Puristuksista

Asiaa ahtimista ja ahtamisesta.
Vastaa Viestiin
Avatar
Lehtonen250
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 116
Liittynyt: Pe 14.12.2007 14:10
Paikkakunta: Nurmijärvi

Puristuksista

Viesti Kirjoittaja Lehtonen250 »

Voisiko olla mahdollista, että puristusarvot laskevat kun katti on tyhjätty
ja änkkäri vaihdettu? jos näin on niin sehän tarkoittaisi että myös väännöt laskevat...? vai onko sillä merkitystä dieseleissä?
Avatar
Manu300cea24
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3989
Liittynyt: Ma 26.09.2005 18:22
Paikkakunta: Pielavesi "Kekkosslovakia"

Viesti Kirjoittaja Manu300cea24 »

NO EI LASKE puristussuhde :!: :lol:
Virtaus muuttuu putkessa mutta puristussuhde sylinterissä ei muutu mihinkään jos sitä tarkotit?

Korkeintaan vastapaine putkessa voi laskea vääntöjä.
Viimeksi muokannut Manu300cea24, Pe 11.01.2008 23:40. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
C124 300cea24
Ex. W123 240D
Ex. W123 240D
Ex E30 BMW
Ex Suzuki GSX-R 1100 fighter
Avatar
Lehtonen250
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 116
Liittynyt: Pe 14.12.2007 14:10
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja Lehtonen250 »

No se on kuules hieno asia se.
Avatar
Malm
Mersumies
Mersumies
Viestit: 853
Liittynyt: Ti 15.06.2004 16:31
Paikkakunta: oulu

Viesti Kirjoittaja Malm »

Puristussuhdehhan ei laske kun katti on tyhjennetty, mutta voiko puristuspaine laskea, katsos kun pakopaine voi olla oletettavasti pienempi jolloin myös sylinteriin jäävän kaasuseoksen paine on pienempi venttiilien sulkeutuessa, puristussuhteen pysyessä samassa kuitenkin puristuspaine on matalampi ?

En tiedä, kuhan vain arvailen :D

-Risto

EDIT:Laskee ja nousee sekaisin
Viimeksi muokannut Malm, Pe 11.01.2008 23:46. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
W123 300DA -84 (Uusin lelu)
W123 300D -82 (Menetetty rakkaus)
+ Muutama maatunut varaosarötiskö
Avatar
Manu300cea24
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3989
Liittynyt: Ma 26.09.2005 18:22
Paikkakunta: Pielavesi "Kekkosslovakia"

Viesti Kirjoittaja Manu300cea24 »

Malm kirjoitti:Puristussuhdehhan ei laske kun katti on tyhjennetty, mutta voiko puristuspaine laskea, katsos kun pakopaine voi olla oletettavasti pienempi jolloin myön sylinteriin jäävän kaasuseoksen paine on pienempi venttiilien sulkeutuessa, puristussuhteen pysyessä samassa kuitenkin puristuspaine on matalampi ?

En tiedä, kuhan vain arvailen :D

-Risto

EDIT:Laskee ja nousee sekaisin
Totta.

Juuri sitä vastapainetta ajattelinkin.
Kun nelitahdissa pitää olla tietty vasta paine että veto riittää.
C124 300cea24
Ex. W123 240D
Ex. W123 240D
Ex E30 BMW
Ex Suzuki GSX-R 1100 fighter
kimple68
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 17
Liittynyt: Pe 02.11.2007 12:03
Paikkakunta: Tarvasjoki

Viesti Kirjoittaja kimple68 »

Manu300cea24 kirjoitti:
Malm kirjoitti:Puristussuhdehhan ei laske kun katti on tyhjennetty, mutta voiko puristuspaine laskea, katsos kun pakopaine voi olla oletettavasti pienempi jolloin myön sylinteriin jäävän kaasuseoksen paine on pienempi venttiilien sulkeutuessa, puristussuhteen pysyessä samassa kuitenkin puristuspaine on matalampi ?

