laiton vai laillinen ahdin?

Asiaa ahtimista ja ahtamisesta.
Vastaa Viestiin
Avatar
Lehtonen250
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 116
Liittynyt: Pe 14.12.2007 14:10
Paikkakunta: Nurmijärvi

laiton vai laillinen ahdin?

Viesti Kirjoittaja Lehtonen250 »

Elikkä ahtokärpänen puraisi ikävästi ja sen seurauksena ostin turbon ilman että olisin pysähtynyt miettimään seurauksia.

Voiko w202td:en vm.96:een istuttaa esim holset hx35-40:en ahtimen
ilman jotta katsastuksessa tulee ongelmia?

silmäilin ahdintani tuossa ja sehän on jo ulkoisilta mitoiltaan tuplasti isompi kuin vakio gt20.

mites muilla on katsastukset sujunu?
Avatar
paloviita
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1140
Liittynyt: Su 22.08.2004 23:07
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja paloviita »

Jos auto on merkitty vähäpäästöiseksi, ei käytännössä voi. Jos ei ole vähäpäästöinen, katsastuksen pitäisi onnistua teholapun kanssa.
MB 250SL -67
MB 230SL -66 (toistaiseksi osina)
BMW i3
Audi A8 3.0 TDI -04
Avatar
Lehtonen250
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 116
Liittynyt: Pe 14.12.2007 14:10
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja Lehtonen250 »

[quote="paloviita"]Jos auto on merkitty vähäpäästöiseksi, ei käytännössä voi. Jos ei ole vähäpäästöinen, katsastuksen pitäisi onnistua teholapun kanssa.[/quote]

no onhan se vähäpäästönen :? eli katastuksen ajaks orkkis turbo
paikoilleen?
ihmetyttää vaan kun eikai se turbo niihin päästö arvoihin vaikuta?
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veskola »

Nii'in ei tietenkään saa katukäyttöön vaihtaa ahdinta jos on 92 tai tuoreempi dieseli. Ei pienemmäksi eikä suuremmaksi, eikä edes erityyppiseksi :roll:

Ahtimen vaihto tulkitaan aina sellaiseksi, että pitää tehdä ne kalliit VTT:n päästötestit uudestaan, itse päästöjen kanssa suolla pykälällä ei ole mitään merkitystä. Samassa kuormitustilanteessa ne päästöt voivat olla pienemmätkin suuremmalla ahtimella.

Kyllä olet sen hoksannut itse aivan oikein mitä pitää tehdä, eli aina kadulla ajaessa orkkisturbo ja sitten kiihdytyspäivillä on suurempi turbo käytössä :roll:
Lisää tietoa: www.skg.fi
Bomber4
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1751
Liittynyt: La 28.01.2006 19:02
Paikkakunta: Ylöjärvi

Viesti Kirjoittaja Bomber4 »

Mutta mutta..... katoppas sä kun mä en tiedä! ei taida noiden turbojen laipat olla ihan samanlaiset? meinaan siis sitä vaihtoa päikseen aina siihen leima turboon,voi olla aikas iso "remontti" aina leimalle?!
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veskola »

Bomber4 kirjoitti:Mutta mutta..... katoppas sä kun mä en tiedä! ei taida noiden turbojen laipat olla ihan samanlaiset? meinaan siis sitä vaihtoa päikseen aina siihen leima turboon,voi olla aikas iso "remontti" aina leimalle?!
Sovituslaippa on onneksi keksitty.
Lisää tietoa: www.skg.fi
Avatar
Lehtonen250
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 116
Liittynyt: Pe 14.12.2007 14:10
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja Lehtonen250 »

Sovitus laipat pakosarjalle,öljynkierrolle ja imu puolelle ja mahdollisimman helposti vaihdettavissa, eli ei hitsailla niitä laippoja kiinni.
ihmetyttää vaan tuo ,että jos orkkis ahdin kilahtais niin et voisi edes halvempaa korvaus tuotetta laittaa kiinni?
saatika jos tahtois isomman puhaltimen :wink: tekis mieli jo vähän purkaa tuntemuksiaan tästä kotosuomen byrokraattisesta pykälä
viidakosta :evil: eli mitään et saa tehdä tai ainakaan jäädä kiinni!

