Ksenonvaloasiaa..
Ksenonvaloasiaa..
Artikkeli Aamulehdessä tänään 26.1.2008:
"Ksenonit tuovat lisää pelivaraa pysähtymisiin"
Saksalaisen TÜV Rheinland-turvatarkastuslaitoksen mukaan liikennekuolemia voitaisiin vähentää, mikäli kaikki autoilijat käyttäisivät ksenonajovaloja. Saksassa ksenonit voisivat säästää lähes viidenneksen uhreista eli 1200 henkeä vuodessa.
Ksenonvalojen erikoisominaisuus on voimakas ja perinteisisä valoja leveämpi ja pidempi valokeila.
Valoteho voi olla jopa kolminkertainen halogeenivaloon verrattuna.
Näin myös kuljettajalla on enemmän aikaa reagoida esteisiin, ja pysähtymismatka voi lisääntyä 30-50 metriä.
Ksenon- lampussa valo syntyy pienessä valokaaressa lampun sisällä ksenonkaasussa.
Perinteisen halogeenilampun syttymiseen käytetään hehkulankaa.
"Ksenonit tuovat lisää pelivaraa pysähtymisiin"
Saksalaisen TÜV Rheinland-turvatarkastuslaitoksen mukaan liikennekuolemia voitaisiin vähentää, mikäli kaikki autoilijat käyttäisivät ksenonajovaloja. Saksassa ksenonit voisivat säästää lähes viidenneksen uhreista eli 1200 henkeä vuodessa.
Ksenonvalojen erikoisominaisuus on voimakas ja perinteisisä valoja leveämpi ja pidempi valokeila.
Valoteho voi olla jopa kolminkertainen halogeenivaloon verrattuna.
Näin myös kuljettajalla on enemmän aikaa reagoida esteisiin, ja pysähtymismatka voi lisääntyä 30-50 metriä.
Ksenon- lampussa valo syntyy pienessä valokaaressa lampun sisällä ksenonkaasussa.
Perinteisen halogeenilampun syttymiseen käytetään hehkulankaa.
Joo ei oikeuta rikkomaan lakia mutta rikon kuitenkin.
Hyvin näkee eikä vastaan tulijat ole ainakaan valoja vilkutellu joten ilmeisesti eivät häikäisekään.
Umpioina projektorit Japilta ja polttimoina amp xenonit lyhyissä h7 5000k ja pitkissä h1 6000k.
Kyllä näkee ja noilla umpioilla näki jo normi polttimoillakin paljon paremmin ku 124 20vuottavanhoilla vakiovaloilla.
Hyvin näkee eikä vastaan tulijat ole ainakaan valoja vilkutellu joten ilmeisesti eivät häikäisekään.
Umpioina projektorit Japilta ja polttimoina amp xenonit lyhyissä h7 5000k ja pitkissä h1 6000k.
Kyllä näkee ja noilla umpioilla näki jo normi polttimoillakin paljon paremmin ku 124 20vuottavanhoilla vakiovaloilla.
Muualla nimimerkillä Turbiini
87 s124 300td ja Toyota
87 s124 300td ja Toyota
Samaa kastia nämä ksenonvalot ovat vaarallisuudeltaan kuin aikanaan lisäjarruvalokin. Automaahantuojat joutuivat asentamaan jotain lapsellisia peltilätkiä lisäjarruvalon eteen ettei se näkynyt takana ajaville.
Jotkut tahot kovin äänekkäästi rummuttivat lisäjarruvalon vaarallisuudesta ja siitä, ettei sitä tulla ikinä hyväksymään täällä käyttöön. Mutta, kas kummaa:
Nykyään lisäjarruvalo on pakollinen varuste. Se on ymmärretty turvallisuusvarusteeksi joka vähentää peräänajoja.
Nämä äänekkäät tahot hiljenivät hetkessä.
Kumma kyllä, kukaan ei kysynyt jälkeenpäin mihin perustivat vaarallisuuden?
Vastaavanlaista jupinaa kuuluu myös ksenonvalojen suhteen.
Miksi tekniikkaa ei saisi kehittää ja lisätä turvallisuutta?
Ksenonvalot eivät häikäise, olivat ne sitten jälkiasennettavat tai alkuperäiset mikäli ne on säädetty oikein. Poikkeus tosin löytyy, Skoda octavian ksenonumpiot häikäisevät mutta se vain vahvistaa säännön.
Jotkut tahot kovin äänekkäästi rummuttivat lisäjarruvalon vaarallisuudesta ja siitä, ettei sitä tulla ikinä hyväksymään täällä käyttöön. Mutta, kas kummaa:
Nykyään lisäjarruvalo on pakollinen varuste. Se on ymmärretty turvallisuusvarusteeksi joka vähentää peräänajoja.
Nämä äänekkäät tahot hiljenivät hetkessä.
Kumma kyllä, kukaan ei kysynyt jälkeenpäin mihin perustivat vaarallisuuden?
Vastaavanlaista jupinaa kuuluu myös ksenonvalojen suhteen.
Miksi tekniikkaa ei saisi kehittää ja lisätä turvallisuutta?
Ksenonvalot eivät häikäise, olivat ne sitten jälkiasennettavat tai alkuperäiset mikäli ne on säädetty oikein. Poikkeus tosin löytyy, Skoda octavian ksenonumpiot häikäisevät mutta se vain vahvistaa säännön.
Joo hyvällä umpiolla oikein säädettynä xenoni ei häikäise vastaantulijaa, mutta jos umppio on joku heijastimeltaan huonokuntoinen h4 umpio jonka lasikin lähinnä hiekkapuhallettu 20vuoden ajon jäljiltä niin varmasti häikäisee vaikka miten säätää. Eli ensin kunnon umpiot joilla valokuvion raja pysy terävänä, sitten vasta xsenonit.
Muualla nimimerkillä Turbiini
87 s124 300td ja Toyota
87 s124 300td ja Toyota
Minulla taas löytyy orkkis xenonit -97 mallin autossa. -96-97 ne olivat Suomessa kielletyt, onneksi tuo on hieman etelämmästä kotoisin missä niitä ei ole silloin koettu niin hengenvaaralliseksi 

