kardaani kirjoitti:Onko tuo syttöpoksi niinkuin sytytysyksikkö siinä puolan vieressä?
Miten testaan, että tuleeko puolalle virta? En ole sitä tehnyt näet koskaan.
Virrat päällä pitäs toiseen pienempään ruuvin kantaan tulla 12 V, toinen muistaakseni 0 V. Käämien vastukset voi myös mitata. Toisiokäämissä pitäs muistaakseni olla n. 12 kOhm ja ensiökäämissää melko paljon vähemmän, mutta kuitenkin jotain täytyy olla. Itellä meni kerran puola rikki ja siinä oli toisiokäämissä vastus n. 9 kOhm ja tällöin ei iskenyt kipinää.
Toisiokäämin vastus mitataan virranjakajalle lähtevästä navasta ja toisesta pienemmästä ruuvinkannasta (muistaakseni se 0 V). Pienten ruuvienkantojen välistä mitataan ensiökäämin vastus.
Eikös se ylijännitereleen hajoaminen haittaa kipinän iskemistä? Jonkinlaisen diagnoosin voi tehdä ilmeisesti kytkemällä virrat päälle ja kuuntelemalla konehuoneessa. Jos ylijänniterele on ehjä pitäs kuulua joidenkin sähkölaitteiden päällekytkeytymistä, rikkinäisellä on hiljasta. Releenhän voi aukaista ja tarkistaa juotokset ja komponentit ainakin silmämääräisesti. Ravistelulla ei voi tarkastaa irtonaisia komponenttejä, koska sisällä on (ainakin itsellä oli) muovinen suoja levy mikä helisee kun ravistaa.
Toivottavasti vika löytyy.
edit: Noi vastus arvot koski sitten 230E konetta, en tiedä onko ne ihan samat tenavassa, mutta antaa ne jonkinlaista suuntaa. Joo, sytytyspoksi on se musta poksi kuskin puolella konehuonetta. Siihen tulee niitä pyöreitä liittimiä muutama.
230E vm. 91