Ksenonvaloasiaa..

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Avatar
eemeli
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 304
Liittynyt: Ti 17.02.2004 20:20
Paikkakunta: Vesilahti
Viesti:

Ksenonvaloasiaa..

Viesti Kirjoittaja eemeli »

Artikkeli Aamulehdessä tänään 26.1.2008:

"Ksenonit tuovat lisää pelivaraa pysähtymisiin"

Saksalaisen TÜV Rheinland-turvatarkastuslaitoksen mukaan liikennekuolemia voitaisiin vähentää, mikäli kaikki autoilijat käyttäisivät ksenonajovaloja. Saksassa ksenonit voisivat säästää lähes viidenneksen uhreista eli 1200 henkeä vuodessa.
Ksenonvalojen erikoisominaisuus on voimakas ja perinteisisä valoja leveämpi ja pidempi valokeila.
Valoteho voi olla jopa kolminkertainen halogeenivaloon verrattuna.
Näin myös kuljettajalla on enemmän aikaa reagoida esteisiin, ja pysähtymismatka voi lisääntyä 30-50 metriä.
Ksenon- lampussa valo syntyy pienessä valokaaressa lampun sisällä ksenonkaasussa.
Perinteisen halogeenilampun syttymiseen käytetään hehkulankaa.
e320
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2304
Liittynyt: Ma 20.12.2004 03:17

Viesti Kirjoittaja e320 »

Mikä ei oikeuta rikkomaan lakia.
Jani R-K
Mersumies
Mersumies
Viestit: 503
Liittynyt: Pe 21.12.2007 17:36
Paikkakunta: Alavus

Viesti Kirjoittaja Jani R-K »

Joo ei oikeuta rikkomaan lakia mutta rikon kuitenkin.

Hyvin näkee eikä vastaan tulijat ole ainakaan valoja vilkutellu joten ilmeisesti eivät häikäisekään.

Umpioina projektorit Japilta ja polttimoina amp xenonit lyhyissä h7 5000k ja pitkissä h1 6000k.
Kyllä näkee ja noilla umpioilla näki jo normi polttimoillakin paljon paremmin ku 124 20vuottavanhoilla vakiovaloilla.
Muualla nimimerkillä Turbiini

87 s124 300td ja Toyota
Avatar
eemeli
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 304
Liittynyt: Ti 17.02.2004 20:20
Paikkakunta: Vesilahti
Viesti:

Viesti Kirjoittaja eemeli »

Samaa kastia nämä ksenonvalot ovat vaarallisuudeltaan kuin aikanaan lisäjarruvalokin. Automaahantuojat joutuivat asentamaan jotain lapsellisia peltilätkiä lisäjarruvalon eteen ettei se näkynyt takana ajaville.

Jotkut tahot kovin äänekkäästi rummuttivat lisäjarruvalon vaarallisuudesta ja siitä, ettei sitä tulla ikinä hyväksymään täällä käyttöön. Mutta, kas kummaa:
Nykyään lisäjarruvalo on pakollinen varuste. Se on ymmärretty turvallisuusvarusteeksi joka vähentää peräänajoja.
Nämä äänekkäät tahot hiljenivät hetkessä.
Kumma kyllä, kukaan ei kysynyt jälkeenpäin mihin perustivat vaarallisuuden?


Vastaavanlaista jupinaa kuuluu myös ksenonvalojen suhteen.
Miksi tekniikkaa ei saisi kehittää ja lisätä turvallisuutta?
Ksenonvalot eivät häikäise, olivat ne sitten jälkiasennettavat tai alkuperäiset mikäli ne on säädetty oikein. Poikkeus tosin löytyy, Skoda octavian ksenonumpiot häikäisevät mutta se vain vahvistaa säännön.
Avatar
Mika.T
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 8789
Liittynyt: Pe 17.10.2003 19:47

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

Jani R-K kirjoitti:Joo ei oikeuta rikkomaan lakia mutta rikon kuitenkin.