Viimeksi muokannut AM, La 26.01.2008 22:29. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Eipä niin, mutta harva(tai ei nyt ainakaan ihan kaikkiepk kirjoitti:ja vaikuttaa häikäisyyn miten ? ei mitenkään jos on oikein säädetty ja kuski hiffaa painon mukaan namikasta säätää...e320 kirjoitti:Orkkiksissa on automaattinen tasonsäätö, jälkiasennuksissa ei.

Itse pidin 202:ssa jonkin aikaa xenoneita, mutta otin ne pois mittareiden temppuilun takia. Valokuvio on xenonilla täsmälleen samanlainen kuin halogeenilla, mutta kun halogeenistakin näyttää tulevan jonkinverran tuota hajavaloa, niin xenonistahan sitä tulee sitten neljä kertaa enemmän. eipä tuosta kukaan vastaatulija huomautellut ja näkyvyys oli kaikinpuolin parempi.
Se, että vaihtaako xenonit halogeenien tilalle on jokaisen oma asia, kuten saekin, että ajaako ylinopeutta tai pitääkö sumareita kirkkaalla kelillä. Voihan ollakin, että tähän tulee vielä joskus lupakin ihan lainsäätäjän puoleltakin.
eemeli kirjoitti:Jotkut tahot kovin äänekkäästi rummuttivat lisäjarruvalon vaarallisuudesta ja siitä, ettei sitä tulla ikinä hyväksymään täällä käyttöön. Mutta, kas kummaa:
Nykyään lisäjarruvalo on pakollinen varuste. Se on ymmärretty turvallisuusvarusteeksi joka vähentää peräänajoja.
Nämä äänekkäät tahot hiljenivät hetkessä.
Kumma kyllä, kukaan ei kysynyt jälkeenpäin mihin perustivat vaarallisuuden?
Tämä "joku taho" oli silloinen ARK:n päällikkö, joka uhosi että "lisäjarruvalot tulevat autoihin vain minun kuolleen ruumiini ylitse!" Niinhän siinä lopulta sitten tavallaan kävikin, sillä heti kun tuo kyseinen homepää siirtyi eläkkeelle, niin lisäjarruvaloista tuli sallittuja. Se oli silloin Kekkosen ajan jälkikaikuina, kun yksikin päällikkövirkamies yksinään pystyi torpedoimaan jonkun oikeasti järkevän idean.

