http://www.hs.fi/autot/artikkeli/Japani ... 5233553893
Valoa tunnelin päässä, tosin MB on vasta nousussa, ehkä
Japanilaisten autonvalmistajien laadun ylivoima näyttää olevan vähitellen hiipumassa. Tämä käy ilmi suuren saksalaisen autonkatsastusketjun Dekran raportista. Koko tutkimuksen parhaaksi autoksi nousi BMW:n 1-sarja.
Saksalaismerkkien BMW:n, Audin ja Volkswagenin lisäksi luokkavoittajiksi nousivat VW-konserniin kuuluvat tšekkiläinen Škoda ja espanjalainen Seat.
Mielenkiintoista on havaita eräiden merkkien suuret laatuerot eri malleissa. Saman merkin tietty malli on yksi parhaita kun taas toinen malli on luokkansa heikoin. Esimerkiksi Ford Focus ja Ka, VW Golf V ja Golf Cabrio sekä
Mercedes-Benz E- ja G-sarja edustavat merkkiensä laadun ääripäitä.
Juuri ilmestyneeseen Dekra 2008 -raporttiin on tehty merkittäviä muutoksia aikaisempiin verrattuna.
Vuoden 2008 raportissa paremmuusjärjestys määritellään luokittain ajokilometrien mukaan eikä enää ikäryhmittäin, kuten aikaisemmissa raporteissa.
Koska pienemmillä autoilla ajetaan vähemmän kuin isoilla, tulosten luokittelua varten on muodostettu kaksi pääryhmää. Pikkuautojen ja alemman keskiluokan autojen vähävikaisuutta vertaillaan enintään 30 000, 60 000 ja 90 000 kilometriä ajetuista autoista.
Kaikissa muissa viidessä autoluokassa (sisältäen myös kaikenkokoiset tila-autot ja katumaasturit) viattomuutta vertaillaan enintään 50 000, 100 000 ja 150 000 kilometriä ajetuista autoista.
Dekra-raportissa on kiinnitetty huomiota käytetyn auton ostajan kannalta keskeisiin katsastuksessa havaittuihin teknisiin vikoihin, jolloin automallien teknisen laadun todelliset erot saadaan selville. Omistajan huolellisuuteen liittyvien varusteiden puutteita on tässä raportissa jätetty arvioinnin ulkopuolelle, esimerkiksi ensiapulaukun tai renkaiden kunto.
BMW:n 1-sarja nousi koko tutkimuksen parhaaksi voittaen samalla enintään 30 000 km ajettujen ryhmän, jossa Škoda Octavia tuli toiseksi ja Ford Focus kolmanneksi. Ryhmän huonoimpia olivat Ford Ka, Suzuki Swift ja Seat Arosa.
Škoda Octavia, BMW:n 1-sarja ja Mazda 3 olivat parhaat 30 000–60 000 km ajettujen ryhmässä.
Heikoimpia olivat Ford Ka, Fiat Seicento ja Suzuki Swift.
Volkswagen Golf V, Audi A3 ja Toyota Corolla nappasivat kärkitilat 60 000–90 000 km ajettujen ryhmässä. Peränpitäjäksi jäivät Fiat Seicento, Renault Twingo ja Ford Ka.
Enintään 50 000 kilometriä ajettujen ryhmän kärjessä ovat Seat Altea, Audi A6 ja Hyundai Tucson.
Heikoimpia ovat Fiat Barchetta, Peugeot 406 ja Volkswagen Golf Cabrio.
Audi A8, BMW:n 7-sarja ja BMW X3 ovat 50 000–100 000 km ajettujen parhaat.
Vikaherkimpiä ovat Mercedes-Benz G-sarja, Fiat Barchetta ja Renault Kangoo.
Eniten ajettujen ryhmän, 100 000–150 000 km, parhaaksi nousi BMW:n 5-sarja, kakkoseksi tuli Audi A4 ja
kolmanneksi Mercedes-Benz E-sarja. Heikoimpia olivat Fiat Barchetta, Renault Kangoo ja Opel Omega.
Tilastollisen luotettavuuden takaamiseksi tietyllä mallilla on oltava vähintään tuhat katsastustapahtumaa kaikissa ajosuoriteryhmissä.
Raportti perustuu 15 miljoonaan Dekran katsastukseen vuosina 2006 ja 2007.