Kuin myös... Halogeenit on p!¤"#¤stä jos vertaa xenoniin. :D
Jani R-K
Mersumies
Mersumies
Viestit: 503
Liittynyt: Pe 21.12.2007 17:36
Paikkakunta: Alavus

Viesti Kirjoittaja Jani R-K »

Joo hyvällä umpiolla oikein säädettynä xenoni ei häikäise vastaantulijaa, mutta jos umppio on joku heijastimeltaan huonokuntoinen h4 umpio jonka lasikin lähinnä hiekkapuhallettu 20vuoden ajon jäljiltä niin varmasti häikäisee vaikka miten säätää. Eli ensin kunnon umpiot joilla valokuvion raja pysy terävänä, sitten vasta xsenonit.
Muualla nimimerkillä Turbiini

87 s124 300td ja Toyota
Avatar
AM
Tuningspesialisti
Tuningspesialisti
Viestit: 3179
Liittynyt: To 03.04.2003 01:30
Paikkakunta: Keski-Suomi

Viesti Kirjoittaja AM »

Minulla taas löytyy orkkis xenonit -97 mallin autossa. -96-97 ne olivat Suomessa kielletyt, onneksi tuo on hieman etelämmästä kotoisin missä niitä ei ole silloin koettu niin hengenvaaralliseksi :lol:
Viimeksi muokannut AM, La 26.01.2008 22:29. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
e320
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2304
Liittynyt: Ma 20.12.2004 03:17

Viesti Kirjoittaja e320 »

Orkkiksissa on automaattinen tasonsäätö, jälkiasennuksissa ei.
Avatar
epk
Valvoja
Valvoja
Viestit: 12749
Liittynyt: Pe 04.04.2003 15:13
Paikkakunta: 02

Viesti Kirjoittaja epk »

e320 kirjoitti:Orkkiksissa on automaattinen tasonsäätö, jälkiasennuksissa ei.
ja vaikuttaa häikäisyyn miten ? ei mitenkään jos on oikein säädetty ja kuski hiffaa painon mukaan namikasta säätää...
Avatar
hannun1
Mersumies
Mersumies
Viestit: 662
Liittynyt: Pe 16.04.2004 19:07

Viesti Kirjoittaja hannun1 »

epk kirjoitti:
e320 kirjoitti:Orkkiksissa on automaattinen tasonsäätö, jälkiasennuksissa ei.
ja vaikuttaa häikäisyyn miten ? ei mitenkään jos on oikein säädetty ja kuski hiffaa painon mukaan namikasta säätää...
Eipä niin, mutta harva(tai ei nyt ainakaan ihan kaikki :wink: ) etelän hiihtolomalainen muistaa tuota nappia kääntää, kun pakkaa porukan ja tavarat autoon lähtiessään leville...

Itse pidin 202:ssa jonkin aikaa xenoneita, mutta otin ne pois mittareiden temppuilun takia. Valokuvio on xenonilla täsmälleen samanlainen kuin halogeenilla, mutta kun halogeenistakin näyttää tulevan jonkinverran tuota hajavaloa, niin xenonistahan sitä tulee sitten neljä kertaa enemmän. eipä tuosta kukaan vastaatulija huomautellut ja näkyvyys oli kaikinpuolin parempi.

Se, että vaihtaako xenonit halogeenien tilalle on jokaisen oma asia, kuten saekin, että ajaako ylinopeutta tai pitääkö sumareita kirkkaalla kelillä. Voihan ollakin, että tähän tulee vielä joskus lupakin ihan lainsäätäjän puoleltakin.
hcmato
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 58
Liittynyt: La 28.04.2007 20:57

Viesti Kirjoittaja hcmato »

miten iso hyöty sun mielestä on verrattuna perinteiseen.
Avatar
Juselius
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1680
Liittynyt: Pe 07.10.2005 13:44
Paikkakunta: Helsinki, stressikylä.

Viesti Kirjoittaja Juselius »

eemeli kirjoitti:Jotkut tahot kovin äänekkäästi rummuttivat lisäjarruvalon vaarallisuudesta ja siitä, ettei sitä tulla ikinä hyväksymään täällä käyttöön. Mutta, kas kummaa:
Nykyään lisäjarruvalo on pakollinen varuste. Se on ymmärretty turvallisuusvarusteeksi joka vähentää peräänajoja.
Nämä äänekkäät tahot hiljenivät hetkessä.
Kumma kyllä, kukaan ei kysynyt jälkeenpäin mihin perustivat vaarallisuuden?

