Vito hajoaa...taas
Vito hajoaa...taas
Automaatti sirisee kylmänä, ääni loppuu kun laatikko lämpenee tai lähtee lämpimästä tallista.
Laatikko luistanut jo jonkin aikaa, pitää kyllä hyvin kun kiihdyttää, mutta pintakaasulla luistaa rankasti. Mikä mahdollisesti on rikki?
Mistä kautta otan laatikon pois, eli täytyykö ottaa myös moottori pois?
Kysylin Veholta laatikon korjauksesta, mutta väittivät ettei sitä voi korjata kun ei ole mersun oma laatikko täytyy kuulemma laittaa uusi.
Onneksi foorumilla oli mainintaa konehuolto Siekkisestä.
Siekkinen lupasi korjata ja samalla vahvistaa laatikkoa. Käsitin että ainakin jotkun foorumin kirjoittajatkin ovat vahvistaneet viton laatikkoa, onko kannattavaa, maksaa kuitenkin jonkin verran.
Ensin kuitenkin pyytäsin ohjeita laatikon irroitukseen, ettei tulisi tehtyä turhaa työtä.
Ja laatikkohan oli se ZF jotain.
Laatikko luistanut jo jonkin aikaa, pitää kyllä hyvin kun kiihdyttää, mutta pintakaasulla luistaa rankasti. Mikä mahdollisesti on rikki?
Mistä kautta otan laatikon pois, eli täytyykö ottaa myös moottori pois?
Kysylin Veholta laatikon korjauksesta, mutta väittivät ettei sitä voi korjata kun ei ole mersun oma laatikko täytyy kuulemma laittaa uusi.
Onneksi foorumilla oli mainintaa konehuolto Siekkisestä.
Siekkinen lupasi korjata ja samalla vahvistaa laatikkoa. Käsitin että ainakin jotkun foorumin kirjoittajatkin ovat vahvistaneet viton laatikkoa, onko kannattavaa, maksaa kuitenkin jonkin verran.
Ensin kuitenkin pyytäsin ohjeita laatikon irroitukseen, ettei tulisi tehtyä turhaa työtä.
Ja laatikkohan oli se ZF jotain.
- vito500tkm
- Asiantuntija
- Viestit: 1383
- Liittynyt: To 27.07.2006 23:37
- holisti72
- Vakiokalustoa
- Viestit: 269
- Liittynyt: Ti 24.04.2007 22:00
- Paikkakunta: Maaninka / Siilinjärvi
Kannattaa kysyä Siekkiseltä kokonais edullinen tarjous remonttiin, eli laatikon irrotus ja takasin laitto, tosin varmaankin säästää jonkun verran jos itse irrottaa ja takaisin laittaa.. Veikkaisin kuitenkin et halvemmaks tulee käyttää korjattavana kuin ostaa uusi.. Ja tää kaveri asuu velipojan naapurissa..
Auto tällä hetkellä kilpailevan leirin tuotos. bmw e34 525 tdsa seisonnassa w123 200d
- vito500tkm
- Asiantuntija
- Viestit: 1383
- Liittynyt: To 27.07.2006 23:37
Kyselin Siekkiseltä hintoja jokin aika sitten. Korjaus maksaa noin puolet siitä mitä uusi laatikko.
Ajattelin kuitenkin itse irroittaa laatikon, on kerta tullut laitettua iso halli nostureineen. Ei vaan oikein tiedä mistä aloittaisi.
Hyvä jos kone/laatikko lähtee eteenpäin, on aina vaivattomampaa kuin alakautta irroitus.
Ajattelin kuitenkin itse irroittaa laatikon, on kerta tullut laitettua iso halli nostureineen. Ei vaan oikein tiedä mistä aloittaisi.
Hyvä jos kone/laatikko lähtee eteenpäin, on aina vaivattomampaa kuin alakautta irroitus.