420SE -93 (W140, 2005 tuotu kulkine)
560SEC -88 (C126, 1988 tuotu ilman Vehon apuja)
"Tää on mun miälestä kyl tosi hiano laji..." (Timo Silakka, Kummeli)
"Mitä enemmän näemme ympärillämme idioottimaista käytöstä, sitä vähemmän
pidämme sitä enää mitenkään ihmeellisenä." (Petri Sarvamaa / A-Studio / YLE TV1)
560SEC -88 (C126, 1988 tuotu ilman Vehon apuja)
"Tää on mun miälestä kyl tosi hiano laji..." (Timo Silakka, Kummeli)
"Mitä enemmän näemme ympärillämme idioottimaista käytöstä, sitä vähemmän
pidämme sitä enää mitenkään ihmeellisenä." (Petri Sarvamaa / A-Studio / YLE TV1)
Lisäjarruvaloja ei nyt kukaan voi vaarallisuudessa verrata väärin suunnattuihin ajovaloihin ja erityisesti laittomin tehoin valaiseviin.eemeli kirjoitti:Samaa kastia nämä ksenonvalot ovat vaarallisuudeltaan kuin aikanaan lisäjarruvalokin.
Vastaavanlaista jupinaa kuuluu myös ksenonvalojen suhteen.
Miksi tekniikkaa ei saisi kehittää ja lisätä turvallisuutta?
Ksenonvalot eivät häikäise, olivat ne sitten jälkiasennettavat tai alkuperäiset mikäli ne on säädetty oikein. n.
Tekniikkaa pitääkin kehittää, mutta ei ole tarkoitus, että kaikenmaailman pellepelottomat laittomasti asentavat väärin suunnattuja tehopolttimoita häikäisemään muita tiellä kulkijoita, että vaan itse näkisivät. Muita ihmisiä ei tarvitse ajatella enempää tienpäällä kuin muuallakaan - nykyajan henki(?) Alkuparäisissä halogeeniumpioissa on aina enemmän hajavaloa kuin alkuperäisasennetuissa xenonumpiossa.
Alkuperäisissä xenoneissa on tietääkseni pakollisena varusteena automaattinen valojen korkeudensäätö, jolloin ei normaalisti ole vaaraa muiden häikäisemisestä.
Tavalliset H4-valotkin häikäisevät väärin suunnattuina ja näitäkin näkyy maantiellä nykyään tarpeettoman paljon. Katsastuksessa ja ratsioissa pitäisi kiinnittää selvästi enemmän huomiota väärin suunnattuihin valoihin ja kunnon sakoilla poistaa ne liikenteestä - ovat ne sitten laittomat xenonit tai lailliset H:t. Laittomien "lyhtyjen" myyntikin pitäisi kriminalisoida.
S210 E290TDT -97, entinen
S211 E220 CDI -09
S211 E220 CDI -09
Juu noista 4300 K valoista minullakin enemmälti kokemusta. JOhtuneeko tuo märälle kelillä mielestäni parempi näkeminen siitä, että tien viivat aj muu ympäroivä maisema erottuvat xenonilla paremmin.Mika.T kirjoitti:4300-5000K on paras teholtansa. Monia kokeiltu ja todettu tuo parhaaksi.
Parashan se olisi kun ajaisi pitkät päällä koko ajan, eikä kukaan tulisi vastaan, mutta kun tuo valon määrä on rajattu just noita vastaantulijoita aatellen. Kaikkea ne nuo lainsäätäjät keksiikin.timlin kirjoitti:oikeestaan tarvis olla force light lisät keulilla.

eemeli kirjoitti:Ksenonvalot eivät häikäise, olivat ne sitten jälkiasennettavat tai alkuperäiset mikäli ne on säädetty oikein. Poikkeus tosin löytyy, Skoda octavian ksenonumpiot häikäisevät mutta se vain vahvistaa säännön.
Ja pikkasen karkeesti häikäseekin. Millä hemmetin verukkeella ne on saatu tyypitettyä hyväksytyiksi?

420SE -93 (W140, 2005 tuotu kulkine)
560SEC -88 (C126, 1988 tuotu ilman Vehon apuja)
"Tää on mun miälestä kyl tosi hiano laji..." (Timo Silakka, Kummeli)
"Mitä enemmän näemme ympärillämme idioottimaista käytöstä, sitä vähemmän
pidämme sitä enää mitenkään ihmeellisenä." (Petri Sarvamaa / A-Studio / YLE TV1)
560SEC -88 (C126, 1988 tuotu ilman Vehon apuja)
"Tää on mun miälestä kyl tosi hiano laji..." (Timo Silakka, Kummeli)
"Mitä enemmän näemme ympärillämme idioottimaista käytöstä, sitä vähemmän
pidämme sitä enää mitenkään ihmeellisenä." (Petri Sarvamaa / A-Studio / YLE TV1)
Mika.T kirjoitti:No mitä? Kynttilöitäkö siellä umpiossa pitäs olla?
No juu, tottakai...


