300d -80 om617 ei käynnisty?
300d -80 om617 ei käynnisty?
Terve.
Saisikohan hieman ideoita/ehdotuksia muilta, että mikä mahtaa
autoani vaivata.
Vika: Ei käynnisty kuin hinaamalla. Auto on lämpimässä hallissa joten pakkanen ei vaivaa. HUOM! Kun käyttää lämpimäksi auto starttaa uudelleen moitteetta, kunnes on jälleen jäähtynyt n. 2 tuntia. Käynti on tasaista.
Startti pyörittää nopeasti.
Hehkut on uusittu ja tarkistettu niiden sähköt.
Venttiilit säädetty.
Polttoaineensuodatin vaihdettu.
Polttoaineentulo suodattimelta eteenpäin todettu avaamalla banjoliitintä ja pumppaamalla käsipumpulla.
Tankki on täynnä talvilaatua.
Jäähdytysjärjestelmä ei kadota nestettä.
Öljyt ja suodatin ovat uudehkot ja mustaa on. Ei vettä seassa.
Kiitokset vastauksista mikäli mieleen juolahtaa jotain.
Saisikohan hieman ideoita/ehdotuksia muilta, että mikä mahtaa
autoani vaivata.
Vika: Ei käynnisty kuin hinaamalla. Auto on lämpimässä hallissa joten pakkanen ei vaivaa. HUOM! Kun käyttää lämpimäksi auto starttaa uudelleen moitteetta, kunnes on jälleen jäähtynyt n. 2 tuntia. Käynti on tasaista.
Startti pyörittää nopeasti.
Hehkut on uusittu ja tarkistettu niiden sähköt.
Venttiilit säädetty.
Polttoaineensuodatin vaihdettu.
Polttoaineentulo suodattimelta eteenpäin todettu avaamalla banjoliitintä ja pumppaamalla käsipumpulla.
Tankki on täynnä talvilaatua.
Jäähdytysjärjestelmä ei kadota nestettä.
Öljyt ja suodatin ovat uudehkot ja mustaa on. Ei vettä seassa.
Kiitokset vastauksista mikäli mieleen juolahtaa jotain.
- Petteri Kivimäki
- Mersumies
- Viestit: 3100
- Liittynyt: Pe 06.04.2007 12:51
- Paikkakunta: Jyväskylä
- Viesti:
HUOM! Kun käyttää lämpimäksi auto starttaa uudelleen moitteetta, kunnes on jälleen jäähtynyt n. 2 tuntia.
Tuo panee ounastelemaan vikaa hehkutuksessa. Kysymyksiä saako olla:
Miten tarkistit hehkujen sähkön, mittasit vastuksen?
Onko Sinun mersuyksilösi sitä ikäluokkaa, että jos yksikin hehku on pimeänä niin on kaikki? Mites ne vuosimallit meni..
Onko hehkurele vai vetostartti - mulla häröili OM616 hehkurele itsensä ihan solmuun tässä syksyllä.[/i]
Tuo panee ounastelemaan vikaa hehkutuksessa. Kysymyksiä saako olla:
Miten tarkistit hehkujen sähkön, mittasit vastuksen?
Onko Sinun mersuyksilösi sitä ikäluokkaa, että jos yksikin hehku on pimeänä niin on kaikki? Mites ne vuosimallit meni..
Onko hehkurele vai vetostartti - mulla häröili OM616 hehkurele itsensä ihan solmuun tässä syksyllä.[/i]
W246 "Kaasukoppi" B200 2015
W108 "Satakasi" 250S Automatic 1966
W108 "Satakasi" 250S Automatic 1966
Laitoin hehkutuksen päälle ja mittasin viimeisen sylinterin hehkulta virran. N. 12.8 volttia. Hehkut on siis uusia.
5 johtoa jotka tulevat hehkureleeltä yhdistyvät liittimen avulla. Tästä lähtevä johto kulkee rintapellin hehkkulle ja siitä hehkulta hehkulle. Vastusta en mitannut, koska johdot ja hehkut ovat uusia.