- vito500tkm
- Asiantuntija
- Viestit: 1383
- Liittynyt: To 27.07.2006 23:37
Ei ole tullut koskaan keulaa purettua mutta ei toi kauhean paha juttu pitäisi olla. Työtä tietenkin on. Puskuri, maski, keulapalkki, lukkopelti, ohjausakselin pultti, jäähdytysnesteet, lämmityskennon letkut, polttoaineputkien liitännät, vaihteensiirtovaijeri, koneen sähköt, pakoputken pultit, pyörän ripustus(iskari tolppa) ja pari muuta juttua irti mitä unohdin kertoa. Eli kone/laatikko hässäkkä lähtee apurungon matkassa pois.
Pikkuisen kannattaa nostaa, tuohon tyyliin...
http://i3.photobucket.com/albums/y88/jukis/DSC06791.jpg
Tuohon korkeuteen jo mahtuu pumppukärry ja fin-lava väliin sekä muutama palikka tilkkeeksi.
jukis
http://i3.photobucket.com/albums/y88/jukis/DSC06791.jpg
Tuohon korkeuteen jo mahtuu pumppukärry ja fin-lava väliin sekä muutama palikka tilkkeeksi.
jukis
Mistä laatikon sirinä mahtaa kertoa? Itsellä kylmänä ilmenevä sirinä loppui pienellä öljyn lisäämisellä, pinta oli juuri ja juuri tikun alamerkin alapuolella. Samalla vaihdoista tuli napakammat, ja muutenkin toimii kuten pitää. Laatikko tosin Viton lootaan nähden antiikkinen 722.1.
W123 240D -84 // S124 300TDT -92 // W126 280SE -85
Epäilin öljyjä itsekin ensin, vaihdatin veholla ensin mersun omat öljyt, mutta ei vaikutusta ääneen ja toimintaan.
Sen jälkeen halusin kokeilla eri öljyä, tässä vaiheessa ei ollut enään muita keinoja käytettävissä, joten hain Mobilin kyseiseen laatikkoon suosittelemaa öljyä ja vaihdatin sen Veholla. Sama sirinä jatkuu.
Mittatikkua ei näissä laatikoissa ole, en ainakaan ole löytänyt.
Miten se laatikon vahvistaminen, onko kellään kokemuksia.
Mitä siinä oikein tehdään laatikolle.
Ja kiitos ohjeista tähän asti.
Sen jälkeen halusin kokeilla eri öljyä, tässä vaiheessa ei ollut enään muita keinoja käytettävissä, joten hain Mobilin kyseiseen laatikkoon suosittelemaa öljyä ja vaihdatin sen Veholla. Sama sirinä jatkuu.
Mittatikkua ei näissä laatikoissa ole, en ainakaan ole löytänyt.
Miten se laatikon vahvistaminen, onko kellään kokemuksia.
Mitä siinä oikein tehdään laatikolle.
Ja kiitos ohjeista tähän asti.
Mulla laatikko sirisee samanlailla, mut toimii ok.
Laatikot pitäis olla normikäytössa aika kestäviä, kokeile sähköjohtoja, tarkasta öljyvuodot yms.
Kaippa ne veholla osas vaihtaa noi öljyt ja lisätä tarpeeksi.
Suodatin on laatikon etuosassa siinä kopan alla. En tiedä pystyykö vaihtaan vai ei..ainakin suodatinta myydään. Kannattaa tietysti vaihtaa ennen laatikko remonttia.
Laatikot pitäis olla normikäytössa aika kestäviä, kokeile sähköjohtoja, tarkasta öljyvuodot yms.
Kaippa ne veholla osas vaihtaa noi öljyt ja lisätä tarpeeksi.
Suodatin on laatikon etuosassa siinä kopan alla. En tiedä pystyykö vaihtaan vai ei..ainakin suodatinta myydään. Kannattaa tietysti vaihtaa ennen laatikko remonttia.
- vito500tkm
- Asiantuntija
- Viestit: 1383
- Liittynyt: To 27.07.2006 23:37
En tiedä auttaako nämä, mutta laitetaan tähän.
