OM617 eri vuosimallien erot?
OM617 eri vuosimallien erot?
elikkäs mitähän kaikkia muutoksia ko. moottoriin on tullut vuosien saatossa? ainaki tuo hehkutus on muuttunu...
Kuuluisin muutos lienee tapahtunut 9/79, jolloin teho nousi lukemista 80hv/4000 r/min lukemiin 88hv/4400 r/min. Samalla mäntien halkaisijat pienenivät 0,1 mm.
Tommosen tekstin joistain moottorin muutoksista olen joskus jostain kopioinut. Oikeellisuudesta en tiedä:
tammikuu 1979: hihnapyörän pultinkiinnikkeet ilman välilevyjä, vahvemmat venttiilin jouset USA
helmikuu 1979: 12-kantaiset sylinterikannen ruuvit
kesäkuu 1979: kestävämpi nokka-akseli
1979: pienemmät hehkutulpat
helmikuu 1980: uudet kampiakselin laakeriliuskat
1980: uusi nokka-akseli USA, kampiakselin tuuletus muutettu
1981: kampiakselin tuuletus muutettu
syyskuu 1981: pikakäynnistysrele
marraskuu 1981: uudet suuttimet
Tommosen tekstin joistain moottorin muutoksista olen joskus jostain kopioinut. Oikeellisuudesta en tiedä:
tammikuu 1979: hihnapyörän pultinkiinnikkeet ilman välilevyjä, vahvemmat venttiilin jouset USA
helmikuu 1979: 12-kantaiset sylinterikannen ruuvit
kesäkuu 1979: kestävämpi nokka-akseli
1979: pienemmät hehkutulpat
helmikuu 1980: uudet kampiakselin laakeriliuskat
1980: uusi nokka-akseli USA, kampiakselin tuuletus muutettu
1981: kampiakselin tuuletus muutettu
syyskuu 1981: pikakäynnistysrele
marraskuu 1981: uudet suuttimet
mistähän nuo eriversiot vois tunnistaa? sain eilen kaks OM617 moottoria ja aatelin nostaa ässän keulalle... katsastuskonttorilla kaveri sanoit että -84 ässään saapi laittaa vaikka kuinka vanhan OM617. tiä sit onko järkeä laittaa vapaastihengittävää tiiseliä mutta jospa tuo pensankulutus tippuis tuosta 20litrasta noin 10litraan diiseliä...
Jopa sillä 88 hepan dieselillä pärjää, mutta kannattanee käydä pumpulla. Minä itse laskin homman niin että samalla dieselverolla saa ajaa oli koneena sitten 240d:n 60 heppanen diesel tai sitten 300 turbodiesel 150 hv, laitoin itse sitten jälkinmäisen.
Ei ole muuten yhtään pahenman näköinen tuo sinun ässä. Onko siitä muuten lisää kuvia? Kun itselläkin olisi ensi kesänä maaliurakka edessä omassa ässässä. Pitäisi muutenkin muokata hyvällä tavalla alustaa, mm. madaltaa. Vanteetkin on vähän hakusessa. Eli miellelään tutkisi tarkemmin mihinka suuntaan tuota ässää kunnostaisi.
Ei ole muuten yhtään pahenman näköinen tuo sinun ässä. Onko siitä muuten lisää kuvia? Kun itselläkin olisi ensi kesänä maaliurakka edessä omassa ässässä. Pitäisi muutenkin muokata hyvällä tavalla alustaa, mm. madaltaa. Vanteetkin on vähän hakusessa. Eli miellelään tutkisi tarkemmin mihinka suuntaan tuota ässää kunnostaisi.
- Olli Lajunen
- Asiantuntija
- Viestit: 1225
- Liittynyt: Ti 29.04.2003 00:05
- Paikkakunta: Yppäri
Tässä joitain muutoksia:
OM 617.91 muutoksia:
OM617,95 muutoksia: (turbodiesel)
OM 617.91 muutoksia:
- kannen jäähdytyskanavat muutettu 11/75
suodattimen kiristys muutettu 10/78
männät vahvistettu 12/78
uusi tuuletus (USA) 1980
korkeampi öljytermostaatin avautumislämpötila 1/80
uusi välilaippa 2/80
kampiakselin päittäislaakeri korvattu levyillä 3/80
muutettu Mahle-männät 6/80
palamistilan muotoa muutettu 7/80
uudet palamistilat 10/80
venttiilinjousen lautaset muutettu 2/81
muutettu männänrenkaan urat 3/81
jäähdytysjärjestelmän tuuletusputki poistettu 6/81
uudet venttiilinvarren tiivisteet 7/81
pitemmät pultit öljynsuodattimeen 9/81
öljynpaineventtiili parannettu 10/81
nokkaketjun voitelua parannettu 2/82
nokka-akseli muutettu 6/82
muutettu sylinterinlohko 11/82
nokka-akselin ketjun lukko vahvistettu 1983
OM617,95 muutoksia: (turbodiesel)
- uusi väliakseli 8/78
hihnapyörän pultinkiinnikkeet ilman levyjä 1/79
vahvemmat venttiilinjouset (USA) 1/79
12-kantaiset sylinterinkannen ruuvit 2/79
kestävämpi nokka-akseli (USA) 6/79
kiertopumppu kuten 615 & 616 -malleissa 10/79
kampiakselin tuuletus muutettu vm1980-81
uusi nokka-akseli (USA) vm1980
uusi öljynsuodattimen termostaatti 1/80
uusi välilaippa 2/80
uudet kapiakselin laakerinliuskat 2/80
pikakäynnistysrele 9/81
uudet suuttimet 11/81
parannettu kosketus releessä (!) 3/82
ruiskutuspumppu muutettu 8/82
uudet hehkutulpat 4/83

