SYTYTYSYKSIKKÖ VAIHDETTU- 190E-KIPINÄ PALASI!!

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
kardaani
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1734
Liittynyt: To 15.07.2004 12:35

SYTYTYSYKSIKKÖ VAIHDETTU- 190E-KIPINÄ PALASI!!

Viesti Kirjoittaja kardaani »

Terve!
MB 190 E -83 kipinä kadonnut :shock:
Autosta ei löydy kipinää. Mitattu puolan johdon päästä, joka tulee virranjakajalle. Ylijännitesuojarele on kerran ennen kipinän katoamista viikkoja sitten oikutellut-sytyttämällä abs valon ja lähtemällä kylmänä huonosti käyntiin.
Eli jos ylijännitesuojarele pimenee kokonaan niin estääkö se koko kipinän syntymisen?
Minne ihmeeseen se kipinä yht´äkkiä katosi? PImenikö puola? Vai joku muu rele-onko millään sulakkeella yhteyttä kipinään?
Viimeksi muokannut kardaani, Ti 22.01.2008 22:50. Yhteensä muokattu 4 kertaa.
Avatar
Teppo L
Mersumies
Mersumies
Viestit: 847
Liittynyt: Ma 22.03.2004 21:13
Paikkakunta: Joensuun tienoo

Viesti Kirjoittaja Teppo L »

tuleekos sinne puolalle virta?
ML W164
Avatar
Mika.T
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 8789
Liittynyt: Pe 17.10.2003 19:47

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

Puola tai syttöpoksi.
kardaani
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1734
Liittynyt: To 15.07.2004 12:35

Viesti Kirjoittaja kardaani »

Onko tuo syttöpoksi niinkuin sytytysyksikkö siinä puolan vieressä?
Miten testaan, että tuleeko puolalle virta? En ole sitä tehnyt näet koskaan.
Sancho
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 14
Liittynyt: Ke 31.08.2005 22:11

Viesti Kirjoittaja Sancho »

kardaani kirjoitti:Onko tuo syttöpoksi niinkuin sytytysyksikkö siinä puolan vieressä?
Miten testaan, että tuleeko puolalle virta? En ole sitä tehnyt näet koskaan.
Virrat päällä pitäs toiseen pienempään ruuvin kantaan tulla 12 V, toinen muistaakseni 0 V. Käämien vastukset voi myös mitata. Toisiokäämissä pitäs muistaakseni olla n. 12 kOhm ja ensiökäämissää melko paljon vähemmän, mutta kuitenkin jotain täytyy olla. Itellä meni kerran puola rikki ja siinä oli toisiokäämissä vastus n. 9 kOhm ja tällöin ei iskenyt kipinää.

Toisiokäämin vastus mitataan virranjakajalle lähtevästä navasta ja toisesta pienemmästä ruuvinkannasta (muistaakseni se 0 V). Pienten ruuvienkantojen välistä mitataan ensiökäämin vastus.

Eikös se ylijännitereleen hajoaminen haittaa kipinän iskemistä? Jonkinlaisen diagnoosin voi tehdä ilmeisesti kytkemällä virrat päälle ja kuuntelemalla konehuoneessa. Jos ylijänniterele on ehjä pitäs kuulua joidenkin sähkölaitteiden päällekytkeytymistä, rikkinäisellä on hiljasta. Releenhän voi aukaista ja tarkistaa juotokset ja komponentit ainakin silmämääräisesti. Ravistelulla ei voi tarkastaa irtonaisia komponenttejä, koska sisällä on (ainakin itsellä oli) muovinen suoja levy mikä helisee kun ravistaa.

Toivottavasti vika löytyy.

edit: Noi vastus arvot koski sitten 230E konetta, en tiedä onko ne ihan samat tenavassa, mutta antaa ne jonkinlaista suuntaa. Joo, sytytyspoksi on se musta poksi kuskin puolella konehuonetta. Siihen tulee niitä pyöreitä liittimiä muutama.
230E vm. 91
AK47
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2657
Liittynyt: Ti 10.08.2004 20:00
Paikkakunta: 08/09

