ilman että olisin pysähtynyt miettimään seurauksia.
Voiko w202td:en vm.96:een istuttaa esim holset hx35-40:en ahtimen
ilman jotta katsastuksessa tulee ongelmia?
silmäilin ahdintani tuossa ja sehän on jo ulkoisilta mitoiltaan tuplasti isompi kuin vakio gt20.
mites muilla on katsastukset sujunu?
Voiko w202td:en vm.96:een istuttaa esim holset hx35-40:en ahtimen
ilman jotta katsastuksessa tulee ongelmia?
silmäilin ahdintani tuossa ja sehän on jo ulkoisilta mitoiltaan tuplasti isompi kuin vakio gt20.
mites muilla on katsastukset sujunu?
- Lehtonen250
- Vakiokalustoa
- Viestit: 116
- Liittynyt: Pe 14.12.2007 14:10
- Paikkakunta: Nurmijärvi
[quote="paloviita"]Jos auto on merkitty vähäpäästöiseksi, ei käytännössä voi. Jos ei ole vähäpäästöinen, katsastuksen pitäisi onnistua teholapun kanssa.[/quote]
no onhan se vähäpäästönen
eli katastuksen ajaks orkkis turbo
paikoilleen?
ihmetyttää vaan kun eikai se turbo niihin päästö arvoihin vaikuta?
no onhan se vähäpäästönen

paikoilleen?
ihmetyttää vaan kun eikai se turbo niihin päästö arvoihin vaikuta?
Nii'in ei tietenkään saa katukäyttöön vaihtaa ahdinta jos on 92 tai tuoreempi dieseli. Ei pienemmäksi eikä suuremmaksi, eikä edes erityyppiseksi
Ahtimen vaihto tulkitaan aina sellaiseksi, että pitää tehdä ne kalliit VTT:n päästötestit uudestaan, itse päästöjen kanssa suolla pykälällä ei ole mitään merkitystä. Samassa kuormitustilanteessa ne päästöt voivat olla pienemmätkin suuremmalla ahtimella.
Kyllä olet sen hoksannut itse aivan oikein mitä pitää tehdä, eli aina kadulla ajaessa orkkisturbo ja sitten kiihdytyspäivillä on suurempi turbo käytössä

Ahtimen vaihto tulkitaan aina sellaiseksi, että pitää tehdä ne kalliit VTT:n päästötestit uudestaan, itse päästöjen kanssa suolla pykälällä ei ole mitään merkitystä. Samassa kuormitustilanteessa ne päästöt voivat olla pienemmätkin suuremmalla ahtimella.
Kyllä olet sen hoksannut itse aivan oikein mitä pitää tehdä, eli aina kadulla ajaessa orkkisturbo ja sitten kiihdytyspäivillä on suurempi turbo käytössä

Lisää tietoa: www.skg.fi
Sovituslaippa on onneksi keksitty.Bomber4 kirjoitti:Mutta mutta..... katoppas sä kun mä en tiedä! ei taida noiden turbojen laipat olla ihan samanlaiset? meinaan siis sitä vaihtoa päikseen aina siihen leima turboon,voi olla aikas iso "remontti" aina leimalle?!
Lisää tietoa: www.skg.fi
- Lehtonen250
- Vakiokalustoa
- Viestit: 116
- Liittynyt: Pe 14.12.2007 14:10
- Paikkakunta: Nurmijärvi
Sovitus laipat pakosarjalle,öljynkierrolle ja imu puolelle ja mahdollisimman helposti vaihdettavissa, eli ei hitsailla niitä laippoja kiinni.
ihmetyttää vaan tuo ,että jos orkkis ahdin kilahtais niin et voisi edes halvempaa korvaus tuotetta laittaa kiinni?
saatika jos tahtois isomman puhaltimen
tekis mieli jo vähän purkaa tuntemuksiaan tästä kotosuomen byrokraattisesta pykälä
viidakosta
eli mitään et saa tehdä tai ainakaan jäädä kiinni!
muistaakseni tuo "vtt" päästötesti maksaa noin tonnin meni läpi tai ei
ihmetyttää vaan tuo ,että jos orkkis ahdin kilahtais niin et voisi edes halvempaa korvaus tuotetta laittaa kiinni?
saatika jos tahtois isomman puhaltimen

