Maahantuojan turbottama W124 200D?

Asiaa ahtimista ja ahtamisesta.
Vastaa Viestiin
Raitmaa
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 5
Liittynyt: Ti 09.10.2007 20:27
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Maahantuojan turbottama W124 200D?

Viesti Kirjoittaja Raitmaa »

Olen tässä jonkin aikaa ajatellut piristää tuota ropposta ja nyt tarjolla olisi siihen valmis sarja.

Myyjä kertoi sarjan olevan alunperin maahantuojan ahtamasta uudesta autosta. Maahantuoja on kuulemma teettänyt niitä jollain pajalla. Sarjaan kuului garret t03, pakosarja, painekotelo joka liitetään vakio imusarjaan sekä ilmansuodatin ja kaikki putket.

Onko kukaan muu kuullut moisesta mitään?
Olisiko tuo ahdin sopivan kokoinen?
124 200d -90 automaatti
Avatar
Mika.T
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 8789
Liittynyt: Pe 17.10.2003 19:47

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

Mahtaa olla STT:n valmistama satsi. Noita oli aikoinaan aika paljon liikkeellä. :D
Petehri
Yhteistyökumppani
Yhteistyökumppani
Viestit: 1733
Liittynyt: Ke 08.10.2003 15:26
Paikkakunta: Loimaa

Viesti Kirjoittaja Petehri »

Mika.T kirjoitti:Mahtaa olla STT:n valmistama satsi. Noita oli aikoinaan aika paljon liikkeellä. :D
Niin mikäs paja tuollainen STT oli / on???

Tuskin kuitenkaan suomen tietotoimistosta on kyse. :D
Avatar
raul
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 2966
Liittynyt: Ma 09.06.2003 13:22
Paikkakunta: Etelä

Viesti Kirjoittaja raul »

Petehri kirjoitti:
Mika.T kirjoitti:Mahtaa olla STT:n valmistama satsi. Noita oli aikoinaan aika paljon liikkeellä. :D
Niin mikäs paja tuollainen STT oli / on???

Tuskin kuitenkaan suomen tietotoimistosta on kyse. :D
Oiskohan sellainen kuin Svensk Turbo Teknik.
Ai W124:n kanssa käytettiin t03:sta? W123:ssa oli mielestäni vielä joku muu... ja painekotelot hienolla STT tekstillä :lol:
Avatar
Meihemi
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 50
Liittynyt: Su 19.11.2006 00:28

Viesti Kirjoittaja Meihemi »

Joo nuita ruottalaisia sarjoja näkyy aika paljon olevan ainakin 123 malleissa joskus myös 124. Ite ainakin oon enemmän nähny 123 mutta molempiin nuita saa. Joskus oli juttua jossakin, en muista missä, nuista 124 jotka maahantuoja on turbottanu, just nuilla STT:n sarjoilla. :wink:
W123 200d 3.0 -81 rusina.
W123 300d -80 lahopaska.
S123 300TDT -81 kingi.
Turbo-eemeli
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 378
Liittynyt: La 05.03.2005 19:17
Paikkakunta: Kangasala
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Turbo-eemeli »

Meihemi kirjoitti:Joo nuita ruottalaisia sarjoja näkyy aika paljon olevan ainakin 123 malleissa joskus myös 124. Ite ainakin oon enemmän nähny 123 mutta molempiin nuita saa. Joskus oli juttua jossakin, en muista missä, nuista 124 jotka maahantuoja on turbottanu, just nuilla STT:n sarjoilla. :wink:
Arwitson oy toi niitä maahan, mut niis oli pieniä murheita... 190 söi jotain äänieristeitä tai vastaavaa ilmansuotimeen ja ryyppäs öljyt koneeseen ryntäyksen seurauksena moottorin täystuho.

w123 niitä laittettiin hyväl menestyksellä, garrettin kolmosia niis oli minust kaikissa, 201 ja 124 vahvistettiin oma ilmansuodinkotelo kestämään ahtopainetta sellasil uun-mallisil tukiraudoilla, vähän lapsellisesti minusta :shock:
Aikaa alkaa olla se 20-vuotta, se oli sitä aikaa, kun meikä oli aloittanut korjaan turboja ja 7-millan tapeista mersuis ei ollu tietoakaan :P
Avatar
takkanen
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 236
Liittynyt: Ke 29.10.2003 16:35
Paikkakunta: Väylänvarsi