Re: Vaikuttaako ylijännitesuojarele kipinään? 190E Kipinä ka

Viesti Kirjoittaja AK47 »

kardaani kirjoitti:Terve!
MB 190 E -83 kipinä kadonnut :shock:
Autosta ei löydy kipinää. Mitattu puolan johdon päästä, joka tulee virranjakajalle. Ylijännitesuojarele on kerran ennen kipinän katoamista viikkoja sitten oikutellut-sytyttämällä abs valon ja lähtemällä kylmänä huonosti käyntiin.
Eli jos ylijännitesuojarele pimenee kokonaan niin estääkö se koko kipinän syntymisen?
Minne ihmeeseen se kipinä yht´äkkiä katosi? PImenikö puola? Vai joku muu rele-onko millään sulakkeella yhteyttä kipinään?
Ainakaan relen sulakkeen palaminen ei estä kipinän antamista. Kyseessä on käsittääkseni vain ECU:n virran syöttö, ehkä muillekkin herkimmille laitteille tulee virta tuota kautta (ABS yksikkö jos on yms) . Polttoainetta ja kipinää tulee ilman sulakettakin mutta seoksen säätö on pelkän mekaanisen ruiskun varassa. Kyseessähän on E-malli. Jos rele on oikosessa niin sitten en uskalla arvata mitä se voi pahimmillaan aiheuttaa.

Mikä on relen särkenyt? Olisiko sama paikka syyllinen kipinän puuttumiseen. Onko laturi jännitteensäätäjineen kunnossa?
Jos kiipeää perse edellä puuhun, tipahtaa pää edellä alas.
kardaani
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1734
Liittynyt: To 15.07.2004 12:35

Viesti Kirjoittaja kardaani »

Avasin ylijännitesuojareleen ja rele toimii. Sitten siellä on sellainen komponentti kuin Zeener? Kaaviossa lukee Z22-eli tarkoittaako tuo, että Zener rupeaa johtamaan virtaa vasta 22 voltin jälkeen? Testataanko se vain kokeilemalla eri volteilla?


Tuleeko Virta puolaan suoraan laturista-kun starttaa niin paljonko maksimissaan virtaa saa tulla , jottei paikat (esi. puola) ei mene rikki?

Opettelen siis bensakoneen toimintaa ja nyt siihen tuli oiva tilaisuus kun kipinä katosi 190 E:stä.
Eli mittaisinko ensin virran voimakkuuden plussa johdosta joka tulee puolalle? Eli tuleeko se virta laturista vai akusta-kun en tiedä? Jos virta tulee puolaan niin sitten tarkastellaan puola edelläolleiden ohjeiden perusteella-jos sekin tuntuu toimivan niin onko sitten se pieni sytytysyksikkö viallinen? Voiko sitä korjata-tinailla tai muuta?
Avatar
Fenton
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1294
Liittynyt: Ma 17.09.2007 16:52
Paikkakunta: Nastola

Viesti Kirjoittaja Fenton »

Akustahan se virta puolalle tulee, laturi kun ei lataa mitään, ennenkuin auto käy. Se vaatii jonkun verran kierroksia, että rupeaa lataamaan. Siihen asti laturikin lähinnä purkaa....
Ville
Otan Mersuni, kuten olueni. Pitkänä. 280 SEL.
kardaani
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1734
Liittynyt: To 15.07.2004 12:35

Viesti Kirjoittaja kardaani »

OK. Puola on testattu irroitettuna ja se toimii. Nyt tsekkaan, että puolan plussalle tulee virta akusta autoon kiinnitettynä-jos tulee niin onko sitten tuo sytytysyksikkö todennäköisesti kipinän katoamisen syy? Vai olisiko jotain muuta vaihtoehtoa vielä jäljellä? Puolan johto on testattu myös ja todettu ehjäksi. Voiko sytytysyksikön kuntoa testata mitenkään?
Jos ei niin käytettyä sytytysyksikköä voi tarjota pääkaupunkiseudulta minulle kokeiltavaksi.
PS. Autossa on sellainen pyöreä naarasliitin(useampi reikäinen, jossa kierrettävä korkki päällä) siinä sytytysyksikön lähellä-onko tuo joku testipistoke, josta näkee missä vika?
Suojaako ylijännitesuojarele myös sytytysyksikön virtapiikiltä?
kardaani
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1734
Liittynyt: To 15.07.2004 12:35

Viesti Kirjoittaja kardaani »

Tutkin puolan käämien vastusarvot: Ensiökäämin vastus oli 0.1 ohmia ja toisiokäämin vastus oli 9,67.
Toisiokäämin vastus on ohjerajojen sisällä eli 8-13 kilo-ohmia. Ensiökäämin vastus on ohjerajojen ulkopuolella, ohjearvot ovat tuolle ezl-moottorille 0,3-0,6 ohmia. Eli voiko tuo aiheuttaa sen, että kipinää ei tule?

