Turbon bleedaus

Asiaa ahtimista ja ahtamisesta.
Vastaa Viestiin
Absinthe
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 207
Liittynyt: Ke 21.11.2007 18:16

Turbon bleedaus

Viesti Kirjoittaja Absinthe »

Heipä hei!

Haulaa en ole löytänyt riittävästi tietoa ahtopaineiden nostosta bleedaamalla ja siitä miten se bleedaus toteutetaan mb 300tdt w124 kotterossa. Olisi enemmän kuin sata jänistä jos joku voisi kertoa miten ja mihin se bleedaus tehdään vaikkapa ihan kuvien kera!! Kiitosta jo etukäteen.
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Re: Turbon bleedaus

Viesti Kirjoittaja veskola »

Dieselissä teho ei nouse, jos nostat pelkästään ahtopainetta. W124:n vakioturbo on niin pieni, ettei ahtopainetta kannata nostaa, sillä vain rikkoo koneen.

Mikäli pientä piristystä haluaa tehdä on syytä ruuvata syöttöä lisää ja hankkia välijäähdytin ja pitää vakiopaineet.

Yleisesti bleedaus tapahtuu näin:
http://www.nic.fi/~danes/w638_2/jutut/12052005.html
Lisää tietoa: www.skg.fi
Absinthe
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 207
Liittynyt: Ke 21.11.2007 18:16

Viesti Kirjoittaja Absinthe »

Juu pumppu on modattu niin, että syöttöjä löytyy niin paljon kuin vakipumpusta irti saa. Pitänee laittaa välijäähdytin ensiksi ja sitten vasta rueta bleedaamaan ja ahtopainemittarinhan se laitatuttaa myös.
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veskola »

Laita pakopainemittari, se on vieläkin tärkeämpi.
Lisää tietoa: www.skg.fi
Avatar
Lehtonen250
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 116
Liittynyt: Pe 14.12.2007 14:10
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja Lehtonen250 »

veskola kirjoitti:Laita pakopainemittari, se on vieläkin tärkeämpi.
mihinkäs väliin sen pakopaine mittari voisi asentaa? siis tarkoitan pysyvää asennusta ja mittarin hyttiin viemistä.

ja missäs niitä myydään jos ei itse halua väkertää?
tuikku
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 4765
Liittynyt: La 24.04.2004 09:39

Viesti Kirjoittaja tuikku »

.
Ei ehken kannata "pysyvää" asennusta laittaa.
Putkeen kertyy, ja mittariin myös ajan kanssa nokea ja kosteutta, joka sitten talvella saattaa aiheuttaa ongelmia mittarin toiminnassa ja vuotoja.

Eikä sitä koko ajan tarvi katsellakkaan.
Sitten kun kokoonpano muuttuu, niin tilanteen voi tarkistaa.

Pakosarjaanhan se pitäisi saada.
Minulla oli ensin aina ahtimen laipoissa kiinni.
Lämpömittarille ja pakopainelle omat sovituksensa.
Kuva
.
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
Avatar
Lehtonen250
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 116
Liittynyt: Pe 14.12.2007 14:10
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja Lehtonen250 »

eli oletko käyttänyt ahtopainemittaria pakopaine mittarina?
luulisi että menee tukkoon herkästi

vai onko tuohon käyttöön jotain parempia vaihtoehtoja?
P. Lanttola
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 231
Liittynyt: Su 07.12.2003 19:59

Viesti Kirjoittaja P. Lanttola »

Ei se mitään tukkoon mene, letkussa/putkessa ei ole jatkuvaa virtausta vaan pelkkä paine vaihtelee, eli noki ei pääse mittarille asti tuota letkua pitkin. Toki jos tuolla pakosarjan päässä on joku 0.5mm reikä niin saattaakin tukkeentua.
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veskola »

Kyllä oikeat ahtopainemittarit kestävät tuon, tai siis juurikin kun sinne ei kulje ilmaa/pakokaasua, vain paine välittyy. Kannattaa ehkä kuitenkin hakea parilla kympillä pneumatiikkakaupasta nestevaimennettu teollisuusmittari, noin 4 barin asteikolla.
Lisää tietoa: www.skg.fi
Avatar
Samuli H
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1601
Liittynyt: Ti 18.11.2003 20:34
Paikkakunta: Muurame

Viesti Kirjoittaja Samuli H »

Omien kokemusten mukaan kannattaa hakea se vaimennettu malli. Vaimentamaton mittari värähteli niin paljon, että lukematarkkuus oli +/-0.5bar. Mopon bensafiltteri letkun välissä varmaan tasoittaa lukemia, mutta silti panostaisin vaimennettuun mittariin. Ne on sitäpaitsi paljon pro:mman näköisiä.
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veskola »