5 johtoa jotka tulevat hehkureleeltä yhdistyvät liittimen avulla. Tästä lähtevä johto kulkee rintapellin hehkkulle ja siitä hehkulta hehkulle. Vastusta en mitannut, koska johdot ja hehkut ovat uusia.
Siis oliks se kasikymppinen,siinähän on nää isot hehkutulpat,ei pienet pikahehkut.Ja nää on sarjassa ja jos laitoit viimeisen hehkun rinnalle ulkopuolisen hehkutulpan ja se hehkuu,silloin hehkuu kaikki muutkin.Ettet nyt vaan laittanut viimeisex vanhaa viallista tulppaa,koska siellä ei enää pidä olla 12v.Tai sitte sun uusi tulppa on viallinen,epätodennäk!Laurila kirjoitti:Lisäyksenä edelliseen. Laitoin ns. kuudennen hehkun rivin jatkoksi ja maadoitin sen kaapelilla akulta ja vaikka vanha hehkutulppa olikin, sen kärki muuttui tulipunaiseksi.
Joo ja hinaamalla lähtee käyntiin kyllä,startilla välttämättä ei koska v starttinopeudella ei pyöri tarpeeksi.Vaatii nopeamman pyörityksen kun sylintereihin on jo mennyt naftaa ja puristusta ei tule
Mieluummin yksin oikeassa kuin porukan kanssa väärässä.
200 CDI -03 2023- Heräteostos
600SE -92 2010- Kesäauto
300D -91 2000-23 Työjuhta
Ex 300D -81 1986-00
Ex 200B -77 myöh. 200d 1983-86
Ex 190D -65 1975-83
Ex 6 x Fiat 600 1969-75
200 CDI -03 2023- Heräteostos
600SE -92 2010- Kesäauto
300D -91 2000-23 Työjuhta
Ex 300D -81 1986-00
Ex 200B -77 myöh. 200d 1983-86
Ex 190D -65 1975-83
Ex 6 x Fiat 600 1969-75
Noissa sarjahehkuissa tulisi käyttää niitä alkuperäisiä rautajohtoja, sillä niissä on tietty resistanssi, muutoin hehku saattaa palaa nopiammin, jos sulla nyt on nuo lankahehkut ? Se kait vaihtu että ennen -80 on lankahehkut ja sen jälkeen putkihehkut. Jokatapauksessa, kuva selventää asiaa:Laurila kirjoitti: Tästä lähtevä johto kulkee rintapellin hehkkulle ja siitä hehkulta hehkulle. Vastusta en mitannut, koska johdot ja hehkut ovat uusia.

-Risto
W123 300DA -84 (Uusin lelu)
W123 300D -82 (Menetetty rakkaus)
+ Muutama maatunut varaosarötiskö
W123 300D -82 (Menetetty rakkaus)
+ Muutama maatunut varaosarötiskö
Joo just näinhän se olikin,siellä on vastuslangat välissä.Kun ei enää muista kaikkea mutta toi kuva selvittää parhaiten.Mutta edelleen sama juttu: Jos on viimeisessä 12v niin tulppa on hajoxiss.Malm kirjoitti:Noissa sarjahehkuissa tulisi käyttää niitä alkuperäisiä rautajohtoja, sillä niissä on tietty resistanssi, muutoin hehku saattaa palaa nopiammin, jos sulla nyt on nuo lankahehkut ? Se kait vaihtu että ennen -80 on lankahehkut ja sen jälkeen putkihehkut. Jokatapauksessa, kuva selventää asiaa:Laurila kirjoitti: Tästä lähtevä johto kulkee rintapellin hehkkulle ja siitä hehkulta hehkulle. Vastusta en mitannut, koska johdot ja hehkut ovat uusia.
-Risto
Mieluummin yksin oikeassa kuin porukan kanssa väärässä.
