OM617 eri vuosimallien erot?

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
Mika.T
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 8789
Liittynyt: Pe 17.10.2003 19:47

OM617 eri vuosimallien erot?

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

elikkäs mitähän kaikkia muutoksia ko. moottoriin on tullut vuosien saatossa? ainaki tuo hehkutus on muuttunu...
Avatar
Leka
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1403
Liittynyt: Ma 18.08.2003 21:26
Paikkakunta: Hki

Viesti Kirjoittaja Leka »

Kuuluisin muutos lienee tapahtunut 9/79, jolloin teho nousi lukemista 80hv/4000 r/min lukemiin 88hv/4400 r/min. Samalla mäntien halkaisijat pienenivät 0,1 mm.

Tommosen tekstin joistain moottorin muutoksista olen joskus jostain kopioinut. Oikeellisuudesta en tiedä:

tammikuu 1979: hihnapyörän pultinkiinnikkeet ilman välilevyjä, vahvemmat venttiilin jouset USA
helmikuu 1979: 12-kantaiset sylinterikannen ruuvit
kesäkuu 1979: kestävämpi nokka-akseli
1979: pienemmät hehkutulpat
helmikuu 1980: uudet kampiakselin laakeriliuskat
1980: uusi nokka-akseli USA, kampiakselin tuuletus muutettu
1981: kampiakselin tuuletus muutettu
syyskuu 1981: pikakäynnistysrele
marraskuu 1981: uudet suuttimet
Avatar
Mika.T
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 8789
Liittynyt: Pe 17.10.2003 19:47

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

mistähän nuo eriversiot vois tunnistaa? sain eilen kaks OM617 moottoria ja aatelin nostaa ässän keulalle... katsastuskonttorilla kaveri sanoit että -84 ässään saapi laittaa vaikka kuinka vanhan OM617. tiä sit onko järkeä laittaa vapaastihengittävää tiiseliä mutta jospa tuo pensankulutus tippuis tuosta 20litrasta noin 10litraan diiseliä...
Perttu K
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1036
Liittynyt: Su 07.12.2003 22:31
Paikkakunta: Kajaani
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Perttu K »

Jopa sillä 88 hepan dieselillä pärjää, mutta kannattanee käydä pumpulla. Minä itse laskin homman niin että samalla dieselverolla saa ajaa oli koneena sitten 240d:n 60 heppanen diesel tai sitten 300 turbodiesel 150 hv, laitoin itse sitten jälkinmäisen.

Ei ole muuten yhtään pahenman näköinen tuo sinun ässä. Onko siitä muuten lisää kuvia? Kun itselläkin olisi ensi kesänä maaliurakka edessä omassa ässässä. Pitäisi muutenkin muokata hyvällä tavalla alustaa, mm. madaltaa. Vanteetkin on vähän hakusessa. Eli miellelään tutkisi tarkemmin mihinka suuntaan tuota ässää kunnostaisi.
Avatar
Olli Lajunen
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1225
Liittynyt: Ti 29.04.2003 00:05
Paikkakunta: Yppäri

Viesti Kirjoittaja Olli Lajunen »

Tässä joitain muutoksia:

OM 617.91 muutoksia:
  • kannen jäähdytyskanavat muutettu 11/75

    suodattimen kiristys muutettu 10/78
    männät vahvistettu 12/78

    uusi tuuletus (USA) 1980
    korkeampi öljytermostaatin avautumislämpötila 1/80
    uusi välilaippa 2/80
    kampiakselin päittäislaakeri korvattu levyillä 3/80
    muutettu Mahle-männät 6/80
    palamistilan muotoa muutettu 7/80
    uudet palamistilat 10/80

    venttiilinjousen lautaset muutettu 2/81
    muutettu männänrenkaan urat 3/81
    jäähdytysjärjestelmän tuuletusputki poistettu 6/81
    uudet venttiilinvarren tiivisteet 7/81
    pitemmät pultit öljynsuodattimeen 9/81
    öljynpaineventtiili parannettu 10/81

    nokkaketjun voitelua parannettu 2/82
    nokka-akseli muutettu 6/82
    muutettu sylinterinlohko 11/82

    nokka-akselin ketjun lukko vahvistettu 1983

OM617,95 muutoksia: (turbodiesel)
  • uusi väliakseli 8/78

    hihnapyörän pultinkiinnikkeet ilman levyjä 1/79
    vahvemmat venttiilinjouset (USA) 1/79
    12-kantaiset sylinterinkannen ruuvit 2/79
    kestävämpi nokka-akseli (USA) 6/79
    kiertopumppu kuten 615 & 616 -malleissa 10/79

    kampiakselin tuuletus muutettu vm1980-81
    uusi nokka-akseli (USA) vm1980
    uusi öljynsuodattimen termostaatti 1/80
    uusi välilaippa 2/80
    uudet kapiakselin laakerinliuskat 2/80

    pikakäynnistysrele 9/81
    uudet suuttimet 11/81

    parannettu kosketus releessä (!) 3/82
    ruiskutuspumppu muutettu 8/82

    uudet hehkutulpat 4/83
Edit: Osa on näemmä keritty jo laittaa kertaalleen, mutta tässä jotain muitakin. :)
W115 200D 2.4 sttppdic 5/75
W211 E 320 CDI T 4Matic 10/05
Exä: W202 220 -96
Avatar
Mika.T
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 8789
Liittynyt: Pe 17.10.2003 19:47

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

Perttu K kirjoitti:Jopa sillä 88 hepan dieselillä pärjää, mutta kannattanee käydä pumpulla. Minä itse laskin homman niin että samalla dieselverolla saa ajaa oli koneena sitten 240d:n 60 heppanen diesel tai sitten 300 turbodiesel 150 hv, laitoin itse sitten jälkinmäisen.