viidakosta

muistaakseni tuo "vtt" päästötesti maksaa noin tonnin meni läpi tai ei
joo mitäpä täällä maalla saiskaan tehdä
vtt testi maksaa noin 1100-1500jöröö riipuen monesta eri asiasta eli ei hirveesti hotsita sinne mennä
omassakin autossa meinaan ottaa aina kadulla ajaessa välijäähdyttimen pois ja vaihdan vakio ahtimen tilalle, sitten ratapäivillä nopeesti meinaan ruuvata paikan päällä takas







M-B S124 E300 TDT Sportline(talviunilla keräämässä voimia), w201 rally edition, Audi Typ81TQ, VW T3 DOKA Syncro, VW T3 Bluestar multivan, kasa muita tölkkejä ja muutama ratalelu.
- Lehtonen250
- Vakiokalustoa
- Viestit: 116
- Liittynyt: Pe 14.12.2007 14:10
- Paikkakunta: Nurmijärvi
Tutkittiin tossa näitä pykäliä tähän asiaan liittyen, niin ahtimen ja välijäähyn vaihto rinnastetaan moottorin vaihtoon ja sitä rataa...
vaan mites tällä foorumilla oikeen pelataan nämä ahtimen vaihdot ,kun tuntuu että porukka vaihtelee niitä kun sukkia päivästä riippuen?
en jaksa uskoa että aina katsastuksen lähestyessä jostain kaivetaan se vakio fööni esiin ja sillä sitten mennään viaton katse naamalla
...?
enkä oikein usko että moni raaskisi käydä nämä kalliit testit läpi ihan tostanoinvaan vai olenko ihan hakoteillä?
ettei nyt olis niin että sinne katastukseen mennään sillä isolla holsetilla
ja pakosarja tai jonkinlainen itsevärkätty "lämpösuoja" on siinä edessä
niin jottei ihan heti pistä silmään.
voisin kuvitella että jos auton tehoja tarttis peitellä niin se hoituis jonkinlaisella vaihtoehtoisella ohjelmoinnilla minkä voisi sitten ottaa käyttöön katastuksen ajaksi.
ja sitäpaitsi jos auton vakio ahtimessa tulisi tunnit täyteen niin ei ole mitään lakia joka vaatisi omistajaa ostamaan alkuperäisen samanlaisen ja varsinkin jos se on kalliinpi kuin joku vastaava korvaavatuote.
kosmeettisia erojahan on muuten ahtimien valmistajien tuotteissa yllättävän paljon vaikkakin ahtimen tuotoissa sun muissa tehoihin vaikuttavissa tekijöissä ei olisikaan, niin meinaatteko että katsastusmies avatessaan konepellin sanoisi että "no jopas kylläpä on pojalla ERILLAINEN ahdin kuin pitäisi ei voida valitettavasti hyväksyä tämmöistä kosmeettista eroavaisuutta"....? jooppa joo
sen takia aiemmin esitin kysymyksen että onko tällä foorumilla nimimerkkiä,joka olisi suorittanut katsastuksen jollain muulla kuin auton alkuperäisellä puhaltimella.
vaan mites tällä foorumilla oikeen pelataan nämä ahtimen vaihdot ,kun tuntuu että porukka vaihtelee niitä kun sukkia päivästä riippuen?
en jaksa uskoa että aina katsastuksen lähestyessä jostain kaivetaan se vakio fööni esiin ja sillä sitten mennään viaton katse naamalla