Niin, vaimentamaton ei käy tähän tarkoitukseen alkuunkaan.
Lisää tietoa: www.skg.fi
Avatar
Lehtonen250
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 116
Liittynyt: Pe 14.12.2007 14:10
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja Lehtonen250 »

No niin hain tosiaan nestevaimennetun mittarin ja teflon letkua
kestää noin 200baria painetta ja 300c lämpöä

voiko pakopaine mittarin asentaa pakoputken ensimmäiseen käyrään?
kun on tuo valurauta pakosarja niin ei oikein pysty poraamaan saatika
hitsaamaan?

olen myös kuullut jotta johonkin egr:än yhteydessä olevaan putkeen/paikkaan?
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veskola »

Lehtonen250 kirjoitti:voiko pakopaine mittarin asentaa pakoputken ensimmäiseen käyrään?
Pakoputken käyrä tarkoittaa yleensä ahtimen jälkeistä osaa, ja sieltä ei tarvitse painetta mitata. Voi toki mitatakin, mutta se on pakoputken paine, ei pakopaine. Paine (ja lämpötila) ahtimen toisella puolella on hyvin pieni verrattuna turbiinisiiven etupuolen paineeseen.
Lehtonen250 kirjoitti:kun on tuo valurauta pakosarja niin ei oikein pysty poraamaan saatika
Miksei pysty poraamaan, miksei pysty hitsaamaan, kokeileppa. Helpoin on tehdä siten, että poraa juuri sopivan tiukan reiän, pakosarjan reiän kohta kuumaksi pillillä jos on, jollei ole pilliä niin kuumaksi millä nyt saa. Sitten jäähdytetty metalliputken pätkä napautellaan nopeasti putkeen...se jämähtää sinne. Voi siihen tehdä kierteenkin, jos ei uskoa, että se metalliputki jämähtää siihen reikään.

Mikäli pakosarjassa on EGR lähtö, niin silloin sitä kannattaa hyödyntää pakopainemittapisteenä. Itselläni on valusarjassa, siinä tasaisessa kohdassa, josta uudemmissa lähtee EGR, siihen on tehty reikä ja hitsattu metallilätkä kierteineen, ja siihen kierretty jarruputki mutta ei sitä noin monimutkaisesti kannata tehdä. Kunhan on sopivaa metalliputkea ja poranterä.
Lisää tietoa: www.skg.fi
Avatar
teerola
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 174
Liittynyt: Ma 23.01.2006 07:42
Paikkakunta: Heinola

Viesti Kirjoittaja teerola »

Pakopaine mittauksella on tarkoitus mitata pakosarjanpainetta. Eli tarkoitus laittaa juurikin pakosarjaan.
Jos laitat mittarin putken ensimmäiseen käyrään niin mittailet pakoputken painetta.
Kyllä se pakosarjan poraaminen onnistuu.
Itse laitoin pakosarjaan hydrauliikkanipan, siitä 20cm hydrauliikkaputkea johon letkunpätkällä yhdistin paineilmaputken(muovia).
Hyvin toimii.

Veskola kerkesikin vastailemaan.
Valuraudan hitsailussa kannattaa sitten tietää mitä on tekemässä. Se kyllä onnistuu mutta ei se mitään simppeliä ole varsinkin palikoissa missä on lämpövaihtelua.
*W202 200CDI -00* W124 300TDT -93 (Ex) W124 200D -88 (Ex) W124 300D -90 (Ex) S124 300TE 4matic -89 (Ex) W210 220D -97 (Ex) W638 110D -99 (Ex) W123 300D -82 (Ex)
Avatar
Lehtonen250
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 116
Liittynyt: Pe 14.12.2007 14:10
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja Lehtonen250 »

Jaa.... eli porataan tiukka reikä ja hakataan putkenpätkä
väkisin sinne ja se ois siinä

minullakin on semmoinen 8mm hydraulikka nippa jonka voisin siis naputella suoraan sinne pakosarjaan

ei ole pilliä minulla joten milläköhän sen sais sopivan kuumaksi
kuumailma puhallin taitaa olla mutta tuskinpa riittää....
Avatar
Lehtonen250
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 116
Liittynyt: Pe 14.12.2007 14:10
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja Lehtonen250 »

Tulipa tossa mieleen, että uskaltaisikohan sitä pakosarjaa porailla paikallaan ollessaan vai onko suurikin vaara että turbo särkyy
jos joku roska pääsee sinne?? tietty jos uittaisi terää vaseliinissa
mutta ainahan sinne pakosarjaan jotain saattaa tipahtaa....

ja eikös tuossa naputtelussa ole vaara että pakosarja halkeaa
ja sitten se että kyllähän se pakosarja taas lämpenee ajaessa
jote se nippahan lentää sieltä kuin kana ennen..... vacuumiin joutumista :wink:
Avatar
Kapi
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 71
Liittynyt: La 17.01.2004 20:10
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja Kapi »