muistaakseni tuo "vtt" päästötesti maksaa noin tonnin meni läpi tai ei
Avatar
Eicca_
Mersumies
Mersumies
Viestit: 730
Liittynyt: Ti 09.05.2006 05:55
Paikkakunta: Mäntsälä

Viesti Kirjoittaja Eicca_ »

joo mitäpä täällä maalla saiskaan tehdä :evil: :roll: vtt testi maksaa noin 1100-1500jöröö riipuen monesta eri asiasta eli ei hirveesti hotsita sinne mennä :D omassakin autossa meinaan ottaa aina kadulla ajaessa välijäähdyttimen pois ja vaihdan vakio ahtimen tilalle, sitten ratapäivillä nopeesti meinaan ruuvata paikan päällä takas :lol: :lol: :wink:
M-B S124 E300 TDT Sportline(talviunilla keräämässä voimia), w201 rally edition, Audi Typ81TQ, VW T3 DOKA Syncro, VW T3 Bluestar multivan, kasa muita tölkkejä ja muutama ratalelu.
Avatar
Lehtonen250
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 116
Liittynyt: Pe 14.12.2007 14:10
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja Lehtonen250 »

Tutkittiin tossa näitä pykäliä tähän asiaan liittyen, niin ahtimen ja välijäähyn vaihto rinnastetaan moottorin vaihtoon ja sitä rataa...
vaan mites tällä foorumilla oikeen pelataan nämä ahtimen vaihdot ,kun tuntuu että porukka vaihtelee niitä kun sukkia päivästä riippuen?

en jaksa uskoa että aina katsastuksen lähestyessä jostain kaivetaan se vakio fööni esiin ja sillä sitten mennään viaton katse naamalla :lol: ...?
enkä oikein usko että moni raaskisi käydä nämä kalliit testit läpi ihan tostanoinvaan vai olenko ihan hakoteillä?

ettei nyt olis niin että sinne katastukseen mennään sillä isolla holsetilla
ja pakosarja tai jonkinlainen itsevärkätty "lämpösuoja" on siinä edessä
niin jottei ihan heti pistä silmään.

voisin kuvitella että jos auton tehoja tarttis peitellä niin se hoituis jonkinlaisella vaihtoehtoisella ohjelmoinnilla minkä voisi sitten ottaa käyttöön katastuksen ajaksi.

ja sitäpaitsi jos auton vakio ahtimessa tulisi tunnit täyteen niin ei ole mitään lakia joka vaatisi omistajaa ostamaan alkuperäisen samanlaisen ja varsinkin jos se on kalliinpi kuin joku vastaava korvaavatuote.

kosmeettisia erojahan on muuten ahtimien valmistajien tuotteissa yllättävän paljon vaikkakin ahtimen tuotoissa sun muissa tehoihin vaikuttavissa tekijöissä ei olisikaan, niin meinaatteko että katsastusmies avatessaan konepellin sanoisi että "no jopas kylläpä on pojalla ERILLAINEN ahdin kuin pitäisi ei voida valitettavasti hyväksyä tämmöistä kosmeettista eroavaisuutta"....? jooppa joo

sen takia aiemmin esitin kysymyksen että onko tällä foorumilla nimimerkkiä,joka olisi suorittanut katsastuksen jollain muulla kuin auton alkuperäisellä puhaltimella.
Avatar
epk
Valvoja
Valvoja
Viestit: 12761
Liittynyt: Pe 04.04.2003 15:13
Paikkakunta: 02

Viesti Kirjoittaja epk »

Lehtonen250 kirjoitti:
ja sitäpaitsi jos auton vakio ahtimessa tulisi tunnit täyteen niin ei ole mitään lakia joka vaatisi omistajaa ostamaan alkuperäisen samanlaisen ja varsinkin jos se on kalliinpi kuin joku vastaava korvaavatuote.