En tiedä, kuhan vain arvailen :D

-Risto

EDIT:Laskee ja nousee sekaisin
Totta.

Juuri sitä vastapainetta ajattelinkin että veto riittää.Kun nelitahdissa pitää olla tietty vasta paine että veto riittää.
Kakstahti juttuja...
Nelari ei kaipaa vastapainetta,yhtään.
P. Lanttola
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 231
Liittynyt: Su 07.12.2003 19:59

Viesti Kirjoittaja P. Lanttola »

Vastapaine on ihan huuhaa juttuja. Tai saahan sitä yrittää kehitellä itse putkistoon parhaaksi näkemänsä määrän vastapainetta, mutta käytännössä se vaan vaikeuttaa pakokaasun ulospääsyä. Ja kun pakokaasua ei pääse niin paljon pois niin vastaavasti raitista ilmaakaan ei silloin pääse sylinteriin entistä määrää. Ja sehän meinaa käytännössä että teho laskee.
Avatar
Fenton
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1294
Liittynyt: Ma 17.09.2007 16:52
Paikkakunta: Nastola

Viesti Kirjoittaja Fenton »

kimple68 kirjoitti:
Manu300cea24 kirjoitti:
Malm kirjoitti:Puristussuhdehhan ei laske kun katti on tyhjennetty, mutta voiko puristuspaine laskea, katsos kun pakopaine voi olla oletettavasti pienempi jolloin myön sylinteriin jäävän kaasuseoksen paine on pienempi venttiilien sulkeutuessa, puristussuhteen pysyessä samassa kuitenkin puristuspaine on matalampi ?

En tiedä, kuhan vain arvailen :D

-Risto

EDIT:Laskee ja nousee sekaisin
Totta.

Juuri sitä vastapainetta ajattelinkin että veto riittää.Kun nelitahdissa pitää olla tietty vasta paine että veto riittää.
Kakstahti juttuja...
Nelari ei kaipaa vastapainetta,yhtään.
Nii! Sitä varten siellä on venttiili välissä. Parhaissa monta.

Vastapaine pakoputkessa on kuin omena pakoputken päässä.. :lol:
Ville
Otan Mersuni, kuten olueni. Pitkänä. 280 SEL.
Avatar
Manu300cea24
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3989
Liittynyt: Ma 26.09.2005 18:22
Paikkakunta: Pielavesi "Kekkosslovakia"

Viesti Kirjoittaja Manu300cea24 »

kimple68 kirjoitti:
Manu300cea24 kirjoitti:
Malm kirjoitti:Puristussuhdehhan ei laske kun katti on tyhjennetty, mutta voiko puristuspaine laskea, katsos kun pakopaine voi olla oletettavasti pienempi jolloin myön sylinteriin jäävän kaasuseoksen paine on pienempi venttiilien sulkeutuessa, puristussuhteen pysyessä samassa kuitenkin puristuspaine on matalampi ?

En tiedä, kuhan vain arvailen :D

-Risto

EDIT:Laskee ja nousee sekaisin
Totta.

Juuri sitä vastapainetta ajattelinkin että veto riittää.Kun nelitahdissa pitää olla tietty vasta paine että veto riittää.
Kakstahti juttuja...
Nelari ei kaipaa vastapainetta,yhtään.
Niinhän se muuten meneekin meni vaan sekasin kaksitahin kanssa.
C124 300cea24
Ex. W123 240D
Ex. W123 240D
Ex E30 BMW
Ex Suzuki GSX-R 1100 fighter
AK47
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2657
Liittynyt: Ti 10.08.2004 20:00
Paikkakunta: 08/09

Viesti Kirjoittaja AK47 »

Fenton kirjoitti:
kimple68 kirjoitti:
Manu300cea24 kirjoitti:
Malm kirjoitti:Puristussuhdehhan ei laske kun katti on tyhjennetty, mutta voiko puristuspaine laskea, katsos kun pakopaine voi olla oletettavasti pienempi jolloin myön sylinteriin jäävän kaasuseoksen paine on pienempi venttiilien sulkeutuessa, puristussuhteen pysyessä samassa kuitenkin puristuspaine on matalampi ?

