Turbon bleedaus
Turbon bleedaus
Heipä hei!
Haulaa en ole löytänyt riittävästi tietoa ahtopaineiden nostosta bleedaamalla ja siitä miten se bleedaus toteutetaan mb 300tdt w124 kotterossa. Olisi enemmän kuin sata jänistä jos joku voisi kertoa miten ja mihin se bleedaus tehdään vaikkapa ihan kuvien kera!! Kiitosta jo etukäteen.
Haulaa en ole löytänyt riittävästi tietoa ahtopaineiden nostosta bleedaamalla ja siitä miten se bleedaus toteutetaan mb 300tdt w124 kotterossa. Olisi enemmän kuin sata jänistä jos joku voisi kertoa miten ja mihin se bleedaus tehdään vaikkapa ihan kuvien kera!! Kiitosta jo etukäteen.
Re: Turbon bleedaus
Dieselissä teho ei nouse, jos nostat pelkästään ahtopainetta. W124:n vakioturbo on niin pieni, ettei ahtopainetta kannata nostaa, sillä vain rikkoo koneen.
Mikäli pientä piristystä haluaa tehdä on syytä ruuvata syöttöä lisää ja hankkia välijäähdytin ja pitää vakiopaineet.
Yleisesti bleedaus tapahtuu näin:
http://www.nic.fi/~danes/w638_2/jutut/12052005.html
Mikäli pientä piristystä haluaa tehdä on syytä ruuvata syöttöä lisää ja hankkia välijäähdytin ja pitää vakiopaineet.
Yleisesti bleedaus tapahtuu näin:
http://www.nic.fi/~danes/w638_2/jutut/12052005.html
Lisää tietoa: www.skg.fi
- Lehtonen250
- Vakiokalustoa
- Viestit: 116
- Liittynyt: Pe 14.12.2007 14:10
- Paikkakunta: Nurmijärvi
.
Ei ehken kannata "pysyvää" asennusta laittaa.
Putkeen kertyy, ja mittariin myös ajan kanssa nokea ja kosteutta, joka sitten talvella saattaa aiheuttaa ongelmia mittarin toiminnassa ja vuotoja.
Eikä sitä koko ajan tarvi katsellakkaan.
Sitten kun kokoonpano muuttuu, niin tilanteen voi tarkistaa.
Pakosarjaanhan se pitäisi saada.
Minulla oli ensin aina ahtimen laipoissa kiinni.
Lämpömittarille ja pakopainelle omat sovituksensa.

Ei ehken kannata "pysyvää" asennusta laittaa.
Putkeen kertyy, ja mittariin myös ajan kanssa nokea ja kosteutta, joka sitten talvella saattaa aiheuttaa ongelmia mittarin toiminnassa ja vuotoja.
Eikä sitä koko ajan tarvi katsellakkaan.
Sitten kun kokoonpano muuttuu, niin tilanteen voi tarkistaa.
Pakosarjaanhan se pitäisi saada.
Minulla oli ensin aina ahtimen laipoissa kiinni.
Lämpömittarille ja pakopainelle omat sovituksensa.

