ABS-VALO

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
kivari
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 46
Liittynyt: La 05.02.2005 17:04
Paikkakunta: ylöjärvi

ABS-VALO

Viesti Kirjoittaja kivari »

olisin kysynyt onko kellään tietoa kun ABS- valo syttyy hetken ajon jälkeen. etupyörien anturit mitattu ja toimii ok. mutta taka anturi mielestäni herjaa kun auton pyörät rupeaa lyömään tyhjää.eli onko syytä lähteä anturikaupille vai voiko itse yksikkö sekoilla.(auto 124 -89 diesel) :cry:
Avatar
Mika.T
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 8789
Liittynyt: Pe 17.10.2003 19:47

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

Onko etupään anturit mitattu niin että johtoja sieltä pyöräkotelosta heiluteltu väännelty kun mittari on kiinni?

Menevät usein poikki siitä iskaritolpan ja korin välitä kun heiluvat jousituksen/ohjaukses mukana.

Taka-anturi on lähes ikuinen. :D
kivari
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 46
Liittynyt: La 05.02.2005 17:04
Paikkakunta: ylöjärvi

Viesti Kirjoittaja kivari »

kiitos.! täytyy katsoa se kohta samalla kun mittaa ne anturit uudestaan.
mer126
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 98
Liittynyt: Ti 30.01.2007 17:18

itsellä aikanaan 126

Viesti Kirjoittaja mer126 »

itellä oli kerran aika kummalinen juttu, ajelin kaupunki ajoo niin valo yhtä äkkiä sytty mietin että ei kaitässä mitään tulipa mielyttävämmän jarryt :D
no sitten ajelin kotiin suunitelemaan että mitä ihmettä.
sitten seuraavan kerran lähdin liikeelle taas valo oli sammuneena
ajelin vähän matkaa sitte valo syttyi taas päälle koitin jarruttaa lukko jarrrutuksen ja jarrut menivät lukkoon. no ihmetilin taas että no joo.
mutta nytten olikin hieman pitempää ajoa ja sitten auto seis lennosta sammu.

luppu tulos oli että laturi paskana ja näin ollen abs sai liian vähän potkuu niin lopetti ekana toimimisen.. vit sitä tuli kiroiluta..

tuskin tässä siintä kyse mutta tuli vanin mieleen. :roll:
MarkoK
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 83
Liittynyt: Ma 09.05.2005 10:25
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja MarkoK »

Mulla oli samanlaisia ongelmia abs valon kaa kunnes tajusin että anturit herjas koska takana etu ja takarenkaiden profiili oli eri. eessä oli 195/65/15 ja takana 195/60/15 tai toisinpäin. Sitten kun vaihdoin saman profiilin kumit kummallekin akselille niin valo hävis..
Pyörät pyörivät vissiinkin sen verran eri tahtia että anturat rupesivat herjaamaan.
*******************************
MB E200cdi -00
MB E250D -94
MB 280SE Automatic -74
EX MB 200D -93
jussilampi
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1558
Liittynyt: Ti 30.01.2007 18:36
Paikkakunta: oulu

Re: ABS-VALO

Viesti Kirjoittaja jussilampi »

kivari kirjoitti:olisin kysynyt onko kellään tietoa kun ABS- valo syttyy hetken ajon jälkeen. etupyörien anturit mitattu ja toimii ok. mutta taka anturi mielestäni herjaa kun auton pyörät rupeaa lyömään tyhjää.eli onko syytä lähteä anturikaupille vai voiko itse yksikkö sekoilla.(auto 124 -89 diesel) :cry:

Yleensä ne etukaapelit menee niistä kiinnikkeiden kohdalta poikki,ei taka kaapeli joudu väännön eikä liikkeen kohteeksi etten usko että siinä vika.
ne etu kaapelit pitää nitkuttaa,kun mittaa niin näkee mistä kohti poikki,on ihan tyypillistä että välillä saa kontaktin ja pelaa,ja välillä ei.jos löytyy vika että kaapeli poikki,sen pystyy korjaan ihan normaalilla 2-napaisella kumikaapelilla,jos ei halua kustantaa uusia kaapeleita,liitos vaan lähelle anturaa ja toinen konetilaan,vaikka puristettava liitin ja kutistesukka päälle.ja taas mennään muutama vuosi.Aikoinaan Veholla sanoivat ettei niitä pysty korjaan,mutta mulle sanoi yksi sähkäri ettei ole vielä nähnyt sellaista kaapelia jota ei pysty jatkaan,ja sen jälkeen niitä on korjattu.
S213 220CDI,Sprinter W910 Retkeilyauto, BMW R1200RT,Entiset W221 320CDI, CLS 350CDI 4-Matic, E320CDI W211,E300 Hybridi S212, E350CDI W212,Sprinter 906 211 C220CDI 203,124 T300TD-4Matic, 190B ja 123 240D
Avatar
h3ba
Mersumies
Mersumies
Viestit: 954
Liittynyt: Pe 22.06.2007 12:43
Paikkakunta: Haparanda

