W124 260E -90 ajovalojen jännitteistä

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Sasperi
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 19
Liittynyt: La 10.03.2007 00:25

W124 260E -90 ajovalojen jännitteistä

Viesti Kirjoittaja Sasperi »

Tässä ihmettelin näitä Mesen himmeitä ajovaloja, "tyyppivikahan" tuo mutta kun mittailin jännitteitä tulos oli seuraava: Auto tyhjäkäynnillä, akun navoissa 14.0V, lyhyet lampun kannalla 12.7V ja pitkät 12.3V. Johonkin tuota pännikkettä näyttäisi katoavan hieman liikaa vai? Mittasin vertailun vuoksi, naapurin W123 200D:ssä akulla 14.1V, lampun kannalla oli n.13.2V.
Mihinkähän nuo voltit katoaa, laitanko suoraan akulta omilla releillä vai alanko säästämään xenoneihin?
Avatar
felmit
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2447
Liittynyt: Ke 23.06.2004 07:40
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja felmit »

releet väliin.
Virta kulkee katkaisijan kautta orginalissa

Ps. tosin olen miettinyt miten ohittaa vikavalo. Auttaisko, jos jättäisi orginali kytkennän ja laittaisi releet avuksi :shock:
autodidakti
Tompsoni
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 35
Liittynyt: Pe 11.01.2008 13:19
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Tompsoni »

Alkuperäiseltä kytkimeltä ohjaus releelle/releille ja releet sijoitetaan lähelle lamppuja. Riittävän paksut syöttökaapelit: akulta sulakkeen kautta releelle 4mm2 ja releeltä lampuille 2,5mm2. Omassa nuo johdot on myös jotain ruppanoita, taitaa olla 0,75mm2, joilla varmasti tulee jännitehäviöitä ja alkaa johdot lämmetä.
Sprinter 316CDI A -05

ex. Vaneo 1.9 A family, -02 saksantuonti
ex. 190E 2.0 kat (W201) manuaali vm. 1986 saksantuonti
Avatar
Skraba
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 405
Liittynyt: Pe 30.07.2004 13:30
Paikkakunta: Porvoo

Viesti Kirjoittaja Skraba »

Juuri pulttasin kylän rumimmat lisävalot oman w124:n keulalle. Vedin releeltä 6mm2 kaapelit lampuille. En tiedä sitten onko liikaa, mutta joka tapauksessa. Aika hentoja ne auton orkkispiuhat ovat tuohon 6mm2:seen nähden ainakin. Tutkiskelin niitä, kun rosmosin releelle herätteen repsikan lampun pistokkeelta.

Auton ollessa sammutettuna, akussa 12,7 niin H4:sen kannalla oli vain vähän yli 10V. Kovin suuri osa jäi siis matkalle. On ne kyllä melkoset kynttilät (eihän se vaikuta, että niitä on hiekkapuhallettu ≈700tkm ja heijastimet on tummenneet jo yli 20 vuotta, eihän :) 8) )
- Skraba

C126 560 '91, S124 300D '95, S212 220CDI '10
Instagram: @p_haemaelaeinen
Avatar
romu
Mersumies
Mersumies
Viestit: 783
Liittynyt: La 25.12.2004 13:16
Paikkakunta: Oulainen

Viesti Kirjoittaja romu »

Jos vahvistatte alkuperäisiä kytkentöjä, muistakaa laittaa umpioon myös paksumpi maajohto.
Alkuperäinen maadoituspiste on perin heiveröinen ja hapettumalle altis.
Samalla kun puhdistaa hapettumat maadoituspisteestä, on helppo asentaa ylimääräinen 2,5mm maadoitushaara umpion sisällä olevaan ylimääräiseen liittimen paikkaan.
250TD -86, 260E LANG -90
Avatar
Mika.T
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 8789
Liittynyt: Pe 17.10.2003 19:47

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

felmit kirjoitti:
Ps. tosin olen miettinyt miten ohittaa vikavalo. Auttaisko, jos jättäisi orginali kytkennän ja laittaisi releet avuksi :shock:
Ei auta. Tuollakytkennällä teet "pitovirtapiirin" Valot syttyy mutta ei sammu kuin irrottamalla akun johdon. :D
Avatar
romu
Mersumies
Mersumies
Viestit: 783
Liittynyt: La 25.12.2004 13:16
Paikkakunta: Oulainen

Viesti Kirjoittaja romu »

Mika.T kirjoitti:
felmit kirjoitti:
Ps. tosin olen miettinyt miten ohittaa vikavalo. Auttaisko, jos jättäisi orginali kytkennän ja laittaisi releet avuksi :shock:
Ei auta. Tuollakytkennällä teet "pitovirtapiirin" Valot syttyy mutta ei sammu kuin irrottamalla akun johdon. :D
Niinpäs tosiaan syntyy pitopiiri!
Kerran meinasin kokeilla tuota, turha työ olisi tullut :lol:
250TD -86, 260E LANG -90
Avatar
felmit
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2447
Liittynyt: Ke 23.06.2004 07:40
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja felmit »

:lol:
Sekin vaihtoehto lähti.
Onneksi joku ymmärtää sähköjen päälle.


:?: Onhan vikavalo, varmaan jotenkin mahdollista säilyttää valojen jänniteen parantamisen jälkeen, onhan :?:
autodidakti
Avatar
Mika.T
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 8789
Liittynyt: Pe 17.10.2003 19:47

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

felmit kirjoitti:
:?: Onhan vikavalo, varmaan jotenkin mahdollista säilyttää valojen jänniteen parantamisen jälkeen, onhan :?:
Työn takana se on.

Joutuu vetämään releiltä valoille menevät johdotukset sen valvontaboksin kautta. Ja taas jännitteet laskee. :D
Sasperi
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 19
Liittynyt: La 10.03.2007 00:25

Viesti Kirjoittaja Sasperi »

Skraba kirjoitti:Juuri pulttasin kylän rumimmat lisävalot oman w124:n keulalle..
Sama tuli tehtyä itsekkin. Jotkut 80-lukuset pöntöt mutta lasit ja heijastimet tuliterät. Ainakin pitkät nyt riittää. Katsastuksen jälkeen voi kuuppiin eksyä 100 w polttimot..Tosiaan ne piuhat valojenohjausboksilta originaali ajovaloille on pitkät ja ohkaiset ja taitaa itse boksiinkin jännitteitä jäädä. Ajattelin vielä johdottaa normi ajovalotkin uusiksi suoraan akulta ja eliminoida polttimojen vikavalon. Se vikavalo saa maata boksin kautta eli teippaamalla nasta nro 10 boksista ei tarvitse irroitella mittaristoa.
Vastaa Viestiin