W115 200D 2.4 sttppdic 5/75
W211 E 320 CDI T 4Matic 10/05
Exä: W202 220 -96
W211 E 320 CDI T 4Matic 10/05
Exä: W202 220 -96
juu pumpulla ois t tosiaan tarkotus käydä ruuvailemassa... kuvia ei kyl nyt ole enempää. auto on paraikaa hiottuna ja pohjat tehtynä maalia odottelemassa...Perttu K kirjoitti:Jopa sillä 88 hepan dieselillä pärjää, mutta kannattanee käydä pumpulla. Minä itse laskin homman niin että samalla dieselverolla saa ajaa oli koneena sitten 240d:n 60 heppanen diesel tai sitten 300 turbodiesel 150 hv, laitoin itse sitten jälkinmäisen.
Ei ole muuten yhtään pahenman näköinen tuo sinun ässä. Onko siitä muuten lisää kuvia? Kun itselläkin olisi ensi kesänä maaliurakka edessä omassa ässässä. Pitäisi muutenkin muokata hyvällä tavalla alustaa, mm. madaltaa. Vanteetkin on vähän hakusessa. Eli miellelään tutkisi tarkemmin mihinka suuntaan tuota ässää kunnostaisi.
hakusessa olis vielä harvempi abs perä... orkkis on tuo 280sen vakio 3.46. 3.07 vois olla jo soppeli.
- Olli Lajunen
- Asiantuntija
- Viestit: 1225
- Liittynyt: Ti 29.04.2003 00:05
- Paikkakunta: Yppäri
Tarkista moottoreiden numerot, eivät tietysti kerro kaikkea, mutta ehkä jotain suuntaa?miksu.80 kirjoitti:mistähän nuo eriversiot vois tunnistaa?
miksu.80 kirjoitti:sain eilen kaks OM617 moottoria ja aatelin nostaa ässän keulalle ... tiä sit onko järkeä laittaa vapaastihengittävää tiiseliä...
Pikkupiru :evil: sisälläni kirjoitti: Ääh.![]()
Laita edes se turbo siihen.
Edit: Pianovihreitä.
W115 200D 2.4 sttppdic 5/75
W211 E 320 CDI T 4Matic 10/05
Exä: W202 220 -96
W211 E 320 CDI T 4Matic 10/05
Exä: W202 220 -96
alatko rahoittajaksi???Olli Lajunen kirjoitti:Tarkista moottoreiden numerot, eivät tietysti kerro kaikkea, mutta ehkä jotain suuntaa?miksu.80 kirjoitti:mistähän nuo eriversiot vois tunnistaa?
miksu.80 kirjoitti:sain eilen kaks OM617 moottoria ja aatelin nostaa ässän keulalle ... tiä sit onko järkeä laittaa vapaastihengittävää tiiseliä...Pikkupiru :evil: sisälläni kirjoitti: Ääh.![]()
Laita edes se turbo siihen.
Edit: Pianovihreitä.

Sitten osta alkuperäinen diesel.miksu.80 kirjoitti: alatko rahoittajaksi???näillä rahoilla ei ole varaa ostaa turboa saatikka ajaa bensalla joka syö 15-25litraa... että näin...!

Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
2000 E 430 T 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1983 300 TD Turbodiesel
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
2000 E 430 T 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1983 300 TD Turbodiesel
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
Timo L. kirjoitti:Sitten osta alkuperäinen diesel.miksu.80 kirjoitti: alatko rahoittajaksi???näillä rahoilla ei ole varaa ostaa turboa saatikka ajaa bensalla joka syö 15-25litraa... että näin...!
(en malttanut olla kirjoittamatta, mutta mitäpä me muut toisen mielipiteitä sorvaamaan, jos mies on jotain päättänyt tehdä niin tehköön. vaikka se onkin pirun väärin.)
eikä myöskään ostaa alkup. tiiseliä.