Ja saako tuosta kokeilla kipinää tuolla vanhalla tekniikalla yleensäkkään. Vai pitääkö aina olla stroboskooppi?
AK47
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2657
Liittynyt: Ti 10.08.2004 20:00
Paikkakunta: 08/09

Viesti Kirjoittaja AK47 »

kardaani kirjoitti:OK. Puola on testattu irroitettuna ja se toimii. Nyt tsekkaan, että puolan plussalle tulee virta akusta autoon kiinnitettynä-jos tulee niin onko sitten tuo sytytysyksikkö todennäköisesti kipinän katoamisen syy? Vai olisiko jotain muuta vaihtoehtoa vielä jäljellä? Puolan johto on testattu myös ja todettu ehjäksi. Voiko sytytysyksikön kuntoa testata mitenkään?
Jos ei niin käytettyä sytytysyksikköä voi tarjota pääkaupunkiseudulta minulle kokeiltavaksi.
PS. Autossa on sellainen pyöreä naarasliitin(useampi reikäinen, jossa kierrettävä korkki päällä) siinä sytytysyksikön lähellä-onko tuo joku testipistoke, josta näkee missä vika?
Suojaako ylijännitesuojarele myös sytytysyksikön virtapiikiltä?
Jos autossa ois katti, niin siitä X11 pistokkeesta näkis "vikakoodeja" katittomasta puuttuu juuri se pulssisuhdetta antava nasta. Vikakoodit selittyy allaolevasta linkistä:

http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... ulssisuhde
Jos kiipeää perse edellä puuhun, tipahtaa pää edellä alas.
kardaani
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1734
Liittynyt: To 15.07.2004 12:35

Viesti Kirjoittaja kardaani »

Tässä on katti! Miten mittaillaan vikakoodeja
Huomatkaa myös puolan mittaustulokset ensiökäämin vastus 0,1 kun pitäisi olla 0,3-0,6 ohmia. Vaikutus kipinään?
Juhanii
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 16
Liittynyt: Su 07.10.2007 10:40
Paikkakunta: Heinola

Puola

Viesti Kirjoittaja Juhanii »

kardaani kirjoitti:Tutkin puolan käämien vastusarvot: Ensiökäämin vastus oli 0.1 ohmia ja toisiokäämin vastus oli 9,67.
Toisiokäämin vastus on ohjerajojen sisällä eli 8-13 kilo-ohmia. Ensiökäämin vastus on ohjerajojen ulkopuolella, ohjearvot ovat tuolle ezl-moottorille 0,3-0,6 ohmia. Eli voiko tuo aiheuttaa sen, että kipinää ei tule?

Ja saako tuosta kokeilla kipinää tuolla vanhalla tekniikalla yleensäkkään. Vai pitääkö aina olla stroboskooppi?
Testasitko mittariri ensin laittamalla mittapäät yhteen jolloin näyttö pitäisi olla 0.
Pidän epätodennäkoisenä, että ensiökäämi olisi rikki.
kardaani
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1734
Liittynyt: To 15.07.2004 12:35

Viesti Kirjoittaja kardaani »

Ok, kyllä tuo on tuollainen kotimittari, että noitten pienien vastusten mittaaminen ei taida olla kovin luotettavaa. Kyllä se puola taitaa ehjä olla.
Puolan plussaan tulee 8,3 virtaa. Akku näyttää 12,4 volttia. Pitäsikö puolalle tulla enemmän että kipinä löytyisi?
Mitenkäs tuolla edellä oli mainittu, että testipistokkeesta saisi tietoa esim. sytytysyksikön kunnosta. Missä sen saisi testattua tai siis mistä saisi sellaisen mittarin käyttöön, että voisi viat testailla??
Juhanii
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 16
Liittynyt: Su 07.10.2007 10:40
Paikkakunta: Heinola

