300d -80 om617 ei käynnisty?

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Laurila
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 23
Liittynyt: Ma 20.02.2006 16:36
Paikkakunta: Vaasa

300d -80 om617 ei käynnisty?

Viesti Kirjoittaja Laurila »

Terve.

Saisikohan hieman ideoita/ehdotuksia muilta, että mikä mahtaa
autoani vaivata.

Vika: Ei käynnisty kuin hinaamalla. Auto on lämpimässä hallissa joten pakkanen ei vaivaa. HUOM! Kun käyttää lämpimäksi auto starttaa uudelleen moitteetta, kunnes on jälleen jäähtynyt n. 2 tuntia. Käynti on tasaista.

Startti pyörittää nopeasti.
Hehkut on uusittu ja tarkistettu niiden sähköt.
Venttiilit säädetty.
Polttoaineensuodatin vaihdettu.
Polttoaineentulo suodattimelta eteenpäin todettu avaamalla banjoliitintä ja pumppaamalla käsipumpulla.
Tankki on täynnä talvilaatua.
Jäähdytysjärjestelmä ei kadota nestettä.
Öljyt ja suodatin ovat uudehkot ja mustaa on. Ei vettä seassa.

Kiitokset vastauksista mikäli mieleen juolahtaa jotain.
Avatar
jari_w123
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1574
Liittynyt: Su 01.01.2006 20:10
Paikkakunta: kokkola

Viesti Kirjoittaja jari_w123 »

Vuotaako polttoainejärjestelmä jostain,entä miten kone käy käynnistyttyään?
auto w123 200D/300DT vm, -81
frt
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 27
Liittynyt: Su 20.11.2005 17:00
Paikkakunta: Tuusula

Viesti Kirjoittaja frt »

oliki venttiilit säädetty sori
Viimeksi muokannut frt, La 19.01.2008 18:36. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Laurila
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 23
Liittynyt: Ma 20.02.2006 16:36
Paikkakunta: Vaasa

Viesti Kirjoittaja Laurila »

jari_w123 kirjoitti:Vuotaako polttoainejärjestelmä jostain,entä miten kone käy käynnistyttyään?
Ykkössylinterin suuttimen kumiletku on hieman kostuttanut suuttimen runkoa. mutta itse suuttimen päälinja ei vuoda. Käynnissä kone käy tasaisesti, eikä naftaa silmämääräisesti vuoda.
Laurila
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 23
Liittynyt: Ma 20.02.2006 16:36
Paikkakunta: Vaasa

Viesti Kirjoittaja Laurila »

frt kirjoitti:koitappa säätää venttiilit
Imu puolelle säädin 0.10 ja pakopuolelle 0.3.
HUOM! 7 venttiliä oli välyksettömiä. Säädöllä ei kuitenkaan ongelma korjaantunut.
Avatar
Petteri Kivimäki
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3100
Liittynyt: Pe 06.04.2007 12:51
Paikkakunta: Jyväskylä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Petteri Kivimäki »

HUOM! Kun käyttää lämpimäksi auto starttaa uudelleen moitteetta, kunnes on jälleen jäähtynyt n. 2 tuntia.

Tuo panee ounastelemaan vikaa hehkutuksessa. Kysymyksiä saako olla:
Miten tarkistit hehkujen sähkön, mittasit vastuksen?
Onko Sinun mersuyksilösi sitä ikäluokkaa, että jos yksikin hehku on pimeänä niin on kaikki? Mites ne vuosimallit meni..
Onko hehkurele vai vetostartti - mulla häröili OM616 hehkurele itsensä ihan solmuun tässä syksyllä.[/i]
W246 "Kaasukoppi" B200 2015
W108 "Satakasi" 250S Automatic 1966
Laurila
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 23
Liittynyt: Ma 20.02.2006 16:36
Paikkakunta: Vaasa

Viesti Kirjoittaja Laurila »

Laitoin hehkutuksen päälle ja mittasin viimeisen sylinterin hehkulta virran. N. 12.8 volttia. Hehkut on siis uusia.
5 johtoa jotka tulevat hehkureleeltä yhdistyvät liittimen avulla. Tästä lähtevä johto kulkee rintapellin hehkkulle ja siitä hehkulta hehkulle. Vastusta en mitannut, koska johdot ja hehkut ovat uusia.
Laurila
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 23
Liittynyt: Ma 20.02.2006 16:36
Paikkakunta: Vaasa

Viesti Kirjoittaja Laurila »

Lisäyksenä edelliseen. Laitoin ns. kuudennen hehkun rivin jatkoksi ja maadoitin sen kaapelilla akulta ja vaikka vanha hehkutulppa olikin, sen kärki muuttui tulipunaiseksi.
Avatar
jsmaa
Mersumies
Mersumies
Viestit: 920
Liittynyt: La 29.01.2005 12:25
Paikkakunta: Salo

Viesti Kirjoittaja jsmaa »