Tämä "joku taho" oli silloinen ARK:n päällikkö, joka uhosi että "lisäjarruvalot tulevat autoihin vain minun kuolleen ruumiini ylitse!" Niinhän siinä lopulta sitten tavallaan kävikin, sillä heti kun tuo kyseinen homepää siirtyi eläkkeelle, niin lisäjarruvaloista tuli sallittuja. Se oli silloin Kekkosen ajan jälkikaikuina, kun yksikin päällikkövirkamies yksinään pystyi torpedoimaan jonkun oikeasti järkevän idean. :?
420SE -93 (W140, 2005 tuotu kulkine)
560SEC -88 (C126, 1988 tuotu ilman Vehon apuja)

"Tää on mun miälestä kyl tosi hiano laji..." (Timo Silakka, Kummeli)

"Mitä enemmän näemme ympärillämme idioottimaista käytöstä, sitä vähemmän
pidämme sitä enää mitenkään ihmeellisenä." (Petri Sarvamaa / A-Studio / YLE TV1)
Avatar
hannun1
Mersumies
Mersumies
Viestit: 662
Liittynyt: Pe 16.04.2004 19:07

Viesti Kirjoittaja hannun1 »

hcmato kirjoitti:miten iso hyöty sun mielestä on verrattuna perinteiseen.
Hyvällä kelillä ero ei ole mikään merkittävä, mutta sellaisella pimeällä kurakelillä sen huomaa parhaiten. Xenonvalo ei häivy niin helposti märkään tiehen, kuin halogeeni.
Avatar
Masaman
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 282
Liittynyt: Pe 16.09.2005 20:24
Paikkakunta: Tornio

Viesti Kirjoittaja Masaman »

6000kelvinin xenonilla näkee huonommin märällä asfaltilla kuin halogeenilla. Kaikilla muilla keleillä parempi. Tosin näissäkin merkkikohtaisia eroja. Itsellä lyhyissä joku tuntematon sarja ja pitkissä OLLO xenon samoilla kelvineillä, mutta huomattavasti vaaleampi ja kirkkaampi.
Avatar
Mika.T
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 8789
Liittynyt: Pe 17.10.2003 19:47

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

4300-5000K on paras teholtansa. Monia kokeiltu ja todettu tuo parhaaksi. :D
timlin
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 171
Liittynyt: Ma 21.03.2005 18:13
Paikkakunta: Sievi

Viesti Kirjoittaja timlin »

kuulemma xenon antaa valkoista valoa joka taas auttaa autoilijaa näkemään esim. hirvet paremmin. itellä on xenonit ja mielestäni jos keli on märkä ja musta niin kyllä se on sama kummat on, kumminkaan ei nää tarpeeksi. oikeestaan tarvis olla force light lisät keulilla. :lol:
mittari
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 89
Liittynyt: To 02.11.2006 17:31
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja mittari »

eemeli kirjoitti:Samaa kastia nämä ksenonvalot ovat vaarallisuudeltaan kuin aikanaan lisäjarruvalokin.

Vastaavanlaista jupinaa kuuluu myös ksenonvalojen suhteen.
Miksi tekniikkaa ei saisi kehittää ja lisätä turvallisuutta?
Ksenonvalot eivät häikäise, olivat ne sitten jälkiasennettavat tai alkuperäiset mikäli ne on säädetty oikein. n.
Lisäjarruvaloja ei nyt kukaan voi vaarallisuudessa verrata väärin suunnattuihin ajovaloihin ja erityisesti laittomin tehoin valaiseviin.
Tekniikkaa pitääkin kehittää, mutta ei ole tarkoitus, että kaikenmaailman pellepelottomat laittomasti asentavat väärin suunnattuja tehopolttimoita häikäisemään muita tiellä kulkijoita, että vaan itse näkisivät. Muita ihmisiä ei tarvitse ajatella enempää tienpäällä kuin muuallakaan - nykyajan henki(?) Alkuparäisissä halogeeniumpioissa on aina enemmän hajavaloa kuin alkuperäisasennetuissa xenonumpiossa.
Alkuperäisissä xenoneissa on tietääkseni pakollisena varusteena automaattinen valojen korkeudensäätö, jolloin ei normaalisti ole vaaraa muiden häikäisemisestä.
Tavalliset H4-valotkin häikäisevät väärin suunnattuina ja näitäkin näkyy maantiellä nykyään tarpeettoman paljon. Katsastuksessa ja ratsioissa pitäisi kiinnittää selvästi enemmän huomiota väärin suunnattuihin valoihin ja kunnon sakoilla poistaa ne liikenteestä - ovat ne sitten laittomat xenonit tai lailliset H:t. Laittomien "lyhtyjen" myyntikin pitäisi kriminalisoida.
S210 E290TDT -97, entinen
S211 E220 CDI -09
Avatar
hannun1
Mersumies
Mersumies
Viestit: 662
Liittynyt: Pe 16.04.2004 19:07

