Maahantuojan turbottama W124 200D?
Maahantuojan turbottama W124 200D?
Olen tässä jonkin aikaa ajatellut piristää tuota ropposta ja nyt tarjolla olisi siihen valmis sarja.
Myyjä kertoi sarjan olevan alunperin maahantuojan ahtamasta uudesta autosta. Maahantuoja on kuulemma teettänyt niitä jollain pajalla. Sarjaan kuului garret t03, pakosarja, painekotelo joka liitetään vakio imusarjaan sekä ilmansuodatin ja kaikki putket.
Onko kukaan muu kuullut moisesta mitään?
Olisiko tuo ahdin sopivan kokoinen?
Myyjä kertoi sarjan olevan alunperin maahantuojan ahtamasta uudesta autosta. Maahantuoja on kuulemma teettänyt niitä jollain pajalla. Sarjaan kuului garret t03, pakosarja, painekotelo joka liitetään vakio imusarjaan sekä ilmansuodatin ja kaikki putket.
Onko kukaan muu kuullut moisesta mitään?
Olisiko tuo ahdin sopivan kokoinen?
124 200d -90 automaatti
Oiskohan sellainen kuin Svensk Turbo Teknik.Petehri kirjoitti:Niin mikäs paja tuollainen STT oli / on???Mika.T kirjoitti:Mahtaa olla STT:n valmistama satsi. Noita oli aikoinaan aika paljon liikkeellä.
Tuskin kuitenkaan suomen tietotoimistosta on kyse.
Ai W124:n kanssa käytettiin t03:sta? W123:ssa oli mielestäni vielä joku muu... ja painekotelot hienolla STT tekstillä

Joo nuita ruottalaisia sarjoja näkyy aika paljon olevan ainakin 123 malleissa joskus myös 124. Ite ainakin oon enemmän nähny 123 mutta molempiin nuita saa. Joskus oli juttua jossakin, en muista missä, nuista 124 jotka maahantuoja on turbottanu, just nuilla STT:n sarjoilla. 

W123 200d 3.0 -81 rusina.
W123 300d -80 lahopaska.
S123 300TDT -81 kingi.
W123 300d -80 lahopaska.
S123 300TDT -81 kingi.
-
- Vakiokalustoa
- Viestit: 378
- Liittynyt: La 05.03.2005 19:17
- Paikkakunta: Kangasala
- Viesti:
Arwitson oy toi niitä maahan, mut niis oli pieniä murheita... 190 söi jotain äänieristeitä tai vastaavaa ilmansuotimeen ja ryyppäs öljyt koneeseen ryntäyksen seurauksena moottorin täystuho.Meihemi kirjoitti:Joo nuita ruottalaisia sarjoja näkyy aika paljon olevan ainakin 123 malleissa joskus myös 124. Ite ainakin oon enemmän nähny 123 mutta molempiin nuita saa. Joskus oli juttua jossakin, en muista missä, nuista 124 jotka maahantuoja on turbottanu, just nuilla STT:n sarjoilla.
w123 niitä laittettiin hyväl menestyksellä, garrettin kolmosia niis oli minust kaikissa, 201 ja 124 vahvistettiin oma ilmansuodinkotelo kestämään ahtopainetta sellasil uun-mallisil tukiraudoilla, vähän lapsellisesti minusta

Aikaa alkaa olla se 20-vuotta, se oli sitä aikaa, kun meikä oli aloittanut korjaan turboja ja 7-millan tapeista mersuis ei ollu tietoakaan