Ei ole muuten yhtään pahenman näköinen tuo sinun ässä. Onko siitä muuten lisää kuvia? Kun itselläkin olisi ensi kesänä maaliurakka edessä omassa ässässä. Pitäisi muutenkin muokata hyvällä tavalla alustaa, mm. madaltaa. Vanteetkin on vähän hakusessa. Eli miellelään tutkisi tarkemmin mihinka suuntaan tuota ässää kunnostaisi.
juu pumpulla ois t tosiaan tarkotus käydä ruuvailemassa... kuvia ei kyl nyt ole enempää. auto on paraikaa hiottuna ja pohjat tehtynä maalia odottelemassa...

hakusessa olis vielä harvempi abs perä... orkkis on tuo 280sen vakio 3.46. 3.07 vois olla jo soppeli.
Avatar
Olli Lajunen
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1225
Liittynyt: Ti 29.04.2003 00:05
Paikkakunta: Yppäri

Viesti Kirjoittaja Olli Lajunen »

miksu.80 kirjoitti:mistähän nuo eriversiot vois tunnistaa?
Tarkista moottoreiden numerot, eivät tietysti kerro kaikkea, mutta ehkä jotain suuntaa?
miksu.80 kirjoitti:sain eilen kaks OM617 moottoria ja aatelin nostaa ässän keulalle ... tiä sit onko järkeä laittaa vapaastihengittävää tiiseliä...
Pikkupiru :evil: sisälläni kirjoitti: Ääh. :x
Laita edes se turbo siihen.


Edit: Pianovihreitä.
W115 200D 2.4 sttppdic 5/75
W211 E 320 CDI T 4Matic 10/05
Exä: W202 220 -96
Avatar
Mika.T
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 8789
Liittynyt: Pe 17.10.2003 19:47

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

Olli Lajunen kirjoitti:
miksu.80 kirjoitti:mistähän nuo eriversiot vois tunnistaa?
Tarkista moottoreiden numerot, eivät tietysti kerro kaikkea, mutta ehkä jotain suuntaa?
miksu.80 kirjoitti:sain eilen kaks OM617 moottoria ja aatelin nostaa ässän keulalle ... tiä sit onko järkeä laittaa vapaastihengittävää tiiseliä...
Pikkupiru :evil: sisälläni kirjoitti: Ääh. :x
Laita edes se turbo siihen.


Edit: Pianovihreitä.
alatko rahoittajaksi??? :D näillä rahoilla ei ole varaa ostaa turboa saatikka ajaa bensalla joka syö 15-25litraa... että näin...!
Avatar
Timo L.
Moderator Admin
Moderator Admin
Viestit: 14194
Liittynyt: Ti 11.03.2003 19:16
Paikkakunta: Savonlinna

Viesti Kirjoittaja Timo L. »

miksu.80 kirjoitti: alatko rahoittajaksi??? :D näillä rahoilla ei ole varaa ostaa turboa saatikka ajaa bensalla joka syö 15-25litraa... että näin...!
Sitten osta alkuperäinen diesel. :twisted: (en malttanut olla kirjoittamatta, mutta mitäpä me muut toisen mielipiteitä sorvaamaan, jos mies on jotain päättänyt tehdä niin tehköön. vaikka se onkin pirun väärin.)
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
2000 E 430 T 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1983 300 TD Turbodiesel
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
Avatar
Mika.T
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 8789
Liittynyt: Pe 17.10.2003 19:47

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

Timo L. kirjoitti:
miksu.80 kirjoitti: alatko rahoittajaksi??? :D näillä rahoilla ei ole varaa ostaa turboa saatikka ajaa bensalla joka syö 15-25litraa... että näin...!
Sitten osta alkuperäinen diesel. :twisted: (en malttanut olla kirjoittamatta, mutta mitäpä me muut toisen mielipiteitä sorvaamaan, jos mies on jotain päättänyt tehdä niin tehköön. vaikka se onkin pirun väärin.)

eikä myöskään ostaa alkup. tiiseliä.
Avatar
Mika.T
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 8789
Liittynyt: Pe 17.10.2003 19:47

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

ja taas kysytään viisaammilta... mitä meinaa lohkossa merkintä A,B,1?nuoli osottaa B:tä toisessa koneessa on vastaavasti A,B,2 ja nuoli osottaa A:ta.
Eli ensimmäisessa koneessa B1 ja toisessa koneessa A2.
Vastaa Viestiin