enkä oikein usko että moni raaskisi käydä nämä kalliit testit läpi ihan tostanoinvaan vai olenko ihan hakoteillä?
ettei nyt olis niin että sinne katastukseen mennään sillä isolla holsetilla
ja pakosarja tai jonkinlainen itsevärkätty "lämpösuoja" on siinä edessä
niin jottei ihan heti pistä silmään.
voisin kuvitella että jos auton tehoja tarttis peitellä niin se hoituis jonkinlaisella vaihtoehtoisella ohjelmoinnilla minkä voisi sitten ottaa käyttöön katastuksen ajaksi.
ja sitäpaitsi jos auton vakio ahtimessa tulisi tunnit täyteen niin ei ole mitään lakia joka vaatisi omistajaa ostamaan alkuperäisen samanlaisen ja varsinkin jos se on kalliinpi kuin joku vastaava korvaavatuote.
kosmeettisia erojahan on muuten ahtimien valmistajien tuotteissa yllättävän paljon vaikkakin ahtimen tuotoissa sun muissa tehoihin vaikuttavissa tekijöissä ei olisikaan, niin meinaatteko että katsastusmies avatessaan konepellin sanoisi että "no jopas kylläpä on pojalla ERILLAINEN ahdin kuin pitäisi ei voida valitettavasti hyväksyä tämmöistä kosmeettista eroavaisuutta"....? jooppa joo
sen takia aiemmin esitin kysymyksen että onko tällä foorumilla nimimerkkiä,joka olisi suorittanut katsastuksen jollain muulla kuin auton alkuperäisellä puhaltimella.
Lehtonen250 kirjoitti:
ja sitäpaitsi jos auton vakio ahtimessa tulisi tunnit täyteen niin ei ole mitään lakia joka vaatisi omistajaa ostamaan alkuperäisen samanlaisen ja varsinkin jos se on kalliinpi kuin joku vastaava korvaavatuote.
mites tämä menee tosiaan käytönnössä ? ei voi perkele olla jos vanhasta 300 nokilekasta menee turbo niin ainoa vaihto ehto on ostaa veholta orkkis ?
entäpä noi "huonommat" autot, joilla osien valmistus loppuu viiden vuoden jälkeen, meneekö auto ajokieltoon kun et saa mistään orkkis turboa

No käytännössä ei kukaan kiinnitä huomiota, jos on alkuperäisen näköistä konehuoneessa. Eli suunnilleen samanlainen ahdin, kuin alunperin. Ei kannata mennä kuitenkaan puhumaan mitään...Tuskin monikaan katsastusmies on perillä kovinkaan tarkkaan joka auton alkuperäisestä ahtimesta.
Ahtimen hajoaminen ei oo ongelma, sillä turbopajoja on aika monta Suomessa. Ja noita kaikkia mersun ahtimia on hyvin liikenteessä. Oikeastaan Veho nyt on viimeinen paikka, mistä ahtimia kannattaa ostaa.
Ahtimen hajoaminen ei oo ongelma, sillä turbopajoja on aika monta Suomessa. Ja noita kaikkia mersun ahtimia on hyvin liikenteessä. Oikeastaan Veho nyt on viimeinen paikka, mistä ahtimia kannattaa ostaa.
Niin ja sitten kun täällä ei julkisesti pidä hirveetä melua noista asioista että suomessa saatta olla ehkä 2 tai jopa 3
viritettyä dieseli mersua ns.laittomalla ahtimella ja kuulerilla kun kummiskin tätäkin kuten myös muita auto foorumeja lukee moni poliisi, lakimies, palomies, katsatus inssi ja ehkä jopa leipurikin niin pidetään näistä ennemmin hiljaisuus niin täällä vielä pystyykin jotain ehkä tehdä autolle tai siis siellä radalla voi tehdä
ja ihan maalaisjärkeä kun käyttää näissä asioissa niin kyllä kaikesta selviää ihan kunnialla 