Viesti Kirjoittaja h3ba »

Vähän ylös tätä.. En tiä olenko tyhmä vai mikä, mutta miten mitataan esim. etupyörien abs-antureiden toiminta ? Ei siis mitään hajua koko mittauskeissistä. Pitääkö auto olla päällä ja runtata poljinta vai miten ? :oops:

Jos jotku oikein selvät ohjeet sais niin iso kiitos ja kumarrus 8)
xXx:
MB S210 320CDI Avantgarde -00 Kutikuti by Tapio89
MB S124 300TDT -92
MB C124 300CE 24V Sportline -91
MB W124 300D -93
MB W201 190D -86
Avatar
Harri126
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2276
Liittynyt: Ke 16.05.2007 13:58
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Harri126 »

h3ba kirjoitti:Vähän ylös tätä.. En tiä olenko tyhmä vai mikä, mutta miten mitataan esim. etupyörien abs-antureiden toiminta ? Ei siis mitään hajua koko mittauskeissistä. Pitääkö auto olla päällä ja runtata poljinta vai miten ? :oops: Jos jotku oikein selvät ohjeet sais niin iso kiitos ja kumarrus 8)
Helppoa kuin saippua, vai miten se oli?
Sellissä aloittelin tätä hommaa niin, että mittasin konehuoneentöbistä ohmeja niiltä liittimiltä, ei löytynyt.
Sitten poikkaisin johdot sieltä etupyörien antureitten juuresta ja sain aikaiseksi jotain lukemia.

Tästä innostuneena ostin 2 napaista kotitalouksiin tarkoitettua johtoa ja juotin ne vanhojen tille.
Nyt sain vaihtelevat lukemat jo ylös asti. Vaihtelu riippuui siitä, pyörittikkö pyörää vai ei.

Mitä varten pyörä on?
:shock:
-82 500 SEC

-92 SL500

-94 SL600

-97 SLK200

- 05 C5 2.0i 16 V Aut.

-63 VW Karmann Ghia

-97 Honda VF 750 C Magna
Avatar
aadolf
Mersumies
Mersumies
Viestit: 598
Liittynyt: To 22.03.2007 15:28
Paikkakunta: pohjois-savo kaavi

Viesti Kirjoittaja aadolf »

minkäs laisia lukemia noista pitäs tulla? mullaku tökkii tuo valo kans, ja kun mittailin anturitten johdoista, ni etu antureilta tuli sama lukema, mut taka anturalta huomattavasti pienempi lukema. ja liittimistä mittasin ohmialueella. mitään tiiä kuhan mittailin :oops: :oops: :oops:
jallujiipee
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 56
Liittynyt: Ke 14.06.2006 22:56
Paikkakunta: Kuusankoski

Viesti Kirjoittaja jallujiipee »

Nii jänskältä ku se tuntuukin, nii ABS systeemi reagoi koko autossa ekana siihen, et latausjännite on liian alhainen ja sitte palaa absin valo. Kannattaa mitata jännite ekana. On kait 14,2 V. Latausvalo vilkahtelee kans sillointällöin himmeesti, jos hiilet taikka diodisilta ei oo ihan kondiksessa.
Puhu hitaasti, ajattele nopeasti
kiintotähti
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 79
Liittynyt: Ma 11.05.2009 14:59
Paikkakunta: oripää

Viesti Kirjoittaja kiintotähti »

Mika.T kirjoitti:Onko etupään anturit mitattu niin että johtoja sieltä pyöräkotelosta heiluteltu väännelty kun mittari on kiinni?

Menevät usein poikki siitä iskaritolpan ja korin välitä kun heiluvat jousituksen/ohjaukses mukana.

Taka-anturi on lähes ikuinen. :D
Lue ASR/ABS valo,jos jotain yhteistä.
Avatar
aadolf
Mersumies
Mersumies
Viestit: 598
Liittynyt: To 22.03.2007 15:28
Paikkakunta: pohjois-savo kaavi

Viesti Kirjoittaja aadolf »

mitä ohmilukuja noista antureitten johdoista pitäs tulla, ja pitäskö etu-ja taka-anturit olla sama lukema. :?: w124 -86 200EA
Vastaa Viestiin