En tiedä, kuhan vain arvailen :D

-Risto

EDIT:Laskee ja nousee sekaisin
Totta.

Juuri sitä vastapainetta ajattelinkin että veto riittää.Kun nelitahdissa pitää olla tietty vasta paine että veto riittää.
Kakstahti juttuja...
Nelari ei kaipaa vastapainetta,yhtään.
Nii! Sitä varten siellä on venttiili välissä. Parhaissa monta.

Vastapaine pakoputkessa on kuin omena pakoputken päässä.. :lol:
Höh, IE söi jo valmiin vastauksen. Yritetään uudelleen kun tuli todella nerokas idea... :)

Omenan, perunan tms tilalle pakoputken päähän voisi joku tollopeloton rakennella imurin auttamaan vakiopakoputken virtausta. Ei varmasti olisi muilla samanlaista värkkiä, katu-uskottavuuteen vaikutusta en tässä vaiheessa osaa arvioida tarkemmin. Sähköstartilla iso lehtipuhallin modattuna imemään saisi varmaan katsastustapahtumassa näkemisen arvoisia ilmeitä aikaan ;) Jaa, nykyään saa varsin tehokkaita harjattomia moottoreita säätimineen jotka antaa hyvällä hyötysuhteella 12VDC jännitteellä aikamoista puhallusta/imua...... Karstoittuminen saattaa tosin jumia koko imurihässäkän tai kunnon kaasun polkaisu lennättää patentin metsikköön..... On sitä nähty jollain sivulla sähkömoottorilla pyöritettävää "ahdintakin" myynnissä suuren vedentakaisen onnelan tienoilla. Voiko rikastumista enää estää mikään?
Jos kiipeää perse edellä puuhun, tipahtaa pää edellä alas.
Aki P
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 4140
Liittynyt: Pe 23.01.2004 19:32

Viesti Kirjoittaja Aki P »

Tuota...
Eikös ne puristukset mitata moottorista eikä pakoputkesta :? :roll:
Joku mersupurkaamo??
Avatar
Manu300cea24
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3989
Liittynyt: Ma 26.09.2005 18:22
Paikkakunta: Pielavesi "Kekkosslovakia"

Viesti Kirjoittaja Manu300cea24 »

Hyvin pitkälti kyllä :lol:
C124 300cea24
Ex. W123 240D
Ex. W123 240D
Ex E30 BMW
Ex Suzuki GSX-R 1100 fighter
Avatar
Allu D.
Mersumies
Mersumies
Viestit: 503
Liittynyt: La 10.07.2004 16:00
Paikkakunta: Pohjanmaa

Viesti Kirjoittaja Allu D. »

Aki P kirjoitti:Tuota...
Eikös ne puristukset mitata moottorista eikä pakoputkesta :? :roll:
:roll: :lol: 8) :shock: :? :?: :lol:
Köyhällä ei ole varaa ajaa huonolla!
"some people do, some people talk."
Avatar
jaska-r
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 207
Liittynyt: Ke 26.07.2006 13:25
Paikkakunta: pohjois-savo

Viesti Kirjoittaja jaska-r »

Nelarin vastapaineesta, jos nelari ei tarvitsisi yhtään vasta painetta niin miksi sitten viimevuosina on ruvettu tekemään tällaisia:

http://jfquad.fr/catalog/images/Q4%20ME ... %20fmf.jpg
http://www.mxpower.org.uk/images/parts% ... %20002.jpg

Varmaan autoissa ei ole niin justiinsa että onko vastapainetta vai ei, oliskohan että mitä "väljempi" putkisto sitä parempi.
Avatar
Manu300cea24
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3989
Liittynyt: Ma 26.09.2005 18:22
Paikkakunta: Pielavesi "Kekkosslovakia"

Viesti Kirjoittaja Manu300cea24 »

Nyt jos tarkempaan miettiin niin eikös tuolla ole jotain väliä muuten nelarissakin.