M-B S124 E300 TDT Sportline(talviunilla keräämässä voimia), w201 rally edition, Audi Typ81TQ, VW T3 DOKA Syncro, VW T3 Bluestar multivan, kasa muita tölkkejä ja muutama ratalelu.
Ei ihan omakohtaista kokemusta, mutta kaverin kautta nähtyä.epk kirjoitti:Lehtonen250 kirjoitti:
ja sitäpaitsi jos auton vakio ahtimessa tulisi tunnit täyteen niin ei ole mitään lakia joka vaatisi omistajaa ostamaan alkuperäisen samanlaisen ja varsinkin jos se on kalliinpi kuin joku vastaava korvaavatuote.
mites tämä menee tosiaan käytönnössä ? ei voi perkele olla jos vanhasta 300 nokilekasta menee turbo niin ainoa vaihto ehto on ostaa veholta orkkis ?
entäpä noi "huonommat" autot, joilla osien valmistus loppuu viiden vuoden jälkeen, meneekö auto ajokieltoon kun et saa mistään orkkis turboa
Vähäpäästöinen auto


Muutoskatsastus

Ainakin täällä Savossa osaavat käyttää järkeä noissa asioissa.
(Luulisin että myös muuallakin, olivat soitelleet AKE:lle ja kysyneet. Homma OK, kun perusteet oli tuollaiset)
Ahdin oli tässä tapauksessa "korvaava" (lue: hiukan isompi). Tuo HX35/40 ei oikein taida mennä läpi korvaavana ahtimena, on jo niin paljon isompi.
Kyllä niitä samankokoisiin kuoriin tehtyjä korvausahtimia on markkinoilla, ja lisää tulee sitä mukaa kun kysyntä lisääntyy. Yhdestä Saksan Vitosta sellainen löytyi. Ei ne katsastuksessa niihin puutu, mutta jos pesät on 40 % alkuperästä suuremmat, ja varsinkin jos putket on vedetty sinisellä silikoniputkella ja rosterilla niin hylkäyshän siitä tulee.
Ei tämä vähäpäästöisyys ole oikea ongelma, jollei siitä tee ongelmaa itselle.
Ei tämä vähäpäästöisyys ole oikea ongelma, jollei siitä tee ongelmaa itselle.
Lisää tietoa: www.skg.fi
- Lehtonen250
- Vakiokalustoa
- Viestit: 116
- Liittynyt: Pe 14.12.2007 14:10
- Paikkakunta: Nurmijärvi
no niin , juuri tätä hain takaa ! kiitos tiedostaJunnu kirjoitti:Ei ihan omakohtaista kokemusta, mutta kaverin kautta nähtyä.epk kirjoitti:Lehtonen250 kirjoitti:
ja sitäpaitsi jos auton vakio ahtimessa tulisi tunnit täyteen niin ei ole mitään lakia joka vaatisi omistajaa ostamaan alkuperäisen samanlaisen ja varsinkin jos se on kalliinpi kuin joku vastaava korvaavatuote.
mites tämä menee tosiaan käytönnössä ? ei voi perkele olla jos vanhasta 300 nokilekasta menee turbo niin ainoa vaihto ehto on ostaa veholta orkkis ?
entäpä noi "huonommat" autot, joilla osien valmistus loppuu viiden vuoden jälkeen, meneekö auto ajokieltoon kun et saa mistään orkkis turboa
Vähäpäästöinen autoAhdin rikki, korjaaminen olisi maksanut hunajaa. Uusi ahdin merkkiliikkeellä vieläkin enemmän.
Paikallinen turpohuolto myi uuden ahtimen ja kirjoitti lapun missä oli perusteltu, miksi autosssa ei ole alkuperäistä ahdinta.
MuutoskatsastusAhtimen merkki ym. tiedot rekisteriotteeseen. Kaikki osapuolet olivat tyytyväisiä.
Ainakin täällä Savossa osaavat käyttää järkeä noissa asioissa.
(Luulisin että myös muuallakin, olivat soitelleet AKE:lle ja kysyneet. Homma OK, kun perusteet oli tuollaiset)
Ahdin oli tässä tapauksessa "korvaava" (lue: hiukan isompi). Tuo HX35/40 ei oikein taida mennä läpi korvaavana ahtimena, on jo niin paljon isompi.