Laurila kirjoitti:Lisäyksenä edelliseen. Laitoin ns. kuudennen hehkun rivin jatkoksi ja maadoitin sen kaapelilla akulta ja vaikka vanha hehkutulppa olikin, sen kärki muuttui tulipunaiseksi.
Siis oliks se kasikymppinen,siinähän on nää isot hehkutulpat,ei pienet pikahehkut.Ja nää on sarjassa ja jos laitoit viimeisen hehkun rinnalle ulkopuolisen hehkutulpan ja se hehkuu,silloin hehkuu kaikki muutkin.Ettet nyt vaan laittanut viimeisex vanhaa viallista tulppaa,koska siellä ei enää pidä olla 12v.Tai sitte sun uusi tulppa on viallinen,epätodennäk!
Joo ja hinaamalla lähtee käyntiin kyllä,startilla välttämättä ei koska v starttinopeudella ei pyöri tarpeeksi.Vaatii nopeamman pyörityksen kun sylintereihin on jo mennyt naftaa ja puristusta ei tule
Mieluummin yksin oikeassa kuin porukan kanssa väärässä.

200 CDI -03 2023- Heräteostos
600SE -92 2010- Kesäauto
300D -91 2000-23 Työjuhta
Ex 300D -81 1986-00
Ex 200B -77 myöh. 200d 1983-86
Ex 190D -65 1975-83
Ex 6 x Fiat 600 1969-75
Avatar
Malm
Mersumies
Mersumies
Viestit: 853
Liittynyt: Ti 15.06.2004 16:31
Paikkakunta: oulu

Viesti Kirjoittaja Malm »

Laurila kirjoitti: Tästä lähtevä johto kulkee rintapellin hehkkulle ja siitä hehkulta hehkulle. Vastusta en mitannut, koska johdot ja hehkut ovat uusia.
Noissa sarjahehkuissa tulisi käyttää niitä alkuperäisiä rautajohtoja, sillä niissä on tietty resistanssi, muutoin hehku saattaa palaa nopiammin, jos sulla nyt on nuo lankahehkut ? Se kait vaihtu että ennen -80 on lankahehkut ja sen jälkeen putkihehkut. Jokatapauksessa, kuva selventää asiaa:
Kuva

-Risto
W123 300DA -84 (Uusin lelu)
W123 300D -82 (Menetetty rakkaus)
+ Muutama maatunut varaosarötiskö
Avatar
jsmaa
Mersumies
Mersumies
Viestit: 920
Liittynyt: La 29.01.2005 12:25
Paikkakunta: Salo

Viesti Kirjoittaja jsmaa »

Malm kirjoitti:
Laurila kirjoitti: Tästä lähtevä johto kulkee rintapellin hehkkulle ja siitä hehkulta hehkulle. Vastusta en mitannut, koska johdot ja hehkut ovat uusia.
Noissa sarjahehkuissa tulisi käyttää niitä alkuperäisiä rautajohtoja, sillä niissä on tietty resistanssi, muutoin hehku saattaa palaa nopiammin, jos sulla nyt on nuo lankahehkut ? Se kait vaihtu että ennen -80 on lankahehkut ja sen jälkeen putkihehkut. Jokatapauksessa, kuva selventää asiaa:
Kuva

-Risto
Joo just näinhän se olikin,siellä on vastuslangat välissä.Kun ei enää muista kaikkea mutta toi kuva selvittää parhaiten.Mutta edelleen sama juttu: Jos on viimeisessä 12v niin tulppa on hajoxiss.
Mieluummin yksin oikeassa kuin porukan kanssa väärässä.

200 CDI -03 2023- Heräteostos
600SE -92 2010- Kesäauto
300D -91 2000-23 Työjuhta
Ex 300D -81 1986-00
Ex 200B -77 myöh. 200d 1983-86
Ex 190D -65 1975-83
Ex 6 x Fiat 600 1969-75
Laurila
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 23
Liittynyt: Ma 20.02.2006 16:36
Paikkakunta: Vaasa

Viesti Kirjoittaja Laurila »

Kun auton saa käyntiin hinaamalla ja käyttää hetken ja sammuttaa. se ei lähde käyntiin kuin hehkuttamalla, joten hehkut toimii. KAIKKI hehkut ovat uusia KAIKKI johdot ovat myös uusia. Hehkut on tosiaan kannaltaan 22 vai oliko 23 millisiä, eli ne iosot kuitenkin. Olen ruvennut epäilemään suuttimien kuntoa, mutta käynti ääni on kuitenkin hyvä.

Entäs lähtisikö käyntiin edes hinaamalla jos Ruiskutuspumpun ajoitus olisi muuttunut itsestään?
Timope
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 232
Liittynyt: To 02.06.2005 14:49
Paikkakunta: Pirkanmaa

Viesti Kirjoittaja Timope »

Mulla oli takavuosina -85 123-koppainen diesel. Se alkoi kanssa temppuilla varsinkin kylmänä käyntiinlähdön kanssa. Hehkutulpat ja suodattimet vaihdettiin, muttei apua ollut. Lopuksi huomasin, että se polttoaineletku, joka menee varsinaiselta polttoainesuodattimelta pumpulle oli hieman kostea. Mitään silminnähtävää vuotoa ei ollut, mutta selvästi kostea. Kun vaihdoin sen letkun pätkän uuteen, niin rupesi lähtemään laakista käymään. Se ilmeisesti sai ilmaa hapertuneesta letkusta, eikä muuta tarvittu. Mahtaisko sulla olla sama vaiva?
harry267
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 345
Liittynyt: Ma 14.01.2008 21:03

Viesti Kirjoittaja harry267 »

mittaa puristukset onko se harva
Avatar
Timo999
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1039
Liittynyt: Pe 29.08.2003 15:01
Paikkakunta: Hyvinkää

Viesti Kirjoittaja Timo999 »

Moi!