200 CDI -03 2023- Heräteostos
600SE -92 2010- Kesäauto
300D -91 2000-23 Työjuhta
Ex 300D -81 1986-00
Ex 200B -77 myöh. 200d 1983-86
Ex 190D -65 1975-83
Ex 6 x Fiat 600 1969-75
200 CDI -03 2023- Heräteostos
600SE -92 2010- Kesäauto
300D -91 2000-23 Työjuhta
Ex 300D -81 1986-00
Ex 200B -77 myöh. 200d 1983-86
Ex 190D -65 1975-83
Ex 6 x Fiat 600 1969-75
Kun auton saa käyntiin hinaamalla ja käyttää hetken ja sammuttaa. se ei lähde käyntiin kuin hehkuttamalla, joten hehkut toimii. KAIKKI hehkut ovat uusia KAIKKI johdot ovat myös uusia. Hehkut on tosiaan kannaltaan 22 vai oliko 23 millisiä, eli ne iosot kuitenkin. Olen ruvennut epäilemään suuttimien kuntoa, mutta käynti ääni on kuitenkin hyvä.
Entäs lähtisikö käyntiin edes hinaamalla jos Ruiskutuspumpun ajoitus olisi muuttunut itsestään?
Entäs lähtisikö käyntiin edes hinaamalla jos Ruiskutuspumpun ajoitus olisi muuttunut itsestään?
Mulla oli takavuosina -85 123-koppainen diesel. Se alkoi kanssa temppuilla varsinkin kylmänä käyntiinlähdön kanssa. Hehkutulpat ja suodattimet vaihdettiin, muttei apua ollut. Lopuksi huomasin, että se polttoaineletku, joka menee varsinaiselta polttoainesuodattimelta pumpulle oli hieman kostea. Mitään silminnähtävää vuotoa ei ollut, mutta selvästi kostea. Kun vaihdoin sen letkun pätkän uuteen, niin rupesi lähtemään laakista käymään. Se ilmeisesti sai ilmaa hapertuneesta letkusta, eikä muuta tarvittu. Mahtaisko sulla olla sama vaiva?
Moi!
Voi olla myös niin yksinkertainen vika, että siellä makaa alipainesammutin päällä!!!
Sitten kun hinaamalla vedät käyntiin, niin se kehittää sen verran alipainetta, että lyö sen pois päältä.
Seuraa alipaineletkua dieselpumppuun ja löydät ko "kellon". Eppäilen, että vika on siellä päin!
En jaksa uskoa sähkö, vena yms oireeseen kyseisessä ikiliikkujassa!
Voi olla myös niin yksinkertainen vika, että siellä makaa alipainesammutin päällä!!!
Sitten kun hinaamalla vedät käyntiin, niin se kehittää sen verran alipainetta, että lyö sen pois päältä.
Seuraa alipaineletkua dieselpumppuun ja löydät ko "kellon". Eppäilen, että vika on siellä päin!
En jaksa uskoa sähkö, vena yms oireeseen kyseisessä ikiliikkujassa!
Timo P
Hyvinkää
211/ 220CDI (-05)
ex. 210/ 200CDI (-02)
ex. 123/ 240D (-83)
ex. 123/ 240TD (-78/-84)
ex. 123/ 200B (-80) (Made in South Africa)
ex. 116/ 280S (-75)
ex. 115/ 220D (-71)
Land Rover Series III 109" (-77)
ex. Land Rover Series III 88" (-76)
Ural M63 "Suomi-pyörä" (-72)
Hyvinkää
211/ 220CDI (-05)
ex. 210/ 200CDI (-02)
ex. 123/ 240D (-83)
ex. 123/ 240TD (-78/-84)
ex. 123/ 200B (-80) (Made in South Africa)
ex. 116/ 280S (-75)
ex. 115/ 220D (-71)
Land Rover Series III 109" (-77)
ex. Land Rover Series III 88" (-76)
Ural M63 "Suomi-pyörä" (-72)
Siis se sammutinjuttu toimii just toisinpäin:alipaine tarvitaan sammuttamiseen.Jos sitä ei käydessä kehity,tai systeemi vuotaa,autoa ei saa sammumaan kuin vaihteella,automaattia ei sittenkään kuin tempulla.Timo999 kirjoitti:Moi!