Viesti Kirjoittaja Juhanii »

kardaani kirjoitti:Ok, kyllä tuo on tuollainen kotimittari, että noitten pienien vastusten mittaaminen ei taida olla kovin luotettavaa. Kyllä se puola taitaa ehjä olla.
Puolan plussaan tulee 8,3 virtaa. Akku näyttää 12,4 volttia. Pitäsikö puolalle tulla enemmän että kipinä löytyisi?
Mitenkäs tuolla edellä oli mainittu, että testipistokkeesta saisi tietoa esim. sytytysyksikön kunnosta. Missä sen saisi testattua tai siis mistä saisi sellaisen mittarin käyttöön, että voisi viat testailla??
Kyllä tuo reilu 12 riittää kipinään. Nuo testerit taitaa olla hinnakkaita ostaa kotikäyttöön. On kai ajettava sellaiseen paikkaan jossa voi lukea vikadiaknoosin.
Se elektroninen katkojankärethän ja jossain sijaitsee voisiko vika lymytä siinä.
AK47
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2657
Liittynyt: Ti 10.08.2004 20:00
Paikkakunta: 08/09

Viesti Kirjoittaja AK47 »

kardaani kirjoitti:Ok, kyllä tuo on tuollainen kotimittari, että noitten pienien vastusten mittaaminen ei taida olla kovin luotettavaa. Kyllä se puola taitaa ehjä olla.
Puolan plussaan tulee 8,3 virtaa. Akku näyttää 12,4 volttia. Pitäsikö puolalle tulla enemmän että kipinä löytyisi?
Mitenkäs tuolla edellä oli mainittu, että testipistokkeesta saisi tietoa esim. sytytysyksikön kunnosta. Missä sen saisi testattua tai siis mistä saisi sellaisen mittarin käyttöön, että voisi viat testailla??
Pulssisuhteen saa mitattua jo 10-20e hintaisella yleismittarilla. Ainakin biltemassa on pihtivirtamittareita 40e hintaan joissa myös pulssisuhde.
Jos kiipeää perse edellä puuhun, tipahtaa pää edellä alas.
kardaani
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1734
Liittynyt: To 15.07.2004 12:35

Viesti Kirjoittaja kardaani »

Niin mutta onko vikakoodeissa sellainen koodi kuin viallinen sytytysyksikkö?
Kun puolan plussaan tulee 8,3 virta niin onko akusta puolalle joku virtahäviö vai onko tuossa puolassa etuvastus?
Muuten Puolan plussaan menee kaksi liitintä ja miinukseen kaksi myös-mihin nuo molempien puolien "ylimääräiset" johdot menee-sytytysyksikköön vai?
Sancho
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 14
Liittynyt: Ke 31.08.2005 22:11

Viesti Kirjoittaja Sancho »

Kun kirjoitit että puolan plussaan tulee 8,3 virtaa, niin tarkoititko 8,3 volttia jännitettä? Itsellä tuli ainakin n. 12 V. Eli voisko tässä välissä olla jotain rikki, sytytyspoksi?

Yksi vikapaikka vois olla myös vauhtipyörällä oleva induktioanturi. Tällä saadaan se katkominen aikaan. Sytyspoksissa on sellainen pyöreä liitin missä on vain yksi johto. Tästä voi mitata anturin vastuksen, etsimällä foorumia löytyy varmaan tarkemmat ohjeet ja raja-arvot. Ilmeisesti se voi myös lähtä irti se anturi (ainakin volvossa) sieltä vauhtipyörän vierestä.

Siitä puolasta vielä että itellä oli siinä rikkinäisessä puolassa toisiokäämin vastus reilu 9kOhmia, ja kun ostin uuden niin siinä jotain reilu 12kOhmia. Ensiökäämejä en muista. Puolahan on aika paljon halvempi kuin sytyspoksi, joten kannattaa ehkä kokeilla uudella puolalla.
230E vm. 91
kardaani
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1734
Liittynyt: To 15.07.2004 12:35

Viesti Kirjoittaja kardaani »

Sancho kirjoitti:Kun kirjoitit että puolan plussaan tulee 8,3 virtaa, niin tarkoititko 8,3 volttia jännitettä? Itsellä tuli ainakin n. 12 V. Eli voisko tässä välissä olla jotain rikki, sytytyspoksi?