Olen kerran törmännyt autoliikkeessä myynnissä olleeseen 124 200D turboon, joten ilmeisesti sellaisia todella on/oli. Oma 200D, jossa oli pumppua ns. ruuvattu oli kyllä mielestäni parempikulkuinen, kuin se turbotettu. En tiedä oliko vika vai ominaisuus, joku voi tietää paremmin.
Jonkuhan son marsiskeltava framila
------------------------------------------------
------------------------------------------------
Eikö satsin asentamiseen kuulunut pumpun ruuvaus, vai eikö tuolla sarjalla vain saa enempää tehoa?
Onko ahtimen koosta tietoa? Vastaako esim. KKK24:sta, jota noissa jälkiahdetuissa on käytetty?
Onko mitään tietoja paljonko maahantuoja on noista luvannut tehoa?
edit.
Löysin ainakin tuollaisen sivun. Onko sama STT?
Jos oikein tulkkasin niin luvataan 94 hepoa.
http://www.sttemtec.com/sitedirect_func ... 2&lang=eng
Onko ahtimen koosta tietoa? Vastaako esim. KKK24:sta, jota noissa jälkiahdetuissa on käytetty?
Onko mitään tietoja paljonko maahantuoja on noista luvannut tehoa?
edit.
Löysin ainakin tuollaisen sivun. Onko sama STT?
Jos oikein tulkkasin niin luvataan 94 hepoa.
http://www.sttemtec.com/sitedirect_func ... 2&lang=eng
124 200d -90 automaatti
Nuo stt:n tekeleet tehtiin aika pienellä teholla, koska ilmeisesti ei haluttu vaarantaa kestävyyttä. Jyväskylässä oli yksi 250 stt turbo, maahantuojan jäljiltä, jolla ajettiin ainakin 700-800 tKm...
Tuo stt:n pakosarja on hyvä normiturbottamiseen, koska on valettua. Peltisarjat tuppaavat murtumaan jossain elämänsä vaiheessa.
Tuo stt:n pakosarja on hyvä normiturbottamiseen, koska on valettua. Peltisarjat tuppaavat murtumaan jossain elämänsä vaiheessa.
Olisi pikkumurtuman alku valetussa mosselmanin pakosarjassa ja tais olla kuumanpuolen kippurassa turbossakin, samassa kohtaa vastakkaisissa kohdissa (tiivistepelleissä kanssa särö samassa kohtaa). Ei vuoda, mutta alku siinä on, millä hitsaisi jotta ei pahenisi? Onko näiden hitsauksesta kokemusta kellään?JP74 kirjoitti:Nuo stt:n tekeleet tehtiin aika pienellä teholla, koska ilmeisesti ei haluttu vaarantaa kestävyyttä. Jyväskylässä oli yksi 250 stt turbo, maahantuojan jäljiltä, jolla ajettiin ainakin 700-800 tKm...
Tuo stt:n pakosarja on hyvä normiturbottamiseen, koska on valettua. Peltisarjat tuppaavat murtumaan jossain elämänsä vaiheessa.
Jos kiipeää perse edellä puuhun, tipahtaa pää edellä alas.
- laineracing
- Mersumies
- Viestit: 2687
- Liittynyt: Su 08.02.2004 16:13
- Paikkakunta: hämeenlinna
Niin, valuahan se on... mutta ei tavallista pallo eikä suomugrafiitti valurautaa. Tuossa on eri lähteiden mukaan 35% nikkeliä mukana ja se hieman mietityttää mitä se tekee hitsattaessa....Tctic kirjoitti:Valurautapuikolla? Esilämmitä toholla jonnekin 150-200C tietämiin ja laita hitsauksen jälkeen villojen väliin jäähtymään. Anna olla villoissa vähintään pari päivää ennen kuin laitat paikalleen.
Tämä on paksua valua, halkeama aikalailla lämpövaikutuksesta tullut sisältä ulospäin. Tuossa kuvaa samanlaisesta sarjasta:


Oiskohan kellään nurkissa tuollaista orkkista mosselmanin ilmanputsaria ja pakopesän ja pakoputken välipalikkaa? Mulla puuttuu nuo, ois mukava saada "autenttinen" asennus tehtyä. Turbo, kuuleri, pakosarja, ilmamäärämittarin kupu ja imupuolen putket on ja pari öljyletkua. Loput puuttuu eli se välikappale turbon ja orkkisputken väliin ja sitten tuo toinen veistkeitin pikkuputkenpätkä. Samoin kaikki muu kuvassa näkyvä pikkusälä. Tarkoitus olisi tehdä mahdollisimman "alkuperäisen" näköinen asennus.
Jos siis näkee vaivaa osien metsästykseen, niin mielellään hitsais nuo murtuman alut kuntoon ennenkuin halkeaa puhki asti.
Jos kiipeää perse edellä puuhun, tipahtaa pää edellä alas.
- Petteri Kivimäki
- Mersumies
- Viestit: 3042
- Liittynyt: Pe 06.04.2007 12:51
- Paikkakunta: Jyväskylä
- Viesti:
Mulla on myös STT:n turbosatsi, itsellä menossa W123 OM615/616seen. Garrett TO3, otsaksun. Siinä lukee vaan AiResearch ja numerosarjoja sielä täälä. Alkuperäinen on, koska yhteen kohtaan on stanssattu STT
Pakosarjassa oli hiushalkeama juuri sellaisessa paikassa, että sen voisi kuvitella tulleen turbon painosta. Superhitsaaja hitsasi valurautapuikolla aika järeästi. Hyvä merkki on se, että pakosarja "kalahtaa" paremmin. Ennen hitsausta kuului tyly "klonk".
Laitan kuvia sarjasta het huomenna kun kerran innostuin! Ja pitäis Puupposen vaarilta saatu orkkis-ohjekirjakin vissiin skannailla kansan nähtäville..
Mutta multa puuttuu tuommoinen alkuperäinen ilmansuodatin. Taitaa mennä vapaavirtaussuodatintouhuksi.

Toi kuvassa on sama sarja kun mulla. Tuolta firmasta on turha enää kysellä mitään, valmistus on loppunut ajat sitten.
Pakosarjassa oli hiushalkeama juuri sellaisessa paikassa, että sen voisi kuvitella tulleen turbon painosta. Superhitsaaja hitsasi valurautapuikolla aika järeästi. Hyvä merkki on se, että pakosarja "kalahtaa" paremmin. Ennen hitsausta kuului tyly "klonk".
Laitan kuvia sarjasta het huomenna kun kerran innostuin! Ja pitäis Puupposen vaarilta saatu orkkis-ohjekirjakin vissiin skannailla kansan nähtäville..
Mutta multa puuttuu tuommoinen alkuperäinen ilmansuodatin. Taitaa mennä vapaavirtaussuodatintouhuksi.

Toi kuvassa on sama sarja kun mulla. Tuolta firmasta on turha enää kysellä mitään, valmistus on loppunut ajat sitten.

W246 "Kaasukoppi" B200 2015
W108 "Satakasi" 250S Automatic 1966
W108 "Satakasi" 250S Automatic 1966