Kun putki joskus vuoti/katkesi bemarissa niin totta helvetissä se tuntu että nyt mennään kun oli mölyä tienoo täynnä.

Mutta todellisuus oli toinen kiihtyvyys mun mielestä heikkeni.

Ja myös tämän saman olen huomannut myös tossa mersussa.
Kun laippa alkaa vuotamaan ja melu kasvaa niin tuntuu että pientä puutumista esiintyy verrattuna vuotamattomaan putkistoon.
C124 300cea24
Ex. W123 240D
Ex. W123 240D
Ex E30 BMW
Ex Suzuki GSX-R 1100 fighter
Avatar
HMK
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 415
Liittynyt: To 30.11.2006 22:30
Paikkakunta: Ilomantsi

Viesti Kirjoittaja HMK »

Mie tyhjennin cdi:stä molemmat katit ja en huomannut vedoissa eroa puoleen enkä toiseen. Turbo viheltää hiukan kuuluvammin. No samassa yhteydessä putsasin myös imusarjan ja otin egr:n pois toiminnasta, tiedä vaikka toimenpiteet kumosi toisensa. No ainakin meni päästötestistä läpi kun ennen remppaa arvo oli yli 3.

Prkle jos ne Suomessakin rupeaa mittaamaan pienhiukkasia katsastuksessa niin on sitten kattien osto edessä.....
Pitkä rimpsu entisiä joista ainakin kuusi Mersua.
Nykyiset
GLK 220 cdi Emäntä ajelee
ML 270 cdi Allekirjoittanut ajelee
MB 312 Frankia Reissu auto
SLK 230 Kompressor Kesä auto
Avatar
Manu300cea24
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3989
Liittynyt: Ma 26.09.2005 18:22
Paikkakunta: Pielavesi "Kekkosslovakia"

Viesti Kirjoittaja Manu300cea24 »

HMK kirjoitti:Mie tyhjennin cdi:stä molemmat katit ja en huomannut vedoissa eroa puoleen enkä toiseen. Turbo viheltää hiukan kuuluvammin. No samassa yhteydessä putsasin myös imusarjan ja otin egr:n pois toiminnasta, tiedä vaikka toimenpiteet kumosi toisensa. No ainakin meni päästötestistä läpi kun ennen remppaa arvo oli yli 3.

Prkle jos ne Suomessakin rupeaa mittaamaan pienhiukkasia katsastuksessa niin on sitten kattien osto edessä.....
No siihen ei varmaan mene kauaa :cry:
C124 300cea24
Ex. W123 240D
Ex. W123 240D
Ex E30 BMW
Ex Suzuki GSX-R 1100 fighter
Avatar
tomant
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3966
Liittynyt: Ti 06.06.2006 00:50
Viesti:

Viesti Kirjoittaja tomant »

jaska-r kirjoitti:Nelarin vastapaineesta, jos nelari ei tarvitsisi yhtään vasta painetta niin miksi sitten viimevuosina on ruvettu tekemään tällaisia:

http://jfquad.fr/catalog/images/Q4%20ME ... %20fmf.jpg
http://www.mxpower.org.uk/images/parts% ... %20002.jpg

Varmaan autoissa ei ole niin justiinsa että onko vastapainetta vai ei, oliskohan että mitä "väljempi" putkisto sitä parempi.
Eikö noissa kuvan putkissa ole katalysaattori ja äänenvaimennin? Ne tuskin lisäävät tehoja. Kyllä nelitahtimoottorissa pienempi vastus pakoputkistossa aina antaa paremman tehon.

tomant
Kiihdytin 190E 201.024 Kuva1,951 - 13,077 / 171,51
Käyttöautot C180 203.035, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edellinen C200 202.020
Avatar
Manu300cea24
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3989
Liittynyt: Ma 26.09.2005 18:22
Paikkakunta: Pielavesi "Kekkosslovakia"