^Ei siihen mitään teholappua tarvinnut.
Ahtimen myynyt kauppa kirjoitti lapun jossa sanottiin suurinpiirtein "korvaa malli, alkuperäinen niin kallis plaa plaa.. Ominaisuuksiltaan alkuperäistä vastaava jne.."
Kuuleri. Hmm... Kannattaa (minun mielestä) soittaa katsastusasemmalle ja kysyä suoraan. Selittää kaikkee mersun kutosen kannen ongelmista
Kuuleri parantaa kestävyyttä jne. Lisäksi palotapahtuma on puhtaampi, hyötysuhde kasvaa...
VOI mennä läpi tuo selitys, ja katsastusmies muutoskatsastaa (enää ei ole sinun ongelma, ainakaan niin niin suuri jos jälkipeliä tulee)
Oikeesti kannattaa käydä siellä katsastusasemalla puhumassa ja kysymässä. Silleen selviää parhaiten (havaittua käytännössä, että katsastusasema kohtasia eroja on ja aika paljon..)
Ahtimen myynyt kauppa kirjoitti lapun jossa sanottiin suurinpiirtein "korvaa malli, alkuperäinen niin kallis plaa plaa.. Ominaisuuksiltaan alkuperäistä vastaava jne.."
Kuuleri. Hmm... Kannattaa (minun mielestä) soittaa katsastusasemmalle ja kysyä suoraan. Selittää kaikkee mersun kutosen kannen ongelmista

VOI mennä läpi tuo selitys, ja katsastusmies muutoskatsastaa (enää ei ole sinun ongelma, ainakaan niin niin suuri jos jälkipeliä tulee)
Oikeesti kannattaa käydä siellä katsastusasemalla puhumassa ja kysymässä. Silleen selviää parhaiten (havaittua käytännössä, että katsastusasema kohtasia eroja on ja aika paljon..)
-
- Vakiokalustoa
- Viestit: 378
- Liittynyt: La 05.03.2005 19:17
- Paikkakunta: Kangasala
- Viesti:
Re: laiton vai laillinen ahdin?
Eikö ne turbofirmassa informoinut sinua, että tulee katsastuksessa ongelmia. Itse ainakin aina kysyn auton iän ja kerron mitä voi olla tulossa konttorilla.Lehtonen250 kirjoitti:Elikkä ahtokärpänen puraisi ikävästi ja sen seurauksena ostin turbon ilman että olisin pysähtynyt miettimään seurauksia.
Voiko w202td:en vm.96:een istuttaa esim holset hx35-40:en ahtimen
ilman jotta katsastuksessa tulee ongelmia?
silmäilin ahdintani tuossa ja sehän on jo ulkoisilta mitoiltaan tuplasti isompi kuin vakio gt20.
mites muilla on katsastukset sujunu?
Toimiiko edes kohtalaisesti?
- Lehtonen250
- Vakiokalustoa
- Viestit: 116
- Liittynyt: Pe 14.12.2007 14:10
- Paikkakunta: Nurmijärvi
Re: laiton vai laillinen ahdin?
Eikö ne turbofirmassa informoinut sinua, että tulee katsastuksessa ongelmia. Itse ainakin aina kysyn auton iän ja kerron mitä voi olla tulossa konttorilla.
Toimiiko edes kohtalaisesti?[/quote][quote]
Ei informoinut sen enempää vaan kyllähän minä tiesin mitä olin ostamassa
en vaan tullut ajatelleeksi tarpeeksi pitkälle.
Eikä muuten toimi ollenkaan sillä en taho mistään saada siihen laippoja
tarttis laipat öljyn kierrolle ja pakosarjalle ja ehkä imu puolellekkin vielä.
Toimiiko edes kohtalaisesti?[/quote][quote]
Ei informoinut sen enempää vaan kyllähän minä tiesin mitä olin ostamassa
en vaan tullut ajatelleeksi tarpeeksi pitkälle.
Eikä muuten toimi ollenkaan sillä en taho mistään saada siihen laippoja