.
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
- Lehtonen250
- Vakiokalustoa
- Viestit: 116
- Liittynyt: Pe 14.12.2007 14:10
- Paikkakunta: Nurmijärvi
-
- Vakiokalustoa
- Viestit: 231
- Liittynyt: Su 07.12.2003 19:59
Kyllä oikeat ahtopainemittarit kestävät tuon, tai siis juurikin kun sinne ei kulje ilmaa/pakokaasua, vain paine välittyy. Kannattaa ehkä kuitenkin hakea parilla kympillä pneumatiikkakaupasta nestevaimennettu teollisuusmittari, noin 4 barin asteikolla.
Lisää tietoa: www.skg.fi
- Lehtonen250
- Vakiokalustoa
- Viestit: 116
- Liittynyt: Pe 14.12.2007 14:10
- Paikkakunta: Nurmijärvi
No niin hain tosiaan nestevaimennetun mittarin ja teflon letkua
kestää noin 200baria painetta ja 300c lämpöä
voiko pakopaine mittarin asentaa pakoputken ensimmäiseen käyrään?
kun on tuo valurauta pakosarja niin ei oikein pysty poraamaan saatika
hitsaamaan?
olen myös kuullut jotta johonkin egr:än yhteydessä olevaan putkeen/paikkaan?
kestää noin 200baria painetta ja 300c lämpöä
voiko pakopaine mittarin asentaa pakoputken ensimmäiseen käyrään?
kun on tuo valurauta pakosarja niin ei oikein pysty poraamaan saatika
hitsaamaan?
olen myös kuullut jotta johonkin egr:än yhteydessä olevaan putkeen/paikkaan?
Pakoputken käyrä tarkoittaa yleensä ahtimen jälkeistä osaa, ja sieltä ei tarvitse painetta mitata. Voi toki mitatakin, mutta se on pakoputken paine, ei pakopaine. Paine (ja lämpötila) ahtimen toisella puolella on hyvin pieni verrattuna turbiinisiiven etupuolen paineeseen.Lehtonen250 kirjoitti:voiko pakopaine mittarin asentaa pakoputken ensimmäiseen käyrään?
Miksei pysty poraamaan, miksei pysty hitsaamaan, kokeileppa. Helpoin on tehdä siten, että poraa juuri sopivan tiukan reiän, pakosarjan reiän kohta kuumaksi pillillä jos on, jollei ole pilliä niin kuumaksi millä nyt saa. Sitten jäähdytetty metalliputken pätkä napautellaan nopeasti putkeen...se jämähtää sinne. Voi siihen tehdä kierteenkin, jos ei uskoa, että se metalliputki jämähtää siihen reikään.Lehtonen250 kirjoitti:kun on tuo valurauta pakosarja niin ei oikein pysty poraamaan saatika
Mikäli pakosarjassa on EGR lähtö, niin silloin sitä kannattaa hyödyntää pakopainemittapisteenä. Itselläni on valusarjassa, siinä tasaisessa kohdassa, josta uudemmissa lähtee EGR, siihen on tehty reikä ja hitsattu metallilätkä kierteineen, ja siihen kierretty jarruputki mutta ei sitä noin monimutkaisesti kannata tehdä. Kunhan on sopivaa metalliputkea ja poranterä.
Lisää tietoa: www.skg.fi
Pakopaine mittauksella on tarkoitus mitata pakosarjanpainetta. Eli tarkoitus laittaa juurikin pakosarjaan.
Jos laitat mittarin putken ensimmäiseen käyrään niin mittailet pakoputken painetta.
Kyllä se pakosarjan poraaminen onnistuu.
Itse laitoin pakosarjaan hydrauliikkanipan, siitä 20cm hydrauliikkaputkea johon letkunpätkällä yhdistin paineilmaputken(muovia).
Hyvin toimii.
Veskola kerkesikin vastailemaan.
Valuraudan hitsailussa kannattaa sitten tietää mitä on tekemässä. Se kyllä onnistuu mutta ei se mitään simppeliä ole varsinkin palikoissa missä on lämpövaihtelua.
Jos laitat mittarin putken ensimmäiseen käyrään niin mittailet pakoputken painetta.
Kyllä se pakosarjan poraaminen onnistuu.
Itse laitoin pakosarjaan hydrauliikkanipan, siitä 20cm hydrauliikkaputkea johon letkunpätkällä yhdistin paineilmaputken(muovia).
Hyvin toimii.
Veskola kerkesikin vastailemaan.
Valuraudan hitsailussa kannattaa sitten tietää mitä on tekemässä. Se kyllä onnistuu mutta ei se mitään simppeliä ole varsinkin palikoissa missä on lämpövaihtelua.
*W202 200CDI -00* W124 300TDT -93 (Ex) W124 200D -88 (Ex) W124 300D -90 (Ex) S124 300TE 4matic -89 (Ex) W210 220D -97 (Ex) W638 110D -99 (Ex) W123 300D -82 (Ex)
- Lehtonen250
- Vakiokalustoa
- Viestit: 116
- Liittynyt: Pe 14.12.2007 14:10
- Paikkakunta: Nurmijärvi
Jaa.... eli porataan tiukka reikä ja hakataan putkenpätkä
väkisin sinne ja se ois siinä
minullakin on semmoinen 8mm hydraulikka nippa jonka voisin siis naputella suoraan sinne pakosarjaan
ei ole pilliä minulla joten milläköhän sen sais sopivan kuumaksi
kuumailma puhallin taitaa olla mutta tuskinpa riittää....
väkisin sinne ja se ois siinä
minullakin on semmoinen 8mm hydraulikka nippa jonka voisin siis naputella suoraan sinne pakosarjaan
ei ole pilliä minulla joten milläköhän sen sais sopivan kuumaksi
kuumailma puhallin taitaa olla mutta tuskinpa riittää....
- Lehtonen250
- Vakiokalustoa
- Viestit: 116
- Liittynyt: Pe 14.12.2007 14:10
- Paikkakunta: Nurmijärvi
Tulipa tossa mieleen, että uskaltaisikohan sitä pakosarjaa porailla paikallaan ollessaan vai onko suurikin vaara että turbo särkyy
jos joku roska pääsee sinne?? tietty jos uittaisi terää vaseliinissa
mutta ainahan sinne pakosarjaan jotain saattaa tipahtaa....
ja eikös tuossa naputtelussa ole vaara että pakosarja halkeaa
ja sitten se että kyllähän se pakosarja taas lämpenee ajaessa
jote se nippahan lentää sieltä kuin kana ennen..... vacuumiin joutumista
jos joku roska pääsee sinne?? tietty jos uittaisi terää vaseliinissa
mutta ainahan sinne pakosarjaan jotain saattaa tipahtaa....
ja eikös tuossa naputtelussa ole vaara että pakosarja halkeaa
ja sitten se että kyllähän se pakosarja taas lämpenee ajaessa
jote se nippahan lentää sieltä kuin kana ennen..... vacuumiin joutumista