Viesti Kirjoittaja Manu300cea24 »

tomant kirjoitti:
jaska-r kirjoitti:Nelarin vastapaineesta, jos nelari ei tarvitsisi yhtään vasta painetta niin miksi sitten viimevuosina on ruvettu tekemään tällaisia:

http://jfquad.fr/catalog/images/Q4%20ME ... %20fmf.jpg
http://www.mxpower.org.uk/images/parts% ... %20002.jpg

Varmaan autoissa ei ole niin justiinsa että onko vastapainetta vai ei, oliskohan että mitä "väljempi" putkisto sitä parempi.
Eikö noissa kuvan putkissa ole katalysaattori ja äänenvaimennin? Ne tuskin lisäävät tehoja. Kyllä nelitahtimoottorissa pienempi vastus pakoputkistossa aina antaa paremman tehon.

tomant
Voi olla katti niissä putkissa.

No silti en anna vielä perään että joku vastus pitäisi olla myös nelarissakin.
Tai sit oon ihan Fanttomien vallassa ja sieni pierussa :lol:

Siis kun tehot häviää kun putki katkee tai rupee vuota enemmän kun hieman tai ainakin siltä tuntuu.

Ei ne tehot siitä ainakaan lisäänny vaikka putki lyhenee.
Mutta silti ei käy päinsä että kun venttiilillä on homma hoidettu niin sen putken ei pitäisi vaikuttaa mutta kun tuntuu että se sitli vaikuttaa vetoihin ainakin jos ei tehoihin.

Lyöppäs röntästä putki poikki läheltä P-sarjaa ja käy kiertää kiesi niin pitäis jotain pers tuntumaa tulla :lol:
C124 300cea24
Ex. W123 240D
Ex. W123 240D
Ex E30 BMW
Ex Suzuki GSX-R 1100 fighter
kimple68
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 17
Liittynyt: Pe 02.11.2007 12:03
Paikkakunta: Tarvasjoki

Viesti Kirjoittaja kimple68 »

Se miltä tuntuu ei ole missään tekemisissä sen kanssa mitä tapahtuu...
Jos turbo autossa vähennetään pakovastusta, niin kyllä teho nousee. Jos vielä tässä yhteydessä säädetään "ruokinta" puolta kohdalleen , niin aina vaan paranee. Vaparissa taas tietysti haetaan parempaa virtausta, "vetoa", oikeanlaisella pakosarjalla. Siinä pystytään hiukan vaikuttamaan pakosarjanputkien pituuksilla vääntö alueeseen. Tälläkään ei ole taasen mitään tekemistä pakovastuksen kanssa. Sieltä koneesta kulkee kaasut pihalle vaan paremmin kun on pakosarja, ilman sitä laskee virtaus nopeus.
Avatar
jaska-r
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 207
Liittynyt: Ke 26.07.2006 13:25
Paikkakunta: pohjois-savo

Viesti Kirjoittaja jaska-r »

Juu ei ole mitään katteja noissa putkissa, ihan puhtaasti viritys käyttöön tarkotettuja. Ei ainakaan vielä tartte olla rossipyörissä katalysaattoreja.

Lehdistä kun lukee niin niissä sanotaan että nuo paisunta säiliöt nostavat vääntöä.
Avatar
Teppo L
Mersumies
Mersumies
Viestit: 847
Liittynyt: Ma 22.03.2004 21:13
Paikkakunta: Joensuun tienoo

Viesti Kirjoittaja Teppo L »