mites tämä menee tosiaan käytönnössä ? ei voi perkele olla jos vanhasta 300 nokilekasta menee turbo niin ainoa vaihto ehto on ostaa veholta orkkis ?

entäpä noi "huonommat" autot, joilla osien valmistus loppuu viiden vuoden jälkeen, meneekö auto ajokieltoon kun et saa mistään orkkis turboa :twisted:
Avatar
JP74
Turbospesialisti
Turbospesialisti
Viestit: 2781
Liittynyt: To 17.06.2004 06:59
Paikkakunta: Palokka

Viesti Kirjoittaja JP74 »

No käytännössä ei kukaan kiinnitä huomiota, jos on alkuperäisen näköistä konehuoneessa. Eli suunnilleen samanlainen ahdin, kuin alunperin. Ei kannata mennä kuitenkaan puhumaan mitään...Tuskin monikaan katsastusmies on perillä kovinkaan tarkkaan joka auton alkuperäisestä ahtimesta.

Ahtimen hajoaminen ei oo ongelma, sillä turbopajoja on aika monta Suomessa. Ja noita kaikkia mersun ahtimia on hyvin liikenteessä. Oikeastaan Veho nyt on viimeinen paikka, mistä ahtimia kannattaa ostaa.
Avatar
Eicca_
Mersumies
Mersumies
Viestit: 730
Liittynyt: Ti 09.05.2006 05:55
Paikkakunta: Mäntsälä

Viesti Kirjoittaja Eicca_ »

Niin ja sitten kun täällä ei julkisesti pidä hirveetä melua noista asioista että suomessa saatta olla ehkä 2 tai jopa 3:wink: viritettyä dieseli mersua ns.laittomalla ahtimella ja kuulerilla kun kummiskin tätäkin kuten myös muita auto foorumeja lukee moni poliisi, lakimies, palomies, katsatus inssi ja ehkä jopa leipurikin niin pidetään näistä ennemmin hiljaisuus niin täällä vielä pystyykin jotain ehkä tehdä autolle tai siis siellä radalla voi tehdä :D ja ihan maalaisjärkeä kun käyttää näissä asioissa niin kyllä kaikesta selviää ihan kunnialla 8)
M-B S124 E300 TDT Sportline(talviunilla keräämässä voimia), w201 rally edition, Audi Typ81TQ, VW T3 DOKA Syncro, VW T3 Bluestar multivan, kasa muita tölkkejä ja muutama ratalelu.
Avatar
Junnu
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 317
Liittynyt: Ma 10.11.2003 21:30
Paikkakunta: Siilinjärvi

Viesti Kirjoittaja Junnu »

epk kirjoitti:
Lehtonen250 kirjoitti:
ja sitäpaitsi jos auton vakio ahtimessa tulisi tunnit täyteen niin ei ole mitään lakia joka vaatisi omistajaa ostamaan alkuperäisen samanlaisen ja varsinkin jos se on kalliinpi kuin joku vastaava korvaavatuote.

mites tämä menee tosiaan käytönnössä ? ei voi perkele olla jos vanhasta 300 nokilekasta menee turbo niin ainoa vaihto ehto on ostaa veholta orkkis ?

entäpä noi "huonommat" autot, joilla osien valmistus loppuu viiden vuoden jälkeen, meneekö auto ajokieltoon kun et saa mistään orkkis turboa :twisted:
Ei ihan omakohtaista kokemusta, mutta kaverin kautta nähtyä.
Vähäpäästöinen auto :arrow: Ahdin rikki, korjaaminen olisi maksanut hunajaa. Uusi ahdin merkkiliikkeellä vieläkin enemmän. :arrow: Paikallinen turpohuolto myi uuden ahtimen ja kirjoitti lapun missä oli perusteltu, miksi autosssa ei ole alkuperäistä ahdinta.