Viesti Kirjoittaja hannun1 »

Mika.T kirjoitti:4300-5000K on paras teholtansa. Monia kokeiltu ja todettu tuo parhaaksi. :D
Juu noista 4300 K valoista minullakin enemmälti kokemusta. JOhtuneeko tuo märälle kelillä mielestäni parempi näkeminen siitä, että tien viivat aj muu ympäroivä maisema erottuvat xenonilla paremmin.
timlin kirjoitti:oikeestaan tarvis olla force light lisät keulilla.
Parashan se olisi kun ajaisi pitkät päällä koko ajan, eikä kukaan tulisi vastaan, mutta kun tuo valon määrä on rajattu just noita vastaantulijoita aatellen. Kaikkea ne nuo lainsäätäjät keksiikin. :wink:
Avatar
Juselius
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1680
Liittynyt: Pe 07.10.2005 13:44
Paikkakunta: Helsinki, stressikylä.

Viesti Kirjoittaja Juselius »

eemeli kirjoitti:Ksenonvalot eivät häikäise, olivat ne sitten jälkiasennettavat tai alkuperäiset mikäli ne on säädetty oikein. Poikkeus tosin löytyy, Skoda octavian ksenonumpiot häikäisevät mutta se vain vahvistaa säännön.


Ja pikkasen karkeesti häikäseekin. Millä hemmetin verukkeella ne on saatu tyypitettyä hyväksytyiksi? :shock:
420SE -93 (W140, 2005 tuotu kulkine)
560SEC -88 (C126, 1988 tuotu ilman Vehon apuja)

"Tää on mun miälestä kyl tosi hiano laji..." (Timo Silakka, Kummeli)

"Mitä enemmän näemme ympärillämme idioottimaista käytöstä, sitä vähemmän
pidämme sitä enää mitenkään ihmeellisenä." (Petri Sarvamaa / A-Studio / YLE TV1)
Avatar
Mika.T
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 8789
Liittynyt: Pe 17.10.2003 19:47

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

Juselius kirjoitti:
Ja pikkasen karkeesti häikäseekin. Millä hemmetin verukkeella ne on saatu tyypitettyä hyväksytyiksi? :shock:
No mitä? Kynttilöitäkö siellä umpiossa pitäs olla?
timlin
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 171
Liittynyt: Ma 21.03.2005 18:13
Paikkakunta: Sievi

Viesti Kirjoittaja timlin »

en tiiä millä keinoin mutta rekka jolla teen töitä niitä löytyy katolta neljä :lol: näkee syys pimeellä ihan hyvin :D se on huonompi puoli näin jos ajelee iltaisin että ei paljon kehtaa käyttää kun tulee vastaan porukkaa, mutta yöllä on ihan melkeen juhlaa päästellä ja nyt kun meinaa olla maa valkosena niin :lol: :lol: :lol:
Avatar
Juselius
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1680
Liittynyt: Pe 07.10.2005 13:44
Paikkakunta: Helsinki, stressikylä.

Viesti Kirjoittaja Juselius »

Mika.T kirjoitti:No mitä? Kynttilöitäkö siellä umpiossa pitäs olla?


No juu, tottakai... :lol: Eikö muka Volkkarin tekniikalla tehdyssä autossa voisi olla kunnolliset, häikäisemättömät xenonvalot? Kas kun muut ovat onnistuneet rakentamaan sellaiset? Todella onneton esitys sillä osastolla. :!:
420SE -93 (W140, 2005 tuotu kulkine)
560SEC -88 (C126, 1988 tuotu ilman Vehon apuja)

"Tää on mun miälestä kyl tosi hiano laji..." (Timo Silakka, Kummeli)

"Mitä enemmän näemme ympärillämme idioottimaista käytöstä, sitä vähemmän
pidämme sitä enää mitenkään ihmeellisenä." (Petri Sarvamaa / A-Studio / YLE TV1)
Avatar
JarkkoN
Mersumies
Mersumies
Viestit: 4163
Liittynyt: Pe 01.09.2006 14:39
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja JarkkoN »

Uudet ksenonit toimivat varmasti hyvin uusissa autoissa.