Niin mutta se nippa lämpenee ja laajenee samaa tahtia sen pakosarjan kanssa.. Ja pysyy ihan yhtä tiukkana ku kylmänäkin...
Image is nothing
Boost is everything
Obey your boost
Avatar
Lehtonen250
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 116
Liittynyt: Pe 14.12.2007 14:10
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja Lehtonen250 »

niimpä olet oikeassa :lol: uskaltaako sitä porailla? vai pitääkö irrottaa?
mites olette tehneet
Avatar
Junnu
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 317
Liittynyt: Ma 10.11.2003 21:30
Paikkakunta: Siilinjärvi

Viesti Kirjoittaja Junnu »

veskola kirjoitti: Pakoputken käyrä tarkoittaa yleensä ahtimen jälkeistä osaa, ja sieltä ei tarvitse painetta mitata. Voi toki mitatakin, mutta se on pakoputken paine, ei pakopaine. Paine (ja lämpötila) ahtimen toisella puolella on hyvin pieni verrattuna turbiinisiiven etupuolen paineeseen.
Minun mielestä on varsin asiaa mitata tuota(kin), etenkin jos kyseessä on tällainen amatööri, kuten minä.

Siitä näkee, että onko putki ollenkaan sopiva. Tai lähinnä: Siitä näkee koska putki alkaa ahistaa...

Minun mielestä kannattaa olla mittapisteet ennen ja jälkeen turpon :wink:
Avatar
Lehtonen250
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 116
Liittynyt: Pe 14.12.2007 14:10
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja Lehtonen250 »

jep minunkin mielestä lisää mittareita vaan niin saadaan kaiken näköisiä
kivoja pikku lukemia. on ainakin ihmeteltävää kun tuolla ajelee.
ei käy aika pitkäks....
Avatar
Lehtonen250
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 116
Liittynyt: Pe 14.12.2007 14:10
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja Lehtonen250 »

No niin nyt on sitten se mittari asennettu ja pakopaineethan tuntuu olevan melko kovat. ahto paineiden ollessa noin 0,5 bar niin pakopaineet jo silloin 1,0bar eli mielestäni melko kovat..? tosin ahtojen noustessa tuonne 1,2bar:n kohdille niin pakopaineetkin hieman tasoittuvat jäivät siihen 1,5bar:n

asensin tosiaan sen mittarin letkun siihen egr venttiilin putkeen ja sehän oli melkohelppo nypätä irti.
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veskola »

Lehtonen250 kirjoitti:No niin nyt on sitten se mittari asennettu ja pakopaineethan tuntuu olevan melko kovat. ahto paineiden ollessa noin 0,5 bar niin pakopaineet jo silloin 1,0bar eli mielestäni melko kovat..? tosin ahtojen noustessa tuonne 1,2bar:n kohdille niin pakopaineetkin hieman tasoittuvat jäivät siihen 1,5bar:n

asensin tosiaan sen mittarin letkun siihen egr venttiilin putkeen ja sehän oli melkohelppo nypätä irti.
Tuosta 0,5 / 1,0 bar tilanteesta ei kannata huolehtia, se vain kertoo että hukkaportti ei aukea liian aikaisin. Sitten kun portti on täysin auki ja haluttu ahtopaine on saavutettu voi ihmetellä kuinka paljon sitä painetta on. Tässä tapauksessa tuo 1,5 bar ei ole vielä hälyttävä, mutta eipä siinä paljon ole varaa nousta enää. Et kertonut millä rpm arvolla tuo lukema toteutui.
Lisää tietoa: www.skg.fi
Avatar
Lehtonen250
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 116
Liittynyt: Pe 14.12.2007 14:10
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja Lehtonen250 »

Et kertonut millä rpm arvolla tuo lukema toteutui.[/quote][quote][/quote]

joo siis rpm 3500

eikös se mennyt nyt niin, että kun jonain päivänä saan laipat holsettiin ja sen kiinni niin siinä on melko iso tuo pakopuoli ja sehän sitten tiputtaa hieman noita pakopuolen paineita?
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veskola »

Lehtonen250 kirjoitti:joo siis rpm 3500

eikös se mennyt nyt niin, että kun jonain päivänä saan laipat holsettiin ja sen kiinni niin siinä on melko iso tuo pakopuoli ja sehän sitten tiputtaa hieman noita pakopuolen paineita?
Oikein reilusti tiputtaa, lisäksi samalla ahtopaineella menee enemmän ilmaa koneen läpi. Tuolla nykyisellä ahtimella pakopaine varmaan nousee aika kovaksi 5000 rpm kohdalla :wink:
Lisää tietoa: www.skg.fi
Vastaa Viestiin