Muutoskatsastus :arrow: Ahtimen merkki ym. tiedot rekisteriotteeseen. Kaikki osapuolet olivat tyytyväisiä.
Ainakin täällä Savossa osaavat käyttää järkeä noissa asioissa.
(Luulisin että myös muuallakin, olivat soitelleet AKE:lle ja kysyneet. Homma OK, kun perusteet oli tuollaiset)

Ahdin oli tässä tapauksessa "korvaava" (lue: hiukan isompi). Tuo HX35/40 ei oikein taida mennä läpi korvaavana ahtimena, on jo niin paljon isompi.
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veskola »

Kyllä niitä samankokoisiin kuoriin tehtyjä korvausahtimia on markkinoilla, ja lisää tulee sitä mukaa kun kysyntä lisääntyy. Yhdestä Saksan Vitosta sellainen löytyi. Ei ne katsastuksessa niihin puutu, mutta jos pesät on 40 % alkuperästä suuremmat, ja varsinkin jos putket on vedetty sinisellä silikoniputkella ja rosterilla niin hylkäyshän siitä tulee.

Ei tämä vähäpäästöisyys ole oikea ongelma, jollei siitä tee ongelmaa itselle.
Lisää tietoa: www.skg.fi
Avatar
Lehtonen250
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 116
Liittynyt: Pe 14.12.2007 14:10
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja Lehtonen250 »

Ei tämä vähäpäästöisyys ole oikea ongelma, jollei siitä tee ongelmaa itselle.[quote][/quote]

joo näin on. katotaan jospa keksittäisiin jotaki muuta puhuttavaa....

Veskola oli kyllä ihan oikeassa jotta "parrusta on turha veistää pärettä"
ja sillee...
Avatar
epk
Valvoja
Valvoja
Viestit: 12761
Liittynyt: Pe 04.04.2003 15:13
Paikkakunta: 02

Viesti Kirjoittaja epk »

Junnu kirjoitti:
epk kirjoitti:
Lehtonen250 kirjoitti:
ja sitäpaitsi jos auton vakio ahtimessa tulisi tunnit täyteen niin ei ole mitään lakia joka vaatisi omistajaa ostamaan alkuperäisen samanlaisen ja varsinkin jos se on kalliinpi kuin joku vastaava korvaavatuote.

mites tämä menee tosiaan käytönnössä ? ei voi perkele olla jos vanhasta 300 nokilekasta menee turbo niin ainoa vaihto ehto on ostaa veholta orkkis ?

entäpä noi "huonommat" autot, joilla osien valmistus loppuu viiden vuoden jälkeen, meneekö auto ajokieltoon kun et saa mistään orkkis turboa :twisted:
Ei ihan omakohtaista kokemusta, mutta kaverin kautta nähtyä.
Vähäpäästöinen auto :arrow: Ahdin rikki, korjaaminen olisi maksanut hunajaa. Uusi ahdin merkkiliikkeellä vieläkin enemmän. :arrow: Paikallinen turpohuolto myi uuden ahtimen ja kirjoitti lapun missä oli perusteltu, miksi autosssa ei ole alkuperäistä ahdinta.

Muutoskatsastus :arrow: Ahtimen merkki ym. tiedot rekisteriotteeseen. Kaikki osapuolet olivat tyytyväisiä.
Ainakin täällä Savossa osaavat käyttää järkeä noissa asioissa.
(Luulisin että myös muuallakin, olivat soitelleet AKE:lle ja kysyneet. Homma OK, kun perusteet oli tuollaiset)

Ahdin oli tässä tapauksessa "korvaava" (lue: hiukan isompi). Tuo HX35/40 ei oikein taida mennä läpi korvaavana ahtimena, on jo niin paljon isompi.
no niin , juuri tätä hain takaa ! kiitos tiedosta ;) , pitikö teholappua myös toimittaa... ?? mites sen coolerin sais vielä samaan syssyyn :twisted:
Avatar
Junnu
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 317
Liittynyt: Ma 10.11.2003 21:30
Paikkakunta: Siilinjärvi

Viesti Kirjoittaja Junnu »

^Ei siihen mitään teholappua tarvinnut.
Ahtimen myynyt kauppa kirjoitti lapun jossa sanottiin suurinpiirtein "korvaa malli, alkuperäinen niin kallis plaa plaa.. Ominaisuuksiltaan alkuperäistä vastaava jne.."