Se miltä tuntuu ei ole missään tekemisissä sen kanssa mitä tapahtuu...
Jos turbo autossa vähennetään pakovastusta, niin kyllä teho nousee. Jos vielä tässä yhteydessä säädetään "ruokinta" puolta kohdalleen , niin aina vaan paranee. Vaparissa taas tietysti haetaan parempaa virtausta, "vetoa", oikeanlaisella pakosarjalla. Siinä pystytään hiukan vaikuttamaan pakosarjanputkien pituuksilla vääntö alueeseen. Tälläkään ei ole taasen mitään tekemistä pakovastuksen kanssa. Sieltä koneesta kulkee kaasut pihalle vaan paremmin kun on pakosarja, ilman sitä laskee virtaus nopeus
vapaasti virtaavissa tehot laskee jos laitetaan joku mielettömän iso teinikorollan viriputkisto alkuperäisen tilalle! aikanaan kokeilin laurellin kutos diisseliin isompaa putkea(joku 2" yhellä läpivirtaus pöntöllä)
vännöt tippui he...t.sti,eihän sillä päässyt enää ohikaan norminopeuksilla rekasta!sama reaktio myös pensa sierrassa!
eikös se virtaus nopeus ole suurempi pienemmässä putkessa :?
vakio normiautossa tehot vain laskee näillä ylisuurilla putkistoilla :roll:

turbot on sitteen erikseen,niille mahdollisimman suuri savupiippu :twisted:
ML W164
AK47
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2657
Liittynyt: Ti 10.08.2004 20:00
Paikkakunta: 08/09

Viesti Kirjoittaja AK47 »

Teppo L kirjoitti:
Se miltä tuntuu ei ole missään tekemisissä sen kanssa mitä tapahtuu...
Jos turbo autossa vähennetään pakovastusta, niin kyllä teho nousee. Jos vielä tässä yhteydessä säädetään "ruokinta" puolta kohdalleen , niin aina vaan paranee. Vaparissa taas tietysti haetaan parempaa virtausta, "vetoa", oikeanlaisella pakosarjalla. Siinä pystytään hiukan vaikuttamaan pakosarjanputkien pituuksilla vääntö alueeseen. Tälläkään ei ole taasen mitään tekemistä pakovastuksen kanssa. Sieltä koneesta kulkee kaasut pihalle vaan paremmin kun on pakosarja, ilman sitä laskee virtaus nopeus
vapaasti virtaavissa tehot laskee jos laitetaan joku mielettömän iso teinikorollan viriputkisto alkuperäisen tilalle! aikanaan kokeilin laurellin kutos diisseliin isompaa putkea(joku 2" yhellä läpivirtaus pöntöllä)
vännöt tippui he...t.sti,eihän sillä päässyt enää ohikaan norminopeuksilla rekasta!sama reaktio myös pensa sierrassa!
eikös se virtaus nopeus ole suurempi pienemmässä putkessa :?
vakio normiautossa tehot vain laskee näillä ylisuurilla putkistoilla :roll:

turbot on sitteen erikseen,niille mahdollisimman suuri savupiippu :twisted:
Mihinkäs perustuu kattien sisusten poiston tehoa lisäävän väitteen teoria? Siinähän parannetaan virtausta ja vähennetään painetta ennen kattia.
Jos kiipeää perse edellä puuhun, tipahtaa pää edellä alas.
Avatar
Teppo L
Mersumies
Mersumies
Viestit: 847
Liittynyt: Ma 22.03.2004 21:13
Paikkakunta: Joensuun tienoo

Viesti Kirjoittaja Teppo L »

olet oikeassa tuo kattihan vastustaa sitä virtausta!
tarkoitinkin enenpi tuota putken halkaisijan vaikutusta virtaukseen!

esim.kaverini vaihtoi autoonsa peltipakosarjan ja kisakatit normaalien tilalle-->vääntö laski alakierroksilla mutta yläkierroksilla teho ja vääntö kasvoi hieman!
ML W164
Avatar
Lehtonen250
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 116
Liittynyt: Pe 14.12.2007 14:10
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja Lehtonen250 »

sama homma täällä väännöt laski huomattavasti alhaalla ja tehot nousi ylhäällä kun tyhjensin katin :roll:
Avatar
Kalle
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 137
Liittynyt: Ma 28.07.2003 18:47
Paikkakunta: Lohja

Viesti Kirjoittaja Kalle »

