Vesijäähdytteinen turbo

Asiaa ahtimista ja ahtamisesta.
Vastaa Viestiin
Avatar
^Club
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 289
Liittynyt: To 20.01.2005 22:46
Paikkakunta: Nivala

Vesijäähdytteinen turbo

Viesti Kirjoittaja ^Club »

Elikkäs autona w123 200D. Tuli tuossa ostettua pari kk:tta sitten Turbo+imu/pakosarja setti. Sellaista mietin tuossa jotta kun tuo on vesijäähdytteinen, niin mistä ottaa vesi tuohon vai tarviiko tuo turbo pakosta tuota vesisysteemiä?
Mikähän garrettin malli tämä minun yksilö on. Tuollaiset numerot näky olevan vain kyljessä: 465567-1 450686, tfo 110f tbo 253
Kesäauto: Mercedes Benz w123 300DA -77
Ikuisuus projekti: Mercedes Benz w123 200D -77
Talvipiiska: Mazda 323 -97

Ex: Mercedes Benz w201 2.5D -87
Ex: Mercedes Benz w123 240TD -79
Ex: Mercedes Benz w123 240D -84
Avatar
JP74
Turbospesialisti
Turbospesialisti
Viestit: 2781
Liittynyt: To 17.06.2004 06:59
Paikkakunta: Palokka

Viesti Kirjoittaja JP74 »

Kyllä noita vesijäähdytteisiä turboja uskaltaa käyttää ilman vettäkin, ainakin dieseleissä. "isot pojat" on näin kertoneet.
jmo2204
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 492
Liittynyt: To 23.11.2006 21:59
Paikkakunta: pirkanmaa

Viesti Kirjoittaja jmo2204 »

marinoiduissa vermeissä on yleensä ttommoisia ahtimia kkk ahtimia on pentan merikoneisssa
SamuliS
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 317
Liittynyt: To 28.10.2004 18:53

Viesti Kirjoittaja SamuliS »

Porsche 944 Turbon vakioahtimet on vesijäähdytteisiä. 27/8 ja 27/6 muistaakseni numeroiltaan. Vesi otetaan paisuntasäiliöstä, muistaakseni omalla pumpulla.
Avatar
TTMB
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 66
Liittynyt: Ti 06.11.2007 21:06
Paikkakunta: turku

Viesti Kirjoittaja TTMB »

ei tartte välttämättä sitä vesi kiertoo kytkee mut jos kytket esim mun 124 mallisssa on semmonen lisä kiertovesi pumppu sen kautta mulla on eikä mitään ongelmii
Avatar
jari_w123
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1574
Liittynyt: Su 01.01.2006 20:10
Paikkakunta: kokkola

Viesti Kirjoittaja jari_w123 »

9-5 ja 9-3 saabeissa on käytetty vesijäädytteistä turboa,tuo sun turbo voi olla jostain semmosesta peräisin.
auto w123 200D/300DT vm, -81
jmo2204
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 492
Liittynyt: To 23.11.2006 21:59
Paikkakunta: pirkanmaa

Viesti Kirjoittaja jmo2204 »

tai sitten 9000 turboista vuoden 86 jälkeen saabeissa vaihtui ahtimet silloin vesijäähdytteisiksi sen takia kun saabeista kajahteli turboja . auttaahan se turbonkeskiosaa jäähtymään ja öljykin säilyy vähän parmmin lämpökuormalta. saabissa on turbon vesijäähdytyd kytketty niin että vesi tulee vesipumpulta turboon ja sitten huohotinta pitkin termostaatti koteloon 8mm letkulla. kyllä toimii ilmen tuota vesisysteemiä mutta suosittelen käyttämään
Avatar
Junnu
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 317
Liittynyt: Ma 10.11.2003 21:30
Paikkakunta: Siilinjärvi

Viesti Kirjoittaja Junnu »

Volovon turpo. VM 90 tai 91. Tarkemmin 440, 460 480:stä. 1.7 litran koneella kumminkin.