Kuuleri. Hmm... Kannattaa (minun mielestä) soittaa katsastusasemmalle ja kysyä suoraan. Selittää kaikkee mersun kutosen kannen ongelmista :arrow: Kuuleri parantaa kestävyyttä jne. Lisäksi palotapahtuma on puhtaampi, hyötysuhde kasvaa...

VOI mennä läpi tuo selitys, ja katsastusmies muutoskatsastaa (enää ei ole sinun ongelma, ainakaan niin niin suuri jos jälkipeliä tulee)
Oikeesti kannattaa käydä siellä katsastusasemalla puhumassa ja kysymässä. Silleen selviää parhaiten (havaittua käytännössä, että katsastusasema kohtasia eroja on ja aika paljon..)
Turbo-eemeli
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 378
Liittynyt: La 05.03.2005 19:17
Paikkakunta: Kangasala
Viesti:

Re: laiton vai laillinen ahdin?

Viesti Kirjoittaja Turbo-eemeli »

Lehtonen250 kirjoitti:Elikkä ahtokärpänen puraisi ikävästi ja sen seurauksena ostin turbon ilman että olisin pysähtynyt miettimään seurauksia.

Voiko w202td:en vm.96:een istuttaa esim holset hx35-40:en ahtimen
ilman jotta katsastuksessa tulee ongelmia?

silmäilin ahdintani tuossa ja sehän on jo ulkoisilta mitoiltaan tuplasti isompi kuin vakio gt20.

mites muilla on katsastukset sujunu?
Eikö ne turbofirmassa informoinut sinua, että tulee katsastuksessa ongelmia. Itse ainakin aina kysyn auton iän ja kerron mitä voi olla tulossa konttorilla.

Toimiiko edes kohtalaisesti?
Avatar
Lehtonen250
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 116
Liittynyt: Pe 14.12.2007 14:10
Paikkakunta: Nurmijärvi

Re: laiton vai laillinen ahdin?

Viesti Kirjoittaja Lehtonen250 »

Eikö ne turbofirmassa informoinut sinua, että tulee katsastuksessa ongelmia. Itse ainakin aina kysyn auton iän ja kerron mitä voi olla tulossa konttorilla.

Toimiiko edes kohtalaisesti?[/quote][quote]

Ei informoinut sen enempää vaan kyllähän minä tiesin mitä olin ostamassa
en vaan tullut ajatelleeksi tarpeeksi pitkälle.

Eikä muuten toimi ollenkaan sillä en taho mistään saada siihen laippoja :cry: tarttis laipat öljyn kierrolle ja pakosarjalle ja ehkä imu puolellekkin vielä.
hatemi
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 183
Liittynyt: Ma 17.04.2006 15:32
Paikkakunta: JKL

Viesti Kirjoittaja hatemi »

Kerran autoani "korvausahtimen" ja jäähyn kanssa leimalle yrittäneenä en enää edes kokeile jos ei ole hyvä kaveri inssinä. Niin huono valehtelemaan että helpompi vaan vaihtaa vakiohilppeet takaisin konttorilla käynnin ajaksi.
diipa daapa...
Avatar
Sergey
Vannespesialisti
Vannespesialisti
Viestit: 12276
Liittynyt: Su 27.08.2006 17:12
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Sergey »

Lehtonen250 kirjoitti:muistaakseni tuo "vtt" päästötesti maksaa noin tonnin meni läpi tai ei
VTT ei enää tee näitä ja yksityinen laitos veloittaa n. 1800€ 0% alv / kerta. ja meni läpi tai ei, niin sen se maksaa. Pistin viime kesänä piruuttani kyselyä Testworldiin ja sanoivat että yhden automoottorin testaamiseen menee 2-4 kertaa jotta säädöt on kohdallaan.