420SE -93 (W140, 2005 tuotu kulkine)
560SEC -88 (C126, 1988 tuotu ilman Vehon apuja)
"Tää on mun miälestä kyl tosi hiano laji..." (Timo Silakka, Kummeli)
"Mitä enemmän näemme ympärillämme idioottimaista käytöstä, sitä vähemmän
pidämme sitä enää mitenkään ihmeellisenä." (Petri Sarvamaa / A-Studio / YLE TV1)
560SEC -88 (C126, 1988 tuotu ilman Vehon apuja)
"Tää on mun miälestä kyl tosi hiano laji..." (Timo Silakka, Kummeli)
"Mitä enemmän näemme ympärillämme idioottimaista käytöstä, sitä vähemmän
pidämme sitä enää mitenkään ihmeellisenä." (Petri Sarvamaa / A-Studio / YLE TV1)
Uudet ksenonit toimivat varmasti hyvin uusissa autoissa.
Vanhat ksenonit voivat olla heikkovaloisia, valoteho hiipuu vanhoissa
polttimoissa yllättävän nopeasti. Jos teillä on jotain 90-luvun ksenoneita,
niin voisi olla aika uusia polttimot. Polttimoista hiipuu vaivihkaa valoteho,
lopulta tulee syttymisvaikeuksia ja sitten se sammuu kokonaan.
Tämä tuli itselle vastaan 160 tkm:n kohdalla, vaikka auto oli saksantuontia
eli valoja ei ole paljon polteltu. Suomi-autoissa valot voivat olla
himmeempiä kuin halogeenit jo muutaman vuoden iässä. Uudet,
nykyaikaiset polttimot lienevät pitkäikäisempiä eivätkä maksa enää
kovin paljon.
Uusi ksenon-polttimo halogeeniumpiossa häikäisee varmasti, sillä
halogeeniumpiossa valoa pääsee jonkin verran silmän korkeudellekin.
Ksenonille tarkoitetussa umpiossa raja on terävä juuri häikäisyn estämiseksi.
Sumuvalojen poltossa ei ole mitään järkeä, koska ne valaisevat vain 30
metriä. Jos näkyvyys on 30 metriä, autolla voi ajaa turvallisesti vain
30 km/t. Tällaista sumua ei Suomessa käytännössä ole. Jos näkyvyyttä
on enemmän, niin kannattaa käyttää lähivaloja ilman sumuvaloja, koska
lähelle suunnattu kirkas sumuvalo heikentää näkemistä kauemmaksi.
Toisin sanoen, Suomen sumuissa näkee paremmin ilman sumuvaloja kuin
sumuvalojen kanssa, niin ristiriitaiselta kuin se kuulostaakin. Jos teillä
on 124-mersu, niin vaihtakaa ne sumuvalot lisäkaukovaloiksi.
Liian korkea värilämpötila (yli 5000K) ei näytä kovin kirkkaalta verrattuna
vastaavan tehoiseen kellertävään väriin. Tämän voi jokainen todeta
kokeilemalla ulkovaloina tavanomaista keltaista sävyä (alle 4000) ja
sinistä (6000 tai yli), esim. säästölamppuja.
Vanhat ksenonit voivat olla heikkovaloisia, valoteho hiipuu vanhoissa
polttimoissa yllättävän nopeasti. Jos teillä on jotain 90-luvun ksenoneita,
niin voisi olla aika uusia polttimot. Polttimoista hiipuu vaivihkaa valoteho,
lopulta tulee syttymisvaikeuksia ja sitten se sammuu kokonaan.
Tämä tuli itselle vastaan 160 tkm:n kohdalla, vaikka auto oli saksantuontia
eli valoja ei ole paljon polteltu. Suomi-autoissa valot voivat olla
himmeempiä kuin halogeenit jo muutaman vuoden iässä. Uudet,
nykyaikaiset polttimot lienevät pitkäikäisempiä eivätkä maksa enää
kovin paljon.
Uusi ksenon-polttimo halogeeniumpiossa häikäisee varmasti, sillä
halogeeniumpiossa valoa pääsee jonkin verran silmän korkeudellekin.
Ksenonille tarkoitetussa umpiossa raja on terävä juuri häikäisyn estämiseksi.
Sumuvalojen poltossa ei ole mitään järkeä, koska ne valaisevat vain 30
metriä. Jos näkyvyys on 30 metriä, autolla voi ajaa turvallisesti vain
30 km/t. Tällaista sumua ei Suomessa käytännössä ole. Jos näkyvyyttä
on enemmän, niin kannattaa käyttää lähivaloja ilman sumuvaloja, koska
lähelle suunnattu kirkas sumuvalo heikentää näkemistä kauemmaksi.
Toisin sanoen, Suomen sumuissa näkee paremmin ilman sumuvaloja kuin
sumuvalojen kanssa, niin ristiriitaiselta kuin se kuulostaakin. Jos teillä
on 124-mersu, niin vaihtakaa ne sumuvalot lisäkaukovaloiksi.
Liian korkea värilämpötila (yli 5000K) ei näytä kovin kirkkaalta verrattuna
vastaavan tehoiseen kellertävään väriin. Tämän voi jokainen todeta
kokeilemalla ulkovaloina tavanomaista keltaista sävyä (alle 4000) ja
sinistä (6000 tai yli), esim. säästölamppuja.
- dieselflosse
- Valvoja
- Viestit: 1617
- Liittynyt: Ti 18.03.2003 08:43
- Paikkakunta: Nurmijärvi
Ei tyhmyyksiä pidä tekemän
Älkää hemmetissä. Apukaukovaloja kyllä on helppo nostella mersun keulalle, jos siltä tuntuu. Mersuissa on melkeimpä markkinoiden ainoat vakiosumarit, joilla näkee jotain. Tänäkin aamuna kehäkolmosen pimeää osuutta ajaessa vastaantulijoiden tauottomassa virrassa osasi arvostaa noita penkan valaisevia sumareita.JarkkoN kirjoitti:Jos teillä
on 124-mersu, niin vaihtakaa ne sumuvalot lisäkaukovaloiksi.
Sitten, kun katuvalaistus taasen alkoi, niin sumarit voi turhina sammuttaa...
Terveisin
Tero
Tero

