Puristuksista
- Lehtonen250
- Vakiokalustoa
- Viestit: 116
- Liittynyt: Pe 14.12.2007 14:10
- Paikkakunta: Nurmijärvi
Puristuksista
Voisiko olla mahdollista, että puristusarvot laskevat kun katti on tyhjätty
ja änkkäri vaihdettu? jos näin on niin sehän tarkoittaisi että myös väännöt laskevat...? vai onko sillä merkitystä dieseleissä?
ja änkkäri vaihdettu? jos näin on niin sehän tarkoittaisi että myös väännöt laskevat...? vai onko sillä merkitystä dieseleissä?
- Manu300cea24
- Mersumies
- Viestit: 3989
- Liittynyt: Ma 26.09.2005 18:22
- Paikkakunta: Pielavesi "Kekkosslovakia"
NO EI LASKE puristussuhde

Virtaus muuttuu putkessa mutta puristussuhde sylinterissä ei muutu mihinkään jos sitä tarkotit?
Korkeintaan vastapaine putkessa voi laskea vääntöjä.


Virtaus muuttuu putkessa mutta puristussuhde sylinterissä ei muutu mihinkään jos sitä tarkotit?
Korkeintaan vastapaine putkessa voi laskea vääntöjä.
Viimeksi muokannut Manu300cea24, Pe 11.01.2008 23:40. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
C124 300cea24
Ex. W123 240D
Ex. W123 240D
Ex E30 BMW
Ex Suzuki GSX-R 1100 fighter
Ex. W123 240D
Ex. W123 240D
Ex E30 BMW
Ex Suzuki GSX-R 1100 fighter
- Lehtonen250
- Vakiokalustoa
- Viestit: 116
- Liittynyt: Pe 14.12.2007 14:10
- Paikkakunta: Nurmijärvi
Puristussuhdehhan ei laske kun katti on tyhjennetty, mutta voiko puristuspaine laskea, katsos kun pakopaine voi olla oletettavasti pienempi jolloin myös sylinteriin jäävän kaasuseoksen paine on pienempi venttiilien sulkeutuessa, puristussuhteen pysyessä samassa kuitenkin puristuspaine on matalampi ?
En tiedä, kuhan vain arvailen
-Risto
EDIT:Laskee ja nousee sekaisin
En tiedä, kuhan vain arvailen

-Risto
EDIT:Laskee ja nousee sekaisin
Viimeksi muokannut Malm, Pe 11.01.2008 23:46. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
W123 300DA -84 (Uusin lelu)
W123 300D -82 (Menetetty rakkaus)
+ Muutama maatunut varaosarötiskö
W123 300D -82 (Menetetty rakkaus)
+ Muutama maatunut varaosarötiskö
- Manu300cea24
- Mersumies
- Viestit: 3989
- Liittynyt: Ma 26.09.2005 18:22
- Paikkakunta: Pielavesi "Kekkosslovakia"
Totta.Malm kirjoitti:Puristussuhdehhan ei laske kun katti on tyhjennetty, mutta voiko puristuspaine laskea, katsos kun pakopaine voi olla oletettavasti pienempi jolloin myön sylinteriin jäävän kaasuseoksen paine on pienempi venttiilien sulkeutuessa, puristussuhteen pysyessä samassa kuitenkin puristuspaine on matalampi ?
En tiedä, kuhan vain arvailen![]()
-Risto
EDIT:Laskee ja nousee sekaisin
Juuri sitä vastapainetta ajattelinkin.
Kun nelitahdissa pitää olla tietty vasta paine että veto riittää.
C124 300cea24
Ex. W123 240D
Ex. W123 240D
Ex E30 BMW
Ex Suzuki GSX-R 1100 fighter
Ex. W123 240D
Ex. W123 240D
Ex E30 BMW
Ex Suzuki GSX-R 1100 fighter
Kakstahti juttuja...Manu300cea24 kirjoitti:Totta.Malm kirjoitti:Puristussuhdehhan ei laske kun katti on tyhjennetty, mutta voiko puristuspaine laskea, katsos kun pakopaine voi olla oletettavasti pienempi jolloin myön sylinteriin jäävän kaasuseoksen paine on pienempi venttiilien sulkeutuessa, puristussuhteen pysyessä samassa kuitenkin puristuspaine on matalampi ?
En tiedä, kuhan vain arvailen![]()
-Risto
EDIT:Laskee ja nousee sekaisin
Juuri sitä vastapainetta ajattelinkin että veto riittää.Kun nelitahdissa pitää olla tietty vasta paine että veto riittää.
Nelari ei kaipaa vastapainetta,yhtään.
-
- Vakiokalustoa
- Viestit: 231
- Liittynyt: Su 07.12.2003 19:59
Vastapaine on ihan huuhaa juttuja. Tai saahan sitä yrittää kehitellä itse putkistoon parhaaksi näkemänsä määrän vastapainetta, mutta käytännössä se vaan vaikeuttaa pakokaasun ulospääsyä. Ja kun pakokaasua ei pääse niin paljon pois niin vastaavasti raitista ilmaakaan ei silloin pääse sylinteriin entistä määrää. Ja sehän meinaa käytännössä että teho laskee.
Nii! Sitä varten siellä on venttiili välissä. Parhaissa monta.kimple68 kirjoitti:Kakstahti juttuja...Manu300cea24 kirjoitti:Totta.Malm kirjoitti:Puristussuhdehhan ei laske kun katti on tyhjennetty, mutta voiko puristuspaine laskea, katsos kun pakopaine voi olla oletettavasti pienempi jolloin myön sylinteriin jäävän kaasuseoksen paine on pienempi venttiilien sulkeutuessa, puristussuhteen pysyessä samassa kuitenkin puristuspaine on matalampi ?
En tiedä, kuhan vain arvailen![]()
-Risto
EDIT:Laskee ja nousee sekaisin
Juuri sitä vastapainetta ajattelinkin että veto riittää.Kun nelitahdissa pitää olla tietty vasta paine että veto riittää.
Nelari ei kaipaa vastapainetta,yhtään.
Vastapaine pakoputkessa on kuin omena pakoputken päässä..

