MB 124 230cea -89 moniurahihnan kaasujousi

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
rampey
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 33
Liittynyt: La 24.02.2007 08:23
Paikkakunta: Imatra

MB 124 230cea -89 moniurahihnan kaasujousi

Viesti Kirjoittaja rampey »

Vesipumppua vaihtaessani huomasin moniurahihnan kiristinrullan kaasujousen olevan aivan lötkö. Osien hankinta siis kesken mutta ymmärsin että tuon kaasujousen voi pelkästään vaihtaa? Mitenkähän mahtaa irrota se rullanpuoleinen pää,otettava rulla ensin veks?Rulla vaikutti olevan jotensakin ryhdissä. Tuosta löysyydestä sitten kai johtui alakierroksilla remmin värähtely joka kuului ratintaakse asti?
Toinen juttu olisi moottorin kannatinkumien vaihto,oisko kellä heittää jotain kikkaa miten tuo parasta hoitaa? Sitten kommentit tervetulleita ja kiitos vaivannäöstä.
Rampey, MB 124 230 cea -89
Bomber4
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1751
Liittynyt: La 28.01.2006 19:02
Paikkakunta: Ylöjärvi

Viesti Kirjoittaja Bomber4 »

Lienee samanlainen kaasujousi kuin w210:ssa,jossa on ainakin pelkästään vaihdettavissa ja muistaakseni on rullan päästä läpipultilla.
Avatar
jsmaa
Mersumies
Mersumies
Viestit: 920
Liittynyt: La 29.01.2005 12:25
Paikkakunta: Salo

Re: MB 124 230cea -89 moniurahihnan kaasujousi

Viesti Kirjoittaja jsmaa »

rampey kirjoitti:Vesipumppua vaihtaessani huomasin moniurahihnan kiristinrullan kaasujousen olevan aivan lötkö. Osien hankinta siis kesken mutta ymmärsin että tuon kaasujousen voi pelkästään vaihtaa? Mitenkähän mahtaa irrota se rullanpuoleinen pää,otettava rulla ensin veks?Rulla vaikutti olevan jotensakin ryhdissä. Tuosta löysyydestä sitten kai johtui alakierroksilla remmin värähtely joka kuului ratintaakse asti?
Toinen juttu olisi moottorin kannatinkumien vaihto,oisko kellä heittää jotain kikkaa miten tuo parasta hoitaa? Sitten kommentit tervetulleita ja kiitos vaivannäöstä.
Kannatinkumien vaihto on helppo juttu.Pohjapahvi irti,kuusiokoloavaimen pitkäosuus alapalkissa olevaan reikään jossa on kumin kuusiokolopultti.Sopiva lenkkiavain kuusiokoloavaimen lyhyeen päähän vääntimeksi ja auki.Yläpuolinen pultti irti ja tunkilla varrenalta ylös senverran että kumi tulee ulos.Uusi paikalle ja asennus in reverse order.
Mieluummin yksin oikeassa kuin porukan kanssa väärässä.

200 CDI -03 2023- Heräteostos
600SE -92 2010- Kesäauto
300D -91 2000-23 Työjuhta
Ex 300D -81 1986-00
Ex 200B -77 myöh. 200d 1983-86
Ex 190D -65 1975-83
Ex 6 x Fiat 600 1969-75
Avatar
rampey
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 33
Liittynyt: La 24.02.2007 08:23
Paikkakunta: Imatra

Viesti Kirjoittaja rampey »

Niin toi kaasujousen irroitus rullanpäästä..otattaa kai koko kiristinrullahässäkän ensin irti,tilaa tuntuisi olevan muuten aika rajallisesti. Ajattelin ensin että lähteneekö pelkkä rulla?

Kannatinkumihomma ei kuullostakaan sitten pahalta. Taitavat olla aivan lopussa koska jyrisee tyhjäkäynninnä tosi ilkeesti.

Kiitän vinkeistä.
Rampey, MB 124 230 cea -89
timo230e
Mersumies
Mersumies
Viestit: 842
Liittynyt: Ti 08.04.2003 21:45
Paikkakunta: VANTAA

Viesti Kirjoittaja timo230e »

Jos toi iskari on sama kun mulla 230e 88 niin rulla irti kuusiokoloavaimella ja alta paljastuu pikku kuusiokoloruuvi mikä pitää iskarin yläpäätä kiinni. Ruuvi vaan on niin pieni että en saanut auki ennen kuin otin koko hässäkän pois. Alapää onkin sitten isompi pultti ja helppo irrottaa.
ex123 300da 78. ex124 230ea 88. ex 203 220 cdia. 204 cdia 220 ja kesä 126
Avatar
rampey
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 33
Liittynyt: La 24.02.2007 08:23
Paikkakunta: Imatra

Viesti Kirjoittaja rampey »

Kyllähän sieltä rullanpäästä löytyi kun löytyikin se kuusiokoloruuvi. Oli vaan niin juonisti musta muovilaippa edessä hämäämässä. Eli rulla että kaasujousi irti ja uusi tilauksessa, kun täällä itäsuomessa ei kaikkea hyllyltä tarjolla. Kiitos tiedosta,ontuu vielä tuo mersun tuntemus.
Rampey, MB 124 230 cea -89
Vastaa Viestiin