Ei se iso raha ole sadan tonnin autosta...
Pajero 2005, Hullu-Pösö 2023, Skoda Citigo-e 2021
Avatar
Lehtonen250
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 116
Liittynyt: Pe 14.12.2007 14:10
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja Lehtonen250 »

Sergey kirjoitti:
Lehtonen250 kirjoitti:muistaakseni tuo "vtt" päästötesti maksaa noin tonnin meni läpi tai ei
VTT ei enää tee näitä ja yksityinen laitos veloittaa n. 1800€ 0% alv / kerta. ja meni läpi tai ei, niin sen se maksaa. Pistin viime kesänä piruuttani kyselyä Testworldiin ja sanoivat että yhden automoottorin testaamiseen menee 2-4 kertaa jotta säädöt on kohdallaan.

Ei se iso raha ole sadan tonnin autosta...
Kaikki on niin kovin suhteellista :lol: sadantonnin auto.... jos tämä 1800€
muutettais markoiksi niin sitten ehkä....
Avatar
bäkström
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 354
Liittynyt: To 19.01.2006 21:36
Paikkakunta: kuusankoski

Viesti Kirjoittaja bäkström »

Mutta mitäs sitten JOS eksyy epähuomiossa korvaavalla ahtimella + coolerilla muutoskatsastamatta liikenteeseen, ja siitä jotenkin kärähtää? Autosta kilvet pois koska ei liikenne kelpoinenko?

Onko keltään tultu kyselemään?
hatemi
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 183
Liittynyt: Ma 17.04.2006 15:32
Paikkakunta: JKL

Viesti Kirjoittaja hatemi »

Voi olla myös aika vittumaista vakuutusyhtiön kanssa neuvotella asiasta jos autosta löytyy jotain viriviriä... Vakuutuspetos ja kaikki muut mukavuudet tulee ensinnä mieleen mitä ne tarjoavat... Ei kannata siis kolaroida parannellun auton kanssa :wink:
diipa daapa...
Avatar
XUX63
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1393
Liittynyt: To 06.11.2003 17:12
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja XUX63 »

Eicca_ kirjoitti:vtt testi maksaa noin 1100-1500jöröö riipuen monesta eri asiasta eli ei hirveesti hotsita sinne mennä
Itseasiassa 2 -3000€ jos meinaa yhtään autoa myös säätää eli ensin pari tuntia säätöaikaa ja tarvittavat sinetöinnit, sitten vasta testiin joka tietty tuon jälkeen menee heittämällä läpi. Toki tuota vois sitten monistaakin saman korimallin muihin autoihin kun tarpeeks hyvin speksaa painekotelon tilavuuden, pumpun ja hukkiksen säädöt sinetöinteineen yms.

Mutta niinkuin sanoitkin - ei kauheesti kiinnosta mennä sinne joten ajellaan -88 mallin pahapäästöisellä röntällä josta ei meinaa katsastuksessa ees arvoja saada kun savua ei yksinkertaisesti tule (ilman lisärikastusta ja sitähän ei voi käyttää kuin suljetulla alueella järjestettävissä kisoissa).
Pirkka-Tesla eli Opel Ampera -12 sähkölelu.
MB 313 CDI Kasten -00.
W126 300SD -84 talviunilla.
Lavetti (S124-OM603-ST) Yhteishuoltajuudessa.