- Lehtonen250
- Vakiokalustoa
- Viestit: 116
- Liittynyt: Pe 14.12.2007 14:10
- Paikkakunta: Nurmijärvi
Minun mielestä on varsin asiaa mitata tuota(kin), etenkin jos kyseessä on tällainen amatööri, kuten minä.veskola kirjoitti: Pakoputken käyrä tarkoittaa yleensä ahtimen jälkeistä osaa, ja sieltä ei tarvitse painetta mitata. Voi toki mitatakin, mutta se on pakoputken paine, ei pakopaine. Paine (ja lämpötila) ahtimen toisella puolella on hyvin pieni verrattuna turbiinisiiven etupuolen paineeseen.
Siitä näkee, että onko putki ollenkaan sopiva. Tai lähinnä: Siitä näkee koska putki alkaa ahistaa...
Minun mielestä kannattaa olla mittapisteet ennen ja jälkeen turpon

- Lehtonen250
- Vakiokalustoa
- Viestit: 116
- Liittynyt: Pe 14.12.2007 14:10
- Paikkakunta: Nurmijärvi
- Lehtonen250
- Vakiokalustoa
- Viestit: 116
- Liittynyt: Pe 14.12.2007 14:10
- Paikkakunta: Nurmijärvi
No niin nyt on sitten se mittari asennettu ja pakopaineethan tuntuu olevan melko kovat. ahto paineiden ollessa noin 0,5 bar niin pakopaineet jo silloin 1,0bar eli mielestäni melko kovat..? tosin ahtojen noustessa tuonne 1,2bar:n kohdille niin pakopaineetkin hieman tasoittuvat jäivät siihen 1,5bar:n
asensin tosiaan sen mittarin letkun siihen egr venttiilin putkeen ja sehän oli melkohelppo nypätä irti.
asensin tosiaan sen mittarin letkun siihen egr venttiilin putkeen ja sehän oli melkohelppo nypätä irti.
Tuosta 0,5 / 1,0 bar tilanteesta ei kannata huolehtia, se vain kertoo että hukkaportti ei aukea liian aikaisin. Sitten kun portti on täysin auki ja haluttu ahtopaine on saavutettu voi ihmetellä kuinka paljon sitä painetta on. Tässä tapauksessa tuo 1,5 bar ei ole vielä hälyttävä, mutta eipä siinä paljon ole varaa nousta enää. Et kertonut millä rpm arvolla tuo lukema toteutui.Lehtonen250 kirjoitti:No niin nyt on sitten se mittari asennettu ja pakopaineethan tuntuu olevan melko kovat. ahto paineiden ollessa noin 0,5 bar niin pakopaineet jo silloin 1,0bar eli mielestäni melko kovat..? tosin ahtojen noustessa tuonne 1,2bar:n kohdille niin pakopaineetkin hieman tasoittuvat jäivät siihen 1,5bar:n
asensin tosiaan sen mittarin letkun siihen egr venttiilin putkeen ja sehän oli melkohelppo nypätä irti.
Lisää tietoa: www.skg.fi
- Lehtonen250
- Vakiokalustoa
- Viestit: 116
- Liittynyt: Pe 14.12.2007 14:10
- Paikkakunta: Nurmijärvi
Oikein reilusti tiputtaa, lisäksi samalla ahtopaineella menee enemmän ilmaa koneen läpi. Tuolla nykyisellä ahtimella pakopaine varmaan nousee aika kovaksi 5000 rpm kohdallaLehtonen250 kirjoitti:joo siis rpm 3500
eikös se mennyt nyt niin, että kun jonain päivänä saan laipat holsettiin ja sen kiinni niin siinä on melko iso tuo pakopuoli ja sehän sitten tiputtaa hieman noita pakopuolen paineita?

Lisää tietoa: www.skg.fi