Kuvat ym ei ole vitosta mutta laatikkotyyppi on sama.
http://www.andrecitroen.info/pdf/ZF4_HP20.pdf
http://stephane.laisne.free.fr/technic/ ... 04HP20.pdf
Tuossa taas venaläinen varaosakuva viton suodattimesta
http://www.detali.ru/cat/oem_mb2.asp?TP ... 110&SGN=05
Kannattaa katella varauksella kun osat ei ole välttämättä samat
Kuvat ym ei ole vitosta mutta laatikkotyyppi on sama.
http://www.andrecitroen.info/pdf/ZF4_HP20.pdf
http://stephane.laisne.free.fr/technic/ ... 04HP20.pdf
Tuossa taas venaläinen varaosakuva viton suodattimesta
http://www.detali.ru/cat/oem_mb2.asp?TP ... 110&SGN=05
Kannattaa katella varauksella kun osat ei ole välttämättä samat
Terve!
Kuinka monta litraa sinne laatikkoon laitettiin öljyä? Oliko turbiinissa tyhjennysproppu? Ei välttämättä kaikilla Vehonkaan asentajilla ole hommat täysin hanskassa, ainakaan öljymäärien suhteen. Mersun automaattilaatikon öljyntäyttö pitää loppuvaiheessa tehdä siten, että laatikon öljymäärä on huoltomittatikun ylämerkissä, sitten auto käymään tyhjäkäyntiä ja vaihdekepistä rauhallisesti muutaman kerran kaikki vaihteet edestakaisin läpikäyden. Mulla 202 cdi:n 5-vaihteiseen laatikkoon meni, turbiini mukaan lukien, 8 litraa öljyä.
Kuinka monta litraa sinne laatikkoon laitettiin öljyä? Oliko turbiinissa tyhjennysproppu? Ei välttämättä kaikilla Vehonkaan asentajilla ole hommat täysin hanskassa, ainakaan öljymäärien suhteen. Mersun automaattilaatikon öljyntäyttö pitää loppuvaiheessa tehdä siten, että laatikon öljymäärä on huoltomittatikun ylämerkissä, sitten auto käymään tyhjäkäyntiä ja vaihdekepistä rauhallisesti muutaman kerran kaikki vaihteet edestakaisin läpikäyden. Mulla 202 cdi:n 5-vaihteiseen laatikkoon meni, turbiini mukaan lukien, 8 litraa öljyä.
Terve!
En muista miten vaihtoivat öljyt, vaikka vieressä seisoinkin. Se muistan että käyttivät autoa siinä lopussa, kun auto oli vielä nosturin päällä.
Sitäkään en muista paljonko laittovat öljyä, ja kuitit on hukassa.
Suodattinta ei kyllä vaihdettu, onkohan vaihdettu koskaan? Se täytyy tarkistaa/vaihtaa ennen kuin rupeaa purkamaan koko autoa.
En muista miten vaihtoivat öljyt, vaikka vieressä seisoinkin. Se muistan että käyttivät autoa siinä lopussa, kun auto oli vielä nosturin päällä.
Sitäkään en muista paljonko laittovat öljyä, ja kuitit on hukassa.
Suodattinta ei kyllä vaihdettu, onkohan vaihdettu koskaan? Se täytyy tarkistaa/vaihtaa ennen kuin rupeaa purkamaan koko autoa.
Suodatin on siellä laatikon sisällä, sitä ei kait saanut vaihdettua mitenkään...ainakaan itse en ole vaihtanut mutta Siekkinen sen vaihtoi.
Mikäli auto on vakiotehoilla tai vain pikkusen ruuvattu (~130...140 HP) ei laatikkoa kannata turhaan lähteä vahvistamaan vaan laittaa vain normaalikitkalevyt ja ne Siekkisen jekut sinne. (No kannattaa kysyä paljonko tulee lisähintaa vahvistamisesta). Vahvistuksessa sen alkuperäisen yhden kitkalevyn kanssa laitetaan toinen levy, joten väännön kesto tuplaantuu jo pelkäästään sillä.