“If a cluttered desk is a sign of a cluttered mind, of what, then, is an empty desk a sign?”
Avatar
XUX63
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1393
Liittynyt: To 06.11.2003 17:12
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja XUX63 »

Sergey kirjoitti:VTT ei enää tee näitä ja yksityinen laitos veloittaa n. 1800€ 0% alv / kerta. ja meni läpi tai ei, niin sen se maksaa. Pistin viime kesänä piruuttani kyselyä Testworldiin ja sanoivat että yhden automoottorin testaamiseen menee 2-4 kertaa jotta säädöt on kohdallaan.
Hmmm... Viime vuonna (muistaakseni) asiasta vielä VTT:n testeistä vastaavan inssin kans juttelin ja silloin kertoi testistä ja että kuinka labran + testihölön voi vuokrata ennen testiä niin voi laittaa speksit kuntoon ennen virallista testiä :shock:

Oulun Tekulle on tulossa kans kuuleman mukaan testeri eli siellä voi kans jatkossa tyypittää... Aikataulusta ei tietoa.
Pirkka-Tesla eli Opel Ampera -12 sähkölelu.
MB 313 CDI Kasten -00.
W126 300SD -84 talviunilla.
Lavetti (S124-OM603-ST) Yhteishuoltajuudessa.

“If a cluttered desk is a sign of a cluttered mind, of what, then, is an empty desk a sign?”
AK47
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2657
Liittynyt: Ti 10.08.2004 20:00
Paikkakunta: 08/09

Viesti Kirjoittaja AK47 »

XUX63 kirjoitti:
Sergey kirjoitti:VTT ei enää tee näitä ja yksityinen laitos veloittaa n. 1800€ 0% alv / kerta. ja meni läpi tai ei, niin sen se maksaa. Pistin viime kesänä piruuttani kyselyä Testworldiin ja sanoivat että yhden automoottorin testaamiseen menee 2-4 kertaa jotta säädöt on kohdallaan.
Hmmm... Viime vuonna (muistaakseni) asiasta vielä VTT:n testeistä vastaavan inssin kans juttelin ja silloin kertoi testistä ja että kuinka labran + testihölön voi vuokrata ennen testiä niin voi laittaa speksit kuntoon ennen virallista testiä :shock:

Oulun Tekulle on tulossa kans kuuleman mukaan testeri eli siellä voi kans jatkossa tyypittää... Aikataulusta ei tietoa.
Oon miettinyt että jos tekisi jonkun valmiin paketin useampi kaveri samoilla osilla ja se paketti testattaisiin yhdellä autolla niin autokohtaisesti ei tulisi paha hinta. Vaan pitääkö testi tehdä autoyksilökohtaisesti? Käytännössähän homma toimisi niin että osia tehtäisiin samanlaisia (pakosarja, imupuoli, cooleri ja asennus samalla lailla kirjallisen ohjeen mukaan). Siis speksit ois paperilla ja kaikki asennukset jotka speksit täyttää olisi siten testattu ja hyväksytty. Eihän autotehtaatkaan joka autoa mittaa vain yhden malliauton.

Ensin selvitys viranomaisilta ja sitten kolehti ja sarjoja valmistamaan. Sama vaikka maksais testi 5ke jos sarjoja ois tehty kymmenen. Lakihan ei määrää että tuotannon pitäisi olla yhden oven takana, osia voisi tehdä useampi taho ja turbothan tulee jokatapauksessa hihnalta ja ne on vakioita. Lukemattomat turbottomat bensameset kaipaisiva hyväksyttyä pakettia, dieseleistä puhumattakaan.

Yksi tekis putket, toinen pakosarjan, kolmas kuulerin jne. Sama juttu jollain kompurapeleillä, kasattais tehdasosista tai teetetyistä paketti jolle hyväksyntä. Itse pystyn helposti tekemään vaikka pyöräsarjoja kompuralle nc-koneilla.

Vaan tuskimpa asiaa saa toteutumaan "talkoilla" ilman että joku haluaa voittoa sen sijaan että mennään yhteispelillä viranomaisten asettaman korkean muurin yli.
Jos kiipeää perse edellä puuhun, tipahtaa pää edellä alas.
Avatar
tomant
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3966
Liittynyt: Ti 06.06.2006 00:50
Viesti:

Viesti Kirjoittaja tomant »