VTT ei enää tee näitä ja yksityinen laitos veloittaa n. 1800€ 0% alv / kerta. ja meni läpi tai ei, niin sen se maksaa. Pistin viime kesänä piruuttani kyselyä Testworldiin ja sanoivat että yhden automoottorin testaamiseen menee 2-4 kertaa jotta säädöt on kohdallaan.Lehtonen250 kirjoitti:muistaakseni tuo "vtt" päästötesti maksaa noin tonnin meni läpi tai ei
Ei se iso raha ole sadan tonnin autosta...
Pajero 2005, Hullu-Pösö 2023, Skoda Citigo-e 2021
- Lehtonen250
- Vakiokalustoa
- Viestit: 116
- Liittynyt: Pe 14.12.2007 14:10
- Paikkakunta: Nurmijärvi
Kaikki on niin kovin suhteellistaSergey kirjoitti:VTT ei enää tee näitä ja yksityinen laitos veloittaa n. 1800€ 0% alv / kerta. ja meni läpi tai ei, niin sen se maksaa. Pistin viime kesänä piruuttani kyselyä Testworldiin ja sanoivat että yhden automoottorin testaamiseen menee 2-4 kertaa jotta säädöt on kohdallaan.Lehtonen250 kirjoitti:muistaakseni tuo "vtt" päästötesti maksaa noin tonnin meni läpi tai ei
Ei se iso raha ole sadan tonnin autosta...

muutettais markoiksi niin sitten ehkä....
Itseasiassa 2 -3000€ jos meinaa yhtään autoa myös säätää eli ensin pari tuntia säätöaikaa ja tarvittavat sinetöinnit, sitten vasta testiin joka tietty tuon jälkeen menee heittämällä läpi. Toki tuota vois sitten monistaakin saman korimallin muihin autoihin kun tarpeeks hyvin speksaa painekotelon tilavuuden, pumpun ja hukkiksen säädöt sinetöinteineen yms.Eicca_ kirjoitti:vtt testi maksaa noin 1100-1500jöröö riipuen monesta eri asiasta eli ei hirveesti hotsita sinne mennä
Mutta niinkuin sanoitkin - ei kauheesti kiinnosta mennä sinne joten ajellaan -88 mallin pahapäästöisellä röntällä josta ei meinaa katsastuksessa ees arvoja saada kun savua ei yksinkertaisesti tule (ilman lisärikastusta ja sitähän ei voi käyttää kuin suljetulla alueella järjestettävissä kisoissa).
Pirkka-Tesla eli Opel Ampera -12 sähkölelu.
MB 313 CDI Kasten -00.
W126 300SD -84 talviunilla.
Lavetti (S124-OM603-ST) Yhteishuoltajuudessa.
“If a cluttered desk is a sign of a cluttered mind, of what, then, is an empty desk a sign?”
MB 313 CDI Kasten -00.
W126 300SD -84 talviunilla.
Lavetti (S124-OM603-ST) Yhteishuoltajuudessa.
“If a cluttered desk is a sign of a cluttered mind, of what, then, is an empty desk a sign?”
Hmmm... Viime vuonna (muistaakseni) asiasta vielä VTT:n testeistä vastaavan inssin kans juttelin ja silloin kertoi testistä ja että kuinka labran + testihölön voi vuokrata ennen testiä niin voi laittaa speksit kuntoon ennen virallista testiäSergey kirjoitti:VTT ei enää tee näitä ja yksityinen laitos veloittaa n. 1800€ 0% alv / kerta. ja meni läpi tai ei, niin sen se maksaa. Pistin viime kesänä piruuttani kyselyä Testworldiin ja sanoivat että yhden automoottorin testaamiseen menee 2-4 kertaa jotta säädöt on kohdallaan.