Vanhat ksenonit voivat olla heikkovaloisia, valoteho hiipuu vanhoissa
polttimoissa yllättävän nopeasti. Jos teillä on jotain 90-luvun ksenoneita,
niin voisi olla aika uusia polttimot. Polttimoista hiipuu vaivihkaa valoteho,
lopulta tulee syttymisvaikeuksia ja sitten se sammuu kokonaan.
Tämä tuli itselle vastaan 160 tkm:n kohdalla, vaikka auto oli saksantuontia
eli valoja ei ole paljon polteltu. Suomi-autoissa valot voivat olla
himmeempiä kuin halogeenit jo muutaman vuoden iässä. Uudet,
nykyaikaiset polttimot lienevät pitkäikäisempiä eivätkä maksa enää
kovin paljon.

Uusi ksenon-polttimo halogeeniumpiossa häikäisee varmasti, sillä
halogeeniumpiossa valoa pääsee jonkin verran silmän korkeudellekin.
Ksenonille tarkoitetussa umpiossa raja on terävä juuri häikäisyn estämiseksi.

Sumuvalojen poltossa ei ole mitään järkeä, koska ne valaisevat vain 30
metriä. Jos näkyvyys on 30 metriä, autolla voi ajaa turvallisesti vain
30 km/t. Tällaista sumua ei Suomessa käytännössä ole. Jos näkyvyyttä
on enemmän, niin kannattaa käyttää lähivaloja ilman sumuvaloja, koska
lähelle suunnattu kirkas sumuvalo heikentää näkemistä kauemmaksi.
Toisin sanoen, Suomen sumuissa näkee paremmin ilman sumuvaloja kuin
sumuvalojen kanssa, niin ristiriitaiselta kuin se kuulostaakin. Jos teillä
on 124-mersu, niin vaihtakaa ne sumuvalot lisäkaukovaloiksi.

Liian korkea värilämpötila (yli 5000K) ei näytä kovin kirkkaalta verrattuna
vastaavan tehoiseen kellertävään väriin. Tämän voi jokainen todeta
kokeilemalla ulkovaloina tavanomaista keltaista sävyä (alle 4000) ja
sinistä (6000 tai yli), esim. säästölamppuja.
Avatar
dieselflosse
Valvoja
Valvoja
Viestit: 1617
Liittynyt: Ti 18.03.2003 08:43
Paikkakunta: Nurmijärvi

Ei tyhmyyksiä pidä tekemän

Viesti Kirjoittaja dieselflosse »

JarkkoN kirjoitti:Jos teillä
on 124-mersu, niin vaihtakaa ne sumuvalot lisäkaukovaloiksi.
Älkää hemmetissä. Apukaukovaloja kyllä on helppo nostella mersun keulalle, jos siltä tuntuu. Mersuissa on melkeimpä markkinoiden ainoat vakiosumarit, joilla näkee jotain. Tänäkin aamuna kehäkolmosen pimeää osuutta ajaessa vastaantulijoiden tauottomassa virrassa osasi arvostaa noita penkan valaisevia sumareita.

Sitten, kun katuvalaistus taasen alkoi, niin sumarit voi turhina sammuttaa...
Terveisin
Tero
Avatar
stanger
Mersumies
Mersumies
Viestit: 763
Liittynyt: La 20.11.2004 19:07
Paikkakunta: oulu

Viesti Kirjoittaja stanger »

:roll: Minun pääkoppaani ei kyllä millään mahdu ajatus siitä että jotkut jaksavat ylipäätäänsä märistä (jälkiasennus) xsenoneiden laittomuudesta..
Kaikkien turvallisuutta se vain parantaa, mitä enemmän tiellä on valotehoa...ja tarkoitan nyt nimenomaan asiallisesti asennettuna\suunnattuna.
Kuka p*rkele haluaa vapaaehtoisesti ajaa pimeässä :?:

Itselläni on BI-xsenonit, enkä varmasti enää hevin siirry kynttilä aikaan.
ex: Mercedes w210 e320 m112 -98
ex: Mercedes w115 220d -74
ex:Mercedes w124 300e -86 "USA"
Avatar
aadolf
Mersumies
Mersumies
Viestit: 598
Liittynyt: To 22.03.2007 15:28
Paikkakunta: pohjois-savo kaavi