Ville
Otan Mersuni, kuten olueni. Pitkänä. 280 SEL.
Otan Mersuni, kuten olueni. Pitkänä. 280 SEL.
- Manu300cea24
- Mersumies
- Viestit: 3989
- Liittynyt: Ma 26.09.2005 18:22
- Paikkakunta: Pielavesi "Kekkosslovakia"
Niinhän se muuten meneekin meni vaan sekasin kaksitahin kanssa.kimple68 kirjoitti:Kakstahti juttuja...Manu300cea24 kirjoitti:Totta.Malm kirjoitti:Puristussuhdehhan ei laske kun katti on tyhjennetty, mutta voiko puristuspaine laskea, katsos kun pakopaine voi olla oletettavasti pienempi jolloin myön sylinteriin jäävän kaasuseoksen paine on pienempi venttiilien sulkeutuessa, puristussuhteen pysyessä samassa kuitenkin puristuspaine on matalampi ?
En tiedä, kuhan vain arvailen![]()
-Risto
EDIT:Laskee ja nousee sekaisin
Juuri sitä vastapainetta ajattelinkin että veto riittää.Kun nelitahdissa pitää olla tietty vasta paine että veto riittää.
Nelari ei kaipaa vastapainetta,yhtään.
C124 300cea24
Ex. W123 240D
Ex. W123 240D
Ex E30 BMW
Ex Suzuki GSX-R 1100 fighter
Ex. W123 240D
Ex. W123 240D
Ex E30 BMW
Ex Suzuki GSX-R 1100 fighter
Höh, IE söi jo valmiin vastauksen. Yritetään uudelleen kun tuli todella nerokas idea...Fenton kirjoitti:Nii! Sitä varten siellä on venttiili välissä. Parhaissa monta.kimple68 kirjoitti:Kakstahti juttuja...Manu300cea24 kirjoitti:Totta.Malm kirjoitti:Puristussuhdehhan ei laske kun katti on tyhjennetty, mutta voiko puristuspaine laskea, katsos kun pakopaine voi olla oletettavasti pienempi jolloin myön sylinteriin jäävän kaasuseoksen paine on pienempi venttiilien sulkeutuessa, puristussuhteen pysyessä samassa kuitenkin puristuspaine on matalampi ?
En tiedä, kuhan vain arvailen![]()
-Risto
EDIT:Laskee ja nousee sekaisin
Juuri sitä vastapainetta ajattelinkin että veto riittää.Kun nelitahdissa pitää olla tietty vasta paine että veto riittää.
Nelari ei kaipaa vastapainetta,yhtään.
Vastapaine pakoputkessa on kuin omena pakoputken päässä..