Oulun Tekulle on tulossa kans kuuleman mukaan testeri eli siellä voi kans jatkossa tyypittää... Aikataulusta ei tietoa.
Pirkka-Tesla eli Opel Ampera -12 sähkölelu.
MB 313 CDI Kasten -00.
W126 300SD -84 talviunilla.
Lavetti (S124-OM603-ST) Yhteishuoltajuudessa.
“If a cluttered desk is a sign of a cluttered mind, of what, then, is an empty desk a sign?”
MB 313 CDI Kasten -00.
W126 300SD -84 talviunilla.
Lavetti (S124-OM603-ST) Yhteishuoltajuudessa.
“If a cluttered desk is a sign of a cluttered mind, of what, then, is an empty desk a sign?”
Oon miettinyt että jos tekisi jonkun valmiin paketin useampi kaveri samoilla osilla ja se paketti testattaisiin yhdellä autolla niin autokohtaisesti ei tulisi paha hinta. Vaan pitääkö testi tehdä autoyksilökohtaisesti? Käytännössähän homma toimisi niin että osia tehtäisiin samanlaisia (pakosarja, imupuoli, cooleri ja asennus samalla lailla kirjallisen ohjeen mukaan). Siis speksit ois paperilla ja kaikki asennukset jotka speksit täyttää olisi siten testattu ja hyväksytty. Eihän autotehtaatkaan joka autoa mittaa vain yhden malliauton.XUX63 kirjoitti:Hmmm... Viime vuonna (muistaakseni) asiasta vielä VTT:n testeistä vastaavan inssin kans juttelin ja silloin kertoi testistä ja että kuinka labran + testihölön voi vuokrata ennen testiä niin voi laittaa speksit kuntoon ennen virallista testiäSergey kirjoitti:VTT ei enää tee näitä ja yksityinen laitos veloittaa n. 1800€ 0% alv / kerta. ja meni läpi tai ei, niin sen se maksaa. Pistin viime kesänä piruuttani kyselyä Testworldiin ja sanoivat että yhden automoottorin testaamiseen menee 2-4 kertaa jotta säädöt on kohdallaan.![]()
Oulun Tekulle on tulossa kans kuuleman mukaan testeri eli siellä voi kans jatkossa tyypittää... Aikataulusta ei tietoa.
Ensin selvitys viranomaisilta ja sitten kolehti ja sarjoja valmistamaan. Sama vaikka maksais testi 5ke jos sarjoja ois tehty kymmenen. Lakihan ei määrää että tuotannon pitäisi olla yhden oven takana, osia voisi tehdä useampi taho ja turbothan tulee jokatapauksessa hihnalta ja ne on vakioita. Lukemattomat turbottomat bensameset kaipaisiva hyväksyttyä pakettia, dieseleistä puhumattakaan.
Yksi tekis putket, toinen pakosarjan, kolmas kuulerin jne. Sama juttu jollain kompurapeleillä, kasattais tehdasosista tai teetetyistä paketti jolle hyväksyntä. Itse pystyn helposti tekemään vaikka pyöräsarjoja kompuralle nc-koneilla.
Vaan tuskimpa asiaa saa toteutumaan "talkoilla" ilman että joku haluaa voittoa sen sijaan että mennään yhteispelillä viranomaisten asettaman korkean muurin yli.
Jos kiipeää perse edellä puuhun, tipahtaa pää edellä alas.
Kannatan AK47:n ajatusta! Jos tällainen "tyyppihyväksyntä" saataisiin aikaan, se auttaisi monia, jotka tyytyvät perusratkaisuihin. Oman tien kulkijat, joille ne eivät riitä, tekevät sitten omat ratkaisunsa (Yleensä ruokahalu kasvaa syödessä.) Tällaisen hyväksytyn järjestelmän muuttaminen jälkeenpäin ei ole mahdollista.AK47 kirjoitti:Oon miettinyt että jos tekisi jonkun valmiin paketin useampi kaveri samoilla osilla ja se paketti testattaisiin yhdellä autolla niin autokohtaisesti ei tulisi paha hinta. Vaan pitääkö testi tehdä autoyksilökohtaisesti? Käytännössähän homma toimisi niin että osia tehtäisiin samanlaisia (pakosarja, imupuoli, cooleri ja asennus samalla lailla kirjallisen ohjeen mukaan). Siis speksit ois paperilla ja kaikki asennukset jotka speksit täyttää olisi siten testattu ja hyväksytty. Eihän autotehtaatkaan joka autoa mittaa vain yhden malliauton.XUX63 kirjoitti:...labran + testihölön voi vuokrata ennen testiä niin voi laittaa speksit kuntoon ennen virallista testiä...
Ensin selvitys viranomaisilta ja sitten kolehti ja sarjoja valmistamaan. Sama vaikka maksais testi 5ke jos sarjoja ois tehty kymmenen. Lakihan ei määrää että tuotannon pitäisi olla yhden oven takana, osia voisi tehdä useampi taho ja turbothan tulee jokatapauksessa hihnalta ja ne on vakioita. Lukemattomat turbottomat bensameset kaipaisiva hyväksyttyä pakettia, dieseleistä puhumattakaan.
Yksi tekis putket, toinen pakosarjan, kolmas kuulerin jne. Sama juttu jollain kompurapeleillä, kasattais tehdasosista tai teetetyistä paketti jolle hyväksyntä. Itse pystyn helposti tekemään vaikka pyöräsarjoja kompuralle nc-koneilla.
Vaan tuskimpa asiaa saa toteutumaan "talkoilla" ilman että joku haluaa voittoa sen sijaan että mennään yhteispelillä viranomaisten asettaman korkean muurin yli.
Jos tällaisen pakettiratkaisun saisi kokoon, se saattaisi edellyttää jonkun turbopajan suorittamaa asennustyötä ja vastuuta (=todistusta) siitä, että laitteisto on hyväksynnän mukainen. Tämä osaltaan toisi lisää kustannuksia. Avaimet ovat kuitenkin viranomaisten käsissä ja pelkään, että jokainen auto on testattava erikseen eikä tällaista tyyppihyväksyntää Suomessa sallita. Meillä AKElla on rajaton valta tulkita lakeja ja ministeriön päätöksiä ja tulkinnoista on usein kohtuullisuus kaukana.
tomant
Kiihdytin 190E 201.024
1,951 - 13,077 / 171,51
Käyttöautot C180 203.035, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edellinen C200 202.020