Yksi vikapaikka vois olla myös vauhtipyörällä oleva induktioanturi. Tällä saadaan se katkominen aikaan. Sytyspoksissa on sellainen pyöreä liitin missä on vain yksi johto. Tästä voi mitata anturin vastuksen, etsimällä foorumia löytyy varmaan tarkemmat ohjeet ja raja-arvot. Ilmeisesti se voi myös lähtä irti se anturi (ainakin volvossa) sieltä vauhtipyörän vierestä.

Siitä puolasta vielä että itellä oli siinä rikkinäisessä puolassa toisiokäämin vastus reilu 9kOhmia, ja kun ostin uuden niin siinä jotain reilu 12kOhmia. Ensiökäämejä en muista. Puolahan on aika paljon halvempi kuin sytyspoksi, joten kannattaa ehkä kokeilla uudella puolalla.
Tarkoitin 8,3 volttia jännitettä tarkoitin.

Tuo induktori-anturi oli hyvä tieto-pitää tsekata. Toisiokäämin vastuksen raja-arvo on 1,8-2,0-2,3 -koneissa (EZL) 8-13 kilo-ohmia eli sunkin puola olisi pitänyt olla ihan ok. Huolto-ohjeissa sanotaan kuitenkin, että vaikka vastukset ovat ohjeen mukaisia niin puola voi olla silti viallinen :shock:
Nyt koitan etsiä haulla jotain liittyen induktioanturiin.
Sancho
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 14
Liittynyt: Ke 31.08.2005 22:11

Viesti Kirjoittaja Sancho »

Joo, no mulla tuli kipinä takaisin kun vaihdoin puolan. Oli muistaakseni n. 45 euroa.
230E vm. 91
AK47
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2657
Liittynyt: Ti 10.08.2004 20:00
Paikkakunta: 08/09

Viesti Kirjoittaja AK47 »

kardaani kirjoitti:Niin mutta onko vikakoodeissa sellainen koodi kuin viallinen sytytysyksikkö?
80% Interrupted data exchange between ECU and ignition control unit (EZL).

Tuommoinen vikakoodi on 80%/20% pulssisuhteella. Tosin autonhan pitäisi toimia ilman ECU:akin

Löytyiskö puolaa tai muita osia lainaksi joltakin tutulta, niin ois hyvä testailla.

Edit: -83:ssa ei ehken ole EZL:ää
Jos kiipeää perse edellä puuhun, tipahtaa pää edellä alas.
kardaani
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1734
Liittynyt: To 15.07.2004 12:35

Viesti Kirjoittaja kardaani »

Korjauskäsikirjassa lukee, että 2,0 litraisessa katalysaattoriversiossa on EZL. Tämä on 83-malli ja katalysaattorilla. Ja pistoke löytyy, josta vikakoodeja voi purkaa. En varma voi olla mutta noitten tietojen perusteella olen luullut ainakin, että tämä olisi EZL?
Avatar
tomant
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3966
Liittynyt: Ti 06.06.2006 00:50
Viesti:

Viesti Kirjoittaja tomant »

kardaani kirjoitti:Korjauskäsikirjassa lukee, että 2,0 litraisessa katalysaattoriversiossa on EZL. Tämä on 83-malli ja katalysaattorilla. Ja pistoke löytyy, josta vikakoodeja voi purkaa. En varma voi olla mutta noitten tietojen perusteella olen luullut ainakin, että tämä olisi EZL?
Sytytysyksikössä kuskin puolen sisälokasuojan päällä lukee EZL ja oktaanisäätimessä sen lähellä lukee EZL-KAT, jos autossasi on EZL-sytytys. Katti on voitu asentaa myös jälkikäteen autoosi. Etzoldin mukaan (Mercedes 190/190E, So wird's gemacht) EZL-sytytys tuli vasta 9/86 moottoriin 102.962 eli kaksilitraiseen 190E:hen. Sitä ennen oli käytössä TSZ-sytytys.

tomant
Kiihdytin 190E 201.024 Kuva1,951 - 13,077 / 171,51
Käyttöautot C180 203.035, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edellinen C200 202.020
kardaani
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1734
Liittynyt: To 15.07.2004 12:35

Viesti Kirjoittaja kardaani »

Sittenhän tämä onTZL. Jos tuon ikärajan jälkeen vasta vaihtuu.
Sytytysyksikköön tulee 2 pyöreätä liitintä. 1-johdollinen-induktio liitin ja sitten se pyöreä nelinapainen virtaa/maata varten. Kaippa tämä on se vanhempiaikainen TZL sitten.
niitty
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 83
Liittynyt: Su 13.01.2008 20:47

Viesti Kirjoittaja niitty »

Joo, se on TSZ. EZL:ssä on enemmän johtoja.
EDIT: Enpä olekaan varma. Toisella foorumilla sanot, että siihen tulee alipaineletku. Se viittaisi EZL:än. Kaksi johtoa taas TSZ:en. Helpointa kai katsoa kapineen päältä...