Omenan, perunan tms tilalle pakoputken päähän voisi joku tollopeloton rakennella imurin auttamaan vakiopakoputken virtausta. Ei varmasti olisi muilla samanlaista värkkiä, katu-uskottavuuteen vaikutusta en tässä vaiheessa osaa arvioida tarkemmin. Sähköstartilla iso lehtipuhallin modattuna imemään saisi varmaan katsastustapahtumassa näkemisen arvoisia ilmeitä aikaan

Jos kiipeää perse edellä puuhun, tipahtaa pää edellä alas.
- Manu300cea24
- Mersumies
- Viestit: 3989
- Liittynyt: Ma 26.09.2005 18:22
- Paikkakunta: Pielavesi "Kekkosslovakia"
Nelarin vastapaineesta, jos nelari ei tarvitsisi yhtään vasta painetta niin miksi sitten viimevuosina on ruvettu tekemään tällaisia:
http://jfquad.fr/catalog/images/Q4%20ME ... %20fmf.jpg
http://www.mxpower.org.uk/images/parts% ... %20002.jpg
Varmaan autoissa ei ole niin justiinsa että onko vastapainetta vai ei, oliskohan että mitä "väljempi" putkisto sitä parempi.
http://jfquad.fr/catalog/images/Q4%20ME ... %20fmf.jpg
http://www.mxpower.org.uk/images/parts% ... %20002.jpg
Varmaan autoissa ei ole niin justiinsa että onko vastapainetta vai ei, oliskohan että mitä "väljempi" putkisto sitä parempi.
- Manu300cea24
- Mersumies
- Viestit: 3989
- Liittynyt: Ma 26.09.2005 18:22
- Paikkakunta: Pielavesi "Kekkosslovakia"
Nyt jos tarkempaan miettiin niin eikös tuolla ole jotain väliä muuten nelarissakin.
Kun putki joskus vuoti/katkesi bemarissa niin totta helvetissä se tuntu että nyt mennään kun oli mölyä tienoo täynnä.
Mutta todellisuus oli toinen kiihtyvyys mun mielestä heikkeni.
Ja myös tämän saman olen huomannut myös tossa mersussa.
Kun laippa alkaa vuotamaan ja melu kasvaa niin tuntuu että pientä puutumista esiintyy verrattuna vuotamattomaan putkistoon.
Kun putki joskus vuoti/katkesi bemarissa niin totta helvetissä se tuntu että nyt mennään kun oli mölyä tienoo täynnä.
Mutta todellisuus oli toinen kiihtyvyys mun mielestä heikkeni.
Ja myös tämän saman olen huomannut myös tossa mersussa.
Kun laippa alkaa vuotamaan ja melu kasvaa niin tuntuu että pientä puutumista esiintyy verrattuna vuotamattomaan putkistoon.
C124 300cea24
Ex. W123 240D
Ex. W123 240D
Ex E30 BMW
Ex Suzuki GSX-R 1100 fighter
Ex. W123 240D
Ex. W123 240D
Ex E30 BMW
Ex Suzuki GSX-R 1100 fighter
Mie tyhjennin cdi:stä molemmat katit ja en huomannut vedoissa eroa puoleen enkä toiseen. Turbo viheltää hiukan kuuluvammin. No samassa yhteydessä putsasin myös imusarjan ja otin egr:n pois toiminnasta, tiedä vaikka toimenpiteet kumosi toisensa. No ainakin meni päästötestistä läpi kun ennen remppaa arvo oli yli 3.
Prkle jos ne Suomessakin rupeaa mittaamaan pienhiukkasia katsastuksessa niin on sitten kattien osto edessä.....
Prkle jos ne Suomessakin rupeaa mittaamaan pienhiukkasia katsastuksessa niin on sitten kattien osto edessä.....
Pitkä rimpsu entisiä joista ainakin kuusi Mersua.
Nykyiset
GLK 220 cdi Emäntä ajelee
ML 270 cdi Allekirjoittanut ajelee
MB 312 Frankia Reissu auto
SLK 230 Kompressor Kesä auto
Nykyiset
GLK 220 cdi Emäntä ajelee
ML 270 cdi Allekirjoittanut ajelee
MB 312 Frankia Reissu auto
SLK 230 Kompressor Kesä auto
- Manu300cea24
- Mersumies
- Viestit: 3989
- Liittynyt: Ma 26.09.2005 18:22
- Paikkakunta: Pielavesi "Kekkosslovakia"
No siihen ei varmaan mene kauaaHMK kirjoitti:Mie tyhjennin cdi:stä molemmat katit ja en huomannut vedoissa eroa puoleen enkä toiseen. Turbo viheltää hiukan kuuluvammin. No samassa yhteydessä putsasin myös imusarjan ja otin egr:n pois toiminnasta, tiedä vaikka toimenpiteet kumosi toisensa. No ainakin meni päästötestistä läpi kun ennen remppaa arvo oli yli 3.
Prkle jos ne Suomessakin rupeaa mittaamaan pienhiukkasia katsastuksessa niin on sitten kattien osto edessä.....