Käyttöautot C180 203.035, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edellinen C200 202.020
Jep, kyllä silleen jo kaikki pajat tekis jos se olisi mahdollista. Yksi argumentti siihen että ei ole mahdollista tehdä oli se, että tehtävä muutos koskee käytettyä autoa. Yksikään käytetty ei ole täsmälleen samanlainen, joten yleistä tyypihyväksyntää ei voida hyväksyä kuin ajoneuvokohtaisesti.
Käytetty auto pitää siis rakentaa kokonaan uudelleen, maksaa siitä uuden ajoneuvon verot ja teettää tyyppihyväksyntä. Ja sitten onkin kyseessä omavalmiste, joka ei ole käytännössä lainkaan mahdollinen suomessa.
Jep, ministerit yms. viranomaiset ovat ajatelleet tuonkin vaihtoehdon lyttyyn.
Käytetty auto pitää siis rakentaa kokonaan uudelleen, maksaa siitä uuden ajoneuvon verot ja teettää tyyppihyväksyntä. Ja sitten onkin kyseessä omavalmiste, joka ei ole käytännössä lainkaan mahdollinen suomessa.
Jep, ministerit yms. viranomaiset ovat ajatelleet tuonkin vaihtoehdon lyttyyn.
Pajero 2005, Hullu-Pösö 2023, Skoda Citigo-e 2021