Viesti Kirjoittaja aadolf »

juu on se niin kumma ku ei sais nähdä kunnolla :twisted: esim heijastimet sun muut nakyy valkoisilla valoilla oaljon paremmin :!: :!:
eikä mikään valo häikäse jos ne on suunnattu oikein ja pakkoko niihin on tuijjottaa :!: kyllä se kynttilän valokin käy silmiin ku aikansa sita liekkiä tuiottaa :idea: . tosin monesti joku muu merkki missä valot vipattaa ja on päin persettä :wink: :wink:
jan129
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 48
Liittynyt: Su 11.03.2007 18:58
Paikkakunta: Järvenpää

Viesti Kirjoittaja jan129 »

Pakko kommentoida...kaikkein eniten omalle kohalle on häikäisyjä sattunut halogeenivalojen kanssa ems. väärin suunnattu, liikaa painoa takana säädöt ylhäällä , jotkut sumuvalot (säädetty kohti taivasta :D )
xsenoneista on oikeestaa pelkkää positiivista sanottavaa ja kohta pitäis allekirjoittaneellekkin saapua orkkisksenonit autoon...automaattinen tasonsäätö on muten hyvä keksintö!
Avatar
Vensku_
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 466
Liittynyt: Ma 05.11.2007 19:34
Paikkakunta: Kouvostoliitto

Viesti Kirjoittaja Vensku_ »

Xenonia vaan keulille... Vaikka 100A tatsuniin... 8)

Mutta stna niitä puskurin alalaidassa olevia sumareita vois alkaa jollain golfpalloilla tappamaan, monet häikäsee niin pirusti ja ei niillä nää mitään, ehkä joskus hernerokka sumussa, mutta jotkuu pitää sateella yms niitä, en ite ole nähny ainakaan hyötyä... :shock:

Mutta mun mielestä päivällä sumuvalojen käyttäminen/muuttaminen huomivaloiksi olisi hyvä asia, ei tarvitsisi niitä ajovalopolttimoita poltella joutavia, niillä se näkeminen tapahtuu sitte pimeässä... :roll:
Mersut: W902 208D '96 - W903 310D '97 - projekti

BMW 530D Touring '99 - Mazda 323 1,5 '89
Mitsubishit Lancer GLXi 1.5 '91, - Galant 2,0A GLS '97, Galant 2,0 stw GLX '98
Töissä: Actros 2545, Antos 2540, Sprinter W906 316cdi
Avatar
Antti V
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1495
Liittynyt: To 03.06.2004 10:32
Paikkakunta: Naantali/Nummela

Viesti Kirjoittaja Antti V »

Pakko kysyä näiltä suurimmilta vastustajilta, mikä saa aina sapen kiehahtamaan noi, se kun niitä ei ole omassa autossa, vai se että aina pitää jostain marista.

En millään voi usko autotehtaiden laittavan hirveitä summia xenoneiden kehittelyyn, jos ne ovat a) vaaralliset, b) huonot. Tähän samaan systeemiin kuuluu myös jälkiasennus xenonit. Se valokuvio tehdään sillä umpiolla, ei polttimolla. Konvertiosarja xenoneissa on polttimon polttopiste samassa paikassa orginaali halokeenipolttimon kanssa, joten edelleen jos oikein suunnattu, ei aiheuta sen enempää häikäisyä, kuin halogeeni. Tuossa polttimossa vaan on valon värilämpö huomattavasti parempi ja tehokkaampi, kuin halogeenissa. Tästä johtuen, tuon xenon valon säätäminen on huomattavasti helpompaa, kuin halogeenin ja aiheuttaa näin ollen vähemmän häikäisyä.

Mulle on ainakaan ihan turha sanoa, että laita halogeenit, sillä joudun ajamaan kohtuullisesti pimeällä ja huonoissa olosuhteissa. Xenonin näkyvä valo on lähellä päivän valoa, jolloin silmien rasituskin on pienempää ja virkeystila auton ratissa näin ollen parempi. Mutta pakkohan varmaan on noihin vanhoihin vessoihin laittaa takaisin hehkulanka polttimot, niin ei rasita valoihin katsovaa vastaantulijaa.
SL AMG
S6 TFSI
T6 4motion
K 1600 GT
ex CLK AMG
ex ML 350 CDI

"Leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.''
-Jope Ruonansuu-
Avatar
Mika.T
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 8789
Liittynyt: Pe 17.10.2003 19:47

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

Antti V kirjoitti:Pakko kysyä näiltä suurimmilta vastustajilta, mikä saa aina sapen kiehahtamaan noi.
Tätä samaa itekkin tässä muutamassa topikissa miettinyt. Aina sama porukka...
Vastaa Viestiin