Tein tässä yks päivä -06 1.4 Seat Ibizaan uuden putken vanhan tilalle (piti kuulemma saada lisää pörinää). Vanha oli jotain 43mm luokkaa sisämitaltaan kahdella pöntöllä. Uusi (noin puolivälistä loppuun) yhdellä läpivirtaavalla pöntöllä n. 49mm putkesta. Meteli on karmiva joten laitan yhden pöntön lisää. Kuitenkin tehoihinhan ei vaikuttanut sitten ei niin millään tavalla. Ei tullu lisää eikä lähteny pois (ainakaan mitenkään että huomais normaalissa ajossa tai muutenkaan)

Väitän melkeen et noi pakoputkihommat on ihan huuhaa hifistelyä ja henkimaailman hommia. :D Tuskinpa normaalissa tieliikennekäytössä olevissa autoissa niillä on mitään merkitystä, ainakaan mitään maailmoja mullistavaa. Ahdetut autot on sitte oma hommansa enkä niistä mene sanomaan mitään.
W201 (2.0 kaasarin rotjake, jospa tässä sais joku päivä vähän tuota tekniikkapuolta päivitettyä, kun vain aika ja raha on niissä määrissä)
Avatar
Sergey
Vannespesialisti
Vannespesialisti
Viestit: 12276
Liittynyt: Su 27.08.2006 17:12
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Sergey »

jaska-r kirjoitti:Juu ei ole mitään katteja noissa putkissa, ihan puhtaasti viritys käyttöön tarkotettuja. Ei ainakaan vielä tartte olla rossipyörissä katalysaattoreja.

Lehdistä kun lukee niin niissä sanotaan että nuo paisunta säiliöt nostavat vääntöä.
Moto GP pyörissä on ollu katalysaattorit pakollisia jo jonku aikaa...


Kesällä tutustuin noihin kun oli supermotoleiri tossa meidän mikroautoradalla ja ajelivat ilman äänenvaimenninta radalla ja maantielle laittoivat vaimentimet kiinni. Noi pöntöt antaa pakokaasun laajentua ja jäähtyä jotta virtausnopeus kasvaisi. Mutta suurin muuttuja on kiutenki parin desibelin äännvaimennus. Niillä oli noista vielä itse tehdyt versiot joihin ne pysty vaihtamaan tuonne sisälle jotain laippoja/vaimennusta tarvittaessa, mutta valtaosa ajoi tyhjänä tai kiinteällä. Mitä lähempänä tuo pönttö on sylinteriä, niin sitä korkeammalle kierrosalueelle sen toivottu vaikutus alue siirtyy.
Pajero 2005, Hullu-Pösö 2023, Skoda Citigo-e 2021
Avatar
Lehtonen250
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 116
Liittynyt: Pe 14.12.2007 14:10
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja Lehtonen250 »

Kalle kirjoitti:

Väitän melkeen et noi pakoputkihommat on ihan huuhaa hifistelyä ja henkimaailman hommia. :D Tuskinpa normaalissa tieliikennekäytössä olevissa autoissa niillä on mitään merkitystä, ainakaan mitään maailmoja mullistavaa. Ahdetut autot on sitte oma hommansa enkä niistä mene sanomaan mitään.
niin.. eikös se nyt niin ollut että ahdetuista autoista oli nimen omaan kyse? ainakin omalla kohdallani.
Avatar
Kalle
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 137
Liittynyt: Ma 28.07.2003 18:47
Paikkakunta: Lohja

Viesti Kirjoittaja Kalle »

Eikös turboautoissa lähinnä pakosarja ja muut putket ennen ahdinta (jos nyt pakokaasuahtimesta puhutaan) ole se joka vaikuttaa siihen toimintaan eniten. En nyt ainakaan nopeesti ajattelemalla keksi mitä merkitystä sillä loppuputkella on kuhan se ei liian pieni ole. Korjatkoon joku jos nyt ihan hakoteillä olen.
W201 (2.0 kaasarin rotjake, jospa tässä sais joku päivä vähän tuota tekniikkapuolta päivitettyä, kun vain aika ja raha on niissä määrissä)
Vastaa Viestiin