Voi olla myös niin yksinkertainen vika, että siellä makaa alipainesammutin päällä!!!
Sitten kun hinaamalla vedät käyntiin, niin se kehittää sen verran alipainetta, että lyö sen pois päältä.

Seuraa alipaineletkua dieselpumppuun ja löydät ko "kellon". Eppäilen, että vika on siellä päin!

En jaksa uskoa sähkö, vena yms oireeseen kyseisessä ikiliikkujassa!
Timo P
Hyvinkää
211/ 220CDI (-05)
ex. 210/ 200CDI (-02)
ex. 123/ 240D (-83)
ex. 123/ 240TD (-78/-84)
ex. 123/ 200B (-80) (Made in South Africa)
ex. 116/ 280S (-75)
ex. 115/ 220D (-71)
Land Rover Series III 109" (-77)
ex. Land Rover Series III 88" (-76)
Ural M63 "Suomi-pyörä" (-72)
Avatar
jsmaa
Mersumies
Mersumies
Viestit: 920
Liittynyt: La 29.01.2005 12:25
Paikkakunta: Salo

Viesti Kirjoittaja jsmaa »

Timo999 kirjoitti:Moi!

Voi olla myös niin yksinkertainen vika, että siellä makaa alipainesammutin päällä!!!
Sitten kun hinaamalla vedät käyntiin, niin se kehittää sen verran alipainetta, että lyö sen pois päältä.

Seuraa alipaineletkua dieselpumppuun ja löydät ko "kellon". Eppäilen, että vika on siellä päin!

En jaksa uskoa sähkö, vena yms oireeseen kyseisessä ikiliikkujassa!
Siis se sammutinjuttu toimii just toisinpäin:alipaine tarvitaan sammuttamiseen.Jos sitä ei käydessä kehity,tai systeemi vuotaa,autoa ei saa sammumaan kuin vaihteella,automaattia ei sittenkään kuin tempulla.

Kyllä noi oireet sittenkin vaikuttaa ilmavuodolta tai pumppuvialta.
Mieluummin yksin oikeassa kuin porukan kanssa väärässä.

200 CDI -03 2023- Heräteostos
600SE -92 2010- Kesäauto
300D -91 2000-23 Työjuhta
Ex 300D -81 1986-00
Ex 200B -77 myöh. 200d 1983-86
Ex 190D -65 1975-83
Ex 6 x Fiat 600 1969-75
Laurila
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 23
Liittynyt: Ma 20.02.2006 16:36
Paikkakunta: Vaasa

Viesti Kirjoittaja Laurila »

Moro.

Tuo sammuttimen toimivuus on todettu oikeaksi. Eli vika ei ole siinä.
Tarkastan nuo kaikki mahdolliset vuodot ym. vielä tänään.

Hieman on tosiaan 1. suuttimen runko ja ympärystä kostea naftasta.
Ei tosin tirsku, mutta kenties sekin riittää. Pitää tarkastaa.
Avatar
Petteri Kivimäki
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3100
Liittynyt: Pe 06.04.2007 12:51
Paikkakunta: Jyväskylä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Petteri Kivimäki »

Hetkonen; pyörittäähän startti varmasti myös moottoria? Siis pyöriikö kone startilla? Jos startin hammaspyörä tai peräti vauhtipyörä olis rikkoutunut?

Jatketaan villiä ajatusleikkiä; jos esim. laturissa olisi vetäissyt laakeri niin jumiin että hihna "jarruttaisi" - kokeilisin sinuna pirruuttani myös starttaamista ilman hihnoja..
W246 "Kaasukoppi" B200 2015
W108 "Satakasi" 250S Automatic 1966
Laurila
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 23
Liittynyt: Ma 20.02.2006 16:36
Paikkakunta: Vaasa

Viesti Kirjoittaja Laurila »

VIKA luultavasti paikallistettu..

Auto oli taas seissyt hallissa 2 vrk, ja totesin että suodattimen päältä lähtevään läpinäkyvään letkuun oli päässyt ILMAA.
N. 4cm. putken yläosasta oli tyhjänä naftasta.

Letku on muuttunut todella kovaksi ja ei ole juureen asti kiinni suodattimen liittimessä.
Tämä letku kulkee suodattimen päällä olevasta banjoliittimestä pumpun ja lohkon väliin.
Ilmattiin ja hinattiin käyntiin. Kun kerran taas saatiin käyntiin, se lähti moitteetta uudestaan ja uudestaan. Taukoa pidettiin 5-10 min.

Eli haen uutta letkua ja toivottavasti kiitän ja kumarran kaikkia neuvoja antaneita.
Vastaa Viestiin