C124 300cea24
Ex. W123 240D
Ex. W123 240D
Ex E30 BMW
Ex Suzuki GSX-R 1100 fighter
Ex. W123 240D
Ex. W123 240D
Ex E30 BMW
Ex Suzuki GSX-R 1100 fighter
Eikö noissa kuvan putkissa ole katalysaattori ja äänenvaimennin? Ne tuskin lisäävät tehoja. Kyllä nelitahtimoottorissa pienempi vastus pakoputkistossa aina antaa paremman tehon.jaska-r kirjoitti:Nelarin vastapaineesta, jos nelari ei tarvitsisi yhtään vasta painetta niin miksi sitten viimevuosina on ruvettu tekemään tällaisia:
http://jfquad.fr/catalog/images/Q4%20ME ... %20fmf.jpg
http://www.mxpower.org.uk/images/parts% ... %20002.jpg
Varmaan autoissa ei ole niin justiinsa että onko vastapainetta vai ei, oliskohan että mitä "väljempi" putkisto sitä parempi.
tomant
Kiihdytin 190E 201.024
1,951 - 13,077 / 171,51
Käyttöautot C180 203.035, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edellinen C200 202.020

Käyttöautot C180 203.035, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edellinen C200 202.020
- Manu300cea24
- Mersumies
- Viestit: 3989
- Liittynyt: Ma 26.09.2005 18:22
- Paikkakunta: Pielavesi "Kekkosslovakia"
Voi olla katti niissä putkissa.tomant kirjoitti:Eikö noissa kuvan putkissa ole katalysaattori ja äänenvaimennin? Ne tuskin lisäävät tehoja. Kyllä nelitahtimoottorissa pienempi vastus pakoputkistossa aina antaa paremman tehon.jaska-r kirjoitti:Nelarin vastapaineesta, jos nelari ei tarvitsisi yhtään vasta painetta niin miksi sitten viimevuosina on ruvettu tekemään tällaisia:
http://jfquad.fr/catalog/images/Q4%20ME ... %20fmf.jpg
http://www.mxpower.org.uk/images/parts% ... %20002.jpg
Varmaan autoissa ei ole niin justiinsa että onko vastapainetta vai ei, oliskohan että mitä "väljempi" putkisto sitä parempi.
tomant
No silti en anna vielä perään että joku vastus pitäisi olla myös nelarissakin.
Tai sit oon ihan Fanttomien vallassa ja sieni pierussa

Siis kun tehot häviää kun putki katkee tai rupee vuota enemmän kun hieman tai ainakin siltä tuntuu.
Ei ne tehot siitä ainakaan lisäänny vaikka putki lyhenee.
Mutta silti ei käy päinsä että kun venttiilillä on homma hoidettu niin sen putken ei pitäisi vaikuttaa mutta kun tuntuu että se sitli vaikuttaa vetoihin ainakin jos ei tehoihin.
Lyöppäs röntästä putki poikki läheltä P-sarjaa ja käy kiertää kiesi niin pitäis jotain pers tuntumaa tulla