8,3V puolan + liittimessä kuullostaa liian pieneltä. Sillä syötetään myös sytytysyksikköä eikä sekään varmaan noin matalalla jännitteellä toimi.

Minulla olevan kuvan mukaan syöttö tulee akulta reittiä sulakeboxi - virtalukko - sulakeboxi - puola. Yhtään sulaketta tai vastusta ei matkalla näyttäisi olevan. Käypä liitokset läpi. Voit myös tarkastaa testiliittimen pinnin 5 jännitteen. Tosin se varmaan on myös 8,3V.
kardaani
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1734
Liittynyt: To 15.07.2004 12:35

Viesti Kirjoittaja kardaani »

niitty kirjoitti:Joo, se on TSZ. EZL:ssä on enemmän johtoja.
EDIT: Enpä olekaan varma. Toisella foorumilla sanot, että siihen tulee alipaineletku. Se viittaisi EZL:än. Kaksi johtoa taas TSZ:en. Helpointa kai katsoa kapineen päältä...

8,3V puolan + liittimessä kuullostaa liian pieneltä. Sillä syötetään myös sytytysyksikköä eikä sekään varmaan noin matalalla jännitteellä toimi.

Minulla olevan kuvan mukaan syöttö tulee akulta reittiä sulakeboxi - virtalukko - sulakeboxi - puola. Yhtään sulaketta tai vastusta ei matkalla näyttäisi olevan. Käypä liitokset läpi. Voit myös tarkastaa testiliittimen pinnin 5 jännitteen. Tosin se varmaan on myös 8,3V.
Kyllä puolalle tulee reilu 12 volttia. Edellisessä mittauksessa otin maan huonosta paikasta. Sytytysyksikköön ei tule alipaineletkua-sekin oli oma virhehavainto-se yksijohtoinen on induktioanturi. Eli tämä on TZL ja testipistoke löytyy siksi kun kyseessä alkuperäinen kat versio.
Sytytysyksikkö on todennäköinen vikapaikka-jos kuvitellaan, että induktioanturi ei ole herkästi hajoava osa. Puola on ehjä.
niitty
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 83
Liittynyt: Su 13.01.2008 20:47

Viesti Kirjoittaja niitty »

Jep, sytytysyksikön vika alkaa näyttää todennäköiseltä, jos kerran olet puolan irrallisena testannut ja siitä kipinän irti saanut.

Induktioanturin voit tietysti myös mitata. Sen resistanssin pitäisi olla 500 -700 ohmia. Jos se on noin, eikä jakajan sisällä näy mitään kummallista, niin anturin pitäisi olla kunnossa.
kardaani
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1734
Liittynyt: To 15.07.2004 12:35

Viesti Kirjoittaja kardaani »

Nyt homma sitten ratkesi. Eli sytytysyksikkö vaihtamalla kipinä palasi ja auto toimii normaalisti. Osa maksoi n. 45 euroa ja oli helppo vaihtaa. Ihan hyvä fiilis, kun piti tutustua ekan kerran bensakoneen sähköpuoleen. Tarkoituksena oli nimenomaan oppia ja etsiä oikea vika-eikä kokeilemalla etsiä vikaa. Kyllähän tuo alkujaankin kääntyi puolan ja sytytysyksikön väliseksi pähkäilyksi, mutta oli induktioanturikin mahdollinen vian lähde.

Tällainen vanha 190E on loppujen lopuksi yksinkertainen ja vielä halpaosainen auto korjailla ja etsiä vikaa. Varsinkin tämä 2,0 litran ruisku omaa edullisimmat osat.
Vanha sytytysyksikkö oli bosch-merkkinen ja siinä oli mersun leimat ja kiinnitysruuvien kannassa oli punaisella maalilla sinetit, että voisikohan tuo olla jopa alkuperäinen sytytysyksikkö vielä-eli 25 vuotias?
Joka tapauksessa matka jatkuu!
Vastaa Viestiin