Voisiko vika kuitenkin olla turbiinissa ja turbiininlukossa ennemmin kuin laatikon kitkalevyissä...no oli kummassa oli niin laatikko pitää tosiaan irroittaa eli kone/laatikko paketti ulos. Laatikon ulosotto on sen verran kova työmaa, että kannattaa samalla ne kitkalevytkin sinne vaihtaa.
Se on tällänen operaatio:
Voin laitella tarkempia ohjeita, jos tarve tulee, mutta tuossahan ne jo tulivatkin. Ilmastointi pitää tyhjentää jos sellainen sattuu olemaan. En osaa sanoa mikä siinä on suurin homma, ei oikeastaan mikään mutta paljon on asioita tehtävänä. Vetarit kannattaa ottaa laatikonlaipoistaan irti, muistaakseni sen jälkeen ne mahtuvat taittumaan siten, että kone mahtuu irtoamaan. (Pyörän kulmat sitten heti rempan jälkeen kohdilleen).
Samalla laitat uuden termostaatin sekä kunnostat laturin...
Moottorin irroitusohjeet löytyvät siitä jostain ohjelmastakin, ja niistä sattaisi olla apua...ei unohdu mitään merkillistä ja muutenkin.
Öljyä kyseiseen laatikkoon menee noin 8...9 litraa ja se öljy on kallista. Se on helppo tarkistaa myöhemmin onko sitä tarpeeksi...kone käydessä yläpropun tasalla pitää olla öljyn.
Tuossa vielä yksi kuva, mistä näkee mitä eturipustukselle tapahtuu kun kone otetaan irti:
Mikäli auto on vakiotehoilla tai vain pikkusen ruuvattu (~130...140 HP) ei laatikkoa kannata turhaan lähteä vahvistamaan vaan laittaa vain normaalikitkalevyt ja ne Siekkisen jekut sinne. (No kannattaa kysyä paljonko tulee lisähintaa vahvistamisesta). Vahvistuksessa sen alkuperäisen yhden kitkalevyn kanssa laitetaan toinen levy, joten väännön kesto tuplaantuu jo pelkäästään sillä.
Voisiko vika kuitenkin olla turbiinissa ja turbiininlukossa ennemmin kuin laatikon kitkalevyissä...no oli kummassa oli niin laatikko pitää tosiaan irroittaa eli kone/laatikko paketti ulos. Laatikon ulosotto on sen verran kova työmaa, että kannattaa samalla ne kitkalevytkin sinne vaihtaa.
Se on tällänen operaatio:
Voin laitella tarkempia ohjeita, jos tarve tulee, mutta tuossahan ne jo tulivatkin. Ilmastointi pitää tyhjentää jos sellainen sattuu olemaan. En osaa sanoa mikä siinä on suurin homma, ei oikeastaan mikään mutta paljon on asioita tehtävänä. Vetarit kannattaa ottaa laatikonlaipoistaan irti, muistaakseni sen jälkeen ne mahtuvat taittumaan siten, että kone mahtuu irtoamaan. (Pyörän kulmat sitten heti rempan jälkeen kohdilleen).
Samalla laitat uuden termostaatin sekä kunnostat laturin...
Moottorin irroitusohjeet löytyvät siitä jostain ohjelmastakin, ja niistä sattaisi olla apua...ei unohdu mitään merkillistä ja muutenkin.
Öljyä kyseiseen laatikkoon menee noin 8...9 litraa ja se öljy on kallista. Se on helppo tarkistaa myöhemmin onko sitä tarpeeksi...kone käydessä yläpropun tasalla pitää olla öljyn.
Tuossa vielä yksi kuva, mistä näkee mitä eturipustukselle tapahtuu kun kone otetaan irti:
Lisää tietoa: www.skg.fi