C124 300cea24
Ex. W123 240D
Ex. W123 240D
Ex E30 BMW
Ex Suzuki GSX-R 1100 fighter
Ex. W123 240D
Ex. W123 240D
Ex E30 BMW
Ex Suzuki GSX-R 1100 fighter
Se miltä tuntuu ei ole missään tekemisissä sen kanssa mitä tapahtuu...
Jos turbo autossa vähennetään pakovastusta, niin kyllä teho nousee. Jos vielä tässä yhteydessä säädetään "ruokinta" puolta kohdalleen , niin aina vaan paranee. Vaparissa taas tietysti haetaan parempaa virtausta, "vetoa", oikeanlaisella pakosarjalla. Siinä pystytään hiukan vaikuttamaan pakosarjanputkien pituuksilla vääntö alueeseen. Tälläkään ei ole taasen mitään tekemistä pakovastuksen kanssa. Sieltä koneesta kulkee kaasut pihalle vaan paremmin kun on pakosarja, ilman sitä laskee virtaus nopeus.
Jos turbo autossa vähennetään pakovastusta, niin kyllä teho nousee. Jos vielä tässä yhteydessä säädetään "ruokinta" puolta kohdalleen , niin aina vaan paranee. Vaparissa taas tietysti haetaan parempaa virtausta, "vetoa", oikeanlaisella pakosarjalla. Siinä pystytään hiukan vaikuttamaan pakosarjanputkien pituuksilla vääntö alueeseen. Tälläkään ei ole taasen mitään tekemistä pakovastuksen kanssa. Sieltä koneesta kulkee kaasut pihalle vaan paremmin kun on pakosarja, ilman sitä laskee virtaus nopeus.
vapaasti virtaavissa tehot laskee jos laitetaan joku mielettömän iso teinikorollan viriputkisto alkuperäisen tilalle! aikanaan kokeilin laurellin kutos diisseliin isompaa putkea(joku 2" yhellä läpivirtaus pöntöllä)Se miltä tuntuu ei ole missään tekemisissä sen kanssa mitä tapahtuu...
Jos turbo autossa vähennetään pakovastusta, niin kyllä teho nousee. Jos vielä tässä yhteydessä säädetään "ruokinta" puolta kohdalleen , niin aina vaan paranee. Vaparissa taas tietysti haetaan parempaa virtausta, "vetoa", oikeanlaisella pakosarjalla. Siinä pystytään hiukan vaikuttamaan pakosarjanputkien pituuksilla vääntö alueeseen. Tälläkään ei ole taasen mitään tekemistä pakovastuksen kanssa. Sieltä koneesta kulkee kaasut pihalle vaan paremmin kun on pakosarja, ilman sitä laskee virtaus nopeus
vännöt tippui he...t.sti,eihän sillä päässyt enää ohikaan norminopeuksilla rekasta!sama reaktio myös pensa sierrassa!
eikös se virtaus nopeus ole suurempi pienemmässä putkessa

vakio normiautossa tehot vain laskee näillä ylisuurilla putkistoilla

turbot on sitteen erikseen,niille mahdollisimman suuri savupiippu

ML W164
Mihinkäs perustuu kattien sisusten poiston tehoa lisäävän väitteen teoria? Siinähän parannetaan virtausta ja vähennetään painetta ennen kattia.Teppo L kirjoitti:vapaasti virtaavissa tehot laskee jos laitetaan joku mielettömän iso teinikorollan viriputkisto alkuperäisen tilalle! aikanaan kokeilin laurellin kutos diisseliin isompaa putkea(joku 2" yhellä läpivirtaus pöntöllä)Se miltä tuntuu ei ole missään tekemisissä sen kanssa mitä tapahtuu...
Jos turbo autossa vähennetään pakovastusta, niin kyllä teho nousee. Jos vielä tässä yhteydessä säädetään "ruokinta" puolta kohdalleen , niin aina vaan paranee. Vaparissa taas tietysti haetaan parempaa virtausta, "vetoa", oikeanlaisella pakosarjalla. Siinä pystytään hiukan vaikuttamaan pakosarjanputkien pituuksilla vääntö alueeseen. Tälläkään ei ole taasen mitään tekemistä pakovastuksen kanssa. Sieltä koneesta kulkee kaasut pihalle vaan paremmin kun on pakosarja, ilman sitä laskee virtaus nopeus
vännöt tippui he...t.sti,eihän sillä päässyt enää ohikaan norminopeuksilla rekasta!sama reaktio myös pensa sierrassa!
eikös se virtaus nopeus ole suurempi pienemmässä putkessa![]()
vakio normiautossa tehot vain laskee näillä ylisuurilla putkistoilla![]()
turbot on sitteen erikseen,niille mahdollisimman suuri savupiippu
Jos kiipeää perse edellä puuhun, tipahtaa pää edellä alas.
- Lehtonen250
- Vakiokalustoa
- Viestit: 116
- Liittynyt: Pe 14.12.2007 14:10
- Paikkakunta: Nurmijärvi
Tein tässä yks päivä -06 1.4 Seat Ibizaan uuden putken vanhan tilalle (piti kuulemma saada lisää pörinää). Vanha oli jotain 43mm luokkaa sisämitaltaan kahdella pöntöllä. Uusi (noin puolivälistä loppuun) yhdellä läpivirtaavalla pöntöllä n. 49mm putkesta. Meteli on karmiva joten laitan yhden pöntön lisää. Kuitenkin tehoihinhan ei vaikuttanut sitten ei niin millään tavalla. Ei tullu lisää eikä lähteny pois (ainakaan mitenkään että huomais normaalissa ajossa tai muutenkaan)
Väitän melkeen et noi pakoputkihommat on ihan huuhaa hifistelyä ja henkimaailman hommia.
Tuskinpa normaalissa tieliikennekäytössä olevissa autoissa niillä on mitään merkitystä, ainakaan mitään maailmoja mullistavaa. Ahdetut autot on sitte oma hommansa enkä niistä mene sanomaan mitään.
Väitän melkeen et noi pakoputkihommat on ihan huuhaa hifistelyä ja henkimaailman hommia.