Voi olla myös niin yksinkertainen vika, että siellä makaa alipainesammutin päällä!!!
Sitten kun hinaamalla vedät käyntiin, niin se kehittää sen verran alipainetta, että lyö sen pois päältä.
Seuraa alipaineletkua dieselpumppuun ja löydät ko "kellon". Eppäilen, että vika on siellä päin!
En jaksa uskoa sähkö, vena yms oireeseen kyseisessä ikiliikkujassa!
Kyllä noi oireet sittenkin vaikuttaa ilmavuodolta tai pumppuvialta.
Mieluummin yksin oikeassa kuin porukan kanssa väärässä.
200 CDI -03 2023- Heräteostos
600SE -92 2010- Kesäauto
300D -91 2000-23 Työjuhta
Ex 300D -81 1986-00
Ex 200B -77 myöh. 200d 1983-86
Ex 190D -65 1975-83
Ex 6 x Fiat 600 1969-75
200 CDI -03 2023- Heräteostos
600SE -92 2010- Kesäauto
300D -91 2000-23 Työjuhta
Ex 300D -81 1986-00
Ex 200B -77 myöh. 200d 1983-86
Ex 190D -65 1975-83
Ex 6 x Fiat 600 1969-75
- Petteri Kivimäki
- Mersumies
- Viestit: 3100
- Liittynyt: Pe 06.04.2007 12:51
- Paikkakunta: Jyväskylä
- Viesti:
Hetkonen; pyörittäähän startti varmasti myös moottoria? Siis pyöriikö kone startilla? Jos startin hammaspyörä tai peräti vauhtipyörä olis rikkoutunut?
Jatketaan villiä ajatusleikkiä; jos esim. laturissa olisi vetäissyt laakeri niin jumiin että hihna "jarruttaisi" - kokeilisin sinuna pirruuttani myös starttaamista ilman hihnoja..
Jatketaan villiä ajatusleikkiä; jos esim. laturissa olisi vetäissyt laakeri niin jumiin että hihna "jarruttaisi" - kokeilisin sinuna pirruuttani myös starttaamista ilman hihnoja..
W246 "Kaasukoppi" B200 2015
W108 "Satakasi" 250S Automatic 1966
W108 "Satakasi" 250S Automatic 1966
VIKA luultavasti paikallistettu..
Auto oli taas seissyt hallissa 2 vrk, ja totesin että suodattimen päältä lähtevään läpinäkyvään letkuun oli päässyt ILMAA.
N. 4cm. putken yläosasta oli tyhjänä naftasta.
Letku on muuttunut todella kovaksi ja ei ole juureen asti kiinni suodattimen liittimessä.
Tämä letku kulkee suodattimen päällä olevasta banjoliittimestä pumpun ja lohkon väliin.
Ilmattiin ja hinattiin käyntiin. Kun kerran taas saatiin käyntiin, se lähti moitteetta uudestaan ja uudestaan. Taukoa pidettiin 5-10 min.
Eli haen uutta letkua ja toivottavasti kiitän ja kumarran kaikkia neuvoja antaneita.
Auto oli taas seissyt hallissa 2 vrk, ja totesin että suodattimen päältä lähtevään läpinäkyvään letkuun oli päässyt ILMAA.
N. 4cm. putken yläosasta oli tyhjänä naftasta.
Letku on muuttunut todella kovaksi ja ei ole juureen asti kiinni suodattimen liittimessä.
Tämä letku kulkee suodattimen päällä olevasta banjoliittimestä pumpun ja lohkon väliin.
Ilmattiin ja hinattiin käyntiin. Kun kerran taas saatiin käyntiin, se lähti moitteetta uudestaan ja uudestaan. Taukoa pidettiin 5-10 min.
Eli haen uutta letkua ja toivottavasti kiitän ja kumarran kaikkia neuvoja antaneita.