Eikö tuo oo vähän pieni :?:
Jaa.. et tainnut muuten kysyäkkään tätä. OT:ksi meni, sori :oops:
Avatar
jari_w123
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1574
Liittynyt: Su 01.01.2006 20:10
Paikkakunta: kokkola

Viesti Kirjoittaja jari_w123 »

jmo2204 kirjoitti:tai sitten 9000 turboista vuoden 86 jälkeen saabeissa vaihtui ahtimet silloin vesijäähdytteisiksi sen takia kun saabeista kajahteli turboja . auttaahan se turbonkeskiosaa jäähtymään ja öljykin säilyy vähän parmmin lämpökuormalta. saabissa on turbon vesijäähdytyd kytketty niin että vesi tulee vesipumpulta turboon ja sitten huohotinta pitkin termostaatti koteloon 8mm letkulla. kyllä toimii ilmen tuota vesisysteemiä mutta suosittelen käyttämään
Juu tosiaan "tonnarissakin"oli vesijäähdytteinen turbo unohdin sen ihan kokonaan.Nuo saabin vesijäähdytetyt kestivät saabeissa todella hyvin ainakaan silloin ei tullut yhtään rikkoutunutta vastaan kun saabia ammatikseni korjasin.
auto w123 200D/300DT vm, -81
Avatar
raul
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 2966
Liittynyt: Ma 09.06.2003 13:22
Paikkakunta: Etelä

Viesti Kirjoittaja raul »

Myös Volvon turbot tosiaan vaihtuivat samoihin aikoihin vesijäähdytteiseksi. Siitä mallityypistä TBO 253 perusteella pitäs varmaan kuuklettamalla löytyä myös myyntinimi :wink:
Avatar
^Club
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 289
Liittynyt: To 20.01.2005 22:46
Paikkakunta: Nivala

Viesti Kirjoittaja ^Club »

Junnu kirjoitti:
Eikö tuo oo vähän pieni :?:
Jaa.. et tainnut muuten kysyäkkään tätä. OT:ksi meni, sori :oops:
Ei niin mitään hajua. 240D:ssä tuo turbo ja itetehty pako/imusarja on ollunna paikoillaan edellisen omistajan mukaan. Katotaan miten toimii kun tässä sais jossain välissä aikaseksi asennella tuon mokoman.
Kesäauto: Mercedes Benz w123 300DA -77
Ikuisuus projekti: Mercedes Benz w123 200D -77
Talvipiiska: Mazda 323 -97

Ex: Mercedes Benz w201 2.5D -87
Ex: Mercedes Benz w123 240TD -79
Ex: Mercedes Benz w123 240D -84
Avatar
Ahonen V
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 310
Liittynyt: Ke 19.05.2004 12:05
Paikkakunta: Jämsä/Jämsänkoski
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Ahonen V »

Jos ei vesijäähdytystä kytke, niin kannattaa varmaan käytellä ajon jälkeen tyhjäkäynnillä jonkin aikaa. Helppotuo jäähdytys on varmaan rakentaakkin.
S202 250TDT -97 Powered by [url=http://www.turbotec.com]Turbotec[/url] & KKK
ex. w124 260E -89
Avatar
{janne}}}
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 96
Liittynyt: Ti 12.02.2008 21:50
Paikkakunta: Nivala

Viesti Kirjoittaja {janne}}} »

Menneekö pertti muuten 123:ssa mistä lämppärin kennolle putki ku 190:ssä se menee pakosarjan päältä nii helppo katkasta vaa se putki ja kierrättää solmun kautta vesi.. :)
Avatar
jari_w123
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1574
Liittynyt: Su 01.01.2006 20:10
Paikkakunta: kokkola

Viesti Kirjoittaja jari_w123 »

{janne}}} kirjoitti:Menneekö pertti muuten 123:ssa mistä lämppärin kennolle putki ku 190:ssä se menee pakosarjan päältä nii helppo katkasta vaa se putki ja kierrättää solmun kautta vesi.. :)
W123:sessa menee vesiputki suurinpiirtein samoja reittejä :wink: .
auto w123 200D/300DT vm, -81
Vastaa Viestiin