W201 (2.0 kaasarin rotjake, jospa tässä sais joku päivä vähän tuota tekniikkapuolta päivitettyä, kun vain aika ja raha on niissä määrissä)
Moto GP pyörissä on ollu katalysaattorit pakollisia jo jonku aikaa...jaska-r kirjoitti:Juu ei ole mitään katteja noissa putkissa, ihan puhtaasti viritys käyttöön tarkotettuja. Ei ainakaan vielä tartte olla rossipyörissä katalysaattoreja.
Lehdistä kun lukee niin niissä sanotaan että nuo paisunta säiliöt nostavat vääntöä.
Kesällä tutustuin noihin kun oli supermotoleiri tossa meidän mikroautoradalla ja ajelivat ilman äänenvaimenninta radalla ja maantielle laittoivat vaimentimet kiinni. Noi pöntöt antaa pakokaasun laajentua ja jäähtyä jotta virtausnopeus kasvaisi. Mutta suurin muuttuja on kiutenki parin desibelin äännvaimennus. Niillä oli noista vielä itse tehdyt versiot joihin ne pysty vaihtamaan tuonne sisälle jotain laippoja/vaimennusta tarvittaessa, mutta valtaosa ajoi tyhjänä tai kiinteällä. Mitä lähempänä tuo pönttö on sylinteriä, niin sitä korkeammalle kierrosalueelle sen toivottu vaikutus alue siirtyy.
Pajero 2005, Hullu-Pösö 2023, Skoda Citigo-e 2021
- Lehtonen250
- Vakiokalustoa
- Viestit: 116
- Liittynyt: Pe 14.12.2007 14:10
- Paikkakunta: Nurmijärvi
niin.. eikös se nyt niin ollut että ahdetuista autoista oli nimen omaan kyse? ainakin omalla kohdallani.Kalle kirjoitti:
Väitän melkeen et noi pakoputkihommat on ihan huuhaa hifistelyä ja henkimaailman hommia.Tuskinpa normaalissa tieliikennekäytössä olevissa autoissa niillä on mitään merkitystä, ainakaan mitään maailmoja mullistavaa. Ahdetut autot on sitte oma hommansa enkä niistä mene sanomaan mitään.
Eikös turboautoissa lähinnä pakosarja ja muut putket ennen ahdinta (jos nyt pakokaasuahtimesta puhutaan) ole se joka vaikuttaa siihen toimintaan eniten. En nyt ainakaan nopeesti ajattelemalla keksi mitä merkitystä sillä loppuputkella on kuhan se ei liian pieni ole. Korjatkoon joku jos nyt ihan hakoteillä olen.
W201 (2.0 kaasarin rotjake, jospa tässä sais joku päivä vähän tuota tekniikkapuolta päivitettyä, kun vain aika ja raha on niissä määrissä)