Kaikkien turvallisuutta se vain parantaa, mitä enemmän tiellä on valotehoa...ja tarkoitan nyt nimenomaan asiallisesti asennettuna\suunnattuna.
Kuka p*rkele haluaa vapaaehtoisesti ajaa pimeässä

Itselläni on BI-xsenonit, enkä varmasti enää hevin siirry kynttilä aikaan.
ex: Mercedes w210 e320 m112 -98
ex: Mercedes w115 220d -74
ex:Mercedes w124 300e -86 "USA"
ex: Mercedes w115 220d -74
ex:Mercedes w124 300e -86 "USA"
juu on se niin kumma ku ei sais nähdä kunnolla
esim heijastimet sun muut nakyy valkoisilla valoilla oaljon paremmin
eikä mikään valo häikäse jos ne on suunnattu oikein ja pakkoko niihin on tuijjottaa
kyllä se kynttilän valokin käy silmiin ku aikansa sita liekkiä tuiottaa
. tosin monesti joku muu merkki missä valot vipattaa ja on päin persettä




eikä mikään valo häikäse jos ne on suunnattu oikein ja pakkoko niihin on tuijjottaa




Pakko kommentoida...kaikkein eniten omalle kohalle on häikäisyjä sattunut halogeenivalojen kanssa ems. väärin suunnattu, liikaa painoa takana säädöt ylhäällä , jotkut sumuvalot (säädetty kohti taivasta
)
xsenoneista on oikeestaa pelkkää positiivista sanottavaa ja kohta pitäis allekirjoittaneellekkin saapua orkkisksenonit autoon...automaattinen tasonsäätö on muten hyvä keksintö!

xsenoneista on oikeestaa pelkkää positiivista sanottavaa ja kohta pitäis allekirjoittaneellekkin saapua orkkisksenonit autoon...automaattinen tasonsäätö on muten hyvä keksintö!
Xenonia vaan keulille... Vaikka 100A tatsuniin...
Mutta stna niitä puskurin alalaidassa olevia sumareita vois alkaa jollain golfpalloilla tappamaan, monet häikäsee niin pirusti ja ei niillä nää mitään, ehkä joskus hernerokka sumussa, mutta jotkuu pitää sateella yms niitä, en ite ole nähny ainakaan hyötyä...
Mutta mun mielestä päivällä sumuvalojen käyttäminen/muuttaminen huomivaloiksi olisi hyvä asia, ei tarvitsisi niitä ajovalopolttimoita poltella joutavia, niillä se näkeminen tapahtuu sitte pimeässä...