Viesti Kirjoittaja takkanen »

Olen kerran törmännyt autoliikkeessä myynnissä olleeseen 124 200D turboon, joten ilmeisesti sellaisia todella on/oli. Oma 200D, jossa oli pumppua ns. ruuvattu oli kyllä mielestäni parempikulkuinen, kuin se turbotettu. En tiedä oliko vika vai ominaisuus, joku voi tietää paremmin.
Jonkuhan son marsiskeltava framila
------------------------------------------------
Avatar
paloviita
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1140
Liittynyt: Su 22.08.2004 23:07
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja paloviita »

Vaihdoin joskus 90-luvun alkupuolella omaan 123:eeni 200D moottorin 124:stä ja asensin siihen STT-satsin (ja vaihdoin kiertokankien laakeriliuskat).

Ei varsinainen raketti, mutta toimiva...
MB 250SL -67
MB 230SL -66 (toistaiseksi osina)
BMW i3
Audi A8 3.0 TDI -04
Raitmaa
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 5
Liittynyt: Ti 09.10.2007 20:27
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Raitmaa »

Eikö satsin asentamiseen kuulunut pumpun ruuvaus, vai eikö tuolla sarjalla vain saa enempää tehoa?

Onko ahtimen koosta tietoa? Vastaako esim. KKK24:sta, jota noissa jälkiahdetuissa on käytetty?

Onko mitään tietoja paljonko maahantuoja on noista luvannut tehoa?

edit.
Löysin ainakin tuollaisen sivun. Onko sama STT?
Jos oikein tulkkasin niin luvataan 94 hepoa.
http://www.sttemtec.com/sitedirect_func ... 2&lang=eng
124 200d -90 automaatti
Avatar
JP74
Turbospesialisti
Turbospesialisti
Viestit: 2781
Liittynyt: To 17.06.2004 06:59
Paikkakunta: Palokka

Viesti Kirjoittaja JP74 »

Nuo stt:n tekeleet tehtiin aika pienellä teholla, koska ilmeisesti ei haluttu vaarantaa kestävyyttä. Jyväskylässä oli yksi 250 stt turbo, maahantuojan jäljiltä, jolla ajettiin ainakin 700-800 tKm...

Tuo stt:n pakosarja on hyvä normiturbottamiseen, koska on valettua. Peltisarjat tuppaavat murtumaan jossain elämänsä vaiheessa.
AK47
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2657
Liittynyt: Ti 10.08.2004 20:00
Paikkakunta: 08/09

Viesti Kirjoittaja AK47 »

JP74 kirjoitti:Nuo stt:n tekeleet tehtiin aika pienellä teholla, koska ilmeisesti ei haluttu vaarantaa kestävyyttä. Jyväskylässä oli yksi 250 stt turbo, maahantuojan jäljiltä, jolla ajettiin ainakin 700-800 tKm...

Tuo stt:n pakosarja on hyvä normiturbottamiseen, koska on valettua. Peltisarjat tuppaavat murtumaan jossain elämänsä vaiheessa.
Olisi pikkumurtuman alku valetussa mosselmanin pakosarjassa ja tais olla kuumanpuolen kippurassa turbossakin, samassa kohtaa vastakkaisissa kohdissa (tiivistepelleissä kanssa särö samassa kohtaa). Ei vuoda, mutta alku siinä on, millä hitsaisi jotta ei pahenisi? Onko näiden hitsauksesta kokemusta kellään?
Jos kiipeää perse edellä puuhun, tipahtaa pää edellä alas.
Avatar
Tctic
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 403
Liittynyt: To 08.06.2006 08:19
Paikkakunta: Raahe

Viesti Kirjoittaja Tctic »