AK47 kirjoitti:
XUX63 kirjoitti:...labran + testihölön voi vuokrata ennen testiä niin voi laittaa speksit kuntoon ennen virallista testiä...
Oon miettinyt että jos tekisi jonkun valmiin paketin useampi kaveri samoilla osilla ja se paketti testattaisiin yhdellä autolla niin autokohtaisesti ei tulisi paha hinta. Vaan pitääkö testi tehdä autoyksilökohtaisesti? Käytännössähän homma toimisi niin että osia tehtäisiin samanlaisia (pakosarja, imupuoli, cooleri ja asennus samalla lailla kirjallisen ohjeen mukaan). Siis speksit ois paperilla ja kaikki asennukset jotka speksit täyttää olisi siten testattu ja hyväksytty. Eihän autotehtaatkaan joka autoa mittaa vain yhden malliauton.

Ensin selvitys viranomaisilta ja sitten kolehti ja sarjoja valmistamaan. Sama vaikka maksais testi 5ke jos sarjoja ois tehty kymmenen. Lakihan ei määrää että tuotannon pitäisi olla yhden oven takana, osia voisi tehdä useampi taho ja turbothan tulee jokatapauksessa hihnalta ja ne on vakioita. Lukemattomat turbottomat bensameset kaipaisiva hyväksyttyä pakettia, dieseleistä puhumattakaan.

Yksi tekis putket, toinen pakosarjan, kolmas kuulerin jne. Sama juttu jollain kompurapeleillä, kasattais tehdasosista tai teetetyistä paketti jolle hyväksyntä. Itse pystyn helposti tekemään vaikka pyöräsarjoja kompuralle nc-koneilla.

Vaan tuskimpa asiaa saa toteutumaan "talkoilla" ilman että joku haluaa voittoa sen sijaan että mennään yhteispelillä viranomaisten asettaman korkean muurin yli.
Kannatan AK47:n ajatusta! Jos tällainen "tyyppihyväksyntä" saataisiin aikaan, se auttaisi monia, jotka tyytyvät perusratkaisuihin. Oman tien kulkijat, joille ne eivät riitä, tekevät sitten omat ratkaisunsa (Yleensä ruokahalu kasvaa syödessä.) Tällaisen hyväksytyn järjestelmän muuttaminen jälkeenpäin ei ole mahdollista.

Jos tällaisen pakettiratkaisun saisi kokoon, se saattaisi edellyttää jonkun turbopajan suorittamaa asennustyötä ja vastuuta (=todistusta) siitä, että laitteisto on hyväksynnän mukainen. Tämä osaltaan toisi lisää kustannuksia. Avaimet ovat kuitenkin viranomaisten käsissä ja pelkään, että jokainen auto on testattava erikseen eikä tällaista tyyppihyväksyntää Suomessa sallita. Meillä AKElla on rajaton valta tulkita lakeja ja ministeriön päätöksiä ja tulkinnoista on usein kohtuullisuus kaukana.

tomant
Kiihdytin 190E 201.024 Kuva1,951 - 13,077 / 171,51
Käyttöautot C180 203.035, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edellinen C200 202.020
Avatar
Sergey
Vannespesialisti
Vannespesialisti
Viestit: 12276
Liittynyt: Su 27.08.2006 17:12
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Sergey »

Jep, kyllä silleen jo kaikki pajat tekis jos se olisi mahdollista. Yksi argumentti siihen että ei ole mahdollista tehdä oli se, että tehtävä muutos koskee käytettyä autoa. Yksikään käytetty ei ole täsmälleen samanlainen, joten yleistä tyypihyväksyntää ei voida hyväksyä kuin ajoneuvokohtaisesti.

Käytetty auto pitää siis rakentaa kokonaan uudelleen, maksaa siitä uuden ajoneuvon verot ja teettää tyyppihyväksyntä. Ja sitten onkin kyseessä omavalmiste, joka ei ole käytännössä lainkaan mahdollinen suomessa.

Jep, ministerit yms. viranomaiset ovat ajatelleet tuonkin vaihtoehdon lyttyyn.
Pajero 2005, Hullu-Pösö 2023, Skoda Citigo-e 2021
Vastaa Viestiin