Mutta stna niitä puskurin alalaidassa olevia sumareita vois alkaa jollain golfpalloilla tappamaan, monet häikäsee niin pirusti ja ei niillä nää mitään, ehkä joskus hernerokka sumussa, mutta jotkuu pitää sateella yms niitä, en ite ole nähny ainakaan hyötyä...

Mutta mun mielestä päivällä sumuvalojen käyttäminen/muuttaminen huomivaloiksi olisi hyvä asia, ei tarvitsisi niitä ajovalopolttimoita poltella joutavia, niillä se näkeminen tapahtuu sitte pimeässä...

Mersut: W902 208D '96 - W903 310D '97 - projekti
BMW 530D Touring '99 - Mazda 323 1,5 '89
Mitsubishit Lancer GLXi 1.5 '91, - Galant 2,0A GLS '97, Galant 2,0 stw GLX '98
Töissä: Actros 2545, Antos 2540, Sprinter W906 316cdi
BMW 530D Touring '99 - Mazda 323 1,5 '89
Mitsubishit Lancer GLXi 1.5 '91, - Galant 2,0A GLS '97, Galant 2,0 stw GLX '98
Töissä: Actros 2545, Antos 2540, Sprinter W906 316cdi
Pakko kysyä näiltä suurimmilta vastustajilta, mikä saa aina sapen kiehahtamaan noi, se kun niitä ei ole omassa autossa, vai se että aina pitää jostain marista.
En millään voi usko autotehtaiden laittavan hirveitä summia xenoneiden kehittelyyn, jos ne ovat a) vaaralliset, b) huonot. Tähän samaan systeemiin kuuluu myös jälkiasennus xenonit. Se valokuvio tehdään sillä umpiolla, ei polttimolla. Konvertiosarja xenoneissa on polttimon polttopiste samassa paikassa orginaali halokeenipolttimon kanssa, joten edelleen jos oikein suunnattu, ei aiheuta sen enempää häikäisyä, kuin halogeeni. Tuossa polttimossa vaan on valon värilämpö huomattavasti parempi ja tehokkaampi, kuin halogeenissa. Tästä johtuen, tuon xenon valon säätäminen on huomattavasti helpompaa, kuin halogeenin ja aiheuttaa näin ollen vähemmän häikäisyä.
Mulle on ainakaan ihan turha sanoa, että laita halogeenit, sillä joudun ajamaan kohtuullisesti pimeällä ja huonoissa olosuhteissa. Xenonin näkyvä valo on lähellä päivän valoa, jolloin silmien rasituskin on pienempää ja virkeystila auton ratissa näin ollen parempi. Mutta pakkohan varmaan on noihin vanhoihin vessoihin laittaa takaisin hehkulanka polttimot, niin ei rasita valoihin katsovaa vastaantulijaa.
En millään voi usko autotehtaiden laittavan hirveitä summia xenoneiden kehittelyyn, jos ne ovat a) vaaralliset, b) huonot. Tähän samaan systeemiin kuuluu myös jälkiasennus xenonit. Se valokuvio tehdään sillä umpiolla, ei polttimolla. Konvertiosarja xenoneissa on polttimon polttopiste samassa paikassa orginaali halokeenipolttimon kanssa, joten edelleen jos oikein suunnattu, ei aiheuta sen enempää häikäisyä, kuin halogeeni. Tuossa polttimossa vaan on valon värilämpö huomattavasti parempi ja tehokkaampi, kuin halogeenissa. Tästä johtuen, tuon xenon valon säätäminen on huomattavasti helpompaa, kuin halogeenin ja aiheuttaa näin ollen vähemmän häikäisyä.
Mulle on ainakaan ihan turha sanoa, että laita halogeenit, sillä joudun ajamaan kohtuullisesti pimeällä ja huonoissa olosuhteissa. Xenonin näkyvä valo on lähellä päivän valoa, jolloin silmien rasituskin on pienempää ja virkeystila auton ratissa näin ollen parempi. Mutta pakkohan varmaan on noihin vanhoihin vessoihin laittaa takaisin hehkulanka polttimot, niin ei rasita valoihin katsovaa vastaantulijaa.
SL AMG
S6 TFSI
T6 4motion
K 1600 GT
ex CLK AMG
ex ML 350 CDI
"Leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.''
-Jope Ruonansuu-
S6 TFSI
T6 4motion
K 1600 GT
ex CLK AMG
ex ML 350 CDI
"Leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.''
-Jope Ruonansuu-