Valurautapuikolla? Esilämmitä toholla jonnekin 150-200C tietämiin ja laita hitsauksen jälkeen villojen väliin jäähtymään. Anna olla villoissa vähintään pari päivää ennen kuin laitat paikalleen.
Ex. S202 cdi -99
Avatar
laineracing
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2687
Liittynyt: Su 08.02.2004 16:13
Paikkakunta: hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja laineracing »

noitten sarjojen kestävyyteen auttais jos rakentelija laittaisi tuet niihin.turbo on kuitenkin aikas painava. aikas helppo kuitenin semmonen tuki laittaa esim koneen korvasta tai muualta.
AK47
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2657
Liittynyt: Ti 10.08.2004 20:00
Paikkakunta: 08/09

Viesti Kirjoittaja AK47 »

Tctic kirjoitti:Valurautapuikolla? Esilämmitä toholla jonnekin 150-200C tietämiin ja laita hitsauksen jälkeen villojen väliin jäähtymään. Anna olla villoissa vähintään pari päivää ennen kuin laitat paikalleen.
Niin, valuahan se on... mutta ei tavallista pallo eikä suomugrafiitti valurautaa. Tuossa on eri lähteiden mukaan 35% nikkeliä mukana ja se hieman mietityttää mitä se tekee hitsattaessa....

Tämä on paksua valua, halkeama aikalailla lämpövaikutuksesta tullut sisältä ulospäin. Tuossa kuvaa samanlaisesta sarjasta:

Kuva

Kuva

Oiskohan kellään nurkissa tuollaista orkkista mosselmanin ilmanputsaria ja pakopesän ja pakoputken välipalikkaa? Mulla puuttuu nuo, ois mukava saada "autenttinen" asennus tehtyä. Turbo, kuuleri, pakosarja, ilmamäärämittarin kupu ja imupuolen putket on ja pari öljyletkua. Loput puuttuu eli se välikappale turbon ja orkkisputken väliin ja sitten tuo toinen veistkeitin pikkuputkenpätkä. Samoin kaikki muu kuvassa näkyvä pikkusälä. Tarkoitus olisi tehdä mahdollisimman "alkuperäisen" näköinen asennus.

Jos siis näkee vaivaa osien metsästykseen, niin mielellään hitsais nuo murtuman alut kuntoon ennenkuin halkeaa puhki asti.
Jos kiipeää perse edellä puuhun, tipahtaa pää edellä alas.
Raitmaa
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 5
Liittynyt: Ti 09.10.2007 20:27
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Raitmaa »

Nyt olisi tarjolla myös garret t03 johon vaihdettu t04:n pakopesä.
Haussa olisi suurinpiirtein tuota 300TD:n alkuperäistä vastaava ahdin.
Sanokaas joku kommenttia tuohon ahtimen kokoon?

Pelottaa lähinnä ne pakopaineet.
124 200d -90 automaatti
Avatar
Petteri Kivimäki
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3042
Liittynyt: Pe 06.04.2007 12:51
Paikkakunta: Jyväskylä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Petteri Kivimäki »

Mulla on myös STT:n turbosatsi, itsellä menossa W123 OM615/616seen. Garrett TO3, otsaksun. Siinä lukee vaan AiResearch ja numerosarjoja sielä täälä. Alkuperäinen on, koska yhteen kohtaan on stanssattu STT

Pakosarjassa oli hiushalkeama juuri sellaisessa paikassa, että sen voisi kuvitella tulleen turbon painosta. Superhitsaaja hitsasi valurautapuikolla aika järeästi. Hyvä merkki on se, että pakosarja "kalahtaa" paremmin. Ennen hitsausta kuului tyly "klonk".

Laitan kuvia sarjasta het huomenna kun kerran innostuin! Ja pitäis Puupposen vaarilta saatu orkkis-ohjekirjakin vissiin skannailla kansan nähtäville..

Mutta multa puuttuu tuommoinen alkuperäinen ilmansuodatin. Taitaa mennä vapaavirtaussuodatintouhuksi.

Kuva

Toi kuvassa on sama sarja kun mulla. Tuolta firmasta on turha enää kysellä mitään, valmistus on loppunut ajat sitten. :cry:
W246 "Kaasukoppi" B200 2015
W108 "Satakasi" 